Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 10.12.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 15386 [Testy a predstavenia - Test]
Nenormálny pracant? Neviem, posúďte sami. Cestné enduro, výkon 58 koní, suchá hmotnosť 166 kg, ABSko, nízka spotreba a cena 5 990,- €. Ak toto nepresvedčí, tak poďme ďalej.
01.10.2012 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 9765 [Novinky - Predstavujeme]
S novými modelmi TR650 Strada a TR650 Terra pokračuje Husqvarna vo svojom útoku na trh cestných motocyklov, ktorý začala minulý rok výrobou modelu Nuda 900 a Nuda 900 R.
14.07.2012 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 5684 [Novinky - Predstavujeme]
Továreň Husqvarna rozširuje svoju ponuku o ďalší on-off road stroj. Jedná sa vlastne o dva samostatné motocykle, vychádzajúce z jedného základu.
Všetko z teoretickej časti už bolo povedané v týchto článkoch, tak sa poďme pozrieť ako jazdí. Musím uznať, že Terra ma ozaj milo prekvapila. Aj keď mám určité výhrady najmä voči niektorým detailom, ale na tie sa predsa nejazdí.
Nejazdí sa na ne, ale už sú tam a po dizajnovej stránke mi trochu menia môj názor na inak pre mňa podarený dizajn. Horizontálna línia plastov ako na ostatných nových Huskách sa mi strašne páči. Do toho zapracovaný predný blatník a zakončujú to koncovky výfuku. Motorku to „rozdeľuje“ na pracovnú časť (podvozok, motor) a riadiacu časť (sedlo, rajdy).
Stále je všetko OK, dokonca aj lacno vyzerajúca zadná kyvka mi nevadí. Keby bola na bár ktorej druhej moto, už by som ju kritizoval. Že čo je to za lacné trubky. Tu to ale ide s rámom k sebe a až sa zdá, že to je jeden kus. No ale držiak stúpačiek, zadná brzda, radička, dokonca aj stúpačky samotné po vybratí gúm vyzerajú strašne lacno. Netvrdím, že nie sú dobré, ale na oko bieda. A stojan „jak by smet“. Tu ale moje výhrady končia, aj keď na tenučké rajdy mohli dať aspoň hrazdičku, keď už nie sú „oversize“ (31,8 mm)
Tak nejako som si preložil to, čo mi hovorila táto „vševedelka“. A veru, stačí sa posadiť, naštartovať a len jazdiť. Akonáhle spravíte prvé metre, prestanete riešiť čo sa vám na oko nepáči. Funguje to tak, ako má a časom zistíte, že Terra je pracant a nie pózer. Aj keď vlastne dobre vyzerajúci pracant. Taliani sa nezaprú, oni aj keď muklujú, aj tak musia byť nastajlovaní.
A prečo pracant a čo to vlastne pracant podľa mňa je?
Podľa mojich skromných skúseností s niekoľkými testovačkami som dospel časom k názoru, že takzvaná úžitková hodnota, sa pri niektorých motorkách musí brať vážnejšie ako pri iných. Niekedy dokonca by to mohlo byť aj v prvej trojke najdôležitejších kritérií pri kúpe. Moja kategória pracant to určite tak má.
A čo sa skrýva za tou úžitkovou hodnotou? Presne to čo vás napadlo ako prvé. Koľko toho dostanem za moje prachy?! Toto sa dá rozmeniť na ďalšie drobné, ako napríklad, čo ma stojí kilometer, kam sa s touto moto viem až dopraviť, cena servisu, dielov... a veľa ďalšieho. Najhlavnejšie ale sú tie prvé dve.
Už v úvode som napísal, že za uvádzaciu cenu 5 990,- (momentálne na všetky kusy), dostanete moto určenú na cestu, do ľahkého terénu, dobre vyzerajúcu, s dostatočným výkonom a nízkou spotrebou. Počas testu neprekročila hranicu 4,7 litra a moto bola stále v zábehu, takže možno pôjde ešte o niečo dole. A treba pripomenúť, že sa jazdilo aj po piesku, aj v dvojke...teda myslím, že pri vyhliadkovom tempe neprekročíte hranicu 4 litre na stovku, ale to sú moje hypotézy.
Síce už predo mnou ju pomerali inžinieri v taliansku a vyšla im 3,2 pri konštantnej 90tke a 4,3 pri konštantnej 120ne, tak to bude asi predsa niečo medzi.
V predchádzajúcich článkoch ste sa mohli dočítať, že TRky majú motor z GS 650, ktorý je mierne prekopaný a upravený v Taliansku. Motor teraz dosahuje výkon 58 koní pri 7250 otáčkach a krútiaci moment 60 Nm pri 5750 otáčkach. Oproti svojmu základu je teda motor o 10 koní silnejší a celá motorka je oproti Sertau o 9 kíl ľahšia.
Aby dosiahli tento výkon, museli aplikovať pár zmien. Hlava motora má nový tvar, upravené sú aj kanáliky, sviečka má menší priemer závitu, nový ľahší kovaný piest, nové vstrekovanie,, vačky, zväčšený priemer ventilov a zvýšený kompresný pomer z 11,5 na 12,3:1.
Konečne som sa prepracoval až sem. Toľko rečí okolo a pritom je to také jednoduché. Sadnem, naštartujem a už aj frčím mestom preč. Ale kadiaľ a kam? Hoci kadiaľ a hoci kam. A to doslova.
Mesto
Po nasadnutí som neriešil či je posed zábavný, turistický, endurový alebo len pohodlný. Sedí sa tu prirodzene a aj mestom sa tak isto prirodzene prepletám. Ako by to bola čisto mestská motorečka. Prevodovka ide ešte trochu tvrdšie, ale aspoň netrafím falošný neutrál. Brzdy s dostatočným výkonom a ABSkom. Vypínateľným, musím zdôrazniť!
Terra sa veľmi dobre prehadzuje v pomalých aj vyšších mestských rýchlostiach a keď už ste sa nestihli vyhnúť trčiacemu kanálu, alebo výmoľu, nevadí, podvozok to poberie jedna dva.
Všetko tu funguje ako má, dokonca aj späťáky. Bude to tým, ako sú umiestnené na širokých rajdoch a ich veľkou plochou. Žiadne ramená vám v nich nekazia výhľad za vás. Motor má dostatočný záťah pri rozjazde a aj pružnosť pri predbiehaní. Nejedná sa o žiadneho lenivca, ale ani trhača asfaltu. Mne sa zdá, že je presne taký, ako vyzerá.
Mimomesto, mimo cestu
Len čo som vyrazil z mesta, chytili ma tie divné chúťky, hľadať „skratky“, kadiaľ to je síce dlhšie, ale o to náročnejšie. Nie, nie je to moto na ťažké offroady, ani na súťaže typu Romaniacs... ale určite sa nezľakne žiadnej prekážky ktorú dokáže prejsť jej jazdec. Ono ani tie kolesá a pneu nie sú tak strašne limitujúce. Stačí to trochu vedieť a nezapadnúť v piesku (poznám aj takého, ale aspoň tam nafotil pekné foto)
Určite mi teraz pár z vás bude namietať, ale ja som bol s touto motorečkou spokojný všade. Zbytočne tu budem písať odstavce podľa „osnovy“, to je také jednoduché.
Najprv dám moto na ktorých som jazdil a to: KTM 690 Enduro R a Honda CRF250L. Možno namietate že Honda je slabá, ale podľa mňa patrí do kategórie pracant, tak je tu.
Enduro od KTM je viac terénne, teda má aj väčšie zdvihy, viac výkonu, je viac ako o 30 kg ľahšie, ale je menej pohodlné a o dosť drahšie.
Honda CRF250 L je totálne lacná, ale je oproti týmto aj totálne slabučká. Je ľahučká ale aj najmenej pohodlná. Prejazdnosť je vysoká ale na turistiku už je to o úplnom odriekaní.
Od Yamahy by sa sem hodilo XT660R, ktoré je slabšie o 10 koní, o máličko je ťažšie a drahšie.
No a každopádne sem treba pridať "bratanca" od BMW. G 650 GS Sertao za cenu 8 050,-, ktorý je drahší viac ako o dva litre. Je o 10 koní slabší a o 9 kíl ťažší. Mám síce menšie zdvihy (210 mm Sertao - 190 mm Terra), lenže Terra má USD s priemerom 46 mm, naproti tomu Sertao má klasický teleskop s priemerom 41 mm. Sertao je aj posedom aj zameraním viac turistická moto. Zato Terra je viac endurovo a univerzálnejšie zameraná.
pracant to vystihuje všetko, cena | lacno vyzerajúce stupačky. Ale kedže je to pracant, tak odpúšťam aj toto |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 4,7 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 14 l (2,5 l rez.) |
Cena motorky | 5 990,- EUR |
Stupačka | 42 EUR |
Spätné zrkadlo | 10 EUR |
Smerovka | 41,30 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | BMW | KTM | Honda | Yamaha |
Model: | TR650 Terra 2013 | G 650 GS Sertão | 690 Enduro R | CRF 250 L | XT 660 R |
Rok: | 2013 | 2012 | 2012 | 2012 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | ||||
Kategória: | Cestovné enduro | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 652 ccm | 652 ccm | 690 ccm | 249.4 ccm | 659 ccm |
Max. výkon: | 58.5 k (43.0 kW) / 7250 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 6500 ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot. | 23.12 k (17.00 kW) / 8500 ot. | 48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5750 ot. | 60 Nm / 5000 ot. | 64 Nm / 6000 ot. | 22 Nm / 7000 ot. | 60 Nm / 5250 ot. |
Kompresný pomer: | 12.3 : 1 | 11.5:1 | 11.8:1 | 10.7: 1 | 10.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100 x 83 mm | 100.0 x 83.0 mm | 102 x 84,5 mm | 76 x 55 mm | 100.0 x 84.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 210 mm | 250 mm | 250 mm | 225 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 210 mm | 250 mm | 240 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jedno kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 256 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90 R21 54S | 90/90-21 | 3.00 - 21 | 90/90-21 M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm | 240 mm | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-17 | 130/80 R17 65S | 140/80-18 | 120/80 - 18 | 130/80-17 M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 142 kg | 172 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 184 kg | 193 kg | 144 kg | ||
Výška sedla: | 865 mm | 860 mm | 935 mm | 865 mm | |
Rázvor: | 1484 mm | 1504 mm | 1445 mm | 1505 mm | |
Dĺžka: | 2815 mm | 2195 mm | 2240 mm | ||
Šírka: | 920 mm | 815 mm | 845 mm | ||
Výška: | 1195 mm | 1230 mm | |||
Svetlá výška: | 280 mm | 255 mm | 210 mm | ||
Objem nádrže: | 14 l | 14 l | 12 l | 7 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | 120 km/h | 170 km/h | ||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 5.7 s | ||||
Spotreba paliva: | 4 l/100km | 5 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 262 km | cca 180 km | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 10/2012: 6 690,- EUR Akciová cena: 11/2012 5 990,- EUR | Cena 10/2012: 8 050,- EUR | Cena 10/2012: 8 560,- EUR | Cena 10/2012: 4 250,- EUR | Cena 10/2011: 6 890,00 EUR |
Pridané: 10.12.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 70241 | Včera: 123180