Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (35 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (105)  [Verzia pre tlač] Tlač

Zásadné zmeny v novom zákone o CP už od 1. februára!

 Zdieľať

Pridané: 30.01.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 9528 [Novinky - Oznam]

O zmenách v zákone o cestnej premávke sa hovorí už dlhší čas. Prakticky odkedy sme vstúpili do Európskej únie a ako na každú členskú krajinu aj na nás prišiel rad, aby sme porobili poriadky na našich cestách. Tento článok berte ako stručný prehľad najdôležitejších zmien, ktoré sa v zákone udiali a budú sa nás týkať v každodennom živote.

Zmeny, ktoré sa v zákone o CP udiali, sú zamerané predovšetkým na našu bezpečnosť a v druhom rade na plynulosť jazdy. Od februára by sa nám nemali do cesty pliesť kamióny a nemali by sa za nimi vytvárať dlhé kolóny, na dialnici neuspejú vozidlá, ktoré si to budú poprdkávať pod 80 km/h. Z bezpečnostného hľadiska ide o zmeny, ktoré sa orientujú ako na aktívnu bezpečnosť - predchádzaniu nehôd, tak aj na pasívnu bezpečnosť účastníkov. Pomôcť by nám mali reflexné prvky a prilby.

Najdôležitejšie zmeny orientované na bezpečnosť a plynulosť v premávke

Od 1. februára 2009 začne na slovenských cestách platiť celoročné svietenie, zákaz telefonovania počas jazdy a prísnejšie sankcie za alkohol za volantom. Nový zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke parlament schválil koncom minulého roka. V porovnaní s predchádzajúcim návrhom, ktorý vetoval prezident SR Ivan Gašparovič a poslanci ho na jeseň minulého roka nepodporili, už neobsahuje napríklad zákaz pre chodcov na vozovke alebo prechádzajúcich cez cestu používať mobilný telefón, elektronické zariadenia na počúvanie hudby alebo iné technické prostriedky znižujúce ich pozornosť. Chýbajú aj ustanovenia týkajúce sa vykonávania skúšok odbornej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla. Cieľom zmien je zvýšenie bezpečnosti na cestách a disciplinovanosti vodičov a tým znížiť dopravnú nehodovosť a počty obetí dopravných nehôd.

Každé vozidlo bude musieť mať počas jazdy vždy rozsvietené stretávacie svetlá, okrem prípadov, kedy má vlečené vozidlo závadu, ktorá nedovoľuje použiť osvetlenie. Zavedenie celodenného svietenia je nevyhnutné z dôvodu zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky, pretože osvetlené vozidlo je lepšie viditeľné. Doterajšia prax preukázala, že vodiči majú problémy vyhodnotiť moment zníženej viditeľnosti.

Vodiči budú môcť v obci jazdiť maximálnou rýchlosťou 50 km/h a na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách v obci maximálne 90 km/h. Maximálna rýchlosť 50 km/hod podľa odborných štúdií zvyšuje reakčnú schopnosť vodiča a takisto zvyšuje šancu chodcov na prežitie pri zrážke s vozidlom. Slovenská republika je v súčasnosti spolu s Rumunskom posledným členom EÚ, kde možno v obciach jazdiť maximálnou rýchlosťou 60 km/hod. Schválením zmien v pravidlách rýchlosti na cestách sa tak Slovensko zaradilo k štandardu ostatných členských krajín EÚ, ktoré dodržiavajú v obciach maximálne 50 km/hod. Mimo obce sa bude môcť jazdiť maximálne 90 km/h (platí pre všetky vozidlá), na diaľniciach a rýchlostných cestách bude platiť pre autobus max. 100 km/h a vozidlo do 3500 kg 130 km/h. Maximálnu rýchlosť jazdy vozidiel do 3500 kg bez prípojného vozidla na cestách mimo obce bude možné prekročiť, ak to bude ustanovené dopravnou značkou. V obci bude možné dopravnou značkou zvýšiť rýchlosť jazdy pre všetky vozidlá.

Na diaľnici, rýchlostných cestách a na cestách 1. triedy bude platiť zákaz jazdy vozidiel ťažších ako 7 500 kg a nákladných automobilov s prípojným vozidlom v určených časoch cez víkendy a počas dní pracovného pokoja.

Pre vodičov nákladných vozidiel s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 7,5 t bude platiť zákaz predchádzania na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Vodiči budú mať počas jazdy zákaz telefonovať a inak používať telefónny prístroj alebo vykonávať obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla /okrem telefonovania s použitím systému hands free/. Tento zákaz sa nebude vzťahovať na určité skupiny vodičov, ktorí plnia úlohy, pri ktorých je nevyhnutné počas jazdy telefonovať, dorozumievať sa vysielačkou a pod.

Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič môže na takýchto cestách použiť iba vozidlo vybavené pneumatikami so zimným dezénom. Povinnosť platí pre osobné a úžitkové vozidlá do 3,5 t, ktoré musia mať takúto výbavu na všetkých nápravách. Ostatné vozidlá určené na prepravu osôb a nákladu musia mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav.

Nákladné autá a autobusy budú musieť byť vybavené zimnými pneumatikami bez ohľadu na počasie v období od 15. novembra do 31. marca. Touto zmenou sa sleduje zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky počas nepriaznivých poveternostných podmienok v zimnom období. Jazdné vlastnosti zimných pneumatík totiž niekoľkonásobne zvyšujú jazdné vlastnosti vozidla v zimnom období, čo si vodiči dostatočne neuvedomujú. Výnimkou budú terénne autá, vozidlá používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone prác vo verejnom záujme a pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd.

Chodci budú za zníženej viditeľnosti mimo obce povinní mať na sebe dobre viditeľný bezpečnostný prvok /odev s bezpečnostnými prvkami alebo mať BP umiestnený na tele/.

Cyklista bude povinný chrániť si hlavu riadne upevnenou schválenou ochrannou prilbou /počas jazdy mimo obce/. Pokiaľ je cyklistom dieťa do 15 rokov, táto povinnosť platí aj pre jazdu v obci.

Nový zákon o cestnej premávke zvyšuje pokuty

Zákon o cestnej premávke takisto mení aj zákon o priestupkoch

Výška pokuty za priestupok v rozkaznom konaní sa navrhuje na 250 eur. Zákaz činnosti bude možné uložiť oproti súčasným 2 až na 5 rokov /najmä vo vzťahu k priestupkom na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je súčasná 2ročná maximálna doba nepostačujúca/. V blokovom konaní bude možné za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky uložiť pokutu do 60 eur a u vybraných priestupkov až do 650 eur (za jazdu pod vplyvom alkoholu, zavinenie dopravnej nehody či prekročenie rýchlosti jazdy). Horná hranica pokuty pre mladistvých sa ustanovuje na 300 eur, v blokovom konaní na 60 eur.

Nové výšky pokút

Rozhodnutie o uložení pokuty nad 60 eur, ak nebola uložená v blokovom konaní, bude možné na návrh účastníka konania vykonať aj verejnoprospešnými prácami. Za každé 3 eurá uloženej pokuty bude páchateľ priestupku povinný vykonať jednu hodinu verejnoprospešných prác. Verejnoprospešné práce je páchateľ priestupku povinný vykonať v lehote určenej správnym orgánom, ktorá nemôže byť dlhšia ako jeden rok. Ak páchateľ priestupku verejnoprospešné práce nevykoná v určenej lehote, pokutu bude musieť zaplatiť.

Spôsob a podrobnosti ministerstvo vnútra upraví osobitným zákonom, ktorý pripraví do januára 2011. Z tohto dôvodu bude toto ustanovenie účinné až od 1. januára 2011.

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Pridané: 30.01.2009 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (35 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (105)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 16530 | Včera: 145232