Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.05.2009 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 15411 [Testy a predstavenia - Test]
Supermoto nie je určite kúpa z rozumu. Jedine srdce vám môže rozkázať, že sa vydáte týmto smerom. Bránou do tohto sveta môže byť práve KTM 690 SMC.
SMC-čko sme už testovali v priebehu minulého roka a jeho test nájdete tu. Nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že to bol jeden z najlepších týždňov na motorke, aké som kedy zažil. A rovnako nebudem ďaleko od pravdy, keď hneď jedným dychom dodám, že som pravdepodobne jedným z mála, ktorému by práve týždeň ako tento vyhovoval. Predná pneumatika každú chvíľu vo vzduchu, zadná zase často šmýkajúca sa bokom a ubolený zadok, ktorý mi už tak nevyhovuje :-). A napokon, respektíve hlavne ten pôžitok na motokárovej dráhe, to je treba zažiť. Žiadne autá, cyklisti, štrk na ceste, zvodidlá, žiadne hranice. Minimalizované riziká, že sa zraníte rovnako ako to, že ublížite niekomu inému.
Myslím si, že tí z vás, ktorí niekedy uvažovali alebo budú uvažovať o supermote budú najmä z radu športových jazdcov vlastniacich superšport, alebo mininálne nejakého naháča s obrúsenými stupačkami. Nehovorím to náhodou, lebo podobne to bolo aj so mnou. Rozhodoval som sa, či budem jazdiť okruhy alebo som váhal nad endurom, pretože jazda na Šturci alebo jemu podobnom kopci ma už nelákala. Kopce každopádne nie sú zlé a zajazdiť sa dá pekne aj tam, ale ste blázni, ak na nich jazdíte bez rezervy, to si povedzme na rovinu. Na okruhu vás nič nelimituje a v hlave máte hneď lepší pocit, keď vedľa seba periférne nevidíte ubiehať stĺpiky zvodidiel.
Džogurtovo na Šturci |
Prečo som sa teda rozhodol namiesto superšportu pustiť do supermota, skúsim zhrnúť do výhod a nevýhod, ktoré tieto motorky majú. Do úvahy beriem sériový stav superšportu, ktorý majiteľ bude využívať hlavne na jazdu po okruhu, no občas si bude chcieť spraviť aj výlet po cestách, rovnako ako motardu so servisnými intervalmi počítanými na kilometre a nie motohodiny (napríklad spomínaná KTM 690 SMC, Husqvarna SM 610 alebo Suzuki DR400SM). Tento článok vznikol len preto, že ma motardy pohltili a na Slovensku je to ešte stále pomerne raritka, pre veľa ľudí je to stále nová vec a možno vás to presvedčí ísť aspoň na testovacie dni, ktoré niektoré značky organizujú a na niečom v tomto štýle si dať jazdu, prípadne sa pozrieť na preteky. Je možné, že nebude každý súhlasiť, ale ja to vidím zhruba takto.
Superšport a cesta podľa nás nejdu moc dohromady |
KTM 690 SMC pripravená k boju |
SMC v rukách Miša Solíka... |
Toto sú len fakty a nakoniec bude aj tak rozhodovať vaše vnútro.
Ak chcete teda supermoto, no nie ste ochotní mať motokrosovú motorku na 17-kach, alebo ste na ňu ešte nedospeli, chcete 5000 km servisný interval, dostatočný výkon a čo najnižšiu hmotnosť, na výber toho veľa naozaj nie je. Ja som sa rozhodol ísť do SMC-čka z viacerých dôvodov. Nová LC4-ka, ktorá dáva už v sérii 63 koní, špičkový podvozok so slušnými možnosťami nastavenia, samozrejme skvelá úroveň spracovania a vôbec fakt, že je to nová koncepcia, ktorá bola uvedená na trh iba v minulom roku. Jedinou nevýhodou je oproti Huske alebo Suzuki o niečo vyššia cena, no pri pohľade na komponenty viete, kam tie peniaze išli.
Zábeh je už hotový a motor už ide krásne do otáčok a je z neho konečne cítiť sila. Prevodovka sa taktiež podstatne zlepšila, ale ako som už písal v teste, radiť treba dôsledne. Pri prvých troch prevodových stupňoch je to bez problémov, ale pri 5-tke alebo 6-tke sa pri ledabolo preradení rád objaví neutrál. Je to dosť o zvyku, lebo posledných 200 kilometrov sa mi to stalo snáď iba raz.
Z ľahkých úprav najskôr spomeniem asi najmarkantnejšiu, čo je zmena sériovej výfukovej koncovky za Leo Vince SBK (po zábehu), ktorá má homologizáciu v rámci EU a je o 2,5 kilogramu ľahšia ako originál. Vyberať sa dá aj zo značiek ako Remus (kde je ale treba meniť aj zvod), BOS, FMF a samozrejme Akrapovič. Najlepšie, avšak aj najdrahšie riešenie, je zvoliť si Akrapovič, s ktorým dostávate do vstrekovacej jednotky aj inú mapu. Výber inej koncovky určite konzultujte s vašim dealerom KTM, pretože sa ľahko môže stať, že vám namontovaním inej koncovky okamžite padá záruka, ktorá v prípade Akrapoviča štandardne platí.
Ďalej je to výmena plastových chráničov páčok za chrániče s hliníkovou výstuhou, padacie „štuple“ do osiek kolies proti poškriabaniu prednej alebo zadnej vidlice, výmena 16 zubového vývodového kolieska za 15 zubové pre zvýšenie prevodového pomeru, ktorý bude potom vhodnejší na trať, nakoľko sériový prevod 16/42 je navrhnutý príliš "nadlho" a je vhodný iba na cestu.
...a slabý odvar v podaní mňa |
Ak sa všetko podarí ako má, pozriem sa s ňou na zopár závodov a sám som zvedavý ako jej to tam pôjde a samozrejme ako na tom budem aj ja. Rovnako sa môžete tešiť na reportáž z dráhy a porovnanie so supermotardami so základom v motokrosových motorkách, ktorú sme už navštívili a SMC-čko strčili do rúk majstrovi Slovenska v supermote Mišovi Solíkovi, ktorý sa s ním teda vôbec nepáral. Rovnako máme pripravený aj test piatich „ostrých“ motardov v podaní Miša a spol. Zviezli sme sa aj my a bola to paráda, ale to už si nechám na neskôr! Mišo nám rovnako prisľúbil povozenie na jeho novom voňavučkom Husabergu s kopou úprav, s ktorým ide aj Alpe Adriu a nejazdí tam žiadne "bago".
Na záver chcem poďakovať chalanom z KTM CEE Mirovi Lackovi ako aj Peťovi Dužekovi za pomoc pri vybavovaní novej motorky.
Text: Kristián Tino Dudík, Foto: Cacao
Pridané: 05.05.2009 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 256246 | Včera: 181281