Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.11.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 9411 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Husqvarna vždy prinášala inovácie a nové myšlienky do sveta offroad motocyklov. Aj v súčasnosti je motocyklová značka s najdlhšou tradíciou na svete v sektore terénnych motocyklov verná permanentnému výskumu a vývoju perfektného terénneho motocykla: ľahkého na používanie, pripraveného na preteky a jednoduchého na údržbu.
Konštrukcia novej rady 449/511 prekonáva ostatné offroad modely a okamžite sa vyníma svojim vzhľadom, exkluzívnym riešením a najnovšou technológiou.
Rada TE je úplne nová: štíhla, uhladená a zjemnená. Inovatívne tvary karosérie oceníte vďaka skvelej funkčnosti. Predné bočné panely sú integrované do jedného kusu kapotáže spolu so zadnými tabuľkami pre číslo. To umožňuje prístup ku všetkým dôležitým dielom ako napríklad vzduchový filter, zadný tlmič a teleso klapky. Absencia spojov a hrán spolu s dlhým sedlom umožňuje jazdcovi voľný, ničím nehatený pohyb bez možnosti zachytenia čižiem a nohavíc.
Husqvarna TE 511 |
Estetika, technológia a tiež praktickosť. Grafika na bočných paneloch je aplikovaná s použitím technológie ,,In Mould Design" pre zvýšenú odolnosť voči opotrebovaniu a 2-litrová menšia časť nádrže je priehľadná, takže sa dá ľahko sledovať hladina zostávajúceho paliva.
Ústredná myšlienka, ktorá bola neustále v pozornosti pri vývoji novej rady TE 449/511 bola ,,centralizácia hmoty" – udržanie hmotnosti motocykla koncentrovanej čo možno najbližšie pri ťažisku a súčasne navrhnutie podvozku, ktorý sa perfektne prispôsobí súťaženiu v pretekoch enduro. Podstatou tejto koncepcie je spojenie otočného bodu čapu zadnej kyvky a reťazového kolesa výstupného hriadeľa prevodovky. Toto riešenie, ktoré Husqvarna nazvala CTS (Coaxial Traction System – koaxiálny systém trakcie), eliminuje zmenu dĺžky reťaze počas pohybu zadného odpruženia, čím sa minimalizuje vplyv sekundárneho prevodu na ovládanie motocykla. Toto riešenie umožnilo použiť dlhšie kyvné rameno, pričom sa udržiava rázvor podobný rázvoru konkurencie a zároveň sa dosahuje lepšia trakcia, ktorá pri endure znamená hmatateľné výhody.
Riešenie podvozku umožňuje montáž moderného motora DOHC bližšie ku stredu motocykla, a naklonenie valca viac dopredu čo umožňuje dlhú a priamu dráhu sania vzduchu a tým je súčasne ťažisko motocykla posunuté čo najnižšie. Znamená to tiež, že teleso škrtiacej klapky a tryska vstrekovania paliva sa dajú namontovať v ideálnej polohe.
Husqvarna TE 449 |
Koncepcii centralizácie hmoty sa prispôsobila aj dvojdielna konštrukcia palivovej nádrže, ktorá poskytuje celkový objem 8,5 litra s nízko namontovanou 2-litrovou nádržou rezervy a 6,5 litrami v hlavnej nádrži pod sedlom. Riešenie palivovej nádrže pod sedlom umožnilo výhodnejšie umiestniť airbox v chránenej a z hľadiska dynamiky prúdenia vzduchu vhodnej polohe nad motorom, pričom vstup vzduchu do sania sa nachádza až vo výške okuliarov riadenia, aby sa minimalizovalo nasávanie prachu alebo vody.
Box vzduchového filtra má predĺžené sacie potrubie a novo navrhnutý vstup vzduchu, aby sa zabezpečila možnosť lepšieho nasávania vzduchového filtra. Manipulácia s filtrom je veľmi jednoduchá vďaka systému závesných spôn na airboxe.
Batéria je umiestnená v blízkosti hlavnej palivovej nádrže pod sedlom, znovu s cieľom centralizácie hmoty.
Motocykle TE 449/511 sú vybavené špičkovým štvorventilovým motorom s dvomi vačkovými hriadeľmi, ktorý bol významne vylepšený vďaka skúsenostiam získaným firmou Husqvarna počas mnohých rokov terénnych súťaží motocyklov.
Dodávka paliva je riadená elektronickým systémom vstrekovania s telesom škrtiacej klapky Keihin s priemerom 46 mm, s dvojitou klapkou, čo zabezpečuje lineárnu a využiteľnú odozvu plynu škrtiacej klapky. Všetky použité komponenty sú špičkami vo svojej triede. Motocykel je dodávaný s dvomi tlmičmi výfuku. S tlmičom vyhovujúcim norme Euro 3, montovaným ako štandardný, a s oceľovým výfukom Akrapovič Racing, vyvinutým v spolupráci so slovinskou firmou pre maximálne využitie potenciálu motora, pri súčasnom znížení hmotnosti výfukového systému.
Pre verziu MX bola použitá 5-rýchlostná prevodovka. Enduro teraz používa 6-rýchlostnú prevodovku a prevodové pomery boli upravené na základe skúseností získaných počas pretekov svetového šampionátu endura, kde jazdci Salminen a Tarkkala mali dostatok času a priestoru na testovanie týchto motocyklov. Časovanie zapaľovania bolo optimalizované s mapami špecifickými pre dva rozdielne objemy a výfukové systémy.
Verzia TE 511 sa dosiahla zväčšením vŕtania valca z 98 mm na 101 mm, pričom zdvih zostal nezmenený - 59.6mm. Pracovný objem motora sa preto zväčšil na 480 cc.
Spojka je ovládaná hydraulicky, ponúkajúc plynulejší a progresívnejší záber, ktorý je ovládateľný aj pri vyššom zaťažení motocykla.
Motocykel má výkonné elektronické zapaľovanie a vďaka silnej batérii a systému vstrekovania paliva nie je potrebné alternatívne nožné štartovanie.
Dlhoročné skúsenosti firmy Husqvarna v súťažiach enduro prirodzene zohrali dôležitú úlohu pri vývoji nového modelového radu TE/TC 449/511. Snaha uspokojiť obzvlášť vysoké nároky na jazdu v najťažších a extrémnych podmienkach bola výzvou pre nový koncept geometrie a celkovo podvozku motocykla. Výsledkom je prekvapujúco jednoduchá a hladká jazda, súbežne s výbornou ovládateľnosťou a vynikajúcou stabilitou riadenia.
Rám obvodovej konštrukcie je vyrobený z rúrok z vysokopevnej ocele. Revolučná je geometria zadného odpruženia, kde bol použitý nový spojovací diel pripevnený na hornej časti kyvného ramena.
Toto riešenie ponúka niekoľko výhod: zvyšuje svetlú výšku, zvyšuje celkovú spoľahlivosť vďaka zníženému vystaveniu komponentov nárazom a uľahčuje údržbu.
Nové riešenia ponúkajú aj ďalšie výhody. Rám s dvojitou kolískou, vyrobený z rúrok z vysokopevnej ocele, absorbuje drsnosť terénu postupne, čím sa zmierňuje namáhanie jazdca. Pri skokoch je vratný vplyv zadného kolesa významne znížený a osobitne je citeľná hladkosť odpruženia v drsnejších a ťažších terénoch.
Skutočným zdokonalením konštrukcie podvozkov, výlučne použitých pre radu TE/TC 449/511 je CTS, systém koaxiálnej trakcie. Tento systém predstavuje evolúciu systému zavedenú na BMW G 450X. Riešenie, ktoré pôvodne využívalo jedno vreteno čapu kyvného ramena, má teraz dve nezávislé polovretená, čo znižuje namáhanie na kyvnom ramene a umožňuje ľahkú výmenu reťazového kolesa (vývodového kolieska) prevodovky.
Výhody systému CTS v porovnaní s tradičnými systémami sú obrovské. Počas pohybu pruženia v priebehu celého zdvihu sa dĺžka reťaze vôbec nemení. Napnutie reťaze zostáva konštantné bez ohľadu na polohu kyvného ramena, a takto dochádza k nižšiemu opotrebeniu reťaze a reťazových kolies. Dôležitým kladným efektom pre jazdné vlastnosti je značné zníženie prenosu váhy dozadu pri akcelerácii.
Nezávislá štúdia Univerzity Padova s názvom Dynamotion, dokázala, že CTS zlepšuje trakciu v rôznych stupňoch akcelerácie aj počas zvislých pohybov pruženia na nerovnom teréne.
Výsledkom je lepšia trakcia počas akcelerácie a istejší prenos sily aj pri zmenách rýchlostných stupňov. Vo všeobecnosti vlastnosti získané vďaka CTS poskytujú rovnomerné správanie sa za všetkých podmienok, čo zasa vedie k lepšej ovládateľnosti a stabilite motocykla.
Nové motocykle TE sú vybavené najvyspelejšími možnými komponentmi v offroad sektore.
Na prednej brzde je systém Brembo s plávajúcim strmeňom a s vlnovým kotúčom s priemerom 260 mm, zatiaľ čo zadná brzda pozostáva z plávajúceho strmeňa pracujúceho na kotúči s priemerom 240 mm.
Celé odpruženie bolo zverené špecialistom z firmy Kayaba a má vidlicu s priemerom 48mm, s hydraulicky nastaviteľnou kompresiou a tlmením spätného pohybu. Zadný tlmič Kayaba je navrhnutý špeciálne pre použitie v enduro pretekoch. Nastavenia odpruženia boli optimálne navrhnuté v spolupráci so súťažným tímom Husqvarny.
Prvky výbavy dopĺňajú riadidlá so zužujúcim sa priemerom, chrániče rúk, kompaktné a prehľadné palubné prístroje, nárazu odolné chrániče motora a rámu, zadný blatník s integrovaným držiakom evidenčného čísla a zadné LED svetlo.
TE 449/511 sú tiež jedinými enduro motocyklami na trhu, ktoré sú štandardne vybavené výfukovým systémom Akrapovič.
K dispozícii je aj sortiment doplnkov a príslušenstva Husqvarna, ktoré boli vyvinuté tak, aby poskytli tú najlepšiu kombináciu nízkej hmotnosti, odolnosti a výkonu. Sortiment týchto doplnkov a príslušenstva určite uspokojí aj najnáročnejších jazdcov, ktorí túžia po dokonalom motocykli v každom, aj tom najmenšom, detaile.
Motokrosová verzia sa odlišuje od enduro verzie TE absenciou svetiel, stojanu, 19-palcovým zadným kolesom namiesto 18-palcového, ale predovšetkým svojím motorom, ktorý bol špeciálne naladený pre motocross, poskytujúc výrazne vyšší výkon než verzia Enduro.
Husqvarna TC 499 |
Nastavenie časovania a vačkový hriadeľ sú úplne odlišné, rovnako ako kompresný pomer, ktorý sa zvýšil na 13:1 v porovnaní s 12:1 vo verzii Enduro. Systém elektronického vstrekovania používa 46mm teleso škrtiacej klapky Keihin, ale je vybavené len jednou klapkou (ostrejšia, agresívnejšia odozva klapky), zatiaľ čo Enduro verzia je vybavená dvojitou klapkou. Okrem toho je TC 449 vybavená na riadidlách prepínačom dvoch režimov, ktorý umožňuje prístup k dvom rôznym mapám časovania vstrekovania paliva a zapaľovania, aby sa zabezpečilo mäkšie dávkovanie výkonu v podmienkach s nízkou trakciou. TC 449 má päťstupňovú prevodovku špeciálne navrhnutú pre motocross. O odpruženie sa stará plne nastaviteľná predná vidlica značky KAYABA a vzadu plne nastaviteľný tlmič pruženia KAYABA.
Titánový výfukový systém s tlmičom obloženým karbónovými vláknami bol špeciálne vyvinutý firmou Akrapovič.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | TC 449 | TE 511 | TE 449 |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | ||
Kategória: | Cross | Enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 449.6 ccm | 477.5 ccm | 449.6 ccm |
Kompresný pomer: | 13:1 | 12:1 | 12:1 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 108 kg | 113 kg | 113 kg |
Výška sedla: | 963 mm | 963 mm | 963 mm |
Rázvor: | 1490 mm | 1490 mm | 1490 mm |
Dĺžka: | 2208 mm | 2280 mm | 2280 mm |
Šírka: | 820 mm | 820 mm | 820 mm |
Výška: | 1206 mm | 1260 mm | 1260 mm |
Svetlá výška: | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Objem nádrže: | 8.5 l | 8.5 l | 8.5 l |
Pridané: 18.11.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 33082 | Včera: 160086