Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moja Jawa dala vibráciám zbohom!

 Zdieľať

Pridané: 07.06.2005 Autor: majky
Čitatelia: 24765 [Technika - Úpravy motocyklov]

Po výjazde na motozraz do Kováčovej ma moja sedacia časť tela poprosila, aby som nieco spravil s mojou JAWOU 350/640, aby pri jazde tak netrpela neustálym vibrovaním. A tak som sa jedného krásneho sobotňajšieho popoludnia rozhodol zhotoviť dáke pružné uchytenie motora o rám, keďže od výroby je k rámu primontovaný pevno skrutkami a oceľovými držiakmi.

Po absolvovaní cca 400km túry sme sa zo zrazu (ja- majky a môj závozník sylver) vrátili celý dolámaný a znavený. Obaja sme usúdili, že problém nie je ani tak v sedle, ako vo vibráciách, ktoré vám cez stupačky a riadidlá prechádzajú celým telom. Pri krátkej jazde tomu nevenuje nikto pozornosť, ale pri dlhšej túre sa únava dostaví oveľa skôr akoby mala. Ešte žiadnu jawu som s takým pružným zavesením motora nevidel, len raz som sa kdesi dočítal o dákom pepíkovi, čo celú zimu rezal a zváral rám, aby si motor zavesil na 6 pružných silentblokov. Ja som sa rozhodol, že také niečo skúsim aj ja, ale iba s minimálnym zásahom do konštrukcie rámu.

Prvá fáza -kde to vlastne visí??? :

Ako prvé som sa vlastne dobre popozeral, kde všade je ten dvojtaktný producent ohromných 23 koní vlastne uchytený k rámu. Na nasledujúcom obrázku sú tieto miesta vyznačené. Prvý úchytný bod je vpredu, kúsok od predného kolesa (4 x M8), druhý bod je tesne pod bočnými deklami kapotáže (2 x M12) a tretí je zospodu na motore, hneď vedľa vypúštacej zátky (1 x M8).

 Uchytenie motora
Uchytenie motora

Druhá fáza -meranie a koncepcia :

Zobral som posuvné meradlo (rozumej šubléru) a centimeter a meral som čo mi prišlo pod ruku, aby som si mohol v dakom CAD-e overiť či sa mi tam všetko, a hlavne ako, zmestí.

Išlo hlavne o pripojovacie rozmery, kúsok rámu s výstuhou, diery, a prednú časť motora. Doležité rozmery som zmeral, zbytok som domodeloval iba podľa oka. Rozhodol som sa pružne uchytiť motor iba v predu, spodnú skrutku z tretieho úchytného bodu som vymontoval, takže motor by mal v konečnom dôsledku držať na dvoch skrutkách M12 a na silentblokoch vpredu. Prečo? Keď som tak nad tým rozmýšľal, motor kmitá najviac smerom hore dole, čo spôsobujú nevyvážené rotujúce časti a piesty s ojnicami. Pri tomto spôsobe uchytenia sa motor bude môcť "otáčať" okolo osi tvorenej dvoma skrutkami M12 a vpredu budú toto "natáčanie" tlmiť silentbloky. Zároveň sú silentbloky v takej polohe, že sú namáhané presne tak, na čo boli navrhnuté -na strih a nie ťahané, čo by mohlo silentbloky zničiť (navulkanizovaná guma by sa mohla odlepiť) Ako všetci vieme, kmitanie je charakterizované amplitúdou (veľkosťou kmitu) a jeho frekvenciu (koľkokrát za sekundu sa kmit opakuje). Tlmenie silentblokmi síce frekvenciu kmitania nezmení, ale zato účinne znižuje amplitúdu kmitania, čo si myslím, že je rozhodujúce.

 Pôvodný držiak
Pôvodný držiak

Tretia fáza -návrh :

V CAD-e som vymodeloval kúsok rámu z výstuhou, pripojovaciu prednú časť motora a silentbloky. Silentbloky pochádzajú zo Škodoviek modelovej rady 105/120 a sú bežne dostať kúpiť za pár SK. Potom som dumal ako ich tam ľahko uchytiť, k rámu aj k motoru. Nakoniec som to vymyslel tak, že silentbloky som pripevnil priamo k rámu, kde som vyvŕtal iba dva otvory o priemere 11mm a z kusa plechu a dvoch L-profilov som zhotovil držiak. Držiak na fotkách je trocha modifikovaný ako pôvodne navrhnutý držiak, lebo som nenašiel taký materiál v garáži.

Modifikovaný držiak pozostával z plocháča tých istých rozmerov, len bol z plechu o hrúbke 5mm a dvoch L-profilov 30x20mm. Preto som musel do profilov vyrezať zárezy a tak ich privariť na plocháč, lebo inak by mi nevyšli diery na skrutky od motora tak ako by mali. Približné rozmery držiaka sú na jednom obrázku ale vždy platí: 10x meraj a potom 3x rež :-)

 Návrh
Návrh

 Návrh
Návrh

Štvrtá fáza -demontáž a montáž :

Motor som si podoprel v ráme páčidlom, a demontoval predné padáky, lanká, ktoré zavadzali a držiaky motora. Vzvŕtal som do výstuhy na ráme dve diery, prichytil som silentbloky, nasadil pozváraný držiak a všetko utiahol.

 Môj výtvor
Môj výtvor

Piata fáza -zhodnotenie :

Po 4 hodinách práce aj s návhom, som moto naštartoval na stojane v garáži, lebo už bola tma a zostal som v nemom úžase, keď sa absolútne nič nezmenilo. Motor na sýtiči triasol so mnou triasol tak ako aj pred tým. Tak som celý znechutený všetko nechal na pospas osudu a šiel na pivec.

Na druhý ďen si vravím, že sa idem najprv odviesť, prv než to šmarím do zberu, keď som sa s tým včera toľko trápil. A potom sa to stalo. Po pridaní plynu a vyšplhaní ručičky otáčkomera do pásma ECONOMIC (rozumej 3500 ot/min) sa vysnívaný efekt dostavil. V zelenom pásme si dovolím tvrdiť, že vibrácie klesli o 30 až 70%, záleží od toho, kde presne je ručička na otáčkomeri. Chcelo sa mi zvolať HEURÉKA, ale nechcel som podliehať tak skoro emóciám, preto som zobral nezávislého pozorovateľa -Sylvera a šli sme na kávu do neďalekej dediny (cca 20km tam aj späť). Aj sylver ako tandemista uznal, že už to toľko netrasie, keď sa ide tak ako má ( od cca 2800 do 4000 ot/min). Pred touto hranicou sú vibrácie také ako predtým a za touto vibráciou sú menšia tak o 20%. Schválne sme skúšali jazdu vo dvojici i sólo od 40 do 110kmh. Takže prvé dojmy sú veľmi dobré, naozaj to mojej jafke dosť pomohlo. Objektívnejší názor si spravím po ďalšej testovacej jazde alebo po jazde na inej 350-ke prípadne dám svoju moto do rúk inému jazdcovi. Zároveň sme prišli na ďalšie plus, ktoré si celkom dobre neviem vysvetliť, tak dúfam, že mi pomôžete. Odkedy tam mám tie silentbloky, moto ide oveľa lepšie do otáčok a lepšie zrýchľuje. Osobne som mal taký pocit, ako keď som do starého pioniera nalial 95 oktánový benzín.

Final result :

Odporúčam každému, nech skúsi, výroba je jednoduchá a lacná, zásah do rámu je minimálny a prínosy, sú viac než značné. Zároveň však musím podotknúť, že použitie iných polotovarov, môže zo sebou priniesť iný výsledný efekt v dôsledku inej tuhosti a pod. , ako sa podarilo mne. Jediné negatívum, ktoré som zistil je, že netreba pri jazde necitlivo radiť pod plným plynom, kedy sa trochu ozve to spomínané "natáčanie" motora sprevádzané malým šklbnutím do reťaze. Ale kto má aspoň trochu citu v rukách, nebude mu to po 500m robiť žiaden problém. A ešte treba vydumať, ako tam prichytím naspäť predné padáky, lebo pôvodné diery prekryli silentbloky. Aaaaale čo, keď to už tak netrase, hádam už z toho nespadnem. :-)

Teším sa na Vaše príspevky s pozdravom : Vibráciám zbohom , sa lúči Majky z N.M.n.V.

P.S. Ďakujem sylverovi za 5 minútovú pomoc pri finálnej montáži :-)

Pridané: 07.06.2005 Autor: majky Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 149343 | Včera: 128407