Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.01.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 21180 [Novinky - Predstavujeme]
Po odhalení Kawasaki H2R padla mnohým sánka až na zem. Šialený dizajn, šialený výkon... a jej civilná verzia Ninja H2 neuteká ďaleko. V Kawasaki chceli skrátka vytvoriť čosi extra a tak tu máme psycho na dvoch kolesách.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2015 | Nasledujúci
S novými modelmi je to skrátka tak, rok čo rok majú vyšší výkon, rok čo rok nižšiu hmotnosť a v posledných rokoch aj čoraz viac elektronických fičúrok. Áno nájdu sa aj výnimky avšak občas ktosi spraví razantnejší krok. Nuž a teraz tu máme riadny skok v podaní diela nesúceho značku Kawasaki. Kawasaki Ninja H2/H2R je päsťou na oko v rade športových mašín pre rok 2015.
Kawasaki Ninja H2 dáva už na pohľad jasne najavo, teda kričí na všetkých okolo, že je skrátka iná, že sa vymyká štandardom, že si ju len tak s hoci čím nezmýlite, že, že, že...
Vyzerá ako prikrčený predátor striehnuci na svoju obeť. Kopec ostrých hrán a rôznych odvážnych dizajnových prvkov odráža zmysel tohto motocykla. Pričom kapoty nezakrývajú bike v celoliatych plochách na aké sme zvyknutý. Skôr na HáDvojke odhaľujú techniku, ktorá by bola inak skrytá pod plochami plastu.
Kapoty však boli konštruované nie len za účelom zaujať ale hlavne za účelom správne fungovať. Dizajn Kawasaki H2 v sebe teda snúbi funkčnosť a estetiku, síce riadne futuristickú, ale uvidíme či za pár rokov nebude práve toto štandard v danej triede.
Každý kus zovňajšku Ninje H2 bol aerodynamicky tvarovaný tak, aby pôsobil na zvýšenie stability biku pri jazde vo vysokých rýchlostiach. Kapoty majú za úlohu začne znásobiť účinnosť chladiaceho systému motora a taktiež maximalizovať objem privedeného vzduchu do kompresora. To všetko vzniklo za pomoci dizajnérov z Kawasaki Aerospace Company.
Zvlášť pri pohľade na verziu Ninja H2R vidieť spojitosť medzi dvojkolesovými mašinami a lietajúcimi strojmi. Krídelka na mieste spätných zrkadiel a na bočných kapotách vravia za všetko, i keď tu majú za úlohu držať stroj pri zemi a nie ho vyniesť do výšin. Civilný model H2 však okrídlený nie je, no držiaky spätných zrkadiel, v ktorých sú zakomponované aj smerovky, dojem krídel navodzujú.
Zadná časť motocykla je pritom na pohľad čo najviac odľahčená. Pozostáva akoby z troch častí medzi ktorými sú výrazné otvory. Takýto tvar má zaistiť čo najmenší odpor vzduchu a uľahčiť jeho prúdenie v zadnej časti Kawasaki H2. Opierka pre jazdca je pritom posuvná o 15 mm v predozadnom smere.
Keď sa už bavíme tak trochu o ergonómii, Kawasaki tvrdí, že posed na Ninja H2 je podobný ako na modely Kawasaki ZX-10R Ninja, avšak viac uvoľnený. Každopádne je HáDvojka určená predovšetkým pre rýchlu športovú jazdu a tak na nej nenájdeme sedadlo pre spolujazdca.
Iné než kompletné LED osvetlenie sa na takomto bike čakať ani nedalo. Predný svetlomet je šikovne skrytý medzi dvomi nasávacími otvormi. Pozostáva z dvojice menších denných svetiel na okrajoch nasávacích otvorov a z hlavného okrúhleho svetlometu umiestneného presne v strede prednej časti. Zadné svetlo je pre zmenu jasnou súčasťou zadnej časti. Smerovky sú vpredu ako už bolo spomenuté súčasťou spätných zrkadiel a tie zadné sú umiestnené na držiaku ŠPZ.
Unikátny bike dotvára aj špeciálne farebné spracovanie. Nechýba zelená farba typická pre motocykle značky Kawasaki, avšak tú nájdeme iba na detailoch HáDvojky. Hlavnou farbou je farba nazvaná Silver-mirror, ktorú si Kawasaki nechala vyrobiť špeciálne pre motocykle. Tá odráža lúče svetla tak, že sa Ninja H2 zdá byť strieborná, avšak je značne lesklá skoro ako zrkadlo. V tieni však táto farba má pôsobiť ako čierna.
Kľúčovým komponentom, ktorý odlišuje Kawasaki Ninja H2 od zvyšku masovo produkovaných superšportov je bezpochyby kompresor. Ten je špeciálne vyvinutý pre použitie v motocyklovom motore, nejedná sa len o prispôsobenie „dielu“ použitého na inom type motora. Pri jeho konštruovaní spolupracovalo hneď niekoľko veľkých oddelení patriacich pod značku Kawasaki Heavy Industries.
Inštaláciou kompresora bolo možné dosiahnuť vysoký výkon aký Kawasaki Ninja H2 poskytuje. Kompresor je však navrhnutý tak aby bol účinný pri jazde v širokom spektre otáčok, nie len v tých najvyšších. Vyrobený je zo zliatiny hliníka, nájdeme ho na zadnej strane motora a je „sprevodovaný“ tak, že pri 14.000 ot./min. motora turbína točí 130.000 ot./min. Mazanie kompresora je spojené s mazaním motora, teda využíva spoločnú olejovú náplň, čím sa redukoval počet použitých dielov, ktoré by boli nutné pre vytvorenie mazania samostatného kompresora.
Turbína v kompresore má priemer 69 mm a má 6 veľkých čepelí a 6 menších uložených na jej báze. Zvláda tlačiť až 200 litrov vzduchu za sekundu, pričom tlak vzduchu za kompresorom zvýši 2.4 krát oproti atmosférickému tlaku.
Motor bol navrhnutý tak aby zvládol nárast výkonu, ktorý prinieslo použitie kompresora. Medzi modelmi H2 a H2R sú rozdiely v konštrukcii motora, menovite je to spojka, vačkové hriadele, tesnenie pod hlavou valcov avšak základ je rovnaký. Radový štvorvalec vychádza z litrových motorov, ktoré už z modelovej rady Kawasaki poznáme, no konštrukcia zvláda 1.5 až 2 násobné zaťaženie.
Hlava valcov je uspôsobená plochému dizajnu odlievaných piestov. Sacie ventily sú vyrobené z nehrdzavejúcej ocele, zatiaľ čo výfukové ventily, ktoré musia zvládať odvod výfukových plynov vyššej teploty, sú vyrobené z dvoch materiálov zvarených v strede stopky ventilu. Spodná časť ventilu je vyrobená z materiálu inconel, zliatiny extrémne odolnej voči zmenám teploty a vrchná časť je z ocele.
Prívod vzduchu do motora začína trubicou na ľavej strane motora, ktorá vedie priamo do kompresora. Cez ten sa stlačený vzduch dostáva do hliníkovej komory, ktorá má objem 6litrov. Jej konštrukcia napomáha udržať stlačený vzduch čo najchladnejší. Vnútri sa nachádzajú sacie hrdlá kryté sieťkou nad ktorými sa nachádzajú vstrekovače. Palivová zmes sa teda vytvorí ešte nad sacím hrdlom. Vstrekovače sa však nachádzajú aj za škrtiacou klapkou. Všetko je pod dozorom riadiacej jednotky, škrtiace klapky sú ovládané elektronicky.
Sacie a výfukové kanály sú leštené. Výfukové kanály vedú jednotlivo, pre každý ventil, priamo do výfuku, nespájajú sa. Vyúsťujú do zvodov, ktoré sú na mieste spojenia s motorom oválne až neskôr sa ich tvar mení na okrúhly.
Chladenie preplňovaného si vyžiadalo zvláštnu pozornosť. Zvlášť sa musel zvýšiť prietok chladiacej kvapaliny v oblasti výfukových kanálov, okolo otvorov pre sviečky a sediel ventilov. Vnútri motora sa nachádzajú olejové trysky, ktoré zabezpečujú precízne chladenie konkrétnych častí. Reťaz poháňajúca kompresor, piesty a aj prevodovka majú niekoľko samostatných jednotiek starajúcich sa o ich chladenie olejom. Olejová náplň je preto zvýšená na 5 litrov, čo je zhruba o 35% viac než u ostatných motorov podobného zdvihového objemu.
K výraznému zväčšeniu chladičov chladiacej kvapaliny však nedošlo. V Kawasaki sa zamerali na zvýšeniu účinnosti chladenia a preto znásobili prietok vzduchu cez chladič približne 1.5 krát. Olej je taktiež chladený pomocou chladiča využívajúceho chladiacu kvapalinu.
V Kawasaki tak vydupali pri modeli Ninja H2 z motora o objeme 998 ccm výkon 154.5 kW pri 11.000 ot./min. pričom krútiaci moment dosahuje hodnotu max. 133.5 Nm pri 10.500 ot./min. Toľko teda pri pohľade do tabuľky na civilnú verziu avšak motor bol vyvinutý na dosiahnutie hodnoty 300 a viac koní, ktoré prezentuje Kawasaki vo verzii Ninja H2R. Výkon 240 kW pri 14.000 ot./min a 165 Nm pri 12.500 ot./min. hovoria za všetko.
Okolo výkonného motora musel byť zvyšok motorky postavený tak, aby zvládal jazdu pri vysokých rýchlostiach avšak konštrukcia by nemala byť iba stabilná ale aj dostatočne agilná pri jazde na okruhu. Na viac musela byť niekde kompenzovaná vyššia váha motora a jemu pridružených súčastí.
HáDvojka má preto rám pozváraný z oceľových rúrok, ktorý motor obklopuje avšak neuzatvára ho vo svojom vnútri, čo umožňuje lepší odvod tepla. Okrem toho je táto konštrukcia ľahká a dostatočne pevná i pružná zároveň.
Po prvý krát sa na Kawasaki objavila jednoramenná kyvka. Tá je prichytená o motor pomocou montážnej platne o ktorú je uchytený aj vrch centrálneho tlmiča. Tlmič sa o kyvku pripája pomocou prepákovania Uni-Trak. Tlmič je samozrejme plne nastaviteľný a má zdvih 135 mm.
Vpredu nájdeme USD vidlicu AOS-II s priemerom 43 mm, taktiež plne nastaviteľnú so zdvihom 120 mm. O odpruženie sa pri modeloch Ninja H2 a H2R stará značka KYB.
Brzdy sú od Bremba. Vpredu štvorpiestikové radiálne umiestnené monobloky a 330 mm kotúče, vzadu 250 mm kotúč a dvojpiestik.
Kolesá majú lúče v tvare päťcípej hviezdy a obúvajú sa na pneumatiky o rozmeroch 120/70-17 vpredu a 200/55-17 vzadu. Rozmer prednej pneumatiky pri modeli Ninja H2R je 120/60-17 a zadnej 190/65-17. Zadné koleso má naviac u oboch verzií vo vnútri „zdrsnenú“ časť zabraňujúcu nadmernému prekĺzaniu pneumatiky na kolese.
Kawasaki H2 nie je pretkaná elektronikou ako by sa dalo očakávať. Naviac jej elektronické systémy sa dajú vypnúť, čím jazdec získa plnú kontrolu nad motocyklom.
Všetko je možné sledovať z pomerne jednoduchej palubovej dosky. Tej dominuje analógový otáčkomer na ktorom sa číslice rozsvecujú až keď na ne ručička ukáže a po obvode ktorého sú výstražné kontrolky. LCD displej zase zobrazuje rýchlosť, zaradený prevodový stupeň, dva tripy, spotrebu paliva, indikátor preplňovania, hodiny, stopky, indikátor ekonomickej jazdy a zvolené nastavenie elektronických asistentov.
Kontrola trakcie KTRC (Kawasaki TRaction Control) je nastaviteľná v troch hlavných módoch. Mód 1 je pre jazdu na okruhu, mód 2 na cestu a mód 3 pre jazdu na klzkých povrchoch. Každý z módov je možné nastaviť v troch stupňoch. Prístupné je aj nastavenie Rain, ktoré nastaví KTRC do módu 3+ a zníži aj výkon motora o 50% pričom aj reakcia na otočenie plynovou rukoväťou je jemnejšia.
Asistent rozjazdu KLCM (Kawasaki Launch Controle Mode) využije jazdec pri rozjazde z nulovej rýchlosti. KLCM napomáha rýchlej akcelerácii tým, že minimalizuje dvíhanie predného kolesa a redukuje prenos výkonu na zadné koleso tak aby zbytočne neprekĺzalo. KLCM je možné nastaviť v troch stupňoch.
Quickshifter KQS (Kawasaki Quick Shifter) nájdeme na Kawasaki Ninja H2 už v základe. O jeho výhodách v praxi snáď ani netreba rozprávať.
Kontrola brzdenia motorom KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) je aktivovaná pokiaľ jazdec pri jej kolónke navolí „light“. Systém redukuje brzdenie motorom a je účinný najmä pri jazde na okruhu.
Inteligentný systém ABS KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) zabezpečuje plynulejší zásah systému ABS do brzdenia. Je vyladený pre použitie na športových mašinách a taktiež minimalizuje dvíhanie zadného kolesa pri brzdení.
Elektronicky riadený tlmič riadenia značky Ohlins bol špeciálne vyvinutý pre Kawasaki Ninja H2. Dynamicky sa prispôsobuje podmienkam jazdy a spolupracuje s riadiacou jednotkou motora.
Kawasaki Ninja H2 a zvlášť jej verzia H2R sú čímsi neobvyklým čo na cestách len tak nevidieť. Nejde len o vysoký výkon, ktorý tomuto stroju dodáva štvorvalec s kompresorom ale o celkové prevedenie tejto psychiatrie na dvoch kolesách. Už na pohľad je totiž jasné, že Kawasaki Ninja H2 je niečo extra a H2R s karbónovými kapotami a krídelkami je aj škoda komentovať.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Kawasaki | Kawasaki |
Model: | Ninja H2 | Ninja H2R |
Rok: | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec s kompresorom (4T) | radový štvorvalec s kompresorom (4T) |
Objem: | 998 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 210.1 k (154.5 kW) / 11000 ot. | 326.4 k (240.0 kW) / 14000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 133.5 Nm / 10500 ot. | 165 Nm / 12500 ot. |
Kompresný pomer: | 8.5:1 | 8.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76.0 x 55.0 mm | 76.0 x 55.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie hrdlo 50 mm | vstrekovanie hrdlo 50 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 135 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm | 330 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/60-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 250 mm |
Pneu vzadu: | 200/55ZR17M/C (78W) | 190/65-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 238 kg | 216 kg |
Výška sedla: | 825 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1450 mm |
Dĺžka: | 2085 mm | 2070 mm |
Šírka: | 770 mm | 770 mm |
Výška: | 1125 mm | 1160 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 17 l |
Pridané: 28.01.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2015 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161794 | Včera: 248704