Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM 690 Enduro – nástupca elitára

 Zdieľať

Pridané: 01.10.2008 Autor: agressor
Čitatelia: 16267 [Testy a predstavenia - Test]

Čo som čakal od tohto Endura? Asi to isté, čo od jeho staršieho brata s kubatúrou 640. Že to bude ťahať od spodu a na zadné ešte na trojke, že sa to bude triasť jak panna pri prvej... puse a že ergonómia bude nahradená veľkou porciou endorfínov. Ale nakoniec to dopadlo aj tak celkom inak.

Súčasný trend asi všetkých motocyklových výrobcov je poskytnúť väčší výkon vo vyšších otáčkach, väčšiu spoľahlivosť, kvalitnejšie komponenty, silnejšie brzdy a hlavne väčšiu kultúru chodu motora. KTM je síce v konečnom dôsledku o niečo extrémnejšia ako jej japonskí konkurenti, ale aj ona podľahla. Niekomu to vyhovuje, niektorí puritáni pindajú, tak sleduj, ako sa vyfarbím ja. :-)

Keď chlapíci Kronreif a Trunkenpolz vyrobili roku pána 1934 v Mattighofene prvú rakúsku motorku pod značkou KTM, ešte netušili, že o 74 rokov bude táto továreň nielenže stále fungovať a prosperovať, ale bude schopná priniesť na trh kopec nových modelov a z toho 3 postavené s motorom LC4. Duke III – motorka určujúca svoju vlastnú kategóriu, 690 SMC – supermotard pripravený súťažiť a 690 Enduro – motorka, ktorá v sebe skrýva dušu a kus histórie značky KTM. Ľahké endurá sú totiž to, čo rakušáci naozaj vedia a táto sa navyše vtesnáva do prísnych noriem, takže na crosscountry dráhu môžeš ísť pokojne po ceste.

História motora LC4 sa vinie od polovice osemdesiatych rokov, kedy mal kubatúru 600, potom 620, neskôr 640, (športové 660 a 625 sa z radu LC4 vymykali) a všetky súčasné civilné modely už nes[ v názve 690, aj keď zdvihový objem sa nezmenil. Bla bla bla, nudíš sa? Nikdy ma nebavili tieto povinné kecy – na histórii sa nedá jazdiť, tak sa poďme pozrieť na to, čo som s Endurom zažil ja.

Motor

Prvé zvezenie bolo na uvítanie Jara Katriňáka pri návrate z Rally Transorientale. A ani za ten svet to nechcelo ísť. Hovorím si, že mi dali nejakú inú motorku, toto predsa nemôže byť KTM. Zosadám, krútim hlavou a sťažujem sa Awiovi. Ten hovorí, že to má viac módov a prepínač je po sedlom. Okej, sedlo na KTM by prehliadol len slepý, lebo tvorí polku motorky, ale ako sa dáva dole? Hľadal Tomáško, hľadal Peťko, hľadali ďalší motorkári a nakoniec našiel kto? No samozrejme ja. Nenápadné čierne očko trčiace naľavo spod sedla v priestore motora. Stačilo potiahnuť a sedlo išlo krásne dole. Hlavne si to nechať pre seba, lebo keby sa to dozvedeli ostatní, ktovie čo by mi mohli spod sedla ukradnúť. Takže psst, bude to naše tajomstvo.

 Nenápadné očko na otváranie sedla
Nenápadné očko na otváranie sedla
Prepínač dávam do polohy 2 a za celé testovanie ho nezmením. Načo aj – ja chcem plnú kontrolu nad plynom a nie ju nechávať na elektroniku. V polohe 0 je motor o 30% slabší – vraj pre začiatočníkov a do dažďa. Zaujímavé. Poloha 1 (normal) a 2 (extreme) sú skoro rovnaké, len záťah v stredných otáčkach je v dvojke silnejší. Priznávam, že v jednotke som síce nejazdil, ale aj tak by to chcelo ešte nejakú ďalšiu polohu, aby to v strede otáčkomera malo ťah ako staršia 640-tka. V skratke: Pod 2000 to nejde, pri 3000 začne motor konečne ťahať a okolo 4000 sa rozvibruje jak tatrovka. Vadí? Tomu, kto si zvykol na starší model to bude len nežne hladkať vnútorné strany stehien, lebo oproti staršej verzii to je naozaj len muška v zápalkovej krabičke. A v teréne, kam Enduro naozaj patrí to aj tak nevadí. A čo sa vlastne deje nad 4000 ot./min? Plynulý nárast výkonu až k červeným otáčkam a začína sa zábava. Priznávam, že výkon v stredných otáčkach. Keď chcem jazdiť po meste a driftovať v zákrutkách, musím točiť. A na trojke to aj tak na zadné nepôjde. Plyn už nemá taký tvrdý nástup, ale ľahšie ide do otáčiek. Jednoducho, keď chceš blbnúť a robiť frajerinky, potrebuješ vyššie otáčky. V teréne radím tak, aby som mal vždy slušné otáčky – na rozdiel od 640 platí, že lepšie je vždy viac, presne ako na ostrých športovcoch. Keď zaradím zle, pokojne začne kašľať alebo si rovno skape. Mrzuté.

 Slabá ochrana výfuku proti popáleniu.
Slabá ochrana výfuku proti popáleniu.

Jazda, podvozok a iné

O jazde na asfalte v tomto prípade moc nemá cenu hovoriť. Jazdí to ako každé jednovalcové enduro, dosť výbušné, dosť treba radiť, 21“ koleso k stabilite neprispieva a ani pneumatiky ťa na koleno nepustia. Nie sú to síce klasické štuple, ale k dezénu cestných endúr to má veľmi ďaleko. Ku podivu relatívne slušne držia na ceste aj na suchej trati a skoky aj výjazdy na nich idú bez obáv.

To, čo ale treba pochváliť je úplne nový pevný priehradový rám, tvrdý podvozok a hlavne vynikajúce brzdy s wave brzdovými kotúčmi. Enduro sa s nimi nestratí ani na cestách, ani v teréne. Pri dopadoch dorazy nehrozia a zadok ani obličky ma tiež neboleli, takže aj pružením úplná spokojnosť. Ak by si chcel ale jazdiť extrémnejšie, KTM zaradilo do ponuky aj eRkovú verziu práve pre tento účel.
Na dlhý chod radičky som si na endurách uz zvykol, na to, že som tam občas kopol falošný neutrál (hlavne medzi 5 a 6) sa zvykalo už ťažšie, ale že mi občas vypadla rýchlosť, na to som si už zvyknúť nemohol. Oranžové Enduro jednoducho potrebuje radiť dôkladne.
Ak máš šikmé oči a chceš s tým jazdiť od salaša do kostola, pokojne nalož na Enduro celú rodinu aj s babkou a psom, lebo sa tam jednoducho vlezú, ale daj bacha, aby si neposadali opačne. Otvor nádrže aj samotná nádrž sú totiž na druhej stane ako sa patrí a sedlo teda siaha až k hlave riadenia. Pokiaľ s tým budeš jazdiť naozaj len po kostol, tak sa vlezieš do 4l na 100, čo je veľmi slušný údaj. Pokiaľ si si ale v detstve kreslil na tričká znaky supermana a premýšľal, čo sa ti stane keď skočíš z okna na detskej, tak budeš jazdiť okolo 4,5l na sto. Potlesk? Potlesk.
Palubovka, ovládanie, posed, doťahovateľné späťáky a vlastne celý zvyšok motorky je KTM klasika, takže o nej v podstate nemá cenu písať.

Záver

Keď to mám porovnať, ťažko sa rozhodnem, ktorý motor sa mi páčil viac, či starší 640 alebo 690. Každý z nich mal niečo do seba. Na 690 som sa ale cítil ako závodník , lebo jazda vo vyšších otáčkach si pýta aj patričnú dávku adrenalínu. Vozil som sa po cestách vo vysokom sedle, strašne sa potil na štrkových chodníčkoch pri Váhu a užil by som si aj svojich päť minút slávy na seneckej dráhe, keby som tam ale nejazdil sám.

Konkurencia

Konkurencie má KTM 690 Enduro celkom dosť. Yamaha XT 660R, ktorá má nižší zdvihový objem, len 35,3kW (oproti 46,3kW KTM), len 60Nm, len 5 rýchlostí, až 172kg bez náplní (oproti 138,5kg KTM s náplňami bez benzínu) a výfukové zvody pod motorom. Ďalšia konkurencia je určite točivý 44kW/60k dvojvalec Aprilia RXV 550 s 5-stupňovou prevodovkou, netradičným riešením rámu, titánovými ventilmi a maličkou nádržou (7,8l). Pre niekoho výstrel do prázdna, pre niekoho naopak, konečne ľahké 2-valcové enduro (Aprilia hmotnosť neuvádza). Husqvarna TE510 má rovnakú hmotnosť, avšak len 46 koníkov a Suzuki DR-Z 400 sa prestala na Slovensku predávať. Skutočná konkurencia je aj Husqvarna TE610, ktorá je terénnejšia a ľahšia a vhodnejšia na preteky na dlhé trate, avšak tu je výrobca skúpy na parametre a predajca zase na cenu, takže vlastne nie je ako porovnávať..

Plusy a mínusy

točivý motor, podvozok, brzdy, nový rám, sedlo nižší výkon v nízkych a stredných otáčkach, nepresná prevodovka

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Ak by som ho nazval malé asi by nechápavo krútili hlavami majitelia ostrých štvrťlitrov. Ak by som ho nazval veľké čo by asi povedali majitelia litrových endúr? Preto ten názov. Aká je ale zlatá stredná cesta?

Prvé stretnutie so 690 som si odbil na Erzbergu a zanechala vo mne len dobré dojmy. Ako som písal prekvapenie víkendu. Aj na cestnejšom obutí som si na nej v náročnom teréne Erzberského kameňolomu dovolil naozaj dosť. A sprievodcovia sa s nami počas hodinovej jazdy naozaj nebabrali. Strmé výjazdy v lese, kľučkovanie pomedzi stromy na koreňoch, šotolinové vypaľováky a klasické Erzbergské strmé výjazdy a zjazdy. Jednoducho skvelý zážitok.

Druhý krát sme sa stretli už na Slovensku. Presun po asfalte naznačil, že motor nie je tak celkom bez vibrácií ako sa mi pôvodne v teréne zdalo. Aj tak je to ale posun oproti predchádzajúcej generácii motora LC4. Veľmi živá, veľmi obratná v meste taký divoch. Nezdržujem sa ale a fičím na trať do Čataja.

Trať suchá, nerozjazdená a na povrchu vrstva prachu. To nie je veľmi dobrá kombinácia na sériovo montované pneu Sahara. Nedrží to takmer vôbec, o predné kolo sa nedá oprieť. To ale neuberá na kope zábavy. Zo zákruty plný plyn a podvozok maká naplno na vlnách. Nájazd na lavicu a pekne do vzduchu. Kolo od kola skáčem vyššie a ďalej a ten podvozok nemá stále dosť. Po doskoku brzdy, ľahko a presne dávkovateľné, jedna dole a pod plynom do tobogánu... Proste Parádička. Dá sa s tým slušne vyblbnúť a pritom zvládnuť aj dlhší presun na asfalte. Rozhodne by som si 690 nechal na tabuliach a jazdil každý deň do práce a cez víkend vypadol s chalanmi zablatiť sa od hlavy po päty.

Plusy, mínusy

skvelý podvozok, motor má grády a vibrácie ktoré sa dajú zniesť Svietila nám kontrolka vstrekovania, prístrojovka netesní dostal sa do nej prach, výfuk nie je zakrytý hrozí opálenie nohavíc, v zadnej časti ju nie je kde chytiť

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE.

Foto:
 KTM 690 Enduro 2008 Yamaha XT 660 R 2007 Aprilia RXV 550 2008 Obrázok nieje k dispozícii
Pridaj obrázok
Husqvarna TE 610-ie 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMYamahaApriliaHusqvarnaHusqvarna
Model:690 EnduroXT 660 RRXV 550TE 510-ieTE 610-ie
Rok:20082007200820082008
Kategória:EnduroEnduroEnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)dvojvalec do V (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:654 ccm659 ccm553 ccm501 ccm576 ccm
Max. výkon:63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot.48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot.59.8 k (44.0 kW) / ot.46.2 k (34.0 kW) / 7100 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 6000 ot.60 Nm / 5250 ot.
Kompresný pomer:11.8:110.0:112,5:112,9:111:1
Vŕtanie x Zdvih:102 x 80 mm100.0 x 84.0 mm80 x 55 mm97 x 67,8 mm98 x 76,4 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)SOHC (4V)SOHC (4V)DOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:250 mm225 mm300 mm300 mm
Zdvih vzadu:250 mm200 mm296 mm320 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová wave s plávajúcim strmeňomjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm298 mm270 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:21-palcová90/90-21 M/C99/90 x 2190/90-2190 x 90 – 21”
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová wave s plávajúcim strmeňomjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm245 mm240 mm240 mm240 mm
Pneu vzadu:18-palcová130/80-17 M/C160/60-17140/80-18140 x 80 - 18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:138.5 kg172 kg
Hmotnosť s náplňami:150.5 kg112 kg140 kg
Výška sedla:910 mm865 mm996 mm963 mm940 mm
Rázvor:1498 mm1505 mm1 mm1495 mm1505 mm
Dĺžka:2240 mm2 mm2267 mm2200 mm
Šírka:845 mm800 mm820 mm
Výška:1230 mm1285 mm1240 mm
Svetlá výška:300 mm210 mm396 mm300 mm295 mm
Objem nádrže:12 l15 l7 l7 l12 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:170 km/h
Poznámka:
Poznámka:8. 1. 2008: momentálne neurčenáCena: 209 900 Sk (8. 1. 2008)Cena: 316 900,- Sk (09.09.2008)

Pozadie / Wallpaper

 ktm 690 enduro
 ktm 690 enduro

Text: agressor Foto: Cacao, Juraj Klačko

Pridané: 01.10.2008 Autor: agressor Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 25923 | Včera: 212258