Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tuning Jawy 350/638 - prepákovanie

 Zdieľať

Pridané: 26.11.2007 Autor: petkav
Čitatelia: 50497 [Technika - Úpravy motocyklov]

Konečne sa mi podarilo prepracovať sa cez hromadu povinností (napr. komplet rekonštrukcia strechy na dome rodičov), ale dúfam že týmto článkom aspoň čiastočne uspokojím (na moje nemalé prekvapenie veľký počet) priateľov, ktorí majú záujem o uvedenú úpravu.

Na úvod sa mi patrí poďakovať za všetky vyjadrené názory na môj predchádzajúci článok: Tuning Jawy 350/638. Vážim si všetky, aj tie menej pozitívne. Taktiež sa ospravedlňujem za moje oneskorené odpovede na maily.

A teraz už k samotnej úprave štartovania a radenia. Postup, ktorý uvádzam je len jedným z niekoľkých možností. Nepochybujem o tom, že viacerí bikeri to dokážu elegantnejšie a jednoduchšie. Preto prosím o porozumenie, ak by sa niekto cítil osobne dotknutý, že nasledujúci postup je popísaný zbytočne podrobne. Veľa priateľov to ale práve chcelo čo najpodrobnejšie...

 Detail štartovacej páky a predlohovej páčky radenia s tiahlom
Detail štartovacej páky a predlohovej páčky radenia s tiahlom

Prvým krokom po demontáži združeného hriadeľa štartovania a radenia je jeho predelenie v mieste, označenom na obr. 2 (hneď za klzným uložením). Nakoľko je celý hriadeľ povrchovo kalený, najjednoduchší spôsob je odrezanie s pomocou rozbrusovačky s čo najtenším kotúčom (max. 1 mm)!

 Rozrezanie združeného hriadeľa
Rozrezanie združeného hriadeľa

Ďalšiu operáciu odporúčam vykonať na sústruhu z dôvodu dokonalej súosovosti! Ako už bolo spomenuté, celá súčiastka je povrchovo kalená. Odrezaný kus (väčší) v mieste strediacej jamky (zo strany od drážkovania pre radiacu páku) musí byť preto na mieste vŕtania najskôr na povrchu obrúsený z dôvodu odstránenia kalenej vrstvy (aj v samotnej jamke). Stačí asi 0,2 mm, ale treba to odskúšať... My sme to urobili s malou rýchlobežnou brúskou. Samotné prevŕtanie už potom nebol problém. Pre „pokoj duše“ a zo strachu pred vyosením sa otvor vŕtal najskôr s vrtákom menšieho priemeru. Samotný otvor bol nakoniec upravený podľa nákresu na obr. 3-pozícia 1.

 Otvor v hriadeli štartovania a výroba hriadeľa radenia
Otvor v hriadeli štartovania a výroba hriadeľa radenia

Do druhej (menšej) odrezanej časti bol zo strany rezu vyvŕtaný „technologický“ otvor o priemere 5 mm. Potom bola táto časť nasunutá na pripravenú tyčku z „ťahanej guľatiny“ s priemerom 12 mm, viď. obr.3 - pozícia 2. Podľa skúsenosti je dobré túto guľatinu najskôr urobiť dlhšiu, ako by podľa predbežného zrátania jednotlivých dĺžok vyšla. Ďalšiu operáciu – zvarenie by mal urobiť skúsený zvárač. Najlepšie s výkonnejšou zváračkou CO. Potom sa ešte zvar upraví na sústruhu podľa obr.3 – pozícia 3.

Do guľatiny sme urobili dva zápichy, ktorých presné umiestnenie nie je kritické... V zápichoch sú tesniace gumové krúžky (vhodné na hydrauliku). Najlepšie je ich veľkosť odskúšať. My sme použili krúžky s hrúbkou 1 mm a tesnia dobre. Neviem, koľko by tam vydržali také isté vodovodné, možno by držali...

Ďalšou dôležitou operáciou bolo vytvorenie jedného kusu z už prevŕtanej (väčšej) časti – hriadeľa štartovania a ozubeného výseku, ktorý bol doteraz na hriadeli uložený otočne. Natočia sa do polohy podľa obr. 4 a navzájom sa privaria.

 Zvarenie hriadeľa štartovania s ozubeným výsekom
Zvarenie hriadeľa štartovania s ozubeným výsekom

Teraz sa to už dá postupne skladať. Môžeme už vsunúť obidva diely do seba. Keďže sa už nebude štartovacia páka pred štartovaním zatláčať dovnútra, treba toto taktiež vymedziť dvoma mosadznými krúžkami. Jeden je vložený medzi bočné veko a osadenie na hriadeli „väčšieho kusa“ a druhý na jeho koniec, aby mal radiaci „kľúč“ stálu vymedzenú polohu, viď obr. 5 – pozícia 3. Dĺžka prvého aj druhého vymedzovacieho krúžku by mala byť rovnaká a treba ju „doladiť“ skusmo. Je približne taká, ako zatlačenie páčky pri štartovaní ( u nás to bolo asi 6 mm).

 Celá zostava v reze
Celá zostava v reze

Popis zostavy na obr. 5:

  1. hriadeľ radenia s radiacim kľúčom;
  2. ozubený výsek ( privarený na pol. 5);
  3. vymedzovací krúžok č. 2;
  4. 2x tesniaci krúžok;
  5. hriadeľ štartovania;
  6. vymedzovací krúžok č. 1;
  7. bočné veko;
  8. tesniaci krúžok ( pôvodný);
  9. sťahovacia skrutka štartovacej páky;
  10. štartovacia páka;
  11. podložka;
  12. predlohová páčka radenia;
  13. podložka;
  14. zaisťovacia skrutka;

Po zložení, preskúšaní správnej funkčnosti a navlečení príslušných podložiek sa vyznačí obrysovaním na guľatine radenia miesto, kde sa vybrúsi guľatina na štvorhran. Nám vyšiel optimálny rozmer 10x10 mm a hĺbka sa urobí podľa hrúbky predlohovej páčky radenia. Táto páčka radenia sa ešte zaistila skrutkou M6.

Zámerne som neuviedol všetky priemery a dĺžky. Tento návod by mal byť použiteľný na všetky Jawy so zlúčenou radiacou a štartovacou pákou. V princípe to majú rovnaké, líšia sa len v niektorých rozmeroch.

Po skúsenostiach boli pri realizácii tejto úpravy zámerne zvolené väčšie výrobné vôle, nakoľko všetky oceľové časti išli do chromovne. Taktiež treba povedať dôležitú vec, prečo sme nevyrobili radiacu časť celú z jedného kusa, ale je to zvarenec. Vyrobiť vnútornú časť s radiacim kľúčom by bolo bývalo aj jednoduchšie, ale nemali sme možnosť zohnať rovnaký materiál a nemáme zatiaľ vhodné vybavenie na cementovanie a pec na povrchové kalenie súčiastok - preto ostala najnamáhanejšia časť pôvodná...

Dôležité upozornenie! Dĺžku pôvodnej radiacej páčky odporúčam dodržať. Predlohové páčky radenia (predná aj zadná) by mali mať rovnakú dĺžku. Tieto rozmery treba dodržať z dôvodu ľahkého chodu celého radenia a rozmery vyrobenej hriadele radenia sú navrhnuté na pôvodné silové pomery.

Na záver želám prípadným úpravcom hodne zdaru a keďže sa nejedná vôbec o zložitú operáciu verím, že všetci budú úspešní.

Pridané: 26.11.2007 Autor: petkav Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 219316 | Včera: 244817