Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 11.08.2008 Autor: agressor
Čitatelia: 62562 [Testy a predstavenia - Test]
Ténéré, Ténéré, Ténéré... stále mi to znie v hlave a predo mnou sa otvárajú nekonečné obzory splývajúce s oblohou, fatamorgány Púšte všetkých púští a najkrajšie duny Sahary. Ocitám sa v sedle vysokej dakarskej motorky a rútim sa pieskom. Na nádrži sú červené obdĺžniky medzi dvomi čiarami...
To bol môj sen niekoľko dlhých týždňov, počas ktorých sa posúval termín testovania novučičkej Yamahy XT660Z Ténéré. Ale ten deň nakoniec prišiel a ja som sa po prvý krát vyštveral do jedného z najvyšších sediel na trhu. Nie, nepožičiam ju nikomu, to sa báť nemusíte. A termín vrátenia ma nezaujíma, ďakujem. Konečne štartujem a vyrážam z Rážovej predajne s pocitom zlodeja. Nevrátim sa, určite nie, túto motorku mi budú musieť zobrať.
Zastavujem v garáži, obzerám si ju zo všetkých strán a stále viac sa mi otvárajú ústa. Táto motorka ako Japonec nevypadá a ako zisťujem ani nie je. Na štítku je napísané Yamaha Italy. To, že talianska kvalita je oxymoron vie asi každý milovník motoriek, plechoviek a vlastne akejkoľvek techniky. Fakt je, že v Taliansku sa to len skladá, takže so spoľahlivosťou si ťažkú hlavu nerobím, ale o to viac som bol zvedavý na detaily.
Štíhle vysoké a plnokrvné enduro postavené tak trochu na štýl rakúskych edvenčrov na 17“ + 21“ kolesách si získa každého. Predný blatník sa ma márne snaží presvedčiť, že patrí na cestu – ja viem svoje a kryty teleskopov prednej vidlice to len potvrdzujú. Maska s plexi je štíhla a vysoká a na rozdiel od tej rakúskej pod prilbu nefúka. Škoda, že medzi plexi a masku sa dostáva hmyz, ktorý sa odtiaľ takmer nedá vybrať. Riešenie je ale jednoduché – dokúpiť originálny kryt na reflektor – ten rozmermi presahuje výrez v plexištíte a dá sa aj ľahko umývať. Spätné zrkadlá sú pekné aj v nich všetko vidno, rajdy sú široké a ruky sú na nich voľne. Prístrojovka je skvelá – prehľadná s analógovým otáčkomerom. Do očí bije zelený konektor pravej smerovky, ktorí spod nej trčí, ale hovorím si – Talian. Veľká plastová nádrž, plastový kryt nádrže, ktorý sa síce pýta o výmenu, ale je vyrobený z asi 5mm hrubého plastu, takže keď s tým počkáš až do ďalšej výplaty, nič sa nestane. Pod sedlom je vééééľký antikorový hrniec s dvomi otvormi vzadu, ktorý sa tvári ako dva výfuky. Zvuk to má dobrý, ale hento voziť – čo už. Euro3 tlačí aj do nepohodlných riešení, ale čo by sme neurobili pre zdravšiu planétu. A ten, kto má nejaké skenníkové plyny na saláme si kúpi dva ľahké laďáky a ukáže prst všetkým vyplašeným turistom. Medzi výfukmi je pekné 8-diódové zadné svetlo. A kyvka – tá je úplne skvelá. Hliníkový zvarenec, za ktorý by sa nehanbil ani superšport. Hold, Yamaha na materiáloch nikdy moc nešetrila a svedčia o tom aj plávajúce kotúče a plávajúce strmene Brembo alebo centrálne pruženie Sachs.
Keď sa na ňu tak pozerám, pôsobí celkom útlo, občas dokonca škaredo, ale po nasadnutí to je celkom iné kafe. Vysoké sedlo, vysoké stúpačky, široké rajdy a veľkoryso predkopnutá prístrojovka – to sú tromfy, ktorými si Tenerka získa aj tých, ktorým sa zdala malá.
Okej, motorka pekná, ale to, čo ma na nej naozaj upútalo je fakt, že toľko vychytávok a po novom vyriešených detailov som na jednej motorke hádam ešte nevidel. Sleduj toto:
Budíky sa zobudia, otáčkomer si zívne a kontrolky na mňa žmurknú, aby som to konečne natočil. Studené to štartuje na ťuk, ale keď sa zohreje chce ako každý jednobuch potočiť o chvílinku dlhšie. Zvuk je fasa a ja sa štverám do sedla. Vysoká si teda fest, zlato, tak ukáž, čo je v Tebe, okrem tej aury obdivu, ktorú bohvie prečo šíriš okolo seba. Jednotka tam padá v pohode – pre tentoraz. Na rozdiel od iných stupňov vo totiž nie vždy ide tak ľahko. Hmm, jednobuch. Jednobuch, jednobuch, veď to predsa na ceste moc nemôže ísť. Áno, je fakt, že na motor XT 660 som počul len samú chválu a že to ani moc nevibruje, ale predsa len – má to jeden valec a ani o kúsok viac.
To všetko mi ale lietalo hlavou pred tým, ako som sa pohol. Podomnou asfalt a na motor si zvykám veľmi rýchlo a milo ma prekvapuje, ako to krásne strieľa. Sú to také tlmené výstrely, ale zas je ich požehnane. Je to úplná radosť jazdiť a cítiť pri tom, ako ten motor podo mnou žije, ako sa s ním dá hrať, ako agresívne ide za plynom. Pod dve tisíc sa ísť nedá, ale stačí dva a pol a už to ide. Má to krásny záťah, ktorý končí až niekde pri ôsmych tisíckach, kedy zasiahne obmedzovač, ale najviac ma baví jazdiť v stredných otáčkach, kedy si vychutnávam striedavý záber a brzdene plynom – z výfuku jasne počuť obe. Mesto nechávam v späťákoch, mňa čakajú zákrutky a neviem sa dočkať, kedy zistím, ako si s nimi Tenerka poradí.
Výkonu má až dosť, brzdy Brembo celkom slušné a podvozok na takéhoto cestovateľa tiež neobvykle tvrdý, ale s vysokými zdvihmi sa moc na brzdy nedá, lebo sa hneď ponorí predok. Yamaha vytvorila motorku, ktorú žiadal trh – vypletané kolesá, predné s 21“, ale nejako sa pri tom pindaní na zmenšené kolečko Transalpa pozabudlo na to, že síce v teréne to je o čosi lepšie, na asfalte to ale naozaj stráca vedenie motorky a predné koleso sa cíti neisto ako jogurt na blate. Zákruty na kolene určite nie sú doména Tenerky.
Priznám sa, že som nikdy nechcel jednobuch na cestovanie. Do terénu okej, ale na cestu treba tie valce minimálne, dva, ešte lepšie tri a úplne najkomfortnejšie sú štyri. Aby to malo rovnomerný záťah, veľký použiteľný rozsah otáčok a aby nebolo treba furt radiť. A aby to malo aj nejakú kubatúru, aby to odviezlo bez odvrávania aj dvoch, chápeš mój? Chápal som to aj ja, až dokým som neopáčil Tenerku. Jazdil som na nej sám, jazdil som na nej so svojou drahou a furt to išlo rovnako. A teraz ma môžete pokojne upáliť za moje kacírske tvrdenie. Fakt – pokiaľ som jazdil normálnym turisticky – dynamickým tempom, išlo to naozaj krásne aj s dvomi pasažiermi v sedle. To je benefit, ktorým nezaostáva v porovnaní so svojimi dvojbuchovými konkurentmi. Toho, vo čom ich predčuje ponúka Tenerka totiž ďaleko viac.
Tenerka zvláda cestu v pohodičke do nejakých 120, potom to už neni to pravé orechové pre jednovalec. Samozrejme, dá sa s ňou jazdiť aj rýchlejšie, ale ten, čo motorku cíti všetkými zmyslami ju na diaľnici dlho trápiť nebude. Na okreskách a vlastne všetkých cestách si bude ale Tenerka krochkať blahom a Ty budes spokojný, akú fajnovú motorku si si kúpil.
Tu by som ešte rád spomenul ochranu pred vetrom, lebo tá je skutočne unikátna a dovolím si tvrdiť, že konkurenciu tomu malinkému plexištítku by som musel dlho hľadať. Keď som predtým spomenul, že mu bol vzorom štít na LC8 Adventure, tak ten na Tenerke ho ešte predčil tým, že mu na rozdiel od toho rakúskeho nefúka pod prilbu. Skvelé, skvelé a aj litre sa idú hanbiť do svojich garáží.
Sedlo je naproti tomu také... ako by som to povedal. Nie je zlé, je pohodlné, o zadnú stranu sa dá pekne oprieť a vibrácie tlmí natoľko, že o nich v tomto článku ani nemienim písať. Problém nastáva, keď si chcem sadnúť bližšie k nádrži. Poznáte ten vtip?
- Slečna, môžem si prisadnúť?
- Nech sa páči, sú vaše.
No tak Tenerky sa pýtať netreba. Prisadnete si skôr ako stihnete otvoriť ústa. :-) To sedlo má vpredu totiž taký čudný sklon, že treba sedieť jednoducho vzadu a nevyrušovať. Na záver tejto kapitoly ešte hodím do pľacu spotrebu. 4,7 až 5,1 na sto. A to som ju absolútne nešetril...
Keď som voľakedy tvrdil, že novému Transalpovi to v teréne ide skvele, bolo to len preto, lebo som ešte nesedlal XTZtku. To 21 palcové koleso, ktoré si nerozumelo s pokrúteným asfaltom si totiž s istotou a ľahkosťou razí svoju cestu krížom cez všetky hrboly, trávu, štrk, piesok aj blato. Začínam zrýchľovať a zisťujem, že tá motorka má vždy na viac. Jazdím všade možne, po mokrých cestách aj po pieskoch dunajských ramien, po vážskych štrkoch aj lúkach. Dostávam sa do slepej uličky, odkiaľ sa nedá pokračovať už ani peši, tak otáčam motorku. Vlastne snažím sa otočiť, ale je to vysoká potvora a zo sedla to nejde nijako. Zosadám preto a hneď to ide lepšie. S motorkou sa vďaka jej výške a nízkej hmotnosti skvele manévruje.
Trošku nepríjemná je jazda v stoji a na trhanie spôsobené jedovatejším záťahom si treba trochu zvyknúť. Štvú ma recenzie, kde na ceste porovnávajú Tenerku s dvojvalcovými cestnými endurami typu V-strom alebo Versys. Ténéré je jednoducho úplne iného zamerania. V teréne prejde s kľudom angličana všade tam, kde iný zostávajú stáť s otvornou hubou. A to všetko s plnou cestovnou výbavou.
Cestné endurá sú motorky, ktoré vás povozia všade po upravených aj neupravených cestách. Ak chceš ale viac, nie je tu nič. Proste žiadne ľahké enduro, na ktorom by sa dalo slušne a ďaleko cestovať, ani cestovateľ, na ktorom by sa dalo jazdiť skutočné enduro. Teda nebolo tu nič, až pokiaľ neprišla Ténéré. Zaľúbil som sa. Zaľúbil som sa až po uši a myslím, že ma to tak skoro neprejde...
Pozri si oficiálne prezentačné video Yamaha XT660Z Ténéré:
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Yamaha | Honda | Suzuki | Kawasaki | BMW |
Model: | XT 660 Z Ténéré | XL 700V Transalp | V-Strom 650 | Versys | F 800 GS |
Rok: | 2008 | 2008 | 2006 | 2007 | 2008 |
Kategória: | Cestovné enduro | Enduro | Cestovné enduro | Cestovná | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 660 ccm | 680.2 ccm | 645 ccm | 649 ccm | 798 ccm |
Max. výkon: | 60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 8800 ot. | 63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5500 ot. | 60 Nm / 6400 ot. | 61 Nm / 6800 ot. | 83 Nm / 5750 ot. | |
Kompresný pomer: | 10.0:1 | 10 : 1 | 11.5:1 | 10.6:1 | 12:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100.0 x 84.0 mm | 81 x 66mm | 81.0 x 62.6 mm | 83 x 60 | 82 x 75.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 210 mm | 177 mm | 150 mm | 230 mm | |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 173 mm | 145 mm | 215 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (voliteľné ABS) |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 256 mm | 300 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 90/90-21 M/C | 19M/C x MT2.15 | 110/80-R19 | 120/70ZR17M/C (58W) | 90/90-21 54 V |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 240 mm | 220 mm | 265 mm | |
Pneu vzadu: | 130/80-17 M/C | 17M/C x MT3.5 | 150/70-R17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 150/70-R17 69 V |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 183 kg | 190 kg | 181 kg | 178 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 214 kg | 207 kg | |||
Výška sedla: | 895 mm | 841 mm | 820 mm | 840 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1505 mm | 1515 mm | 1415 mm | 1578 mm | |
Dĺžka: | 2246 mm | 2250 mm | 2125 mm | 2320 mm | |
Šírka: | 865 mm | 905 mm | 840 mm | 840 mm | 945 mm |
Výška: | 1477 mm | 1305 mm | 1315 mm | ||
Svetlá výška: | 245 mm | 177 mm | 165 mm | ||
Objem nádrže: | 22 l | 17.5 l | 22 l | 19 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.1 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.5 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 266 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | za príplatok | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | 235 000 Sk (19. 2. 2008) | 239 900 Sk, 265 000 SK s ABS (19. 2. 2008) | 230 000 Sk, 245 000 Sk s ABS (19. 2. 2008) | 239 900 Sk, 259 900 Sk s ABS (19. 2. 2008) | 330 100 Sk (21. 2. 2008) |
Pridané: 11.08.2008 Autor: agressor Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20439 | Včera: 243604