Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Smutný rok 1969 - Bill Ivy, František Boček a Tibor Deliman

 Zdieľať

Pridané: 29.07.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 17860 [História]

V týchto dňoch ubeho už 35 rokov od tragédií, ktoré poznamenali československý motocyklový šport. Myslím, že je vhodné pripomenúť si jazdcov , na ktorých sa už skoro zabudlo, ale vo svojej dobe to boli hviezdy.

Začiatkom roku 1969 továreň Jawa v snahe získať titul majstra sveta v tr.350 cm angažovala špičkového anglického jazdca Billa Ivyho. Tento malý chlapík, ktorý meral 160 cm sa narodil 27.8.1942 Maidstone v grófstve Kent. V anglických majstrovstvách začal na 50-tke a postupne vystriedal všetky objemové triedy a zvládal 2 aj 4-taktné stroje. V r.1965 získal tituly domáceho majstra v tr.125 na Yamahe a v tr.500 na Matchlesse. To mu otvorilo dvere do továrenského týmu Yamaha, kde s Philom Readom vytvorili nezabudnuteľnú dvojicu. V r.1967 sa stal majstrom sveta v 125-kách a na T.T. na ostrove Man prekonal ako prvý hranicu 100 míľ (priemer na kolo), čo je na ostrovoch cenené viac ako titul majstra sveta.

 zľava Hailwood, Ivy, Read
zľava Hailwood, Ivy, Read

Na podpise zmluvy s Jawou mal veľký podiel jeho priateľ František Šťastný. Motocykel však museli prispôsobiť Ivyho dravej jazde. V zákrutách v náklonoch totiž predieral kapotáž a výfuky. Na fotografiách vidno jeho predraté čižmy prelepené páskou. Jeho pôsobenie v Prahe netrvalo dlho, lebo 12.7.1969 pri tréningu na Veľkú cenu NDR na Sachsenringu po zadretí motora 4-valcovej Jawy havaroval a pri prevoze zomrel.. Pri zablokovaní motora si upravoval okuliare a nestačil vypnúť spojku...

 Jawa s Ivym bije Agostiniho MV Agustu
Jawa s Ivym bije Agostiniho MV Agustu

Týždeň po tomto nešťastí sa v Brne konala Veľká cena ČSSR. V zatáčke Na Veselce havaroval v tr. 250 ďalší továrenský jazdec Jawy František Boček a svojim zraneniam ráno 21.7.1969 podľahol. Tak začal koniec továrenského tímu Jawy a jej aktivít v tomto športe.

 František Boček na štarte v Košiciach
František Boček na štarte v Košiciach

František Boček sa narodil 21.6.1935 v Spálenom Poříčí a jazdil ako továrenský jazdec v oboch čs. továrňach - v ČZ aj v Jawe. V rokoch 1962-63 s kolegom Stanislavom Malinom na Čezetách ovládli domáce majtrovstvá. Po Malinovej smrti sa stal tímovou jednotkou a vybojoval titul v tr. 125 a bol druhý v 350-kach. Bodoval aj v majstrovstvách sveta - 3.miesto vo Fínsku a 5.miesto v NDR. Veľký úspech dosiahol na T.T. , kde skončil piaty. Od r. 1968 jazdil za Jawu a na nej dosiahol aj svoje posledné víťazstvo v Košiciach v tr.250 cm.

Tretia smutná spomienka patrí košickému Tiborovi Delimanovi (nar.16.2.1930). Od r.1948, kedy prvýkrát osedlal pretekársky motocykel, patril k absolútnej slovenskej špičke. Jazdil so strojmi NSU, Walter, ČZ, Eso a Jawa. Bol mnohonásobným majtrom Slovenska, víťazom obrovského počtu pretekov a dvojnásobným vicemajstrom Československa v tr. 175 cm. Pretekom dával všetko, či už na trati, alebo pri príprave motocyklov. Jazdil stále s obrovskou dravosťou a svojim súperom nedaroval ani chvíľu oddychu.

 Tibor Deliman na 4-takte Walter 350
Tibor Deliman na 4-takte Walter 350

Motocykle si upravoval sám a dokázal s nimi popreháňať aj továrenských jazdcov. Jeho ČZ 175 bola svojho času najrýchlejším motocyklom v Československu vo svojej triede. Stále jazdil ako súkromník, lebo z východu Slovenska k centru diania bolo stále ďaleko...

Jeho osud sa naplnil na pretekoch v Budapešti, keď po údajnom vytlačení z trate jedným zo súperov havaroval. Bol prevezený do Košíc , kde na následky zranení dňa 28.8.1969 zomrel.

 Tibor Deliman v Hořiciach 1968 na Jawe 250 Junior
Tibor Deliman v Hořiciach 1968 na Jawe 250 Junior

Tieto riadky neboli písané ako štatistický prehľad výsledkov, ale ako spomienka na Pánov jazdcov, ktorí jazdili v oveľa nebezpečnejších podmienkach ako dnes, a na ktorých sa v motocyklových časopisoch úplne zabúda.


Pridané: 29.07.2004 Autor: Retro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 221220 | Včera: 129430