Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.10.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 15699 [Testy a predstavenia - Test]
Neviem, či je to skôr civilná trialka, alebo trialové enduro, alebo skrátka len veľmi dobrá motorečka. Som asi objavil Ameriku a znova som dostal lekciu o predsudkoch.
Už pri prvom živom pohľade som ju totiž odsúdil. Nie len, že sa mi zdá divná, ale mám aj pocit, že sa na nej nebude dobre jazdiť. Nízko umiestnené rajdy, úzke sedlo, kolesá 21 a 18 palcové, ktoré mi ani proporčne nesedia k celej stavbe. K tomu trialové obutie od Mitasu. Načo na tejto motorke? Taká „ťažká“ motorka potrebuje pneu na trial?
Veru potrebuje! A nie len tie pneu. Všetko, čo sa mi na prvý pohľad a na mieste zdalo blbé alebo nejaké neforemné, po pár metroch v stupačkách dáva zmysel. Že je sedlo úzke nie je až také strašné, skôr je to výhoda, pretože väčšinou budete jazdiť v stupačkách s pokrčenými kolenami, telom budete hľadať rovnováhu, a vtedy pochopíte aj nižšie umiestnené rajdy. Dvaja sa voziť asi nebudete, takže pri dlhších presunoch si na dlhom sedle dokážete svoje „pohodlie“ určite nájsť. No a čo kolesá a ich trialové Mitasky? Už pri prvých schodoch, väčších kameňoch či padnutých stromoch pochopíte, že prečo.
Reklamné prospekty machrujú s možnosťou rýchleho zhodenia sedla a plastov okolo nádrže, aby ste sa priblížili ešte viac k trialkám a ušetrili asi 2,3 kila. Popravde to až tak rýchle nie je. Musíte odkrútiť dve skrutky vzadu na bočných madlách, povoliť ďalšie dve skrutky pod zadným blatníkom na týchto madlách, zosunúť sedlo, odstrániť skrutku na nádrži, ktorá prichýta prednú časť sedla a vykrútiť dve skrutky vpredu na nádrži a dve na boku, ktoré držia plastový kryt nádrže. Potom dotiahnuť dve skrutky na madlách pod blatníkom a nakrútiť dve vrchné skrutky na madlá. Keď to ale teraz píšem, tak mám pocit, že to trvá dlhšie napísať ako demontovať. No každopádne som to odmontoval len kvôli fotkám. Na jazdenie som sedlo pri dlhých presunoch potreboval a tie dve kilá navyše mi asi ani neprekážali.
Čo mi ale prekážalo v teréne boli odstrániteľné gumené vložky v stupačkách. Tie som zhodil už po pár metroch v teréne. No a vlastne som ešte vypustil prehustené pneu. Po cestách a pri presunoch by možno dve atmošky neboli až také strašné, respektíve by mohli pošetriť jak dezén, tak aj trochu benzínu, ale v teréne to muselo ísť hlboko pod jedna. Prednú som nechal niekde na 0,8-0,7 a zadnú 0,6-0,7 atmosféry. Vtedy to nielen dobre pracovalo na kamennom podklade, ale aj na blatistých či trávnatých výjazdoch. Pri asfaltovom presune motorečka dokonca menej triasla okolo stovky na tacháči.
Kam ale určiť tento, ako ho v Bete volajú, alpinbike? Asi sa nenájde bežne zaužívaná kategória. Je to proste ALP. Nature friendly. Tichučká motorečka s prejazdnosťou takou, že dovidenia. Zo začiatku som sa pristihol pri pár výjazdoch, že toto je asi na mňa moc. Na toto už asi nemám. Ale len čo mi tá myšlienka prebehla hlavou, už som bol aj hore. „Slabý“ motor v kombinácii s doteraz divnou prevodovkou, s ktorou som sa väčšinou rozbiehal na dvojke, lebo jednotka je strašne pomalá, zrazu dáva zmysel ako ostatné, pre mňa na začiatok nepochopiteľné veci. Relatívne slabé zdvihy detto. Niektoré výjazdy boli kolmé, a to doslova. Neboli zas až tak vysoké ako na "ercbergu", ale pod dva metre nešiel žiadny. Gumky sa postarali o dobrý grip, nízke zdvihy a celková geometria s neprekoňovaným motorom prispeli k stabilite vo výjazdoch. Samozrejme, aj jej nízke ťažisko robí zázraky.
Chcelo by sa mi napísať, že na svojej Huske by som sa do niektorých výjazdov nepustil, že by som sa bál, že to nedám. Ale to by som klamal. Na Huske skúšam všeličo, aj keď si myslím, že to nevydá... No ale to mám vtedy prepnuté, a tak nejak nemyslím ani na budúcnosť. Je to buď-alebo. K takémuto niečomu ale pri Alpe dôjde len málokedy. Za prvé, na ňom vám bude prepínať trochu ináč, tak nejak bezpečnejšie a aj tie výjazdy a krkolomné prekážky sa z jeho stupačiek zdajú, a aj zdolávajú, jednoduchšie.
Snažím sa tomu prísť na koreň, že prečo to tak celé dobre funguje a že prečo to u nás na Slovensku chápe stále málo ľudí. Mám, samozrejme, na to svoje teórie. Buď je tu viac takých, ako ja, že na prvý pohľad sa im nepáči, a tak isto si predstavujú, ako je to nanič stroj. Samozrejme, potom tento stroj ani neodskúšajú, a teda zostávajú vo svojej mylnej predstave. Potom sú takí, ktorým sa zdá 4.490,- dosť za slabú, nepohodlnú, nie moc príťažlivú moto určenú vlastne na čo? Potom za to môže trochu aj zákon na ochranu...koho vlastne chráni ten zákon? V Taliansku majú normál v prírode vyčlenené priestory na takéto jazdenie. A keby len tam... no ale to asi nezmením, tak to ani nejdem riešiť. Každopádne mi je trochu ľúto, že je viac takých, ako ja a fakt dobrý stroj odsudzujeme, ešte kým ho vyskúšame.
Každý sa preceňujeme a pri prvých krokoch do terénu volíme aspoň štyripade krosy či endurá. Potom sa vozkáme len po lúkach tak na trištvrte plynu a na trati možno tak na pol. Ale pri pive a v diskusiách sme skoro každý blazušiakom, komom, jakešom či katrošom. Ale neskôr nás také prdkanie baviť prestane a vyhovoríme sa na nedostatok času. Alebo na ženu či deti. A to je veľká škoda. Pritom stačí trochu sebakritiky a pokory, aspoň trochu počúvnuť niekoho rozumnejšieho, kto aj jazdí, nie len pije a diskutuje. No, ale to sa už moc preciťujem :-)
Jedno veľké prekvapenie, tak sa dá zhodnotiť táto milá motorečka. Dizajn je dosť nenápadný, tak má človek tendenciu ju podceniť a hodiť do mecha s “obyčajnými strojmi”. Upútalo ma, že jednoduchým spôsobom sa z nej dajú zhodiť plasty so sedlom a zrazu je jazdec v trialovom kokpite. Ale aj tak, ak ju berieme len ako premiestňovadlo, tak je stále v tom mechu s obyčkami. Príjemná motorka, ktorej veľmi nemám čo vytknúť, ale ani nejak vyzdvihnúť. Tento pohľad sa však radikálne zmenil, keď som sa s ňou dostal do terénu, ktorý je už aj na motokros príliš. Zrazu pozerám, či to ja som sa tak cez noc zlepšil, alebo motorka zo mňa robí väčšieho machra než som. 108 kg je na sériovku s blinkrami úžasne málo, plus trialové gumy, geometria a ľahúčko ovládateľný motor robia z nej ani nie kamzíka, ale akéhosi chrobáka, ktorý sa vyštverá bárskde bez toho, aby jazdca vystrašil. Fičať sa s ňou dá cez 100 km/h, takže zvládne aj výlety po asfaltke. Kto by rád vyliezol na Čachtický hrad z tej strany, kde sa spúšťajú rogalisti a zároveň nechce, aby mu ľudia nadávali, že za ním na metre lietajú kamene alebo vyrušuje pešiakov hlukom, tak dávam do pozornosti Betu Alp 200. Mňa očarila, hoci úplne nechápem, ako sa jej to podarilo.
Tak ako pri Alp 4.0 aj tu píšem pár takýchto prkotín len z povinnosti. Prístrojovka úplne malá, neotravná, neviem či mala päť alebo šesť údajov, nejaká kontrolka a tlačítka. Sklopné speťáky ako pri Alp štvorke, tak isto kohútik paliva. Pancierové hadice, sytič už na riadidlách, kotúče Grimeca, rozeta Supersprox, gripy Domino, tlmiče Paioli. A tento motor má aj nakopávačku.
Od gazíkov sem patrí určite Randonne 200. Tú som síce nejazdil, ale jazdil som jej menšiu sestru. Tak viem povedať, že Randonka je viac trialová, ľahšia, ale menej endurová. Je síce lacnejšia, ale ešte viac "divná" pre našincov. Určite sem musím a chcem zaradiť Freeride od oranžových. Tripade sa mi zdala taká trochu nemotorná, preto som ani nepochopil to, čo som pri tejto pochopil hneď. Dvojdobá dvestopadesátka mi zas prišla viac endurová ako táto Betka. Aj keď je Alp 200 ťažší, tak je zas kratší, s nižším ťažiskom a je hlavne o kus lacnejší. A preto sa mi na ňom asi lepšie zdolávali všetky trialové prekážky. Na endurové presuny v závodnom tempe to zas kvôli nižším zdvihom nie je tak pohodlné, ale nízke sedlo dovoľuje menej skúseným jazdcom sedieť aj v náročnejších výjazdoch v sedle a s istotou, že okamžite a bezpečne dočiahnu nohami na zem - to je k nezaplateniu.
Či už tak, alebo tak, stále mi z Alp 200vky vychádza bajk vhodný nie len pre začiatočníkov v „teréne“, ale aj pre ostrieľaných ofrouďákov na blbnutie. Netreba sa na ňu pozerať ako na vážne enduro, ani ako na ľahučkú trialku. To v nej nenájdete. V jednom aj druhom je dobrá, ale je výborná v učení a neskutočná škatuľka na zábavu a odreagovanie sa od dennodenných starostí.
Pri Alp 200 som zažil presný opak toho, čo pri väčšine motoriek. Vždy čakám od moto viac ako môže ponúknuť a potom som sklamaný. Tu som ale čakal skoro všetko zlé a nakoniec to dopadlo na jednotku! Na prvý pohľad sa zdá cena možno trochu vyššia, ale v konečnom dôsledku a aj oproti oranžovej, je cena celkom rozumná. Dokonca je aj na tento model stanovená uvádzacia cena 4.095,-. Na to sa hneď lepšie pozerá. Myslím, že tento typ bajku bol, je a asi ešte dlho bude podceňovaný. Z čoho som dosť sklamaný, keď viem, čo všetko ponúka. A rajdy sa dajú otáčať tuším v rozsahu 180 stupňov. :-D
všestrannosť a zábava | na prvý pohľad cena |
Servisný interval | 6.000 km |
Spotreba | 3,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 6 l (1,5 l rez.) |
Uvádzacia cena | 4.095,- EUR |
Cena motorky | 4.490,- EUR |
Nosič kufra + kufor | 125,00 EUR |
Kryty rúk | 31,00 EUR |
Zadný nosič | 75,00 EUR |
Páčka brzdy | 31,60 EUR |
Stupačka | 27,60 EUR |
Spätné zrkadlo | 25,50 EUR |
Smerovka | 11,00 EUR |
Svetlomet | 69,00 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec, RHplusB
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Beta | GAS GAS | KTM | KTM |
Model: | Alp 200 | TX Randonne 200 | Freeride 250R | Freeride 350 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | |||
Kategória: | Enduro | Trial | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 199 ccm | 179.2 ccm | 249 ccm | 349.7 ccm |
Max. výkon: | 25.02 k (18.40 kW) / ot. | 24.48 k (18.00 kW) / ot. | ||
Kompresný pomer: | 9,4:1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 66.0 x 58.2 mm | 64.0 x 54.0 mm | 66.4 x 72.0 mm | 88 x 57.5 mm |
Palivový system: | karburátor(y) | karburátor PTK 34 | karburátor | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC | DOHC (4V) | ||
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 170 mm | 170 mm | 250 mm | 250 mm |
Zdvih vzadu: | 185 mm | 164 mm | 280 mm | 280 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 245 mm | 185 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 2,75x21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 150 mm | 210 mm | 210 mm |
Pneu vzadu: | 120/80-18 | 4x18 | 120/90-18 | 120/90-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 108 kg | 86 kg | 92.5 kg | 99.5 kg |
Výška sedla: | 830 mm | 800 mm | 915 mm | 915 mm |
Rázvor: | 1370 mm | 1330 mm | 1418 mm | 1418 mm |
Dĺžka: | 2085 mm | 2110 mm | ||
Šírka: | 800 mm | 827 mm | ||
Výška: | 1107 mm | 1120 mm | ||
Svetlá výška: | 300 mm | 315 mm | 380 mm | 325 mm |
Objem nádrže: | 6 l | 4 l | 5.5 l | 5.5 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 09/2013 6 899,00,- EUR | Cena 09/2013 7 469,00,- EUR |
Pridané: 27.10.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 159797 | Včera: 176147