Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.10.2008 Autor: agressor
Čitatelia: 16169 [Testy a predstavenia - Test]
Čo som čakal od tohto Endura? Asi to isté, čo od jeho staršieho brata s kubatúrou 640. Že to bude ťahať od spodu a na zadné ešte na trojke, že sa to bude triasť jak panna pri prvej... puse a že ergonómia bude nahradená veľkou porciou endorfínov. Ale nakoniec to dopadlo aj tak celkom inak.
Súčasný trend asi všetkých motocyklových výrobcov je poskytnúť väčší výkon vo vyšších otáčkach, väčšiu spoľahlivosť, kvalitnejšie komponenty, silnejšie brzdy a hlavne väčšiu kultúru chodu motora. KTM je síce v konečnom dôsledku o niečo extrémnejšia ako jej japonskí konkurenti, ale aj ona podľahla. Niekomu to vyhovuje, niektorí puritáni pindajú, tak sleduj, ako sa vyfarbím ja. :-)
Keď chlapíci Kronreif a Trunkenpolz vyrobili roku pána 1934 v Mattighofene prvú rakúsku motorku pod značkou KTM, ešte netušili, že o 74 rokov bude táto továreň nielenže stále fungovať a prosperovať, ale bude schopná priniesť na trh kopec nových modelov a z toho 3 postavené s motorom LC4. Duke III – motorka určujúca svoju vlastnú kategóriu, 690 SMC – supermotard pripravený súťažiť a 690 Enduro – motorka, ktorá v sebe skrýva dušu a kus histórie značky KTM. Ľahké endurá sú totiž to, čo rakušáci naozaj vedia a táto sa navyše vtesnáva do prísnych noriem, takže na crosscountry dráhu môžeš ísť pokojne po ceste.
História motora LC4 sa vinie od polovice osemdesiatych rokov, kedy mal kubatúru 600, potom 620, neskôr 640, (športové 660 a 625 sa z radu LC4 vymykali) a všetky súčasné civilné modely už nes[ v názve 690, aj keď zdvihový objem sa nezmenil. Bla bla bla, nudíš sa? Nikdy ma nebavili tieto povinné kecy – na histórii sa nedá jazdiť, tak sa poďme pozrieť na to, čo som s Endurom zažil ja.
Prvé zvezenie bolo na uvítanie Jara Katriňáka pri návrate z Rally Transorientale. A ani za ten svet to nechcelo ísť. Hovorím si, že mi dali nejakú inú motorku, toto predsa nemôže byť KTM. Zosadám, krútim hlavou a sťažujem sa Awiovi. Ten hovorí, že to má viac módov a prepínač je po sedlom. Okej, sedlo na KTM by prehliadol len slepý, lebo tvorí polku motorky, ale ako sa dáva dole? Hľadal Tomáško, hľadal Peťko, hľadali ďalší motorkári a nakoniec našiel kto? No samozrejme ja. Nenápadné čierne očko trčiace naľavo spod sedla v priestore motora. Stačilo potiahnuť a sedlo išlo krásne dole. Hlavne si to nechať pre seba, lebo keby sa to dozvedeli ostatní, ktovie čo by mi mohli spod sedla ukradnúť. Takže psst, bude to naše tajomstvo.
Nenápadné očko na otváranie sedla |
Slabá ochrana výfuku proti popáleniu. |
O jazde na asfalte v tomto prípade moc nemá cenu hovoriť. Jazdí to ako každé jednovalcové enduro, dosť výbušné, dosť treba radiť, 21“ koleso k stabilite neprispieva a ani pneumatiky ťa na koleno nepustia. Nie sú to síce klasické štuple, ale k dezénu cestných endúr to má veľmi ďaleko. Ku podivu relatívne slušne držia na ceste aj na suchej trati a skoky aj výjazdy na nich idú bez obáv.
Keď to mám porovnať, ťažko sa rozhodnem, ktorý motor sa mi páčil viac, či starší 640 alebo 690. Každý z nich mal niečo do seba. Na 690 som sa ale cítil ako závodník , lebo jazda vo vyšších otáčkach si pýta aj patričnú dávku adrenalínu. Vozil som sa po cestách vo vysokom sedle, strašne sa potil na štrkových chodníčkoch pri Váhu a užil by som si aj svojich päť minút slávy na seneckej dráhe, keby som tam ale nejazdil sám.
Konkurencie má KTM 690 Enduro celkom dosť. Yamaha XT 660R, ktorá má nižší zdvihový objem, len 35,3kW (oproti 46,3kW KTM), len 60Nm, len 5 rýchlostí, až 172kg bez náplní (oproti 138,5kg KTM s náplňami bez benzínu) a výfukové zvody pod motorom. Ďalšia konkurencia je určite točivý 44kW/60k dvojvalec Aprilia RXV 550 s 5-stupňovou prevodovkou, netradičným riešením rámu, titánovými ventilmi a maličkou nádržou (7,8l). Pre niekoho výstrel do prázdna, pre niekoho naopak, konečne ľahké 2-valcové enduro (Aprilia hmotnosť neuvádza). Husqvarna TE510 má rovnakú hmotnosť, avšak len 46 koníkov a Suzuki DR-Z 400 sa prestala na Slovensku predávať. Skutočná konkurencia je aj Husqvarna TE610, ktorá je terénnejšia a ľahšia a vhodnejšia na preteky na dlhé trate, avšak tu je výrobca skúpy na parametre a predajca zase na cenu, takže vlastne nie je ako porovnávať..
točivý motor, podvozok, brzdy, nový rám, sedlo | nižší výkon v nízkych a stredných otáčkach, nepresná prevodovka |
Ak by som ho nazval malé asi by nechápavo krútili hlavami majitelia ostrých štvrťlitrov. Ak by som ho nazval veľké čo by asi povedali majitelia litrových endúr? Preto ten názov. Aká je ale zlatá stredná cesta?
Prvé stretnutie so 690 som si odbil na Erzbergu a zanechala vo mne len dobré dojmy. Ako som písal prekvapenie víkendu. Aj na cestnejšom obutí som si na nej v náročnom teréne Erzberského kameňolomu dovolil naozaj dosť. A sprievodcovia sa s nami počas hodinovej jazdy naozaj nebabrali. Strmé výjazdy v lese, kľučkovanie pomedzi stromy na koreňoch, šotolinové vypaľováky a klasické Erzbergské strmé výjazdy a zjazdy. Jednoducho skvelý zážitok.
Druhý krát sme sa stretli už na Slovensku. Presun po asfalte naznačil, že motor nie je tak celkom bez vibrácií ako sa mi pôvodne v teréne zdalo. Aj tak je to ale posun oproti predchádzajúcej generácii motora LC4. Veľmi živá, veľmi obratná v meste taký divoch. Nezdržujem sa ale a fičím na trať do Čataja.
Trať suchá, nerozjazdená a na povrchu vrstva prachu. To nie je veľmi dobrá kombinácia na sériovo montované pneu Sahara. Nedrží to takmer vôbec, o predné kolo sa nedá oprieť. To ale neuberá na kope zábavy. Zo zákruty plný plyn a podvozok maká naplno na vlnách. Nájazd na lavicu a pekne do vzduchu. Kolo od kola skáčem vyššie a ďalej a ten podvozok nemá stále dosť. Po doskoku brzdy, ľahko a presne dávkovateľné, jedna dole a pod plynom do tobogánu... Proste Parádička. Dá sa s tým slušne vyblbnúť a pritom zvládnuť aj dlhší presun na asfalte. Rozhodne by som si 690 nechal na tabuliach a jazdil každý deň do práce a cez víkend vypadol s chalanmi zablatiť sa od hlavy po päty.
skvelý podvozok, motor má grády a vibrácie ktoré sa dajú zniesť | Svietila nám kontrolka vstrekovania, prístrojovka netesní dostal sa do nej prach, výfuk nie je zakrytý hrozí opálenie nohavíc, v zadnej časti ju nie je kde chytiť |
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE.
Foto: | |||||
Pridaj obrázok |
|||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Aprilia | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | 690 Enduro | XT 660 R | RXV 550 | TE 510-ie | TE 610-ie |
Rok: | 2008 | 2007 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec do V (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 654 ccm | 659 ccm | 553 ccm | 501 ccm | 576 ccm |
Max. výkon: | 63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot. | 48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot. | 59.8 k (44.0 kW) / ot. | 46.2 k (34.0 kW) / 7100 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6000 ot. | 60 Nm / 5250 ot. | |||
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 10.0:1 | 12,5:1 | 12,9:1 | 11:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 102 x 80 mm | 100.0 x 84.0 mm | 80 x 55 mm | 97 x 67,8 mm | 98 x 76,4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 225 mm | 300 mm | 300 mm | |
Zdvih vzadu: | 250 mm | 200 mm | 296 mm | 320 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová wave s plávajúcim strmeňom | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 298 mm | 270 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 21-palcová | 90/90-21 M/C | 99/90 x 21 | 90/90-21 | 90 x 90 – 21” |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová wave s plávajúcim strmeňom | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 240 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 18-palcová | 130/80-17 M/C | 160/60-17 | 140/80-18 | 140 x 80 - 18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 138.5 kg | 172 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 150.5 kg | 112 kg | 140 kg | ||
Výška sedla: | 910 mm | 865 mm | 996 mm | 963 mm | 940 mm |
Rázvor: | 1498 mm | 1505 mm | 1 mm | 1495 mm | 1505 mm |
Dĺžka: | 2240 mm | 2 mm | 2267 mm | 2200 mm | |
Šírka: | 845 mm | 800 mm | 820 mm | ||
Výška: | 1230 mm | 1285 mm | 1240 mm | ||
Svetlá výška: | 300 mm | 210 mm | 396 mm | 300 mm | 295 mm |
Objem nádrže: | 12 l | 15 l | 7 l | 7 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | 8. 1. 2008: momentálne neurčená | Cena: 209 900 Sk (8. 1. 2008) | Cena: 316 900,- Sk (09.09.2008) |
Pridané: 01.10.2008 Autor: agressor Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 16906 | Včera: 319903