Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Diódové podsvietenie budíkov

 Zdieľať

Pridané: 26.01.2004 Autor: majky
Čitatelia: 17324 [Technika - Dobré Rady]

Servus ľudkovia,
Opäť sa hlásim k slovu aby som Vám zase niečo malé ukázal. Čas opäť pokročil a tak som sa vrhol na diódové podsvietenie budíkov na mojej Jawe.

Samozrejme, že to nebol nápad z mojej hlavy (aj keď som na takým niečím už dávno dumal) ale nechal som sa inšpirovať jedným skvelým kutilom z našej bratskej republiky. Poznám iba jeho prezývku HEJTMO, ale má perfektný vlastný website, ktorý sa oplatí vidieť www.hejtmosoft.wz.cz, kde prezentuje svoje úpravy večnej JAWY 350. Keď si prezriete web tak zistíte, že je to skutočný fachman a úderník ako má byť. Zaujala ma jeho úprava podsvietenia budíkov a ja som si chcel niečo také tiež spraviť. Po prečítaní postupu som nabehol do elektroobchodu na nákupy a zistil som, že SMD led diódy smrteľný človek len tak nezoženie. Tie boli potrebné do HEJTMOVEJ schémy osvetlenia. V jednom obchode v Bratislave mali SMD diódy ale iba dva typy a nie tie čo som potreboval. Aby som neznalých uviedol do problematiky, SMD dióda je veľmi podobná obyčajnej ledke, rozdiel je iba vo výkone (svetelnom ), v cene :-( (asi 30Sk) a vo veľkosti (montuje sa na plošný spoj a nemá dlhé kontakty), ktorá hrala kľúčovú rolu. Teóriu polovodičových súčiastok tu rozpaprávať nebudem. Po triezvom uvážení som sa rozhodol použiť obyčajné červené ledky o priemere 3mm (3Sk za kus) aby sa vôbec napchali pod sklíčko tachometra či otáčkomera. Schému tvorili aj dva odpory 220 ohm ktoré znižovali hodnotu napätia, ktorým bolo podsvietenie napájané -12V. Najprv som si skúsil schému len tak spojiť nasuchu na stole a naozaj to svietilo. Potešený sa teda vyberám do garáže odmontovať tachometer a otáčkomer.

 Takto to vyzerá pred úpravami
Takto to vyzerá pred úpravami

Po dlhšom zápase s hliníkovým krúžkom, ktoré drží sklíčko budíka sa dostávam k holej podstate veci. Keďže červené ledky by v noci nevynikli na čiernom podklade s bielou stupnicou, rozhodol som sa použiť podklad z HEJTMOVEJ stránky, maličko ho upravil, a vystrihol potrebné otvory. Na tachometri som bielu ručičku (alebo ukazovateľ) nafarbil fixkou na čierno a odskrutkoval dve malilinké skrutky, ktoré držia stupnicu. Vložil som biely podklad trochu natretý lepidlom na papier do budíka a počapkal, aby to pekne sedelo po celej ploche a naspäť som zaskrutkoval dva prťavé šróbiky. Po tomto úkone som sa pustil do stavby „svetelného hada“. Kúpeným 10 diódam som roztiahol kontakty (nožičky) do tvaru oblúka skrátil na potrebnú veľkosť. Na stôl som si prilepil jeden podklad s ciferníkom, aby som dodržal rozstupy diód, lebo som chcel aby každá dióda svietila na jednu paličku ciferníka, čo sa mi nakoniec, vzhľadom k mojej šikovnosti aj tak nepodarilo. A začal som letovať do série 5 diód. Treba si dať pozor na orientáciu diód, aby boli všetky orientované v priepustnom a nie závernom smere. Taktiež spoje treba robiť iba krátke a nie veľmi dlhé, nakoľko sa tieto zle ohýbajú do oblúka, lebo sú po zcínovaní tuhé. Dostal som prvý pol oblúk (dajme tomu ľavý). Druhý som urobil tak isto, ktorý som potom zrkadlovo preklopil na druhú stranu (pravý pol oblúk), v súlade s schémou zapojenia. V mieste myslenej zrkadliacej čiary som ich spojil dokopy a pridal záporný vodič. Na voľné konce oblúkov mali ísť priletovať odpory, nakoľko tam nebolo dostatok placu, nedal som ich priamo tam, ale len natiahol vodiče, od voľných koncov do stredu oblúka. Takto som dostal kompletný oblúk 10 diód, kde v prostriedku oblúka vychádzali 3 vodiče, jeden záporný, dva kladné.

 Samotný elektrický obvod
Samotný elektrický obvod

V HEJTMOVEJ schéme išli všetky diódy aj s vodičmi napchať do priesvitnej gumovej hadičky, ktorá mala lemovať budík. Vzhľadom na väčšiu veľkosť diód toto nebolo možné (naozaj som to skúšal) a tak som diódy len položil po obvode ciferníka. Na dva kladné vodiče som priletoval odpory a ich konce spojil do jedného, takže som teraz mal len dva vodiče, ktoré som neskôr vyviedol cez otvor na žiarovku von s budíka a pripojil na ne kontakty ( samcov) aby to bolo možné pripojiť na napájacie kontakty, pôvodne napájajú 4W žiarovku. Potom som celý oblúk diód položil na podklad do budíka a vnútrajškom pretiahol vodiče s odpormi von. Aby bol oblúk čo najviac pri stene budíka a aby čo najmenej zasahoval do ciferníka, prilepil som ho o steny sekundovým lepidlom. Nakoniec som vodiče po obvode prekryl čiernou gumenou páskou, aby nebolo z bočného detailnejšieho pohľadu vidieť vodiče a kontakty diód. Nasledovala skúška osvetlenia, pripojením na jednosmerné zdroj 12V napätia. Po skonštatovaní úspechu som budík zložil do kompletného stavu ( tieniaci krúžok, sklíčko, tesnenie a hliníkový krúžok), a poklepal zvonku na hliníkový krúžok aby sa to všetko zlisovalo dokopy. A tým bola práca hotová a zostávala, už len spätná montáž do prístrojovky na motocykli. Pri skúške som však zistil a vidno to aj na obrázku, že niektoré diódy svietia viac a niektoré menej, čo môže spočívať v rozdielnych voltampérových charakteristikách diód z masovej produkcie. Jediným riešením je, si pri nákupe diód ich dať všetky zapojiť a vybrať s podobným výkonom, aby rozdiely neboli také markantné. Nakoľko nie som perfekcionista (a pri tak prplavej práci som využil aj široký slovník neslušných slov), som si povedal, že som spokojný a nechal to tak. Suma sumárom, celé osvetlenie do jedného budíka ma vyšlo na cca 40Sk a asi 4 hodiny práce a vzhľadom na moje chabé zručnosti som si istý, že to zvládne určite každý a určite s lepším výsledkom. Pri montáži do motocykla som pôvodnú žiarovku dal na pôvodné miesto ale vodiče napájania som napojil na vývody z diódového hada. Ešte treba dávať POZOR na izoláciu budíka, nakoľko by pri napojení uzemnenia budíka mohlo dôjsť ku skratu na diódach, ktoré majú nechránené vodiče.

 Ono to svieti !  Svítim, jsem světluška...
Ono to svieti ! Svítim, jsem světluška...

Fotky kde diódy svietia sú neupravené – myslím svetlosť a pod., ostatné áno. Svieti to celkom dobre, spotrebu to má maličkú a ak sa mi to prestane páčiť, hada strhnem dole aj s podkladom a všetko bude tak ako bolo. Mám iba jedinú obavu, a to z vibrácií, aby neporušili krehké letované spoje. Týmto by som mohol už aj spokojne skončiť, ako to všetko dopadne za prevádzky sa uvidí v priebehu sezóny. Do zdiódovania priatelia !

Tým, ktorí sa ponáhľajú a hromžia nad dĺžkou textu, sa ospravedlňujem za svoje „spisovateľské“ sklony.
Majky

Pridané: 26.01.2004 Autor: majky Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 228665 | Včera: 209426