Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.11.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 11965 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Zmeny sa nevyhli ani Suzuki a jej legendárnej GSX-R1000, ktorá však posledné roky strácala na suverenite, ktorú do tejto triedy priniesol model K5 – K6. GSX-R nám začala priberať na hmotnosti a s tým bolo treba niečo urobiť. Momentálne sa ručička váhy zastavila na 203 „mokrých“ vrátane paliva, čo je už konkurencieschopná hodnota. V Suzuki si vyhrnuli rukávy a vytvorili kompaktnejší motor, ktorý dovolil ukrojiť z rázvoru 10 milimetrov a zároveň predĺžiť kyvnú vidlicu o 33 milimetrov. Zvýšil sa aj kompresný pomer na výsledných 12,8:1 a motor dostal nové titánové ventily spolu s kovanými piestami. Znovu si bude môcť jazdec vybrať medzi troma palivovými mapami, ako to bolo aj na staršom modeli a po vzore Hondy sa Suzuki pustila do montáže elektronického tlmiča riadenia, ktorého výhody sú nesporné. Pri pomalej jazde neprekáža a naopak pri tvrdých výjazdoch zo zákrut alebo pri jazde po zaplátanej ceste vám môže zachrániť plasty a možno aj zadok.
GSX-R je jednoducho pojem |
Nie každému po chuti budú nové výfukové koncovky, ktoré pripomínajú rôzne veci, mimo iné teda aj výfuky :-). Originalita sa však počíta a to dizajnérom nemôžeme uprieť. Krokom vpred sú iste aj nastaviteľné stúpačky, alebo odnímateľný kryt sedadla spolujazdca, ktorý je fajn doplnkom (hlavne, keď nie je treba vyplatiť za neho 5 tisíc na drevo) a na motorkách tohto typu by mal byť permanentne namontovaný v rámci bezpečnostnej akcie „Zachráň aspoň spolujazdca.“
Tento chlapík práve využíva služby elektronického tlmiča riadenia. |
Big Bang. Veľký tresk. Takto by sa dal preložiť nový systém zapaľovania, ktorý použila prvý krát v sériovom superšporte práve značka s ladičkami v znaku. Vzorom bol ako inak stroj so žltou 46-tkou a nápisom M1 na kapotáži, s ktorým vyhral „kuko“ Vale tento rok šampionát MotoGP. Vo svete závodných motoriek sa používa už dlhšiu dobu, ale na sériovom štvorvalci 21. storočia sa ešte nikdy neobjavil. Celá finta je v tom, že na rozdiel od konvenčných radových štvorvalcov, ktoré pália pravidelne každých 180° pootočenia kľukovej hriadele, motor Big Bang páli v nepravidelnej postupnosti 270° - 180° - 90° - 180°. Výsledkom, ktorý Yamaha hrdo hlása do sveta je, že s takýmto vybavením pod zadkom by mal mať pilot oveľa lepší cit pre ovládanie výkonu a ďaleko väčšiu trakciu. Dosť výživný je jeho zvuk, lepšie povedané chrapčanie celoživotného rockera, ktorý sa nepodobá na žiaden iný radový štvorvalec. Skúste si ho vypočuť, aj keď len z videa. Paráda.
Na motor Big Bang je zvedavý každý fanatik brúsenia slajdrov. |
A nie je to len o zapaľovaní – motor novej R1-tky je úplne nový a dostáva zo seba 182 koní pri 12 500 otáčkach za minútu. Rovnako ako motor je nový aj rám Deltabox najnovšej generácie, ktorý sa prvý krát objavil na R1-tke už v roku 1998, ako aj zadná kyvná vidlica. Samozrejme v roku 2009 sú jeho parametre niekde inde, aby to všetko dokázal držať po kope. Rovnako ako pri R6-tke je tu použitá technológia ride-by-wire ovládania plynu a tiež premenlivá dĺžka nasávania.
Svetlá budú určite stredom dlhých debát. |
Výrobcovia konečne dostali rozum a začali uvádzať pohotovostné hmotnosti, ktoré sú oveľa smerodajnejšie ako hmotnosti bez náplní. V prípade Yamahy je pohotovostná hmotnosť 206 kilogramov. Novinkou je možnosť nastavenia troch palivových máp, ktoré ponúka tiež Suzuki alebo Aprilia. Už sa len dočkať jari a trocha zaťahať za plyn – tešíme sa!
Modrá novej R1-tke sedí asi najviac. |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Suzuki | Yamaha |
Model: | GSX-R 1000 | YZF-R1 |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec Big Bang (4T) |
Objem: | 999 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 182.1 k (133.9 kW) / 12500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 115.5 Nm / 10000 ot. | |
Kompresný pomer: | 12.8:1 | 12.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74.5 x 57.3 mm | 78 x 52,2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/50-ZR17 | 190/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 203 kg | 206 kg |
Výška sedla: | 810 mm | 835 mm |
Rázvor: | 1405 mm | 1415 mm |
Dĺžka: | 2045 mm | 2070 mm |
Šírka: | 710 mm | 715 mm |
Výška: | 1130 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l | 18 l |
Pridané: 19.11.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 233634 | Včera: 247187