Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Doplnené: Servis (+ výmena gufier, prachoviek a oleja) vidlice WP MXMA 4860 (KTM, Husaberg)

 Zdieľať

Pridané: 21.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 22685 [Technika - Podvozok]

Tento typ vidlice sa používal približne v rokoch 2000 - 2010 na mnohých modeloch KTM (LC4, LC8 a i EXC či SX v skorších modeloch). MX MA (Multi Adjuster) sa pozná podľa nastavenia útlmu (rebound) hore a nastavenia kompresie dole pod gumenou krytkou. Jej bežný servis, vyčistenie a výmena oleja si nevyžaduje žiadne špeciálne náradie a dá sa spraviť aj doma.

Základný servis sa odporúča raz ročne. Čerstvý olej vidlici len prospeje, netreba čakať kým začnú guferá tiecť. Ak jazdíš aj v teréne, tak do oleja sa môže dostať (a zvyčajne sa aj dostane) špina, prach a blato, ktoré zanesie olej. Takúto výmenu si môžeš spraviť aj doma sám.

Do servisu sa púšťaj sám iba ak máš základnú zručnosť a potrebné nástroje. Ak si nie si istý, daj si vidlicu radšej zoservisovať v dobrom servise. Návod je poskytovaný bez záruky a zodpovednosť sa servis svojej vidlice si nesieš sám. Vždy si skontroluj parametre, údaje platné pre tvoju vidlicu. Tento návod vznikol na vidlici WP 48 mm MXMA z KTM 950 Adventure.

Rozoberať celý postup nemá veľmi zmysel, lebo na nete sa dá nájsť celý manuál priamo od WP. Google: WP 4860 MXMA manual. Na otvorenie vidlice treba kľúč so štyrmi kolíkmi (WP fork cap tool). Ak si ho nechceš kupovať a nie si úplne ľavý, dá sa impovizovať napríklad s kľúčom na nastavovanie pružín - prevŕtať a vložiť kolík alebo aj dva.

Rozborka:

Pozor, pred rozoberaním vidlice treba úplne povoliť predpätie, útlm aj kompresiu! Ak nevieš aké si mal nastavenie, tak si ho predtým zapíš. Zapíš si počet klikov (pre predpätie otáčok) do plného zavretia (teda úplne vpravo). Inak v manuáli na tvoju moto nájdeš základné nastavenie a aj niekoľko odporúčaných nastavení vidlice.

Treba povedať, že tá krytka na vrchu vidlice sa nedoťahuje nijako extrémnou silou, ja som to povolil vyrobeným kľúčom, ktorý mal iba jeden kolík. Povoľovať odporúčam ešte na motorke, kým máš vidlicu stiahnutú v spodnom okulári (vrchný okulár povoliť!!!). Krytku iba povoliť, aby sa dala otáčať rukou, a potom vidlicu z moto vybrať.

Povolený vrchnák vidlice - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Povolený vrchnák vidlice - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Po povolení sa dá stiahnuť vonkajšia rúrka dole a ukáže sa pružina a kartridž tlmenia. Pružinu rukou stiahneš trochu dole a nasadíš 22-mm kľúč do toho hliníkového dielu na konci kartridžu (inak hydraulic stop). Potom už len hore povoliť 24-ku skrutku, ktorou sa nastavuje kompresia a krytku vyskrutkovať. Teraz začne byť práca trochu špinavá, treba nádobu na odkvapkanie. Môžeš vybrať pružinu, zo stredu kartridžu tenkú rúrku na nastavovanie reboundu a vidlicu vyliať a nechať hore nohami vytiecť. Kým sa odkvapká, rozober druhú, ale pozor, odkladaj si časti tak, aby si ich nepomiešal, rovnako aj pružiny. Niekedy nemajú celkom na mm identickú dĺžku a sú z výroby vypodložené podložkami.

Po vybratí pružín nechať vidlice odkvapkať - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Po vybratí pružín nechať vidlice odkvapkať - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Ďalší krok je vybratie kartridžu a ventilu kompresie. Vidlicu si chyť do zveráku asi pod uhlom 45 stupňov. Dole pod gumovou krytkou je matica, ktorú treba povloliť. Ak sa pretáča, treba vysunúť piest tlmiča a mierne ho vyosiť. Pozor, keď to vyskrutkuješ, vytečie z vidlice ďalší olej - bordel v garáži takmer zaručený :-)

Čistenie komponentov - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Čistenie komponentov - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Všetko nechať vytiecť a odkvapkať a môžeš sa pustiť do čistenia, prepláchnutia, benzínom alebo petrolejom. Benzín nemusí robiť dobre gumeným O-krúžkom. Zároveň uvidíš aký špinavý bol olej, či či bolo na dne vidlice "bahno". Ak robíš základný servis, nemeníš guferá či púzdra, po vyčistení môžeš skladať. Toto bol aj môj prípad, takže tu môj návod končí. Keď budem v budúcnosti guferá meniť, doplním. Ja som kúpil jazdenú vidlicu, a keďže tesnila, chcel som si spraviť len výmenu oleja a inšpekciu.

Doplnené - Výmena gufier a prachoviek:

Problémy na seba nenechali dlho čakať, jeden pretek a vidlica začala tiecť. Zobral som originál náhradný diel KTM, kvalitné guferá a pustil sa do práce. Iba pre výmenu gufier netreba vyberať cartrige, teda rozoberať odspodu.

Postup je vcelku jednoduchý, vidlicu som si chytil do zveráku, stiahol prachovku, pod ňou je oceľový poistný krúžok ktorý treba šrobovákom vybrať. Potom stačí pár krát vonkajšiu trubkou vytiahnuť smerom von, niekoľko klepnutí jemnou silou a a gufero sa uvoľní. Niekto trubku i nahrieva.

Všetko skompletované - Servis vidlice - výmena gufera a prachovky - WP MXMA 4860 (KTM)
Všetko skompletované - Servis vidlice - výmena gufera a prachovky - WP MXMA 4860 (KTM)

Potom postupne vyberám jednotlivé púzdra a ukladám si ich v poradí na stôl. Všetko vyčistiť.

Púzdra po demontovaní uložené v poradí montáže - Servis vidlice - výmena gufera a prachovky - WP MXMA 4860 (KTM)
Púzdra po demontovaní uložené v poradí montáže - Servis vidlice - výmena gufera a prachovky - WP MXMA 4860 (KTM)

Inšpekciou som zistil Že je poškodená i prachovka - popraskaná. Púzdra už boli tiež trochu opotrebované, poznáš to podľa toho že je zošúchaná teflónová vrstva a ukáže sa meď - či mosadz ako na tejto foto alebo horšie tu.

Nové guferá i prachovku treba namazať špeciálnou bielou vazelínou. Napr Ariete ju dodáva v balení. POZOR: Koniec vidlice treba olepiť lepiacou páskou aby sa prekryli ostré hrany. A potom jemne nasadiť prachovku, poistnú krúžok a gufero. Pozor guferu ide pružinkou smerom k oleju. Ak má gufero dve pružiny tak jedna je na stieracej strane to znamená že je vysunutá von podobne ako na prachovke, to je teda stana čo ide dole smerom od oleja. K oleju ide strana gufera, kde je gumička vnútri neho.

Z prava: Prachovka, poistný krúžok, Gufero stieracou stranou smerom von - Servis vidlice - výmena gufera a prachovky - WP MXMA 4860 (KTM)
Z prava: Prachovka, poistný krúžok, Gufero stieracou stranou smerom von - Servis vidlice - výmena gufera a prachovky - WP MXMA 4860 (KTM)

Potom treba nahodiť všetky púzdra, namazať olejom a gufero natlačiť opatrne do trubky. Správne by sa to malo robiť prípravkom, ale dá sa spraviť núdzovo prípravok i zo starého gufera, časť z neho odstrihnúť, roztiahnuť ho, nasadiť a cez staré gufero zatlačiť, naklepnúť nové. Keď sa tam dá vložiť poistný krúžok tak je gufero dobre osadené.

Spätná montáž:

Spätná montáž je v opačnom poradí. Na kompresný piest nanes na O-krúžky nový olej a jemne ho zaskrutkuj rukou do kartidžu.

Spätná montáž - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Spätná montáž - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Dotiahnutie je na moment 25 Nm a aby sa nepretáčalo, znovu treba kartridge jemne vyosiť. Netreba zabudnúť vložiť tyčku nastavovania útlmu (rebound) a môže sa ísť plniť olej.

Pripravené na plnenie oleja - v strede trubka nastavovania útlmu - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Pripravené na plnenie oleja - v strede trubka nastavovania útlmu - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Plnenie oleja - pozri si predpísaný olej, do mojej vidlice ide tlmičový SAE 5W, ale hustotou oleja môžeš aj experimentovať. Približný objem oleja si nájdeš na nete, ale bude to pravdepodobne viac ako pol litra, takže aj tak budeš potrebovať dve fľaše.

Nastavenie výšky hladiny. Pozor, tu robia ľudia často chybu. Množstvo oleja vo vidlici udáva WP vo forme výšky hladiny, nie v ml. Tu sa dá tiež experimentovať. Na moju vidlicu je udávaná výška 100 mm, ale môže sa nastavovať od 100 do 120 mm. Výška hladiny určuje množstvo vzduchu na vrchu vidlice, ktoré funguje ako vzduchová pružina. Vzduch je stlačiteľný, ale čím viac sa stláča, tým kladie väčší odpor - táto vlastnosť dáva systému progresivitu.

Olej treba do vidlice naliať takmer doplna, určite nad hornú časť tlmiča. Tu treba byť trpezlivý a dobre vidlicu "odvzdušniť". Pohybovať piestom hore dole a sledovať bublinky. V skutočnosti naleješ do vidlice viac oleja ako treba a potom odsaješ na požadovanú výšku hladiny - injekčnou striekačkou. Keď vidlica už nebublinkuje ani po pohybovaní piestom a je určite plná (treba trpezlivosť aj 5 - 10 min kým zmiznú všetky bublinky), môžeš začať s nastavením hladiny.

Video: Ako nastaviť výšku hladiny oleja vo vidlici WP (KTM, Husaberg)

Najjednoduchšie je si na injekčnú striekačku nasadiť hadičku a tú si skrátiť na požadovanú dĺžku - dĺžku vzduchovej komory. Potom stačí striekačkou odsávať olej, kým sa dá a hladinu máš nastavenú presne a v oboch vidliciach rovnako.

Injekčná striekačka - pomôcka na nastavenie výšky hladiny oleja -  Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Injekčná striekačka - pomôcka na nastavenie výšky hladiny oleja - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Nasadenie pružiny je potom už posledným krokom. Ja som si okrem iného dal vysústružiť zo silónu dve 10 mm hrubé podložky pod pružiny, čím som im dodal viac predpätia. Stlačiť pružinu, nasadiť 22-ku kľúč a utiahnuť vrch vidlice - moment 25 Nm. Potom môžeš už len dvihnúť vonkajšiu rúru a zaskrutkovať ju do vrchnáku.

Po našrobovaní horného uzáveru vidlice - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)
Po našrobovaní horného uzáveru vidlice - Servis vidlice / výmena oleja - WP MXMA 4860 (KTM)

Vidlice už len nahodiť do moto, upevniť v spodnom okulári a utiahnuť vrchnák vidlice. Potom skompletovať celú montáž. Tým je základný servis + výmena oleja hotová. Naklikať si vidlicu na svoje nastavenie a jazdiť.

P.S.: Návod vznikol v rámci prestavby: Blog: Prestavba BMW R1150GS RR Enduro by Awia dokončená (sezóna 2021).

Pridané: 21.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 26974 | Včera: 202310