Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.09.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 19038 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
KTM venuje enduro segmentu nemalú pozornosť a každý rok poctivo inovuje svoju bohatú modelovú ponuku. Aj tento krát sme prijali pozvanie na testovací deň modelov 2014 na enduro trati v Kopernici aj s hosťom podujatia Ivanom Jakešom.
Každoročne patria enduro testovačky medzi moje najobľúbenejšie udalosti sezóny. Tohto roku to malo byť inak. Po mojom zranení kolena na pieskovej Baji som sa rozhodol terénu do konca sezóny vyhýbať a 3 mesiace som poctivo rehabilitoval a snažil sa ujsť operácii. Na enduro do Kopernice mal vyraziť Milan Mikulík - mikulec... Všetko sa ale skomplikovalo po jeho poslednom páde a tak sadám do auta ja, odhodlaný okúsiť čo nového v KTM pre endurákov navarili.
KTM 250 EXC-F 2014 |
Nie náhodou sa vraví, že dokonalosť spočíva v detailoch. Modelová rada EXC sa pre rok 2014 dočkala zmien a vylepšení takmer každého modelu aj keď zmeny sú niekedy naozaj len v niektorých komponentoch. Najväčšou "revolúciou" si prešla štvortaktná 250 EXC-F. Pozrime sa teda čo je nové.
Rámy boli prepracované. Použitím trubiek s tenšou stenou v spodnej časti boli rámy štvortaktov odľahčené o 300g, 250 EXC-F dostáva nový rám (identický s 350 EXC-F) Upravené je aj umiestnenie dorazov, regulátora napätia (miesto pre nový svetlomet) a v neposlednom rade nová farba. Zmenami prešla aj kyvka, softwarovou analýzou sa podarilo zoptimalizovať jej tvar a hrúbku stien hliníkového odliatku. Nové je aj vodítko reťaze, ktoré by malo byť oveľa robustnejšie. Predné okuliare boli upravené na montáž nového predného blatníka, ktorý je teraz oveľa pevnejší, odolnejší a prichytený štvoricou šróbov.
Podvozkové komponenty sú samozrejme od značky WP. Vo všetkých modeloch sa popracovalo na nastavení pre zlepšenie trakcie a komfortu. Všetky sú plne nastaviteľné, zadný tlmič má nastavenie high aj low speed kompresie. 250 EXC-F má identické nastavenie ako 350-tka.
Zmenami prešli aj plasty a elektrika. Nový je už spomínaný predný robustný blatník, predná maska teraz ukrýva nový svetlomet už s hologénovou žiarovkou. Kryty rukovätí majú nový tvar a popracovalo sa aj na sedle, ktoré má teraz pohodlnejšiu penovú výplň. Upravený bol aj airbox, kde je zjednodušená výmena filtra. Palivový uzáver už netreba šrubovať, je nový a otvára sa rýchlo štýlom "Stlač a otoč". Nádrže sú s priesvitného polyetylénu a 4T modely majú priamo v nádrži čerpadlo aj s regulátorm. Elektrika dostala nové riadiace jednotky a používa nové vode odolné konektory. Zmenšený je aj silnejší štartér a montuje sa silnejšia batéria. Všetky tie naoko drobné zmeny v elektrike prinášajú ušetrenie miesta, zjednodušenie "káblovačky", zvýšenie spoľahlivosti a v neposlednom rade úsporu hmotnosti.
Páčky brzdy a spojky od Bremba sú prepracované a majú rovnaký vzhľad (ľavá aj pravá strana). Brzda dostala menší hlavný piest a nové sú aj sinterové brzdové obloženia. Kolesá všetkých modelov sú od Excelu, s CNC vyrezávanými nábojmi a odľahčenými čiernymi špicami. Štvortakty dostali patentovanú spojku DDS - Damped Diaphragm Steel.
Štvortaktná 250-tka je teraz menšou sestrou úspešnej 350-tky. Základ motora je identický, zmenami prešla hlavne horná polovica. Piest dostal väčšie vŕtanie (78 mm oproti 76mm u predchádzajúceho modelu) s cieľom zlepšiť hlavne krútiaci moment. To sa podarilo a nový motor ponúka o 4Nm viac ako predchodca. Kľukovka je teraz uložená v klzných ložiskách namiesto ihličkových. To prináša dlhšiu výdrž čo umožnilo predĺžiť aj servisný interval na 135 mh (predtým 105 mh) Klzné ložiská majú tiež výhodu v tom, že pri opotrebení vytvárajú mechanický hluk, ktorý umožní ich vymeniť pred zadretím.
KTM 250 EXC-F |
Spojka DDS - Damped Diaphragm Steel sa teraz montuje do všetkých štvortaktov. Lamely v nej pritláča disková pružina a vnútri spojky je umiestnený aj tlmič rázov. Predpätie pružiny sa dá ľahko meniť vypodložením a prispôsobiť si ju. Ako celok aj prispieva k ľahšiemu stláčaniu spojkovej páčky.
Tak ako ostatné motory dostala 250-tka nový ľahší a výkonnejší štartér. Prepracovaná bola aj prevodovka so skrátenými stupňami 4, 5 a 6. Nový je aj riadiaci systém motora (EMS) jednotka ECU. Ako doplnok PowerPart je možné dokúpiť prepínač palivových máp alebo pomocou User-Setting-Tool vyčítať z ECU nastavenia motora a pomocou notebooku meniť mapovanie zapaľovania a vstrekovania.
Podobnými zmenami ako 250-tka prešli aj ostatné štvortaktné endurá. Odľahčovalo sa, upravovalo, zjednodušovalo a všetky dostali novú spojku DDS, štartéry, klzné ložiská na kľuke atď.
Dvojtakty majú v KTM medzi endurami stále svoje nezastupiteľné miesto. Podobne ako ich 4T sestry dostali všetky zmeny na rámoch, podvozku, plastoch, grafike či v elektrike. Svoje miesto si tu našiel aj silnejší el. štartér (okrem EXC 125) a batéria. Sacie klapky Boyesen sú odteraz montované samostatne čo zjednodušuje ich servis.
KTM 450 EXC-F Six Days 2014 |
Tak ako každý rok aj teraz pripravila KTM edíciu pre Šesťdňovú (ISDE). Táto edícia ponúka ešte vylepšené endurá "narvané" doplnkami a teší sa veľkej obľube. Už teraz sú niektoré modely tejto edície vypredané a nieje sa čomu diviť, lebo ich cena je veľmi lákavá v porovnaní s dokupovaním rovnakých doplnkov. Čo teda Six-Days-ky obsahujú:
KTM 450 EXC-F 2014 |
V Kopernici som prvý krát a tak na prvú spoznávaciu jazdu si vyberám overenú štvortaktnú 450-tku. Je to síce ostré závodné náradie, ale veľký štvortakt dokáže aj neskutočne potiahnuť a vytiahnuť jazdca z mnohých problémov. A do tých som sa veru aj pri prvých kolách na neznámej trati dostal. Štyripade mi ale dala to čo som od nej čakal. Nikde som sa do vážnejších problémov nedostal, všetky technické prekážky ako brvná, pneumatiky, skoky, mostíky či technické výjazdy som si na nej "odvrčal" bez problémov. 450 EXC-F je motorka dvoch tvári, na jednej strane to najsilnejšie do rúk pretekára endura a zároveň motorka, ktorá dokáže aj hobíka vyhrabať z problémov.
fajnový záťah odspodu a krútiak, vytiahne z problémov na každom kvalte | pre niekoho možno prisilná, vyššia hmotnosť |
350-tka priniesla revolúciu do enduro segmentu. Ukázala že aj s deficitom 100kubíkov dokáže úspešne súperiť na trati so 450-tkami. Už som na nej jazdil a tak som vedel, že ma čaká poriadne ostrá jazda. Celá motorka na prvý dojem pôsobí oveľa ľahším dojmom ako 450 a podobne ľahko sa aj ovláda.
KTM 350 EXC-F 2014 |
Motor má dole dostatok sily ale zároveň sa vo vyšších otáčkach vie fajnovo nakopnúť a vydať zo seba maximum. To mi dalo trochu zabrať v jednom strmom výjazde, kde som v zákrute príliš spomalil a pri snahe nabrať znovu rýchlosť mi triapola vystrelila spod zadku. Naozaj na ten nábeh výkonu vo vysokých otáčkach si treba zvyknúť, je to niečo čo by som skôr čakal u dvojtaktu. Našťastie hneď ako mi triapola uletela šiel za mnou Ivan Jakeš a pomohol mi ju dostať znovu na kolesá. Všetko je zaznamenané v tomto videu:
Takže Ivanovi ďakujem za pomoc. Na ostrejší prejav 350 EXC-F som si zvykol a s výjazdami už nebol pri ďalších jazdách problém. 350 EXC-F je prejavom najostrejší štvortakt, ktorý bez problémov súperí zo 450 pričom hmotnosťou a ovládateľnosťou je skôr vo svete 250-tok.
ostrý 4T motor, slušný spodok, excelentný vrch, skvelá ovládateľnosť, nízka hmotnosť | ostrý vrch môže menej skúseného jazdca prekvapiť / unavovať |
Hneď po dvoch väčších EXC-čkách sadám na úplne nový model pre rok 2014. 250-tka je odteraz menšou sestrou 350-tky. A je to hneď aj cítiť, zostala skvelá ovládateľnosť a aj pocit ľahkosti.
KTM 250 EXC-F 2014 |
Motor ide veľmi pekne. Stará 250-tka bola skôr výbušná so slabším spodkom na ktorej sa muselo dosť kvaltovať a jazdiť vo vyšších otáčkach. Na novom motore cítim, že nabral na sile odspodu a rovnako s prehľadom zvláda potiahnuť aj v strmých výjazdoch. Kvaltovania je však o dosť viac ako na 350-tke. Celkovo mi ale nová dvaapola veľmi dobre sadla. Motor ni nepríde prislabý a hlavne ma nezaskočí. Traťou som už prechádzal bez akýchkoľvek problémov a fajnovo som si to užíval. Z rady štvortaktov tak tentoraz pre mňa úplný víťaz.
príjemný priebeh výkonu, dostačujúci spodok, plynulý nárast, ľahkosť ovládania | hľadá sa mi len ťažko |
Po vyskúšaní štvortaktov som sa zameral aj na stále neumierajúce dvojtakty. Aj keď nemusia v dnešnej dobe sedieť každému, KTM im stále venuje veľkú pozornosť. Ja osobne už dlhé roky považujem EXC 300 za svojho osobného favorita. Jazdiť enduro s dobrým dvojtaktom je pre mňa pasia. Nemyslím, že je to jednoduchšie ako na štvortakte, to asi nie, ale je to neskutočná zábava. Dvojtakty však stále valcujú konkurenciu hlavne nízkou hmotnosťou a skvelou ovládateľnosťou.
Začínam v sedle mojej obľúbenej 300-vky. Elektrický štartér je tu už niekoľko rokov samozrejmosťou a tak sa nemusíš obávať nakopávačky. Motor 300-vky je stále neskutočný. S rapkajúcim zvukom dvojtaktu má úžasný záťah už odspodu. Veľmi dobre sa s ňou jazdia technické pasáže. Dávkovanie výkonu je veľmi presné. Druhá tvár 300-vky sa však ukazuje na motokrosovej časti trate. S pridaním plynu sa otvára prívera a na zadné kolo sa hrnie nával výkonu. Je to pocit, ktorý len tak na nejakom štvortakte nenájdeš. Veľmi návykové.
Zaujímavou skúsenosťou bola pre mňa EXC 200. A musím povedať, že ma dostala a zosadila tak po rokoch z môjho súkromného piedestálu tristovku. Priam bicyklová ovládateľnosť v kombinácii so síce slabším, ale stále aj na spodné otáčky orientovaným dvojtaktom. Špičkový nárast výkonu však nie je tak výbušný ako pri 300-vke takže tak neprekvapí a ani neunavuje. 200-vka je priam ideálnym vozením pre hobby enduráka. Veľa vecí je na nej ľahších, ale s motorom treba správne pracovať. Podtočený už nemá tu schopnosť vyhrabať sa zo všetkých problémov ako veľký štvortakt a tak je každý výjazd o to väčšou výzvou a zábavou. Na dvojstovke som sa neskutočne bavil a tak sa mi ju nechcelo na poslednej jazde vracať a s menšou partiou sme sa zdržali ešte v lese a pojazdili aj trochu mimo trasy. Nové výjazdy, jazda v potoku, strmé zjazdy do potoka. Všetko šlo úplne hravo a ľahko. 200-vka si ma získala a to nielen medzi dvojtaktmi, ale aj celkovo v ponuke KTM na rok 2014.
Nekompromisne nízka hmotnosť, bicyklová ovládateľnosť, dobrý záťah aj odspodu, neskutočný nárast výkonu vo vysokých otáčkach (300 EXC) | vo výjazdoch podtočená 200 EXC už stráca dych |
Po dni strávenom v skvelom počasí na neskutočnej enduro trati v spoločnosti podobne postihnutých chlapov som nemohol využiť ešte jednu príležitosť. Umiestnil som svoju GoPro kameru na helmu Ivana Jakeša a požiadal ho o jedno rýchle kolo. Na tú jazdu mal práve naplánovanú dvojtaktnú 250. A aj keď mi Ivan povedal, že dvojtakty už až tak veľmi neobľubuje bola aj tak jazda v jeho podaní zážitkom. Nech sa páči:
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: KTM CEE, David M. Bodlák (www.DMBfoto.cz), Martin Matula (martinmatula.com)
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 125 EXC | 200 EXC | 250 EXC | 300 EXC |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 124.8 ccm | 193 ccm | 249 ccm | 293.2 ccm |
Kompresný pomer: | 11.0:1 | 11.0:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.5 mm | 64.0 x 60.0 mm | 66.4 x 72 mm | 72 x 72 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 120/90-18 | 120/90-18 | 120/90-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 94 kg | 96 kg | 102.9 kg | 103.1 kg |
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 960 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1471 mm | 1471 mm | 1471 mm |
Svetlá výška: | 355 mm | 355 mm | 355 mm | 355 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 9.5 l | 9.5 l | 9.5 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 250 EXC-F | 350 EXC-F | 450 EXC-F | 500 EXC-F |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 248.6 ccm | 393.4 ccm | 449.3 ccm | 510.4 ccm |
Kompresný pomer: | 12.8:1 | 12.3:1 | 11.8:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 54,8 mm | 95 x 55.5 mm | 95 x 63,4 mm | 95 x 72 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 120/90-18 | 120/90-18 | 120/90-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 105.7 kg | 107.5 kg | 111 kg | 111.5 kg |
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 960 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1471 mm | 1471 mm | 1471 mm |
Svetlá výška: | 345 mm | 345 mm | 345 mm | 345 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 9.5 l | 9.5 l | 9.5 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér |
Pridané: 13.09.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 155294 | Včera: 218988