Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.03.2016 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10465 [Testy a predstavenia - Test]
Ešte sme nestihli ani vybaliť veci po návrate z výstavy a testu novej Afriky, a už sme s Awiom nasadali každý do iného lietadla, ale najmä na juh - on do Malagy, ja na francúzsku rivéru. V peknučkých vidieckych zákrutách, ale aj na rozohriatom či mokrom okruhu, som v dobrej spoločnosti otestoval nový model pneumatík od Dunlopu, Road Smart III.
Text: Peter Fischer
Foto: DunlopPress
Spoločnosť Dunlop, predpokladám, netreba nikomu extra predstavovať. Jej história sa začala písať v Írsku pred takmer 130 rokmi, kedy John Boyd Dunlop vyrobil plátenú pneumatiku na trojkolku svojho syna. Krátko nato si ju necháva patentovať, potom už majú veci rýchly spád: do niekoľkých rokov sa pneumatiky Dunlop predávajú takmer po celom svete a lámu jeden rekord za druhým.
Zopár ich produktov sme vyskúšali aj my, navštívili sme dokonca aj továreň vo Francúzsku:
Mne osobne sa zdá, že obrovský posun smerom k užívateľovej spokojnosti nastal v pneumatikovom priemysle až v posledných piatich či siedmich rokoch. Niežeby sa potom do toho oprel iba lepší marketing, ale celkom citeľne aj chemickí inžinieri a reálni motorkári, nehovoriac o počítačoch. Krásnym príkladom veľmi vydareného výsledku sú napríklad dunlopácke Sport Smart II, ktoré mám na svojej Multistrade - bez debaty jedny z najlepších pneumatík, aké som kedy za svojich takmer 200 000 km na motorkách mal. Preto som sa na predstavenie cestovnejších a inovovaných Road Smart veľmi tešil.
Všetko podstatné sa odohrávalo v okolí juhofrancúzskeho Montpellieru. Uvítací drink a prezentácia v podvečer prvého dňa; tam všetko prebiehalo iba v teoretickej rovine. Práve tu sme mali možnosť si novú pneumatiku prvý raz pozrieť naživo. Na prvý pohľad ma prekvapil podstatne vyšší počet "čiar", teda dezénu, oproti predchodcovi. Vďaka tomu je však odvod vody na vyššej úrovni. Road Smart III je vo všetkých rozmeroch robená ako "GT", teda cestovná, určená pre väčšie stroje. Iba dve verzie sú SP, teda napríklad pre ľahšie naháče. Jediný rozdiel v oboch verziách je v počte vrstiev plátna.
Prezentujúci niekoľkokrát zdôrazňovali, že si dali extra záležať na tom, aby si pneumatika zachovávala svoje vlastnosti aj neskôr, po najazdení vyššieho počtu kilákov. Tomu napomáha najmä to, že sa im podarilo dosiahnuť, že sa nábehové hrany prednej pneumatiky časom "nevysúvajú" nad povrch, čím si celá pneumatika zachováva jednotne oblý profil. Určite to pozná mnoho z vás, že sa mu pneumatiky nepekne "osekajú", a v náklonoch to potom cítiť, celá motorka sa tak trochu rozvibruje a znervóznie. Na novej Road Smart III je táto zlá vlastnosť dosť minimalizovaná, čo sme mali možnosť vidieť na niekoľkých desiatkach jazdených kusov na rôznych motorkách, ktoré jazdili na rôznych povrchoch.
Ďalším zlepšením je schopnosť pneumatiky rýchlejšie sa zohriať. To sa rozhodne hodí do našich studených rán. Keď je horúco, pneumatike to nevadí, ale pri rannej ceste do práce bude guma spoľahlivo rýchlejšie zahriata.
Okrem vylepšenia ovládateľnosti a stability v priamom smere sa vývojári zamerali aj na lepšie zosúladenie prednej a zadnej pneumatiky, inak povedané pocitu pri naklápaní, pretože gumy kladú menší vzájomný odpor. Predná pneumatika má tak menší polomer než predchodca, zadná väčší, hovoríme však o milimetroch.
Zlatý klinec večera však prišiel vtedy, keď nám oznámili, že na druhý deň bude našim sprievodcom John McGuinness.
Na druhý deň nás už pri teplote zhruba 10 stupňov čakalo zoradených vyše tridsať zohrievajúcich sa motoriek od Yamahy MT-07 až po FJR, Kawasaki GTR či BMW GT a RT. Oblečený som dosť naľahko, preto si beriem GTR, a to aj napriek varovaniu, že nás čakajú "quite tight corners" (utiahnuté zákruty). Vedúci sa s tým nijako extra nekašlú, rýchlosti sú fakt také "motorkárske" čiže väčšinou povedzme kilečko a viac, strop zatiaľ zhruba 150. Povrchy všetky možné, skutočne od mestských až po salašové hrboľaté príjazdy.
Po prestávke som sa dostal do skupiny, ktorú viedol John McGuinness, a odvtedy som letel, ehm, ako to povedať, rýchlosťou svetla. GTR som vytáčal na dvojke aj trojke až po obmedzovač, ale k malej Yamahe predo mnou som sa vôbec nepribližoval. Kde robím chybu??? Tachometer sa dosť často dostával cez číslo 180. Podotýkam, že stále na okreskách a za plnej premávky. Inak je to dosť nezvyčajný pocit, keď zastavíš niekde na križovatke a vedľa teba stojí maestro McGuinness, usmeje sa a opýta sa, či je všetko ok. Of course, hahah, aj keď musím točiť GTR až do červeného :)
Po zhruba trojhodinovom výjazde nás čakal obed a potom jazdy v podstatne kontrolovanejších podmienkach - na uzavretých okruhoch. Tie sa odohrávali v súkromnom areáli pri mestečku Mireval, ktorý patrí spoločnosti Good Year Dunlop. Tá ho využíva na testovanie všetkých svojich pneumatík.
Najprv to najťažšie - mokré jazdy. Kratučký 1,7-kilometrový okruh so stálou vrstvou tečúcej vody, ktorá mala vraj necelý centimeter, ale niekde možno aj dva :) Tu sme mali jedinú možnosť priamo porovnať nové Road Smart III s dvoma konkurentami - Michelin Pilot Road 4 a Pirelli Angel GT. Podľa veľkého testu, ktorý pre Dunlop spravilo nezávislé Motorrad test center, jedine na mokrom povrchu bol jeden z konkurentov lepší, nám však nepovedali ktorý.
Okruhom nás sprevádzal Didier, ktorý pre Dunlop testuje už 15 rokov, pričom všetci sme jazdili na identických Suzuki GSR 750. Dva kusy mali obuté vždy rovnaké pneu a každý z nás si dal jednu jazdu na každých. Ku koncu som už aj zabudol, že nie sme na suchu :) Niektoré cesty boli vlhké už na rannom výjazde, a tam som mal jednu krízovku, kedy som mohol buď naplno brzdiť a vyletieť mimo asfalt v čo najnižšej rýchlosti, alebo to viac naklopiť a snažiť sa udržať dekórum. Rozhodol som sa pre druhú možnosť a spravil som dobre, nové Dunlopky podržali GTR aj mňa. Samozrejme, je veľký rozdiel medzi vlhkou verejnou cestou a neustále zalievaným okruhovým povrchom, preto som sa tak nejako snažil navodiť nejakú krízovku aj tu. Človeku každopádne trochu lepí, lebo nechce roztrieskať motorku a určite nie si rozbiť telo, ale tak nejaký ten väčší náklon to hádam zvládne... Ale nič. Gumy stále držali. Prekvapilo ma, že Pirellky z tohto malého testíku vyšli najhoršie. V súkromí mám na nich nalietaných cez 15 000 km, z toho 2 000 vkuse v daždi, ale zase v čisto verejných podmienkach. Michelinky mali veľmi blízko k Dunlopom, ale veď stačí sa pozrieť na tvar ich dezénu, vyzerajú celkom ako mokré gumy. Na záverečnom brífingu sme sa všetci zhodli, že Road Smart III boli na mokrom okruhu každopádne najpokojnejšie a najčitateľnejšie. Tu musím spomenúť aj poznámku z prezentácie z predošlého dňa, kedy nám bolo povedané, že na mokre je najrozhodujúcejším faktorom zmes. Nie dezén, ale zmes. Nikdy by som si nepomyslel že to tak je, ale keď vám to povie priamo výrobca, niet čo namietať.
Aby sme však odfiltrovali čisto subjektívne pocity, Dunlop pre nás pripravil dve identické FJR vybavené telemetriou, z čoho jedna bola obutá na nových Road Smart III, druhá na ich predchodcovi. Okruh bol tentoraz už suchý a s rôznymi povrchmi a prekážkami - jazdenie do osmičky, do kruhu, slalom a nakoniec výpad, vyhnutie sa prekážke. Všetko v relatívne nizučkých rýchlostiach, osmička a slalom sa napríklad išli na dvojke bez plynu, skôr išlo o akúsi jazdu pravidelnosti, aby sme výstupy z telemetrie z oboch FJR vedeli čo najlepšie porovnať. Senzory sledovali napríklad aj silu, akou jazdec tlačí na riadidlá, a tá bola medzi oboma FJR najkontrastnejšia. S novým modelom Road Smart potreboval jazdec vyvinúť nižšiu silu, aby prešiel rovnakú prekážku rovnakou rýchlosťou. Najviac to bolo cítiť pri "osmičkovaní", kedy sa na FJR s predošlým modelom citeľne zatvárali riadidlá a všetko som musel korigovať zadnou brzdou, kým na novo predstavených gumách som rovnakú stopu prešiel oveľa plynulejšie.
Nakoniec nás čakalo to najlepšie - jazdy na veľkom a rýchlom okruhu; k našim službám stáli v pitline zoradené bavoráčiky R 1200 GS, R 1200 R a S 1000 XR. Takýto modelový rozptyl preto, aby sme vedeli porovnať správanie gúm v rôznych rozmeroch. Športovejšie motorky sme čakať nemohli, veď nejde o výsostne športovú pneumatiku.
Slnko medzičasom slušne pieklo, takže aj povrch už bol celkom prívetivý; ako prvé si beriem XR. Vzápätí som to oľutoval, pretože brať si najsilnejšiu motorku na zoznámenie s okruhom nie je práve rozumné :) Mireval je našťastie rýchly a ľahko zapamätateľný okruh, takže posledné dve kolá už nakladám celkom slušne spamäti. V takomto teple sa dá pneumatiku prekvapiť jedine drsným podraďovaním alebo brzdením, ale na obe tieto situácie je už dostatočne pripravené samotné XR, ale aj Road Smart III. Žiadne extra flekovačky, proste táto guma drží a hotovo. Náš guide jazdil na KTM Super Duke a ako domáci mal zadok pekne zožmolkovaný. Predok mal skutočne stále oblý tvar, aj keď podľa dunlopákov mal odjazdených celých dvanásť ostrých okruhových dní.
Jazdy na GS a R boli už iba ako doplnok, pretože v rýchlych zákrutkách sa trochu trápili. Každopádne, ak tie gumy človek neprekvapí v takýchto drsných podmienkach, vo vysokom krútiaku, výkone a aj náklone, tak na ceste to nespraví celkom určite.
Medzi jazdami sme trochu debatovali o tom, aké nešťastie maju Francúzi, že akákoľvek motorka s francúzskymi značkami musí byť škrtená na sto koní. Vtedy mi doplo, že prečo som svoju GTR musel ráno žmýkať až do červeného :) Tam sme si boli všetci rovní!
Takéto akcie, aké pripravuje Dunlop, sú vlastne dokonalé. Nielenže je na nich výber zo zhruba dvadsiatich modelov motoriek, ale danú pneumatiku je možné porovnať s konkurenciou, vyskúšať ju na rôznych povrchoch, aj sa porozprávať priamo s vývojármi či testovacími jazdcami.
Samotný model Road Smart III je opäť ďalším posunom k pohodlnejšej a bezpečnejšej jazde. Samozrejme, nikto z nás momentálne neposúdi ako sa bude táto pneumatika správať alebo vyzerať trebárs po 10 000 kilometroch, a ani žiadna z ukázaných toľko najazdené nemala, ale Road Smart III je každopádne moderná pneumatika, o akej sa nám mohlo pred nejakými desiatimi rokmi len snívať. Z tohto hľadiska aj pneupriemysel napreduje veľmi rýchlo; neviem si predstaviť aká dobrá bude napríklad nová Sport Smart III...
Ešte raz zopakujem, že nová Road Smart III je pneumatika určená najmä pre väčšie cestovné stroje, stroje s veľkou váhou vpredu a značným ročným nájazdom kilákov, práve preto sa v takmer všetkých rozmeroch robí vo verzii GT. Road Smart III je jasne čitateľná cestovná pneumatika, tých zhruba 200 km po všetkých možných povrchoch mi to potvrdilo. Aj koráby ako FJR a GTR sú na nej oveľa ľahšie ovládateľné vpredu, ľahšie preklápateľné, s dlhšou tvarovou stálosťou a dlhšou výdržou.
Ďakujeme spoločnosti Dunlop Slovensko za pozvanie.
Redaktor Motoride.sk jazdil v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx a prilbe AGV od spoločnosti Motostore.
Text: Peter Fischer
Foto: DunlopPress
Pridané: 27.03.2016 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20765 | Včera: 234703