Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 21.02.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 13929 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Dávno preč sú časy, kedy bola značka KTM braná výhradne ako výrobca motoriek pre zablatených tvrdých chlapov. Na rade sú teraz borci s lišajmi po tele.
V roku 2008 je tomu definitívne inak a jediné, čo mi ostáva povedať je veľké ďakujem, pretože na trhu zostalo len málo športových dvojvalcov, ktoré môžu konkurovať litrovým 4-valcovým superšportom a to je jednoznačne škoda. Zmeny v pravidlách WSBK pomohli túto časť trhu jednoznačne nakopnúť a my sa z toho môžme len tešiť. KTM sa rozhodla vstúpiť do sveta odraných kolien, burnoutov a wheelies modelom SuperDuke a už vtedy som vedel, že raz príde aj na notorických lámačov okruhových rekordov. A teraz je to tu, paráda!
RC8-čka sa už od pohľadu zdá byť materiálom pre hodne vyjazdených ľudí a možno vám dnes, keď športové štvorvalce dosahujú výkony cez 180 koní, pripadá jej výkon 155 koní „slabota“. No myslím, že týchto ozajstných dvojvalcových 155 koní vás na výjazde zo zákruty vystrelí takým spôsobom, že budete mať čo robiť aby ste sa na RC8-čke udržali. Značka z Mattighofenu naviac sľubuje, že okrem výkonu sa máme tešiť aj na obrovský krútiaci moment (hodne slušných 120Nm) a pravdupovediac, nemám tomu najmenší dôvod neveriť. RC8-čka prichádza s úplne novovyvinutým veľmi kompaktným motorom o objeme 1148 cc, pričom valce zvierajú naozaj nezvyčajný uhol 75° (RSV 60°, 1098 90°) a veľmi potešitelným faktom je rozhodne to, že bude mať tzv. „suchú skriňu“ a teda mazanie motora bude dokonalé vo všetkých uhloch náklonu, samozrejme vrátane jazdy po zadnom. Stále rozšírenejší CAN-Bus systém nájdeme aj tu a v skratke sa jedná o systém, kde sú všetky čidlá, snímače, aktuátory a teda celá elektronika zapojená do siete, takže odpadá povinnosť prepájať každú funkciu zvlášť. Okrem toho, že sa ušetrí nejaké to kilečko hmotnosti je výhodou ľahká a rýchla diagnostika. Páči sa mi, že sa borci z KTM neopičia po hore vyvedených výfukoch a idú cestou vyvedenia výfuku pod motor. Je to neopozerané, skvelo to vyzerá a nepopierateľným faktom je zníženie ťažiska. Jediné čo ma trochu znepokojuje je tvrdenie značky, že výfukový systém bude tichý...Hoši, to snáď nemyslíte vážne?! Na „vine“ bude zrejme norma Euro 3, ktorá je síce pre zelených asi dôvod na posedenie s konštruktérmi pri sušienkách vyrobených z biopšenice, ale pre majiteľa to znamená nutnosť investície do Akrapoviča za nemalé bubáky.
Rám, ako sme si už pri väčšine európskych motorkách zvykli, je tvorený pomocou chróm-molybdénových trubiek a v dobe neustáleho znižovania hmotnosti nikoho neprekvapí jeho nízka hmotnosť-na papieri píšu menej ako 7,5 kg a vtedy skoro padám zo stoličky. Necelých 8 imaginárnych balíčkov soli má udržať taký obrovský výkon na ceste? Mozog mi to stále neberie. S tuhosťou rámu problémy určite nebudú, na to dám krk a KTM rovnako. Bude možné nastaviť si pozíciu podľa svojich predstáv a to vďaka polohovateľnému podsedadlovému rámu, stupačiek a riadidiel a to každého poteší, pretože nevyhovuje 165 cm chlapíkovi to, čo 190 cm dlháňovi. Celé je to síce veľmi pekné, ale ako by to fungovalo bez poriadneho odpruženia? Ako je u KTM veľmi dobrým zvykom, práve značka White Power má na starosti kontakt lepivých pneumatík Pirelli Supercorsa s asfaltom a každý, kto sa čo i len trochu zaujíma o motorky vie, čo tieto dve magické slová znamenajú. Predná USD vidla ako aj zadná jednotka umožňujú obrovské rozpätie nastavenia, ktoré bude záležať len a len na vašich skúsenostiach. Neskúsený rider tu môže veľa pokaziť a skúsený si bude pri šúchaní lakťa po zemi chrochtať blahom. Takisto buďte pripravení, že pred jazdou na RC8 by ste nemali aspoň dve hodinky jesť, pretože obsah vášho žalúdka môže veľmi ľahko skončiť vovnútri prilby-štvorpiestikové radiálne brzdy Brembo vyrobené z jedného kusu vpredu samozrejme s radiálnou pumpou budú jedovaté a odhadujem, že vačšie spomalenie zažijete len pri náraze do tehlovej steny.
Dizajn je kapitolou samou o sebe. Jedným sa môže páčiť, druhí ním pohrdnú, tak to je vždy. Pevne ale verím, že tých prvých bude oveľa viac a ostré hrany tak charakteristické pre KTM si získajú skoro každého. Zadná vysoko zdvihnutá časť nemá najmenšiu chybičku, umiestnenie výfuku pod motor jej dodalo ľahkosť a takisto nezakrýva výhľad na nádhernú kyvku. Otázkou ostávajú stupačky a osobne by som ich odmontoval ihneď po kúpe, pretože jednoducho na takejto motorke nemajú čo robiť. Predná časť a predovšetkým svetlo bude určite predmetom dlhých pivných diskusií, každopádne nespletiete si ju s ničím a ako už býva u takto premakaných motoriek bežné, kapotáž bola testovaná vo veternom tuneli. Celkovo pôsobí RC8-čka neuveriteľne vyvážene a láka na hrozne nezodpovednú jazdu:-) a iné ilegality-rovnako ako pri ostatných modeloch KTM určených na cestu. Je to ten typ motorky, pri ktorej viete že pôjde rýchlo už len od pohľadu. Dostať ju do pazúrov...
Ak by vám predsa len toto všetko bolo málo, nie je problém si vybrať z veľkého množstva príslušenstva z katalógu Powerparts , ktoré začína napríklad KTM dudlíkmi pre vaše dieťatko až po horčíkové alebo karbónové ráfiky, karbónové kapoty, závodné stupačky resp. celé prepákovanie, systém snímania tlaku v pneumatikách a tak ďalej. V tomto smere sa značka o svojich zákazníkov naozaj príkladne stará a záleží len na vás a vašej peňaženke kam až to poženiete.
Vyzerá to tak, že RC8 bude pripravená rovno z krabice na okruh a jazdou po ceste ju budete akurát trápiť, pretože možnosti aké ponúka tam nikdy nevyužijete a v takom prípade bude oveľa lepšou voľbou inovovaný SuperDuke. Ale niekedy srdcu neporučíš a jednoducho čo miluješ, to kúpiš. To môže byť v tomto prípade trochu problém, pretože na cenovke svieti suma 535 000,-Sk (jediná seberovná dvojvalcová konkurencia je nádherná Ducati 1098 za sumičku 595 000,-Sk) , no treba zdôrazniť a to veľmi hlasno pokiaľ možno, že komponenty na 1190 RC8 sú priam luxusné a spracovanie vyzerá byť takmer dokonalé. Kupujete v tom prípade aj nemalý kus individuality a to je v dnešnej uniformnej dobe veľmi príjemné.
Text: Kristián Tino Dudík, Foto: KTM Press, Galéria: Tomáš Hajduch - Awia, Cacao.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | Ducati |
Model: | RC8 | 1098 |
Rok: | 2008 | 2008 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1148 ccm | 1099 ccm |
Max. výkon: | 153.7 k (113.0 kW) / 10000 ot. | 162.2 k (119.3 kW) / 9750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 120 Nm / 8000 ot. | 123 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 69 mm | 104x64.7mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 52 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 127 mm |
Zdvih vzadu: | 125 mm | 127 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 330 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 188 kg | 173 kg |
Výška sedla: | 805 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1430 mm | |
Dĺžka: | 2100 mm | |
Výška: | 1100 mm | |
Svetlá výška: | 110 mm | |
Objem nádrže: | 16.5 l | 15.5 l |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 20.2.2008 535 000,-Sk | Cena 20.2.2008 595 000,-Sk |
Pridané: 21.02.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 23339 | Včera: 188022