Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 12.06.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 14976 [Testy a predstavenia - Test]
Pojem Honda Hornet patrí medzi jedno z najznámejších motorkových mien vo svete už od roku 1998, kedy sa prvýkrát objavilo na scéne. Už vtedy sa stal jedným z najobľúbenejších naháčov strednej triedy a túto pozíciu nechce pustiť z rúk ani v súčasnosti.
Hornet sa mi dostal do rúk v čase, keď sa v Levočskej Doline konal Motoride Enduro Challenge. Toto bola ideálna príležitosť, ako spojiť príjemné s užitočným a v sedle Sršňa som za dva dni absolvoval približne 800 kilometrov po nádherných cestách Stredného Slovenska.
Na Strednom Slovensku |
Aby si si reálnejšie vedel predstaviť, čo sa skrýva pod pojmom "nádherné cesty Stredného Slovenska" a kadiaľ som s Hornetom jazdil, na nasledujúcej mape môžeš vidieť presnú trasu, ktorú som sa snažil vymyslieť tak, aby na nej boli všetky druhy ciest a rýchlostí, ale hlavne čo najviac zákrut.
Zobraziť Jazda na Honde CB600F Hornet 2009 na väčšej mape
Nový Hornet na rok 2009 je dizajnovo totožný s predchodcom z roku 2007, ktorého sme vtedy jazdili ako prví na Slovensku v ukrutnej zime a v zábehových kilometroch. Tentokrát boli podmienky na jazdenie úplne iné. Motorka bola pripravená ako má byť aj s niekoľkými originálnymi doplnkami navyše (malý čelný štít, gelové nálepky na nádrži, zadný blatník vo farbe, prepracovanejšie sedlo z alkantary - tieto imidžové srandy ťa vyjdú na 450,- €) a počasie prialo takmer počas celej cesty, aj keď miestami to vyzeralo skôr na demoverziu krematória ako na júnové slnečné lúče.
V celej svojej kráse |
V súčasnosti už Horneta nemôžeme považovať za najnovší boom, ale umenie konštruktérov spred dvoch rokov nezostarlo. Centralizácia hmotnosti je v trende aj teraz a Hornet patril k jedným z prvých strojov, ktoré mali výfuk umiestnený pod motorom. Mnohým sa takáto konštrukcia stále nepozdáva, presvedčiť ich môžu až jazdné vlastnosti, ktoré sú postavené na skvelej ovládateľnosti.
Vďaka tomu, že sa konštruktéri snažia dostať ťažisko stroja čo najnižšie k asflatu, zadná stavba zostala nádherne štíhla a krajšia na pohľad. Rozloženie hmotnosti nie je dôležité len z hľadiska výšky nad cestou, ale záleží aj na pomere rozloženia hmotnosti na prednom a zadnom kolese. Taktiež tomuto zodpovedá umiestnenie výfukového systému pod motor. Spod stupačiek na pravej strane trčí len krátka koncovka. Pohotovostná hmotnosť Horneta je na úrovni 198 kíl. Nič prevratné, ale ovládateľnosť je na skvelej úrovni.
Už pri nasadnutí je každému jasné, že Honda opäť postavila nekonfliktný bike. Sedlo je relatívne nízko, na zem dosiahnu bez problémov aj postavy nižšieho vzrastu. Za riadidlami sa nemusíš naťahovať, ale mohli byť o kúsok širšie, streetfightrovsky tvarované - aj pochrómovanie podľa mňa neladí s ostatnými časťami motorky. Pohodlnú a uvoľnenú jazdeckú pozíciu podporujú aj nižšie umiestnené stupačky. Takéto je hodnotenie z pohľadu 183cm vysokého jazdca. Vyšším jedincom sa asi väčšina súčasných motoriek zdá, ako keby boli vyrobené pre deti, Hornet bohužiaľ nie je výnimkou.
Prvých pár kilometrov vediem Horneta cez menšie dediny v rámci povolenej päťdesiatky. Zatiaľ sa zoznamujem s kokpitom, ktorému dominuje veľký analógový otáčkomer. Oproti modelu '07 vidno zopár drobných zmien. U Hondy je to už zvykom, že na čiernom pozadí sú dobre čitateľné číslice aj s ostatnou grafikou v bielej farbe. Čistú plochu otáčkomera "zdobí" LED dióda signalizujúca zabezpečovací systém HISS. Väčší digitálny displej poskytuje jazdcovi najdôležitejšie údaje a to o aktuálnej rýchlosti, teplote chladiacej kvapaliny, stave paliva v nádrži a aktuálnom čase. Po preštudovaní manuálu sa prepracuješ aj k stopkám, už chýba len ich ovládanie z riadidiel, ale Hornet nie je primárne určený na okruhové bláznenie. Na menšom ukazovateli nájdeš informácie o prejdených vzdialenostiach - TRIP A, TRIP B, ODO a odrátavanie kilometrov, na ktorom si môžeš nastaviť číslo od 0 do 999. Počas jazdy sa to bude odrátavať a v momente keď prídeš na nulu, začne blikať.
Viem, že to v tejto kategórii zatiaľ nie je štandard, ale ukazovateľ zaradenej rýchlosti nemôže byť položka, ktorá by vážne ovplyvnila výslednú cenu motorky. Myslím si, že táto drobnosť by nemala chýbať na žiadnej motorke. Už čoskoro ti prinesieme test tejto malej veľkej pomôcky.
Ešte jedna drobnosť týkajúca sa palubovky mi nejde do hlavy a to je kvalita plastu, v ktorom sú ukazovatele vsadené. Dosť často počas testu v ňom čosi vŕzgalo. Netvrdím však, že je škaredý, ale sršeň by si podľa mňa zaslúžil niečo kvalitnejšie.
Medzičasom mi na plexi spadlo zopár kvapiek a začínam uvažovať, aká by asi bola celá cesta v daždi. Model, na ktorom idem, je síce vybavený malým originálnym štítom, ale ten nemá veľkú šancu poradiť si s návalmi vody. Ako-tak ťa ochráni pred silnejším vetrom, stále však musíš rátať s tým, že sedíš na naked biku.
Na prvé zákruty som sa tešil už za Hlohovcom v smere na Topoľčany, ale vlhká cesta a teplota okolo 15°C mi na odvahe rozhodne nepridali. Zákon schválnosti funguje, len čo som dorazil na prvé rovinky, všade bolo úplne sucho. V týchto podmienkach, keď míňam jednu dedinu za druhou a často kvaltujem, si pochvaľujem mäkké a presné radenie. Pomalé úseky sa dajú prechádzať na rôznych prevodových stupňoch. Ide o to, či máš pred sebou nejaký spomalený traktor a chceš si vychutnať pocit zrýchlenia pri predbiehaní tým, že prekvaltuješ až na dvojku alebo cez dediny len tak cruisuješ na päťke alebo šesťke, kedy ti otáčkomer ukazuje do 4 tisíc.
Až po prejdení niekoľkých miest (HC, TO, BN, PD) si uvedomujem, že s Hornetom nemám stres ísť pomaly ani v spomalenej premávke a vlečúcej sa kolóne - motor v nižších otáčkach netrhá, jazda je plynulá. Tu by som však ocenil širšie riadidlá a spätné zrkadlá, v ktorých by som videl viac ako svoje lakte. Aby si vedel, čo sa deje za tebou, musíš ich dosť pritiahnuť k telu. Talianski dizajnéri asi rátali s tým, že na tomto stroji budeš pozerať hlavne pred seba a užívať si jazdu.
Motor ide hladko, v nízkych otáčkach je tichý a bzučí si podo mnou. Šnúru plechoviek na čele s hrkotajúcou Áviou si vychutnám radšej až za Handlovou. S objemom 599 kubíkov musíš miestami rátať s tým, že pre lepší krútiak a výkon si podradíš na nižší prevodový stupeň. Do 6 tisíc otáčok je motor ako baránok, nevibruje, len si tak bzučí. Až potom sa začína čosi diať. Čosi s čím predbehneš všetko dvojstopé (dosť často aj jednostopé), čo ti stojí v ceste. Nad 9 tisíc otáčok sa predbiehacie manévre rátajú na zlomky sekundy. Práve v týchto miestach má motor najviac sily a výkonu, konkrétne maximálny krútiak 63,5 Nm pri 10.500 otáčkach a výkonový strop 101 koní pri rovných 12 tisícoch. Pohonná jednotka pochádza z modelu CBR600RR. Má oproti nej o 16 koní menej, ale krútiaci moment len o cca 3 Nm menší. Táto porcia je na slovenské cesty úplne postačujúca. Keď berieme do úvahy fakt, že sa pri nápore vetra nemáme za čo skryť, aj tak je to až príliš.
Prvé dlhšie prerušenie jazdy mám až na obed v dedinke Kriváň (vedeli ste, že motorkári tu majú 10% zľavu?). Cesnačka, halušky, spláchnuť s kofolou a pálim ďalej aj s nejakým potulným Transalpistom. Pri obedovej debate došla na rad téma pohodlia na motorke. Sedlo je dostatočne široké, dobre tvarované, v zadnej časti pridvihnuté, aby ťa pri vyšších rýchlostiach podržalo. Na turistiku táto efektná verzia sedla určená rozhodne nie je. Poťah je vyrobený z kvalitnej alkantary, ale Beal ma upozorňoval, že keď oprší, tak schne ďalšie tri dni. To je nevýhoda tohto materiálu, na druhej strane mi vyhovovalo, že som sa na ňom nešmýkal ako na klasických sedlách. Všetko má svoje pre aj proti. Keby si sa rozhodol pre toto krajšie kreslo s vyšitým sršňom na spolujazdcovej pozícii, originál ti zostane a na turistiku ho ľahko vymeníš.
Jazda až po Hriňovú nebola zlá, ale chýbal tomu náboj. Všade dosť plechoviek a miestami som bol rád, že ma Hornet zo seba vďaka nekvalite povrchu nestriasol. Chalan síce vyfasoval lepšie komponenty ako nulasedmička, ale na čarujúceho Harryho Pottera zatiaľ nemá. Hrboľatý povrch v kombinácii s nečistotami a štrkom je vhodnejší pre offroady a nie naháče. Predná USD vidla sa pýši nastaviteľným predpätím a zadný centrál ťa rozmazná okrem predpätia aj manuálnym nastavením útlmu a odskoku. Brúsiči slidrov a milovníci naháčov v jednom majú v ponuke ďalšiu mašinku, s ktorou sa dá vyjašiť aj na závodnej trati. K beštiálnej okruhovej jazde budeš musieť posunúť vyššie stupačky a asi aj vymeniť rajdy, ale to sú už len drobnosti. Na naše horské prechody s aspoň trochu dobrým asfaltom ti sériové nastavenie a výbava bohate postačí.
Pred Breznom zatiaľ nikto nestavia druhý Slovakiaring, ale prázdna cesta, prehľadné zákruty a hlavne teplota, pri ktorej sa mi rozmrazili prsty, sa stali mojím dočasným "Slovenským rajom". Fešák na Transalpe sa mi v späťákoch stratil za prvou zákrutou a ja som si vychutnával sklápanie tohto bodavého hmyzu z jednej zákruty do druhej. Kúsok rovinky, kopem 3, 4, 5, brzdy a zas ten istý song. Presne takto by mala vyzerať dynamická turistika z môjho pohľadu. Nejde ani tak o brutálne rýchlosti, ale o tú čistú radosť z jazdy aj s trochou batožiny za zadkom. Najprv sa mi zdalo čakanie spolucestujúceho a spomaľovanie dosť otravné, ale títo turisti ti môžu ušetriť dosť našetrených euráčov, lebo pri ich jazdeckom nasadení ťa "zelení" určite nenamerajú.
Na spomínané pohodové vozenie ti bude stačiť brzdiť aj jedným, prípadne dvomi prstami a na zadnú brzdu pomyslíš len v občas. Pri rýchlejšej paľbe a na okruhu už taký vytešený asi nebudeš. Škoda, že verzia s ABS je vybavená vpredu trojpiestikovými strmeňmi a klasika má len dvojpiestiky, ktoré by mohli byť kľudne ostrejšie.
Ešte raz sa musím vrátiť k samotnému jazdeniu na tomto blanokrýdelníkovi. Nie nadarmo ho v Honde nazvali Hornet. Pozri si, ako letí nejaký hmyz a hneď pochopíš. Ide o to, že s týmto strojom si dokáže pohodovo zajazdiť každý a kto má vymontované isté časti pudu sebazáchovy, škrtne stupačky alebo slider kde len bude chcieť. Pre neskúsenejších je výhoda v tom, že tento podvozok ich prevedie každou zákrutou bez strachu a zožerie aj horšie zvolenú stopu a nerovnosti. Takto som to vnímal pri prechádzaní neznámych zákrut, ktoré sa náhodne ku koncu zatvárali a bolo treba viac priklopiť alebo obchádzať štrk a naplavené svinstvo z kopcov. No a tá psia poslušnosť na povely je pri tejto Honde úplná istota.
O hrubšom zaobchádzaní s Hornetom ti viac povie Kristián Tino Dudík, ktorý ako vždy fajnovo zapózoval na fotkách a ručička otáčkomera sa pri jeho jazde častejšie pohybovala v dvojciferných číslach. Viac sa dočítaš v Názore druhého redaktora.
Moje rozplývanie sa nad podvozkovými fajnovosťami veľmi rýchlo ukončila ďalšia menšia offroadová vložka v okolí dedín Dedinky a Mlynky smerom na Spišskú Novú Ves. To čo som na mape našiel označené ako červená cesta vyzeralo v tej chvíli ako zlý sen. Štrk, jamy, hrboly, kopec nerovností a navyše svinská kosa a vlhko mi to celé dod*bali. Maximálka ako v dedine, takto vyzeral premrznutý sršen bez krídel. Ešte dlho potom ma musel preklínať.
Dal som mu deň pauzy v Levočskej Doline a cesta popod Tatry po diaľnici sa mu vo vyšších otáčkach určite pozdávala viacej. Zato môj krk si to bude pamätať ešte nejaký piatok. Keď sme s Herghottom zliezli zo severnej déjednotky, solídne som si odfúkol. S naháčom jednoducho nemáš čo robiť na hentakej ceste.
V boxe je pre túto kategóriu bikov pekné označenie - middle weight. Keď nerátam skútre, tak ide o jednu z najpočetnejších kategórií v počte predaných kusov vo svete. No a čo iné tu máme v showroomoch? Z japonskej štvorky sa môžeš poobzerať po Zedovi 750 od Kawasaki, čo je objemovo niekde trošku vyššie. Yamaha ponúka FZ6tku a Suza má nahatú GSRku, prípadne nového Bandita 650. Európska produkcia je viac zameraná na iné počty valcov ako štyri a teda aj mierne odlišné objemy. Do ringu k Hornetovi sa môže postaviť napríklad Ducati Monster 696, Aprilia Shiver, BMW F800R, Triumph Street Triple alebo aj KTM Duke III. Ale toto sú už iné srdcové záležitosti.
Honda momentálne ponúka nového Horneta za akciovú cenu 6.590,- € bez ABS (s ABS 7.190,- €). Za tieto prachy dostaneš do rúk podvozkovo dosť dobre vybavený stroj, ktorý ti s priemernou spotrebou 5,2 litra na stovku nevyžerie peňaženku. Motoricky budeš patriť k jedným z kingov na ceste, ovládateľnosť a celkové poslúchanie v zákrutách na povel je ako u verného psa. Menšie nedostatky (užšie rajdy, späťáky, nižšie položené stupačky) sa dajú ľahko odstrániť a s touto motorkou sa rozhodne nestratíš ani na okruhu. Presvedčia ťa o tom rôzne druhy Hornet Cupu, ktoré sa jazdia najmä v Taliansku a Západnej Európe.
motor, pohodlie, podvozok, imidž | malé nedostatky palubovky, spätné zrkadlá a užšie rajdy |
Do mesta, na turistiku, občas na okruh, pre zábavu, motorka pre všetkých. Honda Hornet. Honda robí motorky, ktoré „sadnú“ čo možno najväčšej skupine motorkárov a Hornet je toho typickým predstaviteľom. Kvalitný podvozok, ktorého nastavenie je skoro ideálne, motor s dobrým priebehom výkonu bez prepadov, slušné brzdy a kvalitné spracovanie, ktoré bude aj po rokoch vyzerať výborne, to sú dôvody, prečo je taký obľúbený.
Keď som sa pred dvoma rokmi prvý raz previezol na Hornete, bol som až očarený. Mal som starú Yamahu Fazer ročník 1998 a bol som s ňou spokojný. Stačila dvadsaťminútovka na ňom a môj názor na Yamahu sa zo sekundy na sekundu zmenil. Podvozok Horneta bol o 3 triedy lepší, motor vyváženejší a silnejší, ovládateľnosť skvelá, dizajn premakaný.
Ani po dvoch rokoch sa môj názor vôbec nezmenil. Hornet je skvelá motorka s výbornými schopnosťami. Na Šturci som sa fajnovo zabával a vychutnával každú zákrutu, predná vidlica ani pri tvrdšom brzdení nechytala dorazy, naopak krásne držala prednú pneumatiku v stope a informovala ma, čo sa s ňou deje. Podobne sa choval aj zadný centrál, ktorý sa prisal k povrchu na každom výjazde a bez problémov prenášal výkon na cestu. Bezpečne, tak som sa cítil pri prejazde každej zákruty. Podvozok je podľa mňa najdôležitejšia časť motorky a ten má Hornet naozaj skvelý. Rám občas ukáže slabiny svojej konštrukcie, ale to už musíte vážne tlačiť na pílu. RR-ka to pochopiteľne nie je, ale ak uvážime, kam Hornet smeruje, nie je dôvod na najmenšiu výčitku.
Motor poladený z CBR-ky je skvelou voľbou a slovo podarený ho presne vystihuje. Jemná presná prevodovka, lineárne naladený priebeh výkonu a krútiaceho momentu, takto si predstavujem jemný a pritom výkonný motor so širokým rozsahom otáčok. Nevystraší začiatočníka, a pritom nedáva dôvod sťažovať sa ani ďaleko skúsenejším. Ak budete chcieť od neho lepšiu dynamiku, treba ho držať pod krkom okolo 10 tisíc otáčok, ale to je treba každú šesťstovku. Osobne mám radšej „nevychované“ motory, ktoré je treba troška krotiť a vytvoria si predo mnou rešpekt, no Hornet je presný opak. Väčšina normálnych ľudí to privíta, ale ja medzi nich zrejme nepatrím.
K nekonfliktnému motoru sa hlásia aj brzdy. Predná je pekne dávkovateľná a neoplýva síce nadmernou silou, ktorou by dokázala motorku brzdiť, ale to je v podstate jej cieľom. Nevystrašiť, nevystresovať, ale pritom rýchlo zastaviť. Tak vyzerá jej spôsob fungovania. S najnovšími radiálkami sa síce porovnávať nemôže, ale že by mi nestačila, to sa povedať rozhodne nedá.
Čo mi na Hornetovi vadilo bol posed. Pomerne úzke riadidlá, stiesnená poloha trojuholníka stupačka-sedadlo-riadidlá, jazdilo sa mi na ňom jednoducho zvláštne. Nohy som mal uložené až moc pod sebou a pri rýchlych zmenách smeru som mal trochu problém sa v sedadle pohybovať. Nebolo to úplne prirodzené a viac mi vyhovovala jazda v sedadle ako vysadanie s kolenom na zemi. 183 centimetrov mojej výšky sa mi zdalo už priveľa na takto kompaktnú motorku.
Aj keď nie som hondista a filozofia tejto značky mi nie je nijak zvlášť blízka, musím uznať, že Hornet je fest dobrá motorka. Ponúka asi všetko, čo si môže človek priať a robí to skutočne výborne. Od motora cez podvozok až po spracovanie a univerzálnosť je všetko perfektné. Za niečo cez šesť a pol litra eurákov je to viac, než len dobrá ponuka.
hladký motor, vynikajúci podvozok, motorka na všetko | pre vyšších je ťažšie sa na neho poskladať |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | CB 600 F Hornet |
Rok: | 2009 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 599 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 12000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 63.5 Nm / 10500 ot. |
Kompresný pomer: | 12 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67.0 x 42.5 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 198 kg |
Výška sedla: | 800 mm |
Rázvor: | 1435 mm |
Dĺžka: | 2085 mm |
Šírka: | 760 mm |
Výška: | 1090 mm |
Svetlá výška: | 135 mm |
Objem nádrže: | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 274 km |
Pridané: 12.06.2009 Autor: Cacao Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 17050 | Včera: 319903