Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako by mala vyzerať kúpna zmluva

 Zdieľať

Pridané: 28.04.2005 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 321314 [Technika - Dobré Rady]

Práve si si za posledné prachy kúpil svoju vysnívanú a frajersky z nej zosadneš pred kamarátmi. Tí nešetria chválou, ale ešte chcú počuť tie ladené laufy. Stlačíš štartér a... hrobové ticho. Motorka ani necukne...

Vysoké ego vystrieda sklamanie a strach. Strach z finančnej samovraždy. Vzápätí sa ukáže, že ani naleštené laufy nie sú ladené, ale iba narýchlo nasadené koncovky, lebo originály skončili niekde v šrote ako dve placky z nedávnej havárie. Plasty z vnútornej strany polepené, reťaz vyťahaná, rám pokrivený, vzduchový filter zaprášený... Cítiš sa podvedený viac, než dôchodca v BMG Invest.

Práve pre takéto prípady sa pri kúpe stroja spisuje kúpno-predajná zmluva. Nikdy ju na nič iné nebudeš potrebovať, preto by malo byť v TVOJOM záujme zmluvu spísať. Čím viac údajov do nej napcháš, tým viac si chránený. Kúpno-predajná zmluva by mohla vyzerať aj takto:

Zmluvu si vytlač obojstranne v dvoch kópiach. Vypíšeš ich na mieste ak sa rozhodneš pre kúpu resp. predaj. Jedna kópia ostáva kupujúcemu, druhá predávajúcemu. Samozrejme je možné upraviť si ju podľa individuálnych požiadaviek. Pamätaj však na jednu vec – všetko je spochybniteľné a ak zmluvu nepodpíšete obaja priamo pred notárom, môže sa z nej stať bezcenný kus papiera! Bývalý majiteľ jednoducho bude tvrdiť, že to určite nie je jeho podpis a že tá generálka a rovnanie rámu robili v dobrom servise (rozumej doma v garáži). V najhoršom prípade ťa potom čaká naháňanie po grafológoch, neochota bývalého majiteľa, opletačky so súdom a podobne. Preto tesne pred vyplatením skočte obaja k notárovi, jedno alebo dve kilečká za overenie podpisu ťa nezabijú, ale ochránia. Bývalý majiteľ, ak má čisté svedomie, nemá čo namietať a všetko bude tip-top.

Na Slovensku ťažko vymožiteľná, ale uplatniteľná je reklamácia v rámci polročnej záruky, ktorú je predávajúci POVINNÝ poskytnúť! Tá sa ako pri všetkom inom nevzťahuje na spotrebný materiál (pneumatiky, brzdové platničky, olej, filtre...), ani na nesprávne používanie stroja, ale iba na neočakávané závady spôsobujúce imobilitu vozidla!

Nuž a ako postupovať pri samotnej kontrole a kúpe stroja? Každý ma iný názor a priamo na mieste na veľa vecí zabudne. Jednoznačne ak tvoj vyhliadnutý stroj nespĺňa jednu z nasledujúcich vecí, musí sa tomu prispôsobiť aj cena: mal by byť nepadnutý, kúpený na Slovensku u predajcu priamo človekom, ktorý ti ju predáva (čiže prvý majiteľ), s manuálom, platnou STK-čkou, platným povinným zmluvným poistením, servisnou knižkou, náhradným kľúčom so štítkom, originálnym palubným náradím a bez neodborných kutilských zásahov. Všetok spotrebný materiál by nemal byť za polovicou svojej životnosti (olej, filter a sviečky nepočítaj, tie vymeň ihneď). Ak sú niektoré časti nahradené inými (výfuky, plexi, rukoväte, nosiče namiesto madiel), majiteľ musí dodať pôvodné diely. Počet najazdených kilometrov musí zodpovedať opotrebovaniu a veku stroja. Pri najmenšej pochybnosti o roku výroby sa obráť na predajcu, ktorý ti cez výrobné číslo motorku identifikuje do poslednej skrutky. Zober si so sebou kamaráta, ktorý ti dokáže napraviť tvoj nadržaný pohľad a uviesť ťa do reality. Budete tak tvoriť aj psychologickú vačšinu. Skontrolujte čo najviac vecí, pozrite pod plasty, dostatočne sa na motorke povoz, brzdi, zrýchľuj, kľučkuj a nájdi to, čo sa ti potenciálny nepoctivec snaží zatajiť!

Všetky tieto rady sa týkajú iba kúpy stroja na Slovensku. Pri dovoze zo zahraničia je postup iný, ale o tom azda napíše niekto iný. Mne už zostáva iba popriať ti šťastnú ruku a dobrú kúpu. Nezabudni si nechať finančnú rezervu na výmenu spotrebného materiálu a kúpu vhodného oblečenia (ak ho nemáš).

Šťastné kilometre!

Pridané: 28.04.2005 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20172 | Včera: 232129