Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.05.2005 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 32382 [Testy a predstavenia - Test]
Kožená kombinéza ostáva doma, k reči sa dnes dostane textil. Najbližšie dni sa prechodne stanem pánom endurka Beta Alp 4.0. O svoje skúsenosti s ním sa s Vami rád podelím.
Beta je taliansky výrobca špecializujúci sa hlavne na výrobu trialových motocyklov. Svoju modelovú ponuku však neustále rozširuje a dnes v nej nájdete skútre, endurá, krosy, ba aj malé čopríky. Alp patrí do kategórie enduro.
Nezvyčajný design sa určite medzi konkurenciou nestratí. Štíhla línia, netradične tvarované plasty, okrúhly svetlomet a nízky predný blatník dávajú motorke nezameniteľný vzhľad. Ak k tomu pridáte oceľový rám, pruženie s dostatočnými zdvihmi, enduro pneumatiky, 350 kubíkový štvortakt so štartérom a kompletnú cestnú výbavu, dostanete 130 kilové endurko a la Italia. Toľko teória...
Motocykel preberám v Kysaku od pána Franka z firmy Trial s.r.o. a hneď sa dohadujeme aj na spoločnom výjazde. Otáčam kľúčom, štartujem. Z výfuku sa razom ozýva tlmený zvuk jednovalca pripraveného vyraziť. Vysadnúť do sedla nie je žiadny problém, nie je to žiadna vysoká krosa. Krátka zoznamovačka nad dedinou prebehla úspešne a tak som pripravený na výjazd. Beta mi jednoducho hneď sadla do ruky. Keďže sme sa takto rýchlo skamarátili dovolím si ju po zvyšok testu volať Betka.
Vyrážame teda do lesa. Poľná cesta sa mení na „diaľnicu“, podvozok si svoje povinnosti plní zodpovedne. Turistickým chodníkom sa vyhýbame a tak sa mení aj terén. Čoskoro prichádza aj prvý pád. Potok je plný polien a tie sa nepríjemne šmýkajú, zadok mi uteká a už sa čľapkám. Aj keď som sa snažil Betku udržať, nepodarilo sa. Zdvíham ju sám, nie je to žiadny problém. Betka neutŕžila ani škrabanec, iba ja mám mokro v čižmách...
Motor je naozajstnou lahôdkou. Jednovalcový štvortakt ťahá krásne odspodu a nenechá Vás nikdy v štichu. Bez ohľadu na zaradený prevodový stupeň Vás vytiahne z každého problému. Žiadne naháňanie za otáčkami a spojkovanie sa nekoná. Akýkoľvek výjazd je teda len otázkou udržania konštantného plynu. Motor sa dá dobre využiť aj na brzdenie pri strmých klesaniach.
Čoskoro prichádzame na Vysoký vrch a dávame prvú prestávku. Akosi sa oteplilo, veru jazda v teréne je drina. Doplnenie tekutín príde vhod a už pokračujeme smerom na Sivec. Terén je stále náročnejší. S pribúdajúcim blatom na mojich čižmách oceňujem, že guma na stupačkách je vyberateľná a pod ňou sa skrýva pravá „zubatá“ stupačka, ako sa na správne enduro patrí. Na ceste pribúda čoraz viac popadaných stromov. Aj s nimi si však Betka v pohode poradí, len treba prísť ako na to. Poradila si aj so strmým skalnato blatistým výjazdom okolo oplotenia lesnej škôlky. Začínam naberať dojem, že prejde naozaj všade, všade tam, kde si to jazdec trúfne.
Na Vysokom vrchu |
Zastavilo nás až ďalšie oplotenie. Pre peších turistov lesníci postavili rebrík ponad plot. Sme na hrebeni, vpravo aj vľavo strmý zráz, koniec oplotenia v nedohľadne. Nebudeme sa predsa vracať a riskujeme zjazd po pravej strane. Nedá sa na tom však brzdiť a tak niektoré úseky musíme absolvovať peši...
Odmenou za drinu je nám kofola. 6 hodín jazdenia za nami a sotva 30 kilometrov. Aj o tom je off-road. Na rad prichádza wapka, nazbierané blato mizne a vynára sa znovu pekné endurko. Škoda, že nálepky sa s wapkou nemajú veľmi v láske.
Keďže Betka má všetko čo potrebuje do premávky, vyrážam ju otestovať aj na asfalte. Stačí vyklopiť späťáky, nasadiť gumené stupačky a už máte cestné enduro. Všetko je na svojom mieste, tak ako som zvyknutý. Len spočiatku som si pár krát zatrúbil namiesto vypnutia smerovky. Motor je veľmi živý a zrýchlenie zahanbí väčšinu plechoviek. Do 120 km/h je Betka veľmi živá. Nad touto hranicou už na jazdca jednak pôsobí riadny nápor vzduchu a taktiež odozva motora a zrýchlenie nie je nijak ohromujúce. Maximálka je niekde okolo 140 km/h.
V meste je Betka veľmi obratná a ovládam ju s ľahkosťou bicykla. Do zákrut ide sama a extrémne náklony na seba nenechajú dlho čakať. Krotí ma však hluk štupľových pneumatík. Taktiež rám nie je stavaný na rýchle prejazdy zákrut, kde sa začne Betka jemne vlniť. Nie je to však nič nepríjemné.
Najviac som ju rozvlnil pri rýchlom prejazde do druhého pruhu cez pozdĺžne nerovnosti pri rýchlosti nad 100 km/h. Stačilo však na chvíľku ubrať plyn a Betka sa ukľudnila.
Pod Sivcom |
V tomto smere nemá Betka veľmi čo ponúknuť. Sedlo je relatívne tvrdé a úzke. Už po cca 30 km som sa začínal vrtieť a hľadať si inú polohu. Spolujazdec je na tom ešte horšie. Betka teda nie je stvorená na dlhé výlety na asfalte. Nádrž je plastová, tankvak nie je kam uchytiť.
Aby som Betku poriadne preveril vybral som sa s ňou aj na motokrosovú trať na Zelenom Dvore pri Košiciach. Po prvotnom zoznámení s traťou som si začínal jazdu naozaj vychutnávať. Bolo to ako jazda cesťákom na okruhu. Kolo od kola som sa zrýchľoval, skoky boli dlhšie a vyššie, prejazdy zákrut plynulejšie. Betka počúvala na slovo, a všetky moje jazdecké chyby mi odpustila. Žiadna krízovka sa neskončila pádom. Prichytil som sa pritom, že som si asi prvý krát prial, aby pred jazdou zapršalo... Betka teda nesklamala, aj keď na motokros nie je priamo stavaná užijete si s ňou kopu zábavy aj tu.
Spotreba:
Počas testu som jazdil hlavne v teréne. Preto údaj o priemernej spotrebe treba brať s rezervou. Na ceste bude pravdepodobne spotreba nižšia.
Zrýchlenie:
Pri meraní zrýchlenia je podstatné ako sa vydarí štart. Beta sa pri prudkej akcelerácii dvíha na zadné. Nasledujúci prehľad uvádza najnižšie namerané časy z viacerých pokusov.
Cena: 195 300 Sk (26.5.2005)
Beta Alp 4.0 je enduro stvorené do terénu. Každopádne by bolo hriechom ju využívať len na ceste. Na to by bol určite vhodnejší jej modelový príbuzný Motard 4.0. Alp je motorka vhodná (nielen) pre začínajúcich enduro jazdcov, ktorý jej môžu odpustiť cca 30 kilovú nadváhu a využiť tak komfort v podobe elektrického štartéra a kompletnej cestnej výbavy. Mňa presvedčil hlavne silný bezúdržbový motor, ktorý mení Betu na malý traktor s dostatkom výkonu v každej situácii. Ocenil som tiež premyslené detaily ako sklopné späťáky (pri návrate na asfalt ich stačí vyklopiť a nemusíte ich už nastavovať) a vyberateľné gumy zo stupačiek. Takisto potešili kvalitné brzdy s pancierovými hadičkami, ktoré vždy dokázali stroj bezpečne a včas zabrzdiť.
Blato jej pristane |
Vytkol by som jej spracovanie nálepiek, ktoré sa po viacerých umytiach wapkou začali odlepovať. Možno by im bolo lepšie pod lakom. Taktiež náradie ktoré sa nachádza pod sedadlom (ktoré nie je zamykateľné) sklamalo hneď pri prvom použití. Šrubovák nevydržal a jeho špička sa zlomila. Nie nepotreboval som nič opravovať na Betke, to sa len kámošovi roztrhlo plynové lanko na krose.
Pre využite Bety na dlhšie výlety na asfalte by som privítal pohodlnejšie sedadlo. Vzhľadom na rozmery stroja si ale myslím, že spolujazdec to bude mať vzadu vždy ťažké... Pri jazde sólo však ale môžete na zadnom sedle aspoň viesť batožinu.
Motocykel zapožičal: Trial s.r.o., Košice, trial-pro.sk
Pridané: 26.05.2005 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Beta |
Model: | Alp 4.0 |
Rok: | 2005 |
Kategória: | Enduro |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 349 ccm |
Kompresný pomer: | 9.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79.0 x 71.2 mm |
Palivový system: | karburátor(y) |
Rozvod: | OHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 220 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 133 kg |
Výška sedla: | 870 mm |
Rázvor: | 1410 mm |
Dĺžka: | 2160 mm |
Šírka: | 860 mm |
Výška: | 1220 mm |
Svetlá výška: | 240 mm |
Objem nádrže: | 10.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 140 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 9.7 s |
Spotreba paliva: | 5.36 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 146 km |
Poznámka: | |
Motor pôvodom zo Suzuki |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 156630 | Včera: 192102