Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test nových modelov Husqvarna 2014

 Zdieľať

Pridané: 10.12.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 9541 [Testy a predstavenia - Test]

Silný severan Husaberg bol šľachtou medzi offroadovými strojmi, no po štvrťstoročí sú jeho dni zrátané. Spojilo sa to, čo kedysi patrilo spolu a vlády sa ujíma Husqvarna. Slávna značka s korunkou v logu. Zdá sa vám to komplikované? Zašli sme si priamo do rodného Švédska, aby sme zistil ako to vlastne je a bude.

Text: P. Lovíšek, Svet Motocyklov, foto: Husqvarna

Trocha histórie

Korene značky Husqvarna siahajú až do roku 1689, samozrejme vtedy o nejakých motorkách ešte nikto nič ani netušil. V rovnomennej dedine na juhu Švédska bola zriadená manufaktúra na výrobu zbraní. Výroba motoriek začala v roku 1903, čo robí zo značky Husqvarna jedného z najstarších producentov motoriek.

Prvá dvojkolesová Husqvarna kompletne vyvinutá a vyrobená vo Švédsku uzrela svetlo sveta v roku 1918. Po druhej svetovej vojne sa Husqvarna významnejšie rozmáhala vďaka úspechom v motokrose. Významný zlom nastal v roku 1987, kedy bola divízia motocyklov tejto značky predaná do Talianska, do Cagiva MV Agusta Group. Rovnako veľký zlom prišiel v roku 2007, kedy Husqvarnu kúpil koncern BMW. No a zatiaľ najväčšia a posledná veľká zmena prišla v marci tohto roku. BMW sa Husqvarny chcelo zbaviť a KTM nezaváhala... Ako sa v tom celom objavil Husaberg? Celkom jednoducho. Keď odišla výroba do Talianska, zopár šikovných konštruktérov sa tomuto kroku „vzbúrilo“ a svoje dlhoročné skúsenosti vložilo do založenia novej značky v roku 1988.

Nostalgia je namieste

Keď v marci 2013 KTM prevzala Husqvarnu, ozývali sa všelijaké hlasy, aj tie skeptické. Niektorí hovorili o konci slávnej značky, ale my to vidíme opačne. Vyzerá to tak, že značka Husqvarna má teraz v rukách lídra offroadového trhu oveľa lepšie vyhliadky ako v rukách Talianov, či nezainteresovaných Nemcov. Mnohí vyjadrovali aj sklamanie zo zániku Husabergu. Po štvrťstoročí fungovania Husabergu, v posledných rokoch takisto pod vlastníctvom KTM, dochádza k zlúčeniu toho, čo kedysi patrilo dohromady. Husqvarna prináša dobré meno a niekdajšiu slávu, Husaberg ako mladá značka zasa invenciu a svieže nápady. Za tých „pár“ rokov dosiahla malá a relatívne mladá značka veľa úspechov a prakticky sa vyrovnala, či v mnohom aj predčila Husqvarnu. Teraz sú obidvoje tieto švédske korene prepletené a KTM k tomu pridáva prepotrebný kapitál a intenzívny vývoj nielen v dielni, ale aj na športovom poli. Zdá sa, že konečne nebude štartové pole len oranžové.

Pozri tiež:

03.12.2013 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 6527 [Novinky - Reportáž]

-

Rozhovor: Oliver Goehring o značke Husqvarna a jej budúcnosti

Aké sú plány so značkou Husqvarna pod krídlami KTM? Zostalo niečo aj z pôvodnej Husqvarny? Pôjde Husqvarna na Dakar? Uvidíme znova cestné motocykle a supermotardy Husqvarna? Prinášame vám zaujímavý rozhovor s Oliverom Goehringom, generálnym riaditeľom .

 

Krátke, ale intenzívne rande

Keď sme dostali pozvánku na zoznámenie s novou Husqvarnou do Švédska, trochu nás zarazil októbrový dátum a obavy z arktického počasia. Nakoniec to dopadlo nad očakávanie dobre, nemrzlo, nesnežilo, ba aj toho dažďa bolo len nevyhnutné minimum na dokreslenie „dramatickej“ atmosféry uvedenia staro-novej značky. Zažil som už veľa podobných prezentácií, na žiadnej z nich nechýbali zaujímavé trate, pekné terény a prírodné scenérie, ale to, čo nás čakalo vo Švedsku, patrí u mňa k tým najlepším.

Enduro okruh bol „namotaný“ v krásnom lesnom prostredí, doslova ako v rozprávke. Ak by chcel režisér Červenej čiapočky zaujímavé prostredie na nakrúcanie, poslal by som ho práve sem. V okolí známej motokrosovej trate Uddevalla sú lesy skutočne krásne, zelené a tak trochu drsné. Dokonalé na preverenie kvalít nových endúr. V jednej časti okruhu boli hladké skaly a medzi nimi vodné „nádrže“, kde bola voda na viacerých miestach sfarbená rašelinou do čierna. Ako kotol roztopenej smoly z nejakej strašidelnej rozprávky. Na opačnom konci zasa nekonečný koberec sýto zeleného machu, z neho trčiace špicaté kamene a prostriedkom vyjazdená cestička, samozrejme takisto „vyzdobená“ kameňmi.

Technicky náročný okruh, kde takmer nebolo miesta na oddych, ma presvedčil o kvalitách podvozku, ktorý konštruktéri vybavili tým najlepším, čo mali poruke. Vpredu nájdeme štvorkomorovú vidlicu WP, ktorá si vďaka oddeleným komorám zachováva precízny pružiaci charakter aj po dlhšej jazde a veľmi dobre reaguje aj na najmenšie nerovnosti. Vzadu siahli konštruktéri po systéme prepákovania aj napriek tomu, že pôvodný Husaberg používal jednoduchší systém priamo uchyteného tlmiča. Prepákovanie je vraj oveľa progresívnejšie a takisto zabezpečuje lepší kontakt kolesa s povrchom. Na zmáčaných, rašelinou znečistených a machom obrastených skalách to bolo cítiť, stačilo jemne dávkovať plyn a motorka sa bez nejakej nervozity, či neistoty vyšplhala z vodnej priekopy na skalnaté kopce.

Iste uznáte, že vyskúšať za jediný deň až sedem rôznych dvojtaktných a štvortaktných endúr nie je možné a ani tento článok nechcem nazývať testom. Pevne veríme a máme dokonca už aj prisľúbené, že na bližšie zoznámenie s novinkami budeme mať ešte nejaké príležitosti. Len pre úplnosť, dvojtaktné endurá majú zastúpenie v juniorskej kubatúre 125 ccm, nechýba 250-ka a 300-vka. Štvortakty sú až štyri – 250, 350, 450 a 501.

Návrat k motokrosu

Motokros bol tou disciplínou, kde Husqvarna v 50-tych a 60-tych rokoch získavala najväčšie úspechy a slávu. Preto teraz prichádza so sloganom „The Pioneers of Motocross“. PR manažér Paolo Carruba jeho význam vysvetľuje: „Nechceme tým povedať, že sme založili motokros, to určite nie. Ale v časoch, keď konkurencia na motokros používala civilné motorky, my sme stavali špeciály určené pre tento šport. Bolo to aj vidieť na výsledkoch.“ V posledných rokoch sa však Husqvarna v motokrose príliš nepresadzovala, v tom svetovom už vôbec nie. O Husabergu ani nehovoriac, ten motokros vypustil úplne. O to väčším prekvapením je šestica motokrosových špeciálov – tri dvojtakty od detskej 85-ky, cez 125-ku až po 250-ku a tri štvortaktné stroje FC 250, 350 a 450.

Že to vo fabrike myslia s motokrosom vážne, o tom svedčí nasadenie fabrických tímov do prestížneho svetového šampionátu. Držíme palce a sme zvedaví. Trať v Uddevalle nám naznačila, že TC a FC sú poriadne nabrúsené. Blato im chutilo, dokonca tak, že aj na malej FC 250 som radšej prepínal na palivovú mapu s označením 2, ktorá má jemnejší nástup. Motor totiž išiel „za plynom“ dravo a s chuťou do otáčok. 350-ka na tom bola podobne a záťah vyplývajúci z väčšieho objemu bol ešte razantnejší.

Video: Husqvarna Motorcycles 2014 Sweden

Husqvarna 2014 - enduro:

Foto:
 Husqvarna TE 125 2014 Husqvarna TE 250 2014 Husqvarna TE 300 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaHusqvarnaHusqvarna
Model:TE 125TE 250TE 300
Rok:201420142014
Novinka:NOVINKA 2014
Kategória:EnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (2T)jednovalec (2T)
Objem:124.8 ccm249 ccm293.2 ccm
Kompresný pomer:54 x 54.5
Vŕtanie x Zdvih:66,4 x 72 mm72 x 72 mm
Palivový system:Keihin PWK 36S AGKeihin PWK 36S AGKeihin PWK 36S AG
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:330 mm330 mm335 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-2190/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:120/90-18140/80-18140/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:96 kg104.4 kg104.6 kg
Výška sedla:960 mm960 mm960 mm
Rázvor:1471 mm1482 mm1482 mm
Svetlá výška:355 mm355 mm355 mm
Objem nádrže:11 l11 l11 l
Foto:
 Husqvarna FE 250 2014 Husqvarna FE 350 2014 Husqvarna FE 450 2014 Husqvarna FE 501 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaHusqvarnaHusqvarnaHusqvarna
Model:FE 250FE 350FE 450FE 501
Rok:2014201420142014
Kategória:EnduroEnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:249.91 ccm349.7 ccm449.3 ccm510.4 ccm
Kompresný pomer:12.8 : 112.3 : 111.8 : 111.8 : 1
Vŕtanie x Zdvih:78 x 52,3 mm88 x 57.5 mm95 x 63,4 mm95 x 72 mm
Palivový system:Keihin EFI 42mmKeihin EFI 42mmKeihin EFI 42mmKeihin EFI 42mm
Rozvod:DOHC (4V)OHC (4V)OHC (4V)OHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:330 mm330 mm330 mm330 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-2190/90-2190/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:120/90-18140/80-18140/80-18140/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:107.5 kg109.2 kg113 kg113.5 kg
Výška sedla:970 mm970 mm970 mm970 mm
Rázvor:1482 mm1482 mm1482 mm1482 mm
Svetlá výška:345 mm345 mm345 mm345 mm
Objem nádrže:9.5 l9.5 l9 l9 l

Husqvarna 2014 - motokros:

Foto:
 Husqvarna TC 85 (17/14) 2014 Husqvarna TC 85 (19/16) 2014 Husqvarna TC 125 2014 Husqvarna TC 250 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaHusqvarnaHusqvarnaHusqvarna
Model:TC 85 (17/14)TC 85 (19/16)TC 125TC 250
Rok:2014201420142014
Kategória:CrossCrossCrossCross
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (2T)jednovalec (2T)jednovalec (2T)
Objem:84.9 ccm84.9 ccm124.8 ccm249 ccm
Vŕtanie x Zdvih:47.0 x 48.95 mm47.0 x 48.95 mm54x54.5 mm66.4/72 mm
Palivový system:karburátorKeihin PWK 38S AGKeihin PWK 36S AG
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:270 mm270 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:300 mm300 mm317 mm317 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová 2piestikjednokotúčová 2piestik
Priemer bŕzd vpredu:220 mm240 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:70/100 x 1770/100 x 1980/100 - 2180/100 - 21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová 1piestikjednokotúčová 1piestik
Priemer bŕzd vzadu:210 mm210 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:90/100 x 1490/100 x 16100/90 - 19110/90 - 19
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:68 kg69 kg92.3 kg97.8 kg
Výška sedla:855 mm890 mm992 mm992 mm
Rázvor:1290 mm1290 mm1480 mm1480 mm
Svetlá výška:415 mm377 mm395 mm385 mm
Objem nádrže:5 l5 l7.5 l7.5 l
Foto:
 Husqvarna FC 250 2014 Husqvarna FC 350 2014 Husqvarna FC 450 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaHusqvarnaHusqvarna
Model:FC 250FC 350FC 450
Rok:201420142014
Novinka:NOVINKA 2014
Kategória:CrossCrossCross
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:249.9 ccm349.7 ccm449.3 ccm
Vŕtanie x Zdvih:78 x 52.3 mm88 x 57.5 mm95 x 63.4 mm
Palivový system:vstrekovanie Keihin 44 mmvstrekovanie Keihin 44 mmvstrekovanie Keihin 44 mm
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:317 mm317 mm317 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová 2piestikjednokotúčová 2piestikjednokotúčová 2piestik
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:80/100 - 2180/100 - 2180/100 - 21
Brzdy vzadu:jednokotúčová 1piestikjednokotúčová 1piestikjednokotúčová 1piestik
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:100/90 - 19110/90 - 19110/90 - 19
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:104.1 kg106.4 kg107.6 kg
Výška sedla:992 mm992 mm992 mm
Dĺžka:1495 mm1495 mm1495 mm
Svetlá výška:375 mm375 mm375 mm
Objem nádrže:7.5 l7.5 l7.5 l

Viac informácií o nových Husqvarnách nájdete aj na: www.husqvarna-motorcycles.com alebo u oficiálnych predajcov Husqvarna Motorcycles na Slovensku: Motocorse.sk, Bratislava, www.husqvarnamotorcycles.sk, Pneumoto, Piešťany, www.foxracing.sk

Pridané: 10.12.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 105318 | Včera: 215172