Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.09.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 7443 [Šport - Enduro]
Firma FMoto Bavaria v spolupráci s BRP Brezno a firmou Imidjex pripravili nezvyčajný enduro kemp pre majiteľov cestovných endúr BMW. Ak sa chcete naučiť jazdiť v teréne s týmito mastodontami, môže byť niečo lepšie ako keď bude vašim inštruktorom Jaro Katriňák?
Pozvánku na túto akciu spolu s rozhovorm s Jarom Katriňákom sme na našich stránkach už zverejnili:
14.07.2010 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 9406 [Novinky - Oznam]
V rámci úspešnej minuloročnej sezóny zrealizoval Environ Imidjex team 16 enduro campov na Slovensku aj v Rumunsku pod taktovkou Maxa Kovalčíka a Jara Katriňáka. Každý camp bol špecializovaný podľa prihlásených endurákov, či už na štvorkolky, alebo ľahké, ostré endurá tak, aby si každá skupina čo najkvalitnejšie zajazdila.
Všetky Enduro tour má už niekoľko rokov pod palcom skúsený Max Kovalčík a už viac ako rok s ním spolupracuje aj náš najúspešnejší Dakarský jazdec Jaro Katriňák. Je pritom absolútne jedno či jazdíte ľahké enduro, štvorkolky, mastodonty, či iba začínate alebo ste skúsený jazdec. Enduro tour vždy prispôsobí trate podľa obsadenia, jazdíte na Slovensku alebo v Rumunsku ale hlavne legálne so všetkými povoleniami. A naviac vás celý čas sleduje oko Jara Katriňáka, ktorý ochotne poskytne rady (dovolím si skromne napísať na nezaplatenie) a tiež vám ukáže ako na to.
A ako som sa k tomu dostal ja? Prvýkrát som sa s Maxom a celým tímom stretol minulý rok, keď som dostal pozvanie na tour v Rumunsku na štvorkolkách:
08.11.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 14863 [Testy a predstavenia - Test]
Záver sezóny, posledné teplé lúče slnka, rumunské hory a štvortkolky Can-Am. K tomu Jaro Katriňák ako sprievodca. No povedzte, odolali by ste takémuto pozvaniu?
A ako to už býva, keď sa stretnú vášnivý enduráci, padli sme si do oka. A tak som využil testovanú Husqvarnu TE630 a pripojil sa teraz k BMW School and Tour a so svojím fotoaparátom tak trochu paparazoval. A vy máte možnosť sa teraz dozvedieť ako to celé prebiehalo...
Tour začína vo štvrtok. Ja lietam z Maďarska na Ukrajinu a odtiaľ s krátkym medzipristátim doma (áno, enduro handry treba niekedy aj vyprať) a tak do Krpáčova prichádzam už potme. Všetci ,,účastníci zájazdu" sú už tu a tak je nutné sa s nimi zoznámiť, veď nasledujúce dni budeme spolu jazdiť. Ako to na takýchto akciách býva, bavíme sa až do záverečnej v bare...
Štvrtok je teda na pláne iba pohodlný príchod všetkých jazdcov. Pripravujú sa motorky, demontujú svetlá do hmly, plexi, spätné zrkadlá podľa individuálnych požiadaviek. K dispozícii je servisná dodávka zo slušným náradím. Naša zostava je teda:
Všetky moto majú obuté klasické pol na pol gumy Metzeler Karro / Continetal TKC80. A tak Jaro nariaďuje aj úpravu tlaku smerom nadol.
Ráno sa začína rozpravou, hovorí sa o spôsobe jazdy, usporiadaní kolóny o bezpečnosti. Vedie nás Maxo na 450-tke nasledovaný Katrošom. Kolónu uzatvára Goldie (Ján Goldberger), taktiež na 450-tke. Tam, kde trasa križuje alebo sa približuje k asfaltkám, je vždy pripravené servisné auto s mechanikom aj náradím. Po krátkom teoretickom úvode vyrážame.
Rozprava |
V našej skupine sú na bovorákoch aj jazdci bez off-road skúseností. Bude zaujímavé sledovať ich pokrok. A naviac ja som zvedavý ako bude Katroš jazdiť na GS-ke. Vyrážame...
Trasa spočiatku nie je náročná a dobre sa zahrievame. Prichádzajú ale prvé blatisté koľaje a začiatočnícka daň si vyberá prvú obeť. Sem tam sa niekto vyvalí v minimálnej rýchlosti. To už ale Jaro podáva užitočné rady a jazdci sa okamžite zlepšujú. Čoskoro je pred nami aj prvý výjazd. Musím povedať že skvele zvolený, pretože nie je veľmi ťažký, je dosť široký. Chalani si tam vyskúšali základné chyby vo výjazdoch ako zlý presun ťažiska telom, alebo klasiku - zastavenie v kopci. Nad výjazdom sa všetko konzultuje, dávajú sa dobré rady a pokračujeme.
Potom sa presúvame po nádherných lúkach so super výhľadom na okolité hory. Keď ma Maxo posiela dopredu aj s foťákom do vcelku náročného kamenistého zjazdu. Cesta vymletá od vody, kamenisté úseky, slušný sklon, sem tam pod kolesami drevené brvná alebo dokonca pneumatiky na spevnenie podkladu. Chalani idú pomalšie opatrne, ale bez problémov. V duchu rozmýšľam aké by to bolo smerom hore...
Terén sa každým kilometrom pritvrdzuje a je to dobre. Keď si predstavím čo ,,vytrápilo" chalanov ráno a čo je teraz pred nimi a zvládajú to? Prichádzame totiž trávnatou cestou rovno do koryta potoka. Dosť veľká húština, pod kolesami potok, blato, kamene, sem tam popadané konáre a samozrejme to celé hore kopcom. Jaro to jazdí ako keby sedel na ľahkom endure - jednoducho skvelú techniku nenahradíš a aj pre mňa je skvelým zážitkom to sledovať. Nie je nič lepšie ak vidíte ako skvelo sa to dá, koľko vám to dodá chuti a odhodlania sa s terénom popasovať. Je to naozaj skvelá škola pre všetkých. Chalani sa snažia, niekedy uletí koleso, brnkne sa viac plynu a bavorák si ľahne na bok. Pády sú ale úplne bez následkov v minimálnych rýchlostiach. Dvíhame, pomáhame, tlačíme. Z potoka sa napájame na šotolinku, asfalt a stojíme pri servisnom vozidle. Čas trochu vydýchnuť, doplniť tekutiny a prebrať všetky zážitky. Na tvárach jazdcov vidieť iba úsmev a radosť s jazdeckých pokrokov...
Hore potokom |
Po prestávke pokračujeme, pekné šotolinky kde ma Jaro ,,ostreľuje" šutrami od jeho zadného kolesa striedajú neskutočné lúčne cesty s výhľadmi, ktoré vyrážajú dych. Nie sme tu však kvôli foteniu a tak nestojíme. Na pláne je naozaj strmý zjazd plný kameňov a vymletý od vody. Tu sa frajersky porúčam k zemi aj ja keď v stúpačkách prebrzďujem predné koleso a nestíham došľapnúť včas. Chalani to zvládajú pomaly, opatrne ale bez problémov.
Dostávame sa do lesa, jazdíme cesty plné blata a mlák a nikomu to nerobí problémy. Postupne prekračuje viacero kopcov peknými lesnými cestami, raz hore, raz dole. Až prichádzame k výzve dňa. Nádherný, ale vskutku ťažký výjazd, ktorý nás má priviesť až na Lúky nad Klenovcom a takmer do cieľa našej dnešnej Tour.
Do výjazdu vyrážam ako prvý aby som mohol fotiť, najprv strmý úsek na trávnatom povrchu, ale s viacerými koľajami a trochu podmočený. Ja stále blúdim očami po okolí a hľadám miesto kde by som mohol Husku bezpečne odparkovať tak, aby som nezavadzal a podľa možnosti tak aby som mal možnosť sa potom rozbehnúť. Trávnatý úsek ma vedie do lesa, sklon je strmší, pod kolesami kamene a cesta sa navyše mierne kľukatí pomedzi stromy. Držím dvojku pod krkom a zadné koleso s totálne zjazdenou Karroo lieta ako sa mu zachce. Obchádzam strom a zrazu vidím trochu miesta napravo. Mierim medzi stromy a opieram Husku do svahu a ťahám foťák. Tu bude veru čo fotiť. Žiaľ Jaro je prirýchly a ešte nemám foťak vybraný keď ide okolo asi v najťažšej kamenistej pasáži a ešte stíha ma s úsmevom na tvári podpichúť: ,,Nestojíme, ešte nie je koniec..."
Tento výjazd bol naozaj z tých ťažších. Mám toho v teréne na GS odjazdené naozaj mnoho. Také výjazdy dávam, ale určite by som to neprešiel vo svojich GS off-road začiatkoch. Problémy mal aj Rasťo na KTM 690, ako sa ale neskôr ukázalo, hlavne kvôli vysokému tlaku v pneu. Ako lev bojuje Mišo Fraňo v koľajach v trávnatej sekcii. Pomáhame mu, povzbudzujeme ho a radšej mu ani nevravíme, čo ho čaká ďalej.
Mišo sa dostáva na hranicu lesa, kde stojí aj KTM. Zhodnocujeme, že toto asi nepôjde. Vracia sa Maxo s Jarom a velíme na otočku. Ja balím foťák a s Goldiem dávam výjazd až do konca, nebolo to už dlhé a ani tak náročné ako práve ten kamenistý úsek na začiatku lesa navyše zatočený okolo stromu.
Mišo bojuje |
Tento výjazd bol teda nad sily účastníkov (pre tento raz), ale to je dobré. Ukázať jazdcom aj taký náročný terén, na ktorý teraz nemajú aby sa tu mohli čoskoro vrátiť a pokoriť ho.
Maxo nás vedie teda inou cestou do Klenovca, kde už je pripravená chata, tábor, gril a celá kuchyňa, zaslúžené pivko, oddych a relax. Za nami 120 kilákov v teréne, kopa skúseností, neskutočný pokrok, ktorí spravili chalani. Nekonečné rozhovory, zážitky až do noci pri ohni. Nádherné počasie a hviezdna obloha mi nakoniec nedáva na výber a spím pri ohni. Proste vydarený večer...
Jaro sa vracia |
Sobota nás víta rovnako krásnym počasím. Robí sa rýchly servis motoriek, kto potrebuje ide na neďalekú pumpu natankovať. Dnes sa budeme motať v okolitých lesoch, ktoré skrývajú všetky typy terénov. Maxo s Jarom to tu veľmi dobre poznajú a postupne nás vedú rôznymi cestami. Blatisté, plné konárov, sem tam nejaká ta prekážka a rôzne výjazdy. Jaro zvykne dať pod výjazdom rady ako nato, ktorú stopu zvoliť, kde ako pracovať s telom a kde pridať plyn a kde s ním pracovať len veľmi jemne. Následne to predvedie a vždy to vyzerá úplne jednoducho...
Chalani majú motorky čoraz viac v ruke, pekne pracujú s ťažiskom, vedia predvídať ich správanie a citlivo dávkovať plyn. Na miestach kde sa s Goldiem chystáme že budeme pomáhať nemáme čo robiť. Niektoré výjazdy sú jednosmerné, ale sú dobrou výzvou s návratom rovnakou cestou. S každou pokorenou prekážkou stúpa chalanom nálada aj sebavedomie. Jaro nás potom vedie z lesa na nádhernú lúku k osamelej drevenici, kde si dávame prestávku. Nádherný výhľad na okolité kopce, svahy, drevenice a stáda oviec. Ako v raji.
Náročnejšie vymleté úseky |
Okolo obeda sa vraciame so kempu na osvieženie a rýchle jedlo a pokračujeme na lúky nad Klenovcom. Tu má Jaro pripravených niekoľko cvičení. Rozbeh do kopca na tráve, tréning brzdenia, jazda pomalosti a udržanie ťažiska. Jaro vždy povie niekoľko rád k technike, ale bez zbytočného zdržovania si to hneď všetci spolu skúšajú.
Škola hrou |
Žiaľ Rasťo dostáva na svojej KTM defekt, Maxo volá servisné auto na najbližší asfalt, Jaro s Maxom a Rasťom idú servisovať a my zostávame na lúke a pripravujeme ďalšie cvičenie - osmičky. Kto si to nikdy nevyskúšal, nepochopí ako veľa sa dá natrénovať pri tomto jednoduchom cvičení. Jazdíme na tráve, čo je dosť klzký povrch vzhľadom na naše pneu. Dá sa perfektne trénovať jazda v stúpačkách, práca s ťažiskom, rozbeh na tráve, brzdenie a prípadne aj nejaké tie výjazdy driftom...
Aj ja som vyskúšal nový Adventure DOHC na osmičke |
Keď sa vrátili chalani s opraveným defektom je už takmer šesť hodín večer. Pred nami celý včerajší presun až do Krpáčova. Už nie je čas na fotenie keďže máme prejsť trasu, ktorá nám včera zabrala celý deň, kým sa zotmie. Teraz tu na štarte stoja ale iný jazdci. Ideme neskutočne plynule, takmer vôbec nemusíme na chalanov čakať, na miestach kde včera mali problémy idú s prehľadom. Výjazd, ktorý včera nedali ideme smerom dole. Vrcholom je ten kamenistý úsek o ktorom som písal v piatkovej časti, ktorý sme šli smerom dole. Ak by som tam včera chalanom povedal, že zajtra to dajú smerom hore a bez problémov asi by ma boli vtedy vysmiali.
Do Krpáčova prichádzame ešte za svetla, tak správne endurácky unavení, špinaví a neskutočne vytešený. Čaká nás izba, sprcha, suprová večera a preberanie zážitkov. Teraz si už môžeme dovoliť zábavu až do rána... Nedeľa je totiž už určená len na pobalenie, skompletovanie motoriek a pozvoľnú rozlúčku a cestu domov.
Ak sa na akciu pozriem ako na školu jazdy tak výsledky sú neuveriteľné. Výučba neprebieha za stolom ani pred tabuľou ale priamo v teréne. Chalani, ktorých som videl, mali naozaj málo skúsenosti v teréne alebo dokonca žiadne. Ak si spomeniem na svoje začiatky, keď som sa s GS túlal po lesoch a skúšal čo to dá ako samouk, tak chalani sa za týchto pár dní naučili asi toľko čo ja za 2-3 roky. A to nepreháňam. Ak totiž nemáte niekoho, kto vám poradí, čo robíte zle, kto vám ukáže ako nato, tak potom stále opakujete tie isté chyby. Sami si ani netrúfnete na niektoré terény, ktoré považujete za ,,neprejazdné". Jednoducho ak sa chcete jazdecky niekam posunúť musíte jazdiť so skúsenými jazdcami.
Enduro túry s Maxom a Katrom sú jednou možnosťou. Nech už máte akékoľvek enduro a akékoľvek schopnosti, vždy sa od tejto dvojice máte čo naučiť. Tak teda nahliadnite na web www.enduro.sk a dohodnite si vašu tour.
Ak by ste sa chceli podobnej akcie zúčastniť máte šancu ešte tohto roku! Už tento víkend sa koná ďalšia túra a škola pre majiteľov BMW a veľkých mastodontov a pokiaľ viem sú voľné ešte posledné miesta.
Zmena je ale v tom, že Tour je dlhšia o jeden deň - čiže stretávka v stredu a jazdí sa štvrtok, piatok, sobota a v nedeľu domov. Takže tri dni plnohodnotného jazdenia s Jarom Katriňákom, škola jazdy. Cena je 270 EUR, no v cene je zahrnuté všetko (komplet ubytovanie, strava, servisné zabezpečenie atď), okrem benzínu do motoriek.
O voľných miestach sa informujte telefonicky.
Pozvánka na BMW Tour 2 |
Pridané: 06.09.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 235820 | Včera: 122612