Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 16.07.2015 Autor: erbe
Čitatelia: 21333 [Mototuristika - Európa - Cestopis]
Ranná cesta ku trajektu má asi 40km a nič špeci som nevidel. Prichádzam opäť hodinu pred odchodom trajektu. Po hodine sa trajekt ešte len objavuje na obzore, takže je jasné, že to bude možno aj o pol hoďku neskôr. Od vylodenia v Holm nasleduje jazdecky určite najlepšia pasáž Fv17 zhruba po Namsos. Celkom si to užívam a snažím sa miestami nemyslieť na prípadnú výšku pokuty. GS našťastie nie je motorka s ktorou by bola zábava dlhšie jazdiť rýchlo. Príjemné úseky pokračujú a ja sa celkom bavím. Pri jednom cípe fjordu čosi jem a postarší holanďan príde na pokec a okrem klasických odkiaľ, kam a kade zvestuje avizované zhoršenie počasia v najbližších dňoch. Je fakt, že posledné 3 dni bolo pekne a už som aj zabudol na dážď na severe. Hádžem to za hlavu, veci na motorku a valím ďalej. Záver Fv17 do Steinkjer už je pomerne nudný, malé kopce a polia. Ešte sa pristavím pri tabuli označujúcej dedinku Sjoasen a spomeniem si na komický rozhovor so síce úspešných českým bežkárom, ktorý ale v krátkom interviw použil snáď 5 svetových jazykov. S úsmevom v prilbe pokračujem južne. Levanger, Stjordal a začína rýchlostná cesta pred Trondheimom. Rýchlostná znamená, že má jeden pruh a pruhy oddeľujú betónové zátarasy. Síce je tu 90 ale reálne sa kvôli obytným autám ide pomalšie a obiehať sa nedá. Good job norway. Prichádzam do Trondheimu, kde chcem kuknúť aj centrum. Krúžim okolo a samé jednosmerky, kde som zásadne na ich zlom konci. Niekoľkokrát zablúdim v slepých uličkách. Nakoniec sa mi podarí sa do tých jednosmeriek dostať ale po chvíli mám pocit, že som si nevšimol nejaký zákaz alebo čo, prechádzam popri stánkoch na námestí a dostávam zvláštne pohľady od miestnych. Rýchlo robím aspoň foto a miznem. Je dosť teplo a v motorkových veciach sa mi v po pešej zóne behať nechce. Hľadám teda na mape kde som a kam sa mám dostať a asi po hodinke a čosi opúšťam Trondheim.
Idem po E39 smer Orkanger a mapa sľubuje kopce. Konečne! Neskutočne sa teším. Fjordy sú fajn, ale všetkého veľa škodí. Za Orkangerom mám v pláne odbočiť na Hoston po 481 ale odbočku míňam. Keď sa vraciam zisťujem prečo. Je to hlinená cesta bez asfaltu, ale ukazuje sa, že celkom kvalitná, dá sa ísť bezpečne celkom rýchlo. Cesta ma má doviesť ku jazerám medzi kopcami a plánujem tam kdesi zakempiť. Našiel som niekoľko pekných miest, ale všade mi niečo vadilo. Nakoniec vyberám kopromis a skladám sa na veľmi peknom mieste. Sú tu už ale 2 obytné karavany. Nakoniec to nevadí, spravím si večeru a konzultujem ďalší plán s mapou, pretože spolu s Tronheimom môj hmlistý plán cesty ešte z domu skončil. Spájam si teda zaujímavé aj menej zaujímavé cesty ku ďalším cieľom a idem spať. Ešte ma vlastne prepadol postarší pán z jedného z karavanov a trochu sme pokecali. Potvrdzuje zhoršenie počasia podľa predpovede, ja som ale optimista a s presvedčením, že aj zajtra bude pekne zaspávam.
Sumár: 483km
Ráno ma predsa privítali mraky, ale neprší. Balím a vyrážam. Po chvíli bočnej cesty sa pripájam na 65ku, krátky trajekt z Kvanne a valím ďalej cez Sunndalsora, Eresfjord cez nejaké kopce. Nie je moc pekne, tak nefotím. Rýchly nákup a odbočujem na 63ku smer Trollstigen. Na kopcoch visia mraky takže z toho asi moc nebude. To sa napĺňa, po chvíli začína mrholiť a pri trollshope dávam nepremok a nejaké rýchlojedlo. Hore Trollstigenom asi v tretine vchádzam do oblaku a stojí to za hovno. Autá idú krokom, tak trochu hulvátim a na jednotke obieham. Hore zastavujem len kvôli fotke hustej hmly na parkovisku, ktoré mokré vyzerá ako zrkadlo.
Nie je na čo čakať, idem dolu, vychádzam z oblaku a vravím si, že za dobrého počasia by to nemuselo byť špatné, ani ľudí tam tak veľa nebolo. Pokračujem po 63 smer Geiranger, nejaký krátky trajekt, mám šťastie, nečakám. Geirangerom som už prechádzal, tak len rýchle foto s motorkou na oboch útesoch. Stúpam zase do kopcov, hore opäť v oblaku začína to na čo som sa tešil. Cesta vyfrézovaná v stenách snehu. Zastavujem v šikmom svahu, motorka ma preváži a oprie sa kufrom o sneh. Vyzerá to prirodzene, fotím.
Hore skúšam či nebude voľný výjazd na vyhliadku Dalsnibba, no napriek tomu, že je vidno na 15m tak chalanisko tvrdohlavo vyberá vstupné. Nedarí sa mi ho ukecať a za výjazd bez výhľadu sa mi 110NOKov zdá byť moc. Otáčam a valím dolu. Celkom sa otepľuje, hoci teplomer ukazuje teplotu len okolo 10 stupňov, zhadzujem nepremok a je mi fajn. Počas zastávky pri jazere, ktoré si pamätám, že malo neuveriteľne tmavú vodou zisťujem, že sa blížim ku peknému objazdu na ceste 15. Ide o cestu 258, ktorá nie je asfaltová a vedie z juhu cez lyžiarske stredisko Videsaeter cez hory, okolo jazier a po necelých 30km sa znovu napojí na cestu 15. Keď ale vidím, koľko je v horách snehu, tak sa bojím, že bude neprejazdná a ja sa akurát povozím hlavným ťahom.
Pri vjazde je dokonca značka slepej ulice, prichádza odtiaľ nejaký starší motorkár na športovej moto so spolujazdcom a vraví, že to prešiel celé, tak neváham. Na prejazde si plním sen jazdy v miestami 3-4m vysokom tuneli snehu, zastavujem a stále fotím. Škoda, že v oblakoch ale aj tak bomba. Počas fotenia a kochania sa na prejazde ma obieha postupne 6-7 motoriek, nikoho som nikdy nestretol stáť.
Rozmýšľam, či to všetci prišli iba prejsť, mne to ale môže byť jedno. Po 15ke už pokračujem jemne nadpriemerným speedom až do Lom. Tieto miesta poznám z pred 2 rokov, takže len narýchlo fotím. Môj pôvodný plán zakempiť nad mestom na 55ke pod horami mi nahlodáva zlepšené počasie. Vyzerá to, že aj hore je slnečno a rozhodujem sa o prejazd ešte dnes. Ukazuje sa to ako dobrá voľba. Je už skoro 19hod a premávka je slabá. Hore je krásne slnečno a kopec snehu, spoznávam známe miesta aj pod niekoľkometrovou pokrývkou. Hore si dávam prejazdy v snehových stenách teda aj za slnečného počasia. Bomba! Hore na pešo vybehnem na vyhliadku a fotím slnečnú stranu hôr, ktoré vyzerajú ako dalmatínec. Fakt je tu pekne.
Pokračujem zjazdom, sneh mizne a teplota stúpa z 6-7 stupňov až nad 20. Cesta mi je známa, ani ma nenapadne, že by som z nej mal odbočiť. Po príjazde k fjordu hľadám miesto na kemp. Všade je buď no camping alebo sú rozťahané domy. Skúšam niekoľko odbočiek s rovnakým výsledkom. Plac hľadám strašne dlho, už som unavený, nechce sa mi. Nakoniec idem do nejakej odbočky cez les, ktorá očakávam, že ma privedie na breh fjordu. Cesta končí rozšíreným miestom medzi stromami asi 100m od fjordu, ktorý ale nie je vidieť. Kašlem na to skladám sa. Večer ma ešte prekvapí jeden rybár, ktorý ale nevie moc anglicky, takže moc nepokecáme. Kukám do mapy, lebo trasu na ďalší deň skladám vždy za behu a zisťujem, že som v klesaní z hôr chcel odbočiť na ďalší prejazd aby som sa vyhol trajektu. S pocitom zvláštne zvoleného miesta zaspávam.
Dneska fajn. Doobedie usmoklené ale prejazdy snehom a slnečné zasnežené hory večer to všetko vynahradili.
Sumár: 576km
Toto by mal podľa všetkého byť posledný deň v nórsku. Úprimne povedané ho mám už aj celkom dosť. Ráno je zase tmavá obloha. Plánoval som sa vrátiť na horský prejazd, ktorý som minul ak by bolo pekne. To ale nie je tak sa vydávam efektívnejšou trasou. Cestou k trajektu mi začína pršať. Napriek tomu, že už som dosť južne mám problém nájsť benzín aspoň okolo 15NOK za liter. Idem po 55 a potom po 5 cez Kaupanger. Za trajektom po 53 na Ovre Ardal. Sem som mal prísť pôvodne prejazdom cez hory včera po Tindelvegen. Kúsok po nej stúpam nad mesto ale potom sa mi kazí počasie v horách tak to otáčam a pokračujem po 53 do hôr na opačnú stranu okolo jazier. Nie je pekne ale jazerá sú úchvatné. Skoro celé zamrznuté ale vidno tmavý ľad. Nice.
Napájam sa na E16 smer Oslo a už ma nečaká nič zaujímavé. Valím južne. Asi 160km pred Oslom mi začína pršať a počas tankovania sa z toho vykľuje celkom seriózny lejak. Hovorím si, že ma pekne vyprevádza to Nórsko. Alebo ma tu už nechce. Nech je ako chce, idem. Cesta sa tiahne, veľa dedín, 60ka. Nekonečná cesta. Mraky tlačím pred sebou až do Osla. Všade naokolo sa zdá, že je pekne. Za Oslom mi prestáva pršať, vyjde slnko a ja sa varím v nepremoku a 3 vrstvách kombinézy až po prvé odpočívadlo. Míňam posledné nórske koruny za dosť podpriemerný toast na pumpe a idem do Švédska. Postupne prekračujem povolené rýchlosti viac a viac prejazdom nezaujímavou krajinou. Pred Göteborgom sa snažím nájsť miesto na noc, lebo je pekne a vo Švédsku sa to ešte dá na voľno. Nič nenachádzam, radím sa s mapou a idem až za Göteborg k nejakým jazerám. V Göteborgu zápchy, tu už sa mi darí prechádzať pomedzi autá, robia mi cestu. Končím pri Kungsbacka na nie moc peknom mieste pri nejakom vykrývači. Dnes stačilo.
Ráno boli teda posledné highlighty, ďalej už nuda. Vo švédsku som si spomenul, že alergiu stále mám. Zostáva mi 1000km do konca servisného intervalu. V Nemecku budem zháňať servis. Údajne by to nemal byť problém.
Sumár: 716km
Ráno pokračujem po diaľnici. Na pumpe dávam raňajky. Je tu trochu lacnejšie ako v Nórsku ale nie o moc. Idem na Malmo a odbočujem do mestečka Lomma, kde si dávam bombovú zmrzku a spomínam na dofču pred 2 rokmi. Mali sme tu parádne teplo a hrali volejbal na pláži. Potom už bez zdržovania po diaľnici cez Kodaň smer Hamburg.
Dánsko si z prejazdu autom pamätám ako hrozný tranzit. Skúšam aspoň pumpu v nádeji lacnejšieho benzínu. To sa nepotvrdilo. Asi 1,85 za liter. V Nemecku odbočujem na Rendsburg a idem riešiť nejaké jedlo a kemping. Skúšam motorkára s BMW na pumpe, či ma vie poslať do nejakého servisu v okolí, oficiálny ale nepozná. V obchode sa po severských krajinách cítim ako kráľ, konečne kupujem čistú vodu za menej ako euro a sladkosti za centy. S doplnenými zásobami hľadám nejaký kemp. Jeden nájdem po ceste na Neumuster. Trochu drahší ale aj tak sa skladám. Kúpim nejaké pivo na recepcí, uvarím si polievku, preperiem nejaké veci. Keďže tu má internet tak si nájdem najbližšie servisy BMW a idem spať.
Dnes prvý diaľničný deň. Trochu nostalgie vo Švédsku a potom už len nuda.
Sumár: 699km
Pridané: 16.07.2015 Autor: erbe Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 17126 | Včera: 243604