Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 16.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 18675 [Testy a predstavenia - Test]
Keď som sadol na eRkové Enduro od oranžových šňiclákov, fakt ma iné ani nenapadlo. "Hnet jak sem tam kopeu jedňičku, vistreliua na zadné a já sem uš vjedzeu, že toto scem!" Aj keď je to klamárka na pohľadanie. Zavádza výzorom, že je nepohodlná a určená viac do terénu a možno tým, že na svoju hmotnosť sa bude v teréne horšie ovládať.
Možno by sa zdalo, že si hneď v úvode odporujem, ale tu je vysvetlenie.
Názov 690 je nám každému asi jasný. A keď už sme pri motore: Je uložený jak na pinckovi. Normálne zavesený pod priehradkový rám s chróm molybdénových trubiek. Ponúka 66 koní pri 7500 otáčkach a skoro toľko newtonmetrov. Pri 6000 točkách je ich k dispozícii rovných 64. Nie sú to závratné čísla, ale je to endurový jednobuch, tak asi viete, čo to dokáže narobiť. K tomu prirátajme šesť kvaltovú prevodovku, prevod 15 – 45 a meniteľné palivové mapy. Toto nemôže byť slabé.
Na pohľad sa mi zdá určená len a len mimo asfalt. Je riadne vysoká (výška sedla 930mm), čo mi teda robilo pri mojej výške 176 centi veľké problémy, ale na špičkách a rovnej ceste, sa to udržať dá. Určite aj vďaka krosovým čižmám. Ale je aj pravda, že na nerovnom povrchu, mi narobila pár „fó pa“ a striasla ma zo sedla. :-) K tejto výške jej určite dopomohli nielen kolesá, klasika enduro 21 a 18, ale aj zdvihy 250mm na oboch kolesách.
O zaradenie motorky viac do terénu ma presvedčuje aj jej uzučké sedlo. Vlastne nie len sedlo, ale celá motorka. Pretože nádrž nie je na svojom obvyklom mieste, ale vzadu pod sedlom a motorka tak pôsobí ešte o niečo užšie. Z tohto by som usudzoval, že bude na ceste, v bežnej premávka dosť nepohodlná. Ale ako som napísal, je to veľká klamárka.
V úvode som spomenul ešte aj jej hmotnosť. Určite už tušíte, že ju nejdem haniť. Práve naopak. Musím pochváliť, ako sa motorka dokáže popasovať a zamaskovať svojich niečo cez 140 kíl. Už mi to niekto hovoril, v spojitosti so ženami, že ak žena vie aj svoje nadbytočné kilá nosiť tak, aby sa chlapom páčili, tak vlastne nie sú nadbytočné. A tu musím uznať, že Katma ich nosiť vie!
Opakujem sa, ale asi som v sebe našiel zas niečo iné. Po dlhej dobe môžem povedať, že túto mašinu si viem predstaviť v mojej garáži. Vlastne v garáži ani tak nie, pretože by bola skoro stále vonku a ja v stúpačkách za jej rajdami. Píšem za rajdami v stúpačkách, pretože tam by som strávil asi minimálne toľko času ako v sedle.
Absolvoval som nie len presun BA-SE, šotolinky, či mx trať, ale aj taký menší poznávací výlet. Dali sme niečo okolo 200 kiláčkov s rozmanitým podkladom. Asfalt tvoril väčšinu a ja som zostal prekvapený nie len z (ne)pohodlia uzunkého sedla, ale celkovo s celého toho balíčka zabaleného do čiernej, bielej a oranžovej. Takzvaný balíček BWO.
Na vojne sme dostávali rôzne balíčky a všetky boli o ničom. Keby nám tam vtedy dali BWO, podpísali by to asi viacerí. Čo ale obsahuje takýto balíček?
Dostanete motorku, ktorú môžete použiť na hoci čo. Jasné, nie je pre každého, lebo tisíc vecí. Pohodlie, rýchlosť, vietor, dážď, váha, výška....ale mne z toho nerobilo problém vôbec nič. Možno tak jediné. Už ju nemám doma!
Ale späť k BWO. Black-white-orange. Je to skrinka prekvapení, čo si skúsiš zobrať, to ťa poteší.
Keď som ju zobral na cestné presuny:
V meste ma stále zvádzala na „zlé“ kúsky. A veru že jej idú! Motor, posed, vlastne celková koncepcia nabáda na každú jednu blbinku. Kľučkovať medzi autami, na červenú dofrčať na prednom, odjazd ako inak po zadnom, do ostrých zákrut šmykom, alebo si skrátiť cestu aj tak trošku nelegálne prejazdom, kade sa tak nejako nemá. Schody za barákom, krížom cez obrubníky...viem, je to odo mňa nepekné, ale môžem za to?
Mimo mesta to je zas taký kľudný presúvací prostriedok. Úplne opačne ako v meste. Teda už pokiaľ nedôjdete na úsek krátkych ostrých zákrut.
Biele hora pred nami a aj napriek endurovým štupľom nakladám Katme po okraj gúm. Brembáče dobrzdia na koľko treba, široké rajdy a úzka stavba spolu s tuhým rámom dopomáhajú motorku vložiť do zatáčky presne tak ako potrebujem. Ide to ako naživo. Netvrdím, že by to nemohlo byť lepšie, ale to už by bolo až moc. Bielu horu si dávam päť krát a motorka ma ani raz nesklamala. Jasné, ponára sa viac ako cestné mašiny, ale na to treba byť pripravený. Je to predsa enduro. Ale keďže už meškám, trošku musím porýchliť a ja objavujem dve menšie „negatívne vlastnosti“. Sem tam sa mi zadarí trafiť neutrál medzi päťkou a šestkou a nad sto dvadsať sa začínajú kmitať rajdy a človek má pocit, že stojí na vibragyme. Neviem či to majú na svedomí gumy (99% dávam na gumy), alebo nevyváženosť, pretože na podobnom stroji (SMR511) to nerobilo ani pri 150. Čo je ale pre mňa zaujímavé, motorka si chytila také svoje vibra tempo a nechala sa ťahať až po 170. Samozrejme som musel zaľahnúť, ale ísť to ide dosť. Bolo to už nepohodlné, možno až mierne nebezpečné, lenže čo by ste mi povedali na to, keby som nenapísal maximálku?
Spomínal som (ne)pohodlie úzkeho sedla. Treba povedať, že je ozaj úzke, na nejakú dlhšiu turistiku, ale ako vieme, turistikovať sa dá na hocičom. Len či sme ochotný prispôsobiť sa a spraviť nejaký ten kompromis. Sedlo je nekonečne dlhé a teda polohu môžete meniť, ako sa vám zachce. Poprípade sa dáte do stúpačiek vystriete si nohy, ruky, nakloníte sa trocha dopredu a frčíte ďalej. Asi by som mal spomenúť aj vibrácie, ale aké, keď tu skoro žiadne nie sú? To som bol zase milo prekvapený. Ja som si to všimol iba na roztrasených späťákoch. Tie by som ale aj tak okamžite menil za sklápacie.
Bolo by to minimálne smiešne, ak nie hlúpe. Ja som ju prevetral aj tam, kde určite nepatrí. Ale najprv, sme sa poprevážali po polňačkách a lesných štrekách. Na to je ako stvorená. Valiť si to po poľnej ceste plnej jám, hrbov a na rôznych povrchoch. Preletíte to skoro s jednou rukou za chrbtom. Podvozok všetko filtruje a vy si ani neuvedomujete , koľko si to prášite. Zobrať ju aj na užšie a kľukatejšie chodníčky nie je tak isto za trest. Motor má dostatok sily, motorák sa ovláda nádherne, všetko ide tak, že vás nič nevystraší. Až mi to príde, že ju nedokážem vôbec ničím zaskočiť. A tu sa treba priznať. Skoro som sklamal sám seba a tak som ju zobral aj na motokrosovú trať. Je pravda, že sem nepatrí, pretože sú tu skoky robené ozaj len na krosy, ale niektoré by mohla dať aj táto potvora. A ona ma znova prekvapila!
Je poznať, že na takéto niečo má nielen zlé obutie, ale aj nadváhu. A aj keď je to motor, ktorý má výkonu habadej, tak tu je poznať tá slabšia reakcia na plyn. Tak isto mäkšie pruženie. Dá sa síce ako tak poštelovať, ale prečo prestavovať podvozok, ktorý funguje perfektne tam, kde je motorka určená? Keď som sa trochu prispôsobil a ubral zo svojich požiadaviek, tak musím priznať, že aj takéto niečo táto motorka zvláda. Je jasné, že to nie je nič extra, ale určite viac, ako jej konkurentky. A toho som bol svedkom aj na Sand rally.
Nakoniec by som sa mal priznať, že na MX trati som jej asi predsa dal viac do tela, ako treba, alebo viac, ako sú schopné absolvovať niektoré plasty. Držiak na EČ išiel aj so značkou preč po niekoľkom skoku. Takže netreba byť lenivý ako ja a pred takouto jazdou vždy demontovať. Je uchytený na štyroch skrutkách...A to isté, zadné smerovky. Tie musia ísť preč tak isto. Inak ich ufaklíte.
Zoradil by som to podľa ceny:
Husqvarna TE630 (6 590,-) – je o niečo ťažšia, ale nájsť niekde výkon a porovnať ich...
Yamaha XT660R (6 890,-) – slabšia (48k a 60Nm) a ťažšia skoro o 40kg. Vzadu má 17 palcovku a dokonca zvody pod motorom. Poprípade malá tenerka, XT660Z (7 590,-)
mnou testované Enduro 690 R je za 8 560,- a potom by som spomenul ešte,
Husaberg FE570 (9 580,-)- ale tá už je svojou hmotnosťou 115kg veľmi vzdialená týmto endurám a navyše to je čistý rejser
Takže čo teraz? Ako si vybrať? No kto chce viac a pohodlnejšie turistikovať, siahne asi po Yamahách. Kto chce silno ostrú radikálnu mašinu na závod, zoberie Husára. Ale ten kto chce motorku viac do terénu, ale potrebuje aj motorku na presuny, alebo denno denné použitie, siahne buď po Huske alebo po Katme. Dle chuti každého soudruha, že.
záťah motora, brzdy, všestrannosť | sem tam falošné neutrály |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 4,9 l/100km |
Objem nádrže | 12 l |
Cena motorky | 8 560,- EUR |
Nosič kufra topcase | 189,- EUR |
Kufor topcase | 129,90 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 229 + 299 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 39,90 EUR |
Turistické plexi | 49,90 EUR |
Tankvak | 129,90 EUR |
Páčka brzdy zadná | 69,48 EUR |
Páčka brzdy predná | 23,58 EUR |
Stupačka | 34,68 EUR |
Spätné zrkadlo | 20,04 EUR |
Smerovka | 19,38 EUR |
Svetlomet | 110,70 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a na nohy obúva Forma Dominator Comp.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Husqvarna | Husaberg | Yamaha |
Model: | 690 Enduro R | TE 630 IE | FE 570 | XT 660 R |
Rok: | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | |||
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 600 ccm | 565.5 ccm | 659 ccm |
Max. výkon: | 66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot. | 57.8 k (42.5 kW) / ot. | 48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6000 ot. | 60 Nm / 5250 ot. | ||
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 12.4:1 | 11.8 : 1 | 10.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 102 x 84,5 mm | 100 x 76,4 | 100 x 72 mm | 100.0 x 84.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | Keihin EFI | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 270 mm | 300 mm | 225 mm |
Zdvih vzadu: | 250 mm | 320 mm | 335 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 260 mm | 260 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 | 130/80-17 M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 142 kg | 150 kg | 114.5 kg | 172 kg |
Výška sedla: | 935 mm | 945 mm | 985 mm | 865 mm |
Rázvor: | 1504 mm | 1485 mm | 1475 mm | 1505 mm |
Dĺžka: | 2260 mm | 2240 mm | ||
Šírka: | 820 mm | 845 mm | ||
Výška: | 1240 mm | 1230 mm | ||
Svetlá výška: | 280 mm | 300 mm | 390 mm | 210 mm |
Objem nádrže: | 12 l | 12 l | 8.5 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | |||
Spotreba paliva: | 5 l/100km | 5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 180 km | cca 180 km | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2012: 8 560,- EUR | Upside-down vidla Marzocchi, nastaviteľný útlm Vzadu tlmiš SACHS, nastaviteľné predpätie, kompresia aj útlm Cena 10/2011 6 670,- EUR (Akciová cena 10/2011 6 290,- EUR) | Cena 10/2011: 6 890,00 EUR |
Pridané: 16.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 82254 | Včera: 138642