Pridané: 24.01.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 13818 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Značka z krajiny troch koruniek predstavila nové modely už koncom minulého roka. V skratke sme už o novom modeli písali, tak sa teraz poďme na toto enduro pozrieť trošku detailnejšie.
![]() |
Husaberg prišiel pravdepodobne s najvýraznejšou zmenou v enduro svete za ostatný rok. Nový jednovalec s SOHC rozvodom má valec naklonený nezvyčajne smerom dopredu o 70°. Konštruktéri sa držali niečoho v zmysle „všetko prebytočné musí ísť preč“ a preto tu máme veľmi kompaktnú stavbu oboch agregátov s objemami 449,3 ccm a 565,5 ccm. O centralizácii hmotnosti sa už narozprávalo dosť a pokračujem v tom aj teraz. Hlavným zlepšením je posunutie kľukovej hriadele o 10 cm nahor a o 16 cm dozadu. Tým sa dostala do blízkosti celkového ťažiska stroja a u tohto rotujúceho prvku to je o to dôležitejšie. Už len ako čerešnička na torte je priblíženie šesťstupňovej prevodovky k ťažisku. Len pre zaujímavosť, váhový rozdiel medzi 450tkou a 570 je iba 0,5 kila.
![]() |
To, že je valec naklonený, ovplyvnilo aj umiestnenie airboxu, ktorý sa momentálne nachádza hneď za otvorom palivovej nádrže. Týmto konštruktéri dosiahli to, že palivová zmes akoby prepadala voľným pádom cez valec. O plnenie palivom sa stará elektronické vstrekovanie Keihin. Z ďalších zaujímavostí stojí za zmienku to, že na stroji je k dispozícii iba elektrický štartér. V Husabergu to s tými zbytočnosťami a hmotnosťou myslia seriózne a vážne – kickštartér bol priťažký.
![]() |
Oba modely majú rovnaký rám aj komponenty. Rám je vyrobený z chrómmolybdénových trubiek a špecialitkou je podsedlová časť vyrobená z plastu. Aj tu sa zhadzoval každý prebytočný gram. O spolupráci KTM a Husabergu sa vie už hodnú chvíľu, takže použité komponenty značky WP nie sú prekvapením.
Taliansky výrobca prezentoval tento rok viacero upravených modelov aj v motokrosovom aj v endurovom sektore. Hodíme očkom na každý z nich aspoň zľahka.
Nová dvojtaktná osminka má byť voľbou mladých jazdcov, ktorí pomýšľajú na vstup do svetového motokrosu. Rám vychádza zo štvortaktných modelov a mal byť ľahší a ovládateľnejší vďaka použitým rôzne profilovaným trubkám. Za zmienku stojí aj použitý tzv. Soft Damp systém odpruženia zadnej kývačky, ktorý zabezpečuje menšie namáhanie rámu a menšie výkyvy reťaze, čo v konečnom dôsledku zlepšuje trakciu stroja.
![]() |
Štvortaktnou voľbou v motokrose je nová ľahká 250-ka. Konštruktéri vychvaľujú zníženie hmotnosti motora na 22 kg, ktorá by mala byť najnižšou vo svojej kategórii. V porovnaní s modelovou radou z roku 2008 je motor zmenšený vo všetkých rozmeroch cca o 13% a taktiež ako u Husabergu sa hmotnosť centralizuje ako sa dá. Keď postavíme túto ľahkú cicu na váhu, ručička za zastaví na 92 kilogramoch suchej hmotnosti. Stroj je vybavený komponentmi z dielne Marzocchi (vpredu) a Sachs (vzadu).
![]() |
WR 300-vka prišla na svet najprv pomocou transformačného kitu z WR 250-ky. Teraz patrí pevne do portfólia enduro modelov a je replikou Seb Gillauma zo svetovej triedy E3. Objem 293,1 kubíkov bol dosiahnutý zväčšením vŕtania na súčasnú hodnotu 72 mm. Zmeny sa dotkli aj výfukových ventilov, hlavy valca a výfukovej sústavy. Ostatné zmeny sa týkajú celej endurovej rady: nové brzdové kotúče, nové nastavenia podvozkových komponentov a zopár ďalších detailov.
![]() |
Posledná novinka zo stajne Husky je orientovaná skôr na bežných užívateľov ako na svetové šampionáty. Model TE 310 má ľahší, spevnený rám a jazdcovi dodáva viac istoty. Motor má pôvod v štvortaktnej 250-ke s tým, že je orientovaný viac na dlhodobejšie používanie. Nasvedčuje tomu použitie oceľových ventilov a iných častí motora, ktoré nešetria gramy, ale jazdcovu peňaženku. Čo sa týka komponentov, tie sú orientované viac na pohodlie. Treba to síce brať s dávkou rezervy, ale omáčku tiež nečakajme. Vylepšenia sa ďalej týkajú drobností: digitálny displej s lepšou čitateľnosťou, lepší svetlomet, atď.
![]() |
Pridané: 24.01.2009 Autor: Cacao Zdieľať
© Copyright 2001-2025 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 203478 | Včera: 114340
Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.