Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.04.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 19704 [Testy a predstavenia - Test]
S testami štvorkoliek si sa na našom webe doteraz nemohol stretnúť. Prinášame však prvú lastovičku, keď sme mali možnosť vyskúšať pracovnú štvorkolku Yamasaki Black Hawk 400 4x4.
Priamo z výstaviska v bratislavskej Inchebe, kde ste ju mohli vidieť na výstave Motocykel 2008, smeruje do Sverepca, aby sme ju vyskúšali. Počasie nám nepraje, a tak namiesto jarného počasia máme skôr zimu, napadlo niekoľko centimetrov čerstvého snehu. Nenechali sme sa však odradiť.
Yamasaki Black Hawk 400 4x4 je pracovná štvorkolka, vybavená 400-kubíkovým vzduchom a olejom chladeným motorom. Obe nápravy majú nezávislé zavesenie, čo nie je v tejto kategórii úplné bežné. Výkon motora je prenášaný kardanom na zadné kolesá, pričom je možné jednoduchým prepínačom zapnúť náhon aj na predné kolesá. Zaujme poloautomatická prevodovka s ručným elektrickým radením tlačidlami na ľavej rukoväti. Spojka je plne automatická. Páčka, ktorá sa nachádza na mieste tradičnej spojkovej páčky, v tomto prípade slúži len na zaradenie spiatočky.
O spomalenie viac ako 300 kg železa aj s jazdcom sa stará trojica kotúčov. Vpredu sú dva, ovládané hydraulicky páčkou na pravej rukoväti. Zadný kotúč je priamo na kardane v zadnej časti a ovláda sa nožnou pákou pravou nohou.
Štvorkolka je v sérii vybavená navijakom v prednej časti, predným nosičom batožiny (nosnosť 30 kg), zadným nosičom s demontovateľným plastovým boxom (nosnosť 60 kg) a ťažným zariadením (385 kgf). Do prednej časti je možné ako doplnok namontovať snehovú radlicu. V prednej kapote nájdeš menší nezamykateľný odkladací priestor. V sériovej výbave je aj kompletná výbava na asfalt (svetlá, smerovky, spätné zrkadlá) a Black Hawk 400 sa dodáva aj s technickým preukazom a je možné ho prihlásiť do premávky.
Poďme teda do sedla. Po otočení kľúčika zapaľovania sa rozsvieti LCD prístrojovka, kde nájdeš palivomer, rýchlomer, ukazovateľ zaradeného stupňa, režimu (2WD/4WD – pohon všetkých kolies), hodiny, celkové kilometre a dve denné počítadlá. Prístrojovku dopĺňa sada klasických kontroliek. Po vytiahnutí sýtiča štartujem motor elektrickým štartérom. Ten nabieha bez problémov a z výfuku sa ozýva utlmený zvuk štvortaktného jednovalca. Začínam jazdu v režime 2WD – pohon iba zadných kolies.
Napriek tomu, že ide o pracovnú štvorkolku, vyrážam s ňou hneď na trať národného krosového centra v Sverepci. Počasie pripravilo vskutku náročné podmienky, rozmočený terén doplnil čerstvý mokrý sneh. Na tomto povrchu je prvý rýchlostný stupeň príliš silný a zadné kolesá často preklzujú. Po zaradení dvojky je to už omnoho lepšie. Ako som spomínal, štvorkolka je vybavená poloautomatickou prevodovkou. Rýchlostné stupne sa radia dvojicou tlačidiel na ľavej rukoväti. Spojka je plne automatická, takže jednoducho zaradíš rýchlosť a pre rozbeh použiješ páčku plynu ovládanú palcom pravej ruky. Štvorkolky totiž nepoužívajú otočnú plynovú rukoväť ako motocykle (okrem niektorých športových modelov). Ďalšie prevodové stupne je možné radiť jednoducho za jazdy.
Jazda so zadným náhonom je zábavná. Kolesá sú na rozmočenom povrchu takmer neustále v preklze, a tak dlhé drifty na seba nenechajú dlho čakať. Netrvalo mi dlho aby som sa so štvrokolkou natoľko zoznámil, aby som si dovolil prejazdy zákrut pod plným plynom alebo nekonečné otočky na blatistom povrchu. Skúšam aj strmé výjazdy. Tu je však potrebný dobrý rozbeh, ak sa však výjazd nepodarí, stačí zabrzdiť a ostaneš v kopci stáť. To je výhoda štyroch širokých kolies s terénnym vzorom. Potom stačí nacúvať dole z kopca alebo sa priamo v stúpaní otočiť. Tu príde vhod aj spiatočka. Na to, aby si ju omylom nezaradil, slúži práve páčka na ľavej rukoväti (tam kde by si očakával spojku). Až po jej stlačení je možné tlačidlom navoliť spiatočku.
Problémy mi nenarobili ani početné mláky. Pozor som si však musel dať na pozdĺžne koľaje vyjazdené krosovými motorkami. Štvorkolka mala tendenciu do koľají padať, a tak som niekedy mal čo robiť, aby som udržal volant. Keď sa dostavila únava, odovzdal som štvorkolku dovozcovi, aby nám predviedol ostrejšiu jazdu.
Potom nadišiel čas na zapojenie predného náhonu. Na to slúži prepínač na pravej rukoväti. Testovaný model však na prepnutie nereaguje, no poruchu sme rýchlo odhalili. Bol to len rozpojený konektor v prednej časti, ktorý zabudli asi mechanici po servise zapojiť. Nič tak nebráni testu jazdy v režime 4x4.
Po prepnutí jedného prepínača sa razom ocitneš akoby na inom stroji. Už pri prvom rozbehu cítim rozdiel vo skvelej trakcii. Dá sa krásne rozbehnúť aj na jednotke a štvorkolka sa hneď hrabe dopredu. Oveľa presnejšie reaguje na natočenie volantu a hneď mení smer. Jazda je tak oveľa jednoduchšia, no stráca sa aj trocha športovej zábavy. S pohonom 4x4 sa hneď púšťam do najstrmšieho výjazdu. Schválne zastavujem v stúpaní a som zvedavý čo bude. Na moje prekvapenie sa štvorkolka všetkými štyrmi hrabe ďalej do kopca. Všetko má ale svoje limity, na vrchol som sa nedostal. Bol to jeden z najstrmších výjazdov na trati a nepodarilo sa mi ho zdolať ani na tretí pokus.
Pohon 4x4 dáva jazdcovi oveľa lepšiu istotu. Je veľmi vhodný na prekonávanie technických častí v nízkej rýchlosti. Automatická spojka reaguje veľmi jemne a dá sa pekne dávkovať, čo je dôležité keď sa chceš „vyhrabať“ z problémov. Vyskúšal som aj strmé zjazdy, kde potešilo, že je možné brzdiť motorom. Automatická spojka teda reaguje aj v tomto prípade, čo si dovolím tvrdiť, že je pri prekonávaní náročných strmých zjazdov dôležité.
Pochvalu si zaslúžia brzdy. V akejkoľvek situácii dodávali veľmi dobrý účinok a dokázali stoj zastaviť veľmi pohotovo. K motoru môžem povedať, že napriek tomu, že je chladený vzduchom a olejom, nemusíš sa obávať jeho prehriatia. Je vybavených chladičom aj s ventilátorom, ktorý pri vyššej teplote spína termostat. Motor tak beží stále v správnej prevádzkovej teplote.
Porovnanie s konkurenciu bude v tomto prípade čisto teoretické, keďže som nemal možnosť žiadneho konkurenta vyskúšať. Hlavný rozdiel bude v prevodovke, keď konkurencia je zvyčajne vybavená automatickou prevodovkou – variátorom. Výnimkou je Honda TRX400FA, ktorá má podobné elektrické radenie ESP. Ďalším rozdielom je použitie zadnej pevnej kyvnej vidlice u Hondy, Suzuki Eiger 400 a Kawasaki KVF 360. Nezávisle zavesenie zadnej nápravy však poskytuje Yamaha Grizzly 450, Arctic Cat 400 a aj Can-Am OUTLANDER 400. Výkonové parametre motora je ťažké porovnať, keďže sú výrobcovia na informácie skúpi. Yamasaki 400 4x4 na konkurentov naviac stráca v podobe nadváhy. Tu je však otázne, či do jej hmotnosti nezarátali aj navijak, nosiče, plastové boxy a ťažné zariadenie.
Yamasaki 400 4x4 je rozhodne zaujímavou voľbou a postarala sa nám počas testu o skvelú zábavu. Napriek tomu, že ide o pracovnú štvorkolku nestratila sa ani na trati. Jazda iba so zadným náhonom poskytuje skvelú zábavu, aj keď pochopiteľne športové štvorkolky s ňou naháňať isto nebudeš. Po prepnutí na pohon 4x4 sa razom zmení na odhodlaného buldoga ochotného sa popasovať aj s tým najnáročnejším terénom. Naviac určite nájde uplatnenie aj pri práci nielen pri odhŕňaní snehu. Môže byť tvoja za 160 000 Sk.
kvalitný podvozok, brzdy, elektronická prevodovka, slušná základná výbava, cena | hmotnosť, spracovanie kabeláže (ochrana proti vode) |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Trading Partners s.r.o. výhradný dovozca motocyklov a štvorkoliek značky Yamasaki pre SR.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Yamasaki | Bombardier / Can-Am | Arctic Cat |
Model: | Black Hawk 400 4x4 | OUTLANDER 400 H.O. | 400 4x4 Auto |
Rok: | 2008 | 2007 | 2008 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 359 ccm | 400 ccm | 376 ccm |
Max. výkon: | 18.36 k (13.50 kW) / 5500 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 24 Nm / 4000 ot. | 32 Nm / 5500 ot. | |
Vŕtanie x Zdvih: | 91 x 61.5 mm | 82.0 x 71.2 mm | |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a olejom | kvapalinou | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna + spiatočka | variátor | variátor |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 178 mm | ||
Zdvih vzadu: | 203 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Pneu vpredu: | 25x8-12 | 25 x 8 x 12 | 25 x 8-12 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 25 x 10-12 | 25 x 10/11(XT) x 12 | 25 x 10-12 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 320 kg | 279 kg | 310 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 345 kg | ||
Výška sedla: | 920 mm | 877 mm | |
Rázvor: | 1320 mm | 1244 mm | |
Dĺžka: | 2100 mm | 2184 mm | |
Šírka: | 1210 mm | 1168 mm | |
Výška: | 1200 mm | 1143 mm | |
Svetlá výška: | 280 mm | 236 mm | |
Objem nádrže: | 13 l | 16 l | 24.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 78 km/h | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Voliteľný 2WD/4WD Nezávislé zavesenie predná aj zadná náprava 160 000 Sk (27. 3. 2008) | Voliteľný 2WD/4WD Nezávislé zavesenie predná aj zadná náprava cca 266 977 Sk (27. 3. 2008) 8195 EUR | Voliteľný 2WD/4WD, uzávierka diferenciálu Nezávislé zavesenie predná aj zadná náprava |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Suzuki | Kawasaki |
Model: | TRX400FA (FourTrax Rancher) | Grizzly 450 | Eiger 400 Automatic 4X4 | KVF 360 4x4 |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 397 ccm | 421 ccm | 376 ccm | 362 ccm |
Max. výkon: | 21.35 k (15.70 kW) / 7000 ot. | |||
Max. krútiaci moment: | 26.1 Nm / 4500 ot. | |||
Kompresný pomer: | 9.0:1 | 8.3:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 85 x 70 mm | 82.0 x 71.2mm | 80 x 72 mm | |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (2V) | SOHC | SOHC (2V) |
Chladenie: | vzduchom | kvapalinou | vzduchom a olejom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická CVT, elektrické radenie ESP | variátor | variátor | variátor |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 170 mm | |||
Zdvih vzadu: | 180 mm | |||
Brzdy vpredu: | dvojitá utesnená bubnová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Pneu vpredu: | 24 x 8-12 | 25 x 8-12 | 25 x 8-12 | 25 x 8-12 |
Brzdy vzadu: | utesnená bubnová | jednokotúčová | bubnová | utesnená multikotúčová |
Pneu vzadu: | 24 x 10-11 | 25 x 10-12 | 25 x 10-12 | 25 x 10-12 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 254 kg | 268 kg | 262 kg | 274 kg |
Výška sedla: | 823 mm | 830 mm | 830 mm | 910 mm |
Rázvor: | 1247 mm | 1233 mm | 1270 mm | 1250 mm |
Dĺžka: | 2032 mm | 1995 mm | 2175 mm | 2065 mm |
Šírka: | 1115 mm | 1095 mm | 1145 mm | 1205 mm |
Výška: | 1157 mm | 1120 mm | 1200 mm | 1175 mm |
Svetlá výška: | 183 mm | 245 mm | 235 mm | 250 mm |
Objem nádrže: | 15 l | 15 l | 13.5 l | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | prepínateľný TraxLock pohon 2WD/4WD Nezávislé zavesenie vpredu. Vzadu kyvná vidlica s jednou pružiacou jednotkou 249 900 Sk (27. 3. 2008) | Voliteľný 2WD/4WD, uzávierka diferenciálu Nezávislé zavesenie predná aj zadná náprava 266 990 Sk (27. 3. 2008) | Voliteľný 2WD/4WD Nezávislé zavesenie vpredu. Vzadu kyvná vidlica s jednou pružiacou jednotkou 238 000 Sk (27. 3. 2008) | Voliteľný 2WD/4WD Nezávislé zavesenie vpredu. Vzadu kyvná vidlica s jednou pružiacou jednotkou 219 900 Sk (27. 3. 2008) |
Pridané: 07.04.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 125611 | Včera: 172559