Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.07.2006 Autor: vadim
Čitatelia: 52267 [Technika - Dobré Rady]
Každý, kto sa zaujíma o motocykle, sa už stretol s váhavosťou začiatočníkov, ktorí túžia po motorke, ale nevedia, pre akú sa rozhodnúť. Motorku chápu ako niečo, čo je v móde a má dve kolesá a je v podstate jedno, ktorú osedlajú.
| Seriál článkov: Kategórie motocyklov | Nasledujúci
To je ale zásadný omyl. Kým krosové motorky (obr. 1) sú stopercentné športové náradie, krížniky typu Gold Wing (obr. 2) luxusnými hltačmi kilometrov, čopre (obr. 3) plnia poctivo funkciu sedatív, tak superšporty (obr. 4) majú naopak za úlohu hlavne zvyšovať hladinu adrenalínu v krvi. S robotníkmi na spôsob Varadera (obr. 5), sa zase fanatickí turisti dostanú takmer všade. Nehovoriac už o približovadlách zvaných skútriky (obr. 6). Aj keď nazvať skútrikom takúto šesťstovku (obr. 7) s maximálkou 170 kilákov je bohapustý nezmysel.
Superšport |
V seriáli, ktorý teraz začína, sa pokúsime prísť na to, čím sa ktorá motorka približuje najviac tvojim predstavám, skúsenostiam a finančným možnostiam. Pretože kúpa motorky je len úplne prvý krok...
Samozrejme, že pri výbere motorky musíme brať do úvahy svoju vyjazdenosť, ale veď športové motorky sú v ponuke už od 125 kubíkov a ani na každú krosu netreba mať nohy požičané od Sklenaříkovej. Na druhej strane sa zas netreba báť ťažkého čopra, lebo jeho hmotnosť je problémom len pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach.
Ceny niektorých kategórií motocyklov klesajú rýchlejšie a niektorých zas pomalšie. Vysvetlíme si, prečo je to tak, kde sa dá čosi ušetriť a kde sa šetriť nevypláca. Do niektorých kategórií motoriek budeš musieť vrážať prachy prakticky denne a niektoré jazdia takmer zadarmo.
Ak si zatiaľ iba fanúšikom a obdivovateľom motoriek a budeš pozorne sledovať náš seriál, tak verím, že začiatkom budúcej sezóny si kúpiš motorku, ktorá je presne tebe ušitá na mieru a nebudeš ju musieť o pár mesiacov meniť.
Kategória CCC je mojou obľúbenou, preto ňou začnem a venujem jej prvú časť seriálu.
MOTOR
V tejto kategórii výrobcovia používajú najmä nízkootáčkové, vysokozdvihové a veľkoobjemové dvojvalcové motory s valcami do „V“. Výnimku tvoria motorky pre mládež, podliehajúce sprísnenej legislatíve (obr. 1).Touto konštrukciou motora sa im darí dosiahnuť charakteristiku triedy CCC, ktorou je ich obrovský krútiaci moment a vysoká pružnosť. Z konštrukcie motorov vyplývajú aj ich nižšie nároky na chladenie a preto sa tu u nižších objemov stretávame aj s motormi chladenými vzduchom. Samozrejme, že aj tu výnimka potvrdzuje pravidlo a tie dva valce môžu byť postavené proti sebe, vedľa seba, alebo aj naprieč. A raz sa dokonca stalo aj to, že boli proti sebe a bolo ich šesť! (obr. 2)Obr. 2 |
PREVODOVKA
Vďaka konštrukcii motora postačuje pre motocykle triedy CCC 5-stupňová prevodovka. Niektoré modely dokonca používajú 4-stupňovú, pretože majitelia CCC preraďujú rýchlosti len veľmi neradi. Dokonca ani oddelená prevodovka nie je zvláštnosťou. Z uvedenej konštrukcie vyplýva dokonca aj suchá spojka. Pri súčasných CCC sa na prevod sily na koleso používa hlavne kardan. Nejaký ten kilogram navyše tu nie je problémom a pohodoví „choppráci“ dokážu oceniť jeho bezúdržbovosť.
RÁM
Pretože u CCC je dôležitá konzervatívnosť, nízka stavba a hmotnosť je úplne zanedbateľná, vidíme na nich hlavne dvojité uzatvorené rúrkové rámy, často spojené s tzv. „softailovou kyvkou“, ktorá napodobňuje „hardtail“ – krásny, ale nepohodlný trojuholníkový rám motocyklov z prvej polovice minulého storočia. S tým rozdielom, že „softail“ je odpružený (obr. 3). Pruženie je umiestnené pod nádržou, alebo dole za motorom. Predné teleskopy zvierajú s vozovkou ostrejší uhol, ako býva zvykom u iných typov motoriek. Dosiahne sa tým vyššia stabilita na úkor horšej obratnosti. Dĺžka tu nie je slabinou, ale naopak: prednosťou.
DIZAJN
Ako som už spomínal vyššie: konzervatívnosť, nádrže klasického slzovitého tvaru, okrasné rebrovania valcov, imitácie oddelených prevodoviek, nízko položené sedlá tvaru srdca, celková dĺžka, veľa chrómu, to všetko sú charakteristické vlastnosti týchto motocyklov do pohody. Ale aj medzi nimi sú určité rozdiely:
Chopper: najviac sklonená vidlica, najnižšie položené sedlo, vysoké riadidlá, predsunuté stúpačky, malá nádrž, úzke veľké predné koleso, malé blatníky. Choppre sú veľmi vhodné na pohodovú jazdu na stredne dlhé vzdialenosti. Neochránia ťa pred nepriazňou počasia, ani nemajú excelentné jazdné vlastnosti. Zato sa z nich dá krásne poprdkávať po krajine a vdychovať vône, ktoré na iných typoch motoriek necítiť. A ešte niečo: Môžeš si na nich realizovať svoje dizajnérske nápady a šikovnosť (obr. 4).
Obr. 4 - Chopper |
Cruiser: všetko obrovské: tučné kolesá, veľké blatníky, široké riadidlá s veľkým plexištítom, mäkkúčke sedadlá s opierkami, namiesto stúpačiek plošinky. Niekto by sa mohol zľaknúť ich hmotnosti, ale môžeš byť pokojný – sú tiež nizučké a ich hmotnosť cítiť len pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach. Použitie je podobné, ako použitie choppra s bonusom v podobe ochrany pred vetrom a možnosti nabaliť si do troch veľkých brašní kozmetický salón svojej frajerky, ktorá si v pohodlnej zadnej sedačke vychutnáva jazdu podobne ako ty (obr. 5).
Obr. 5 - Cruiser |
Custom: môže mať za základ ktorýkoľvek z predošlých typov. Je očesaný od všetkých zbytočných ozdôbok a viac–menej úspešne sa usiluje o športový charakter. Ten sa dá dosiahnuť úpravou dávkovania zmesi, skrátenými blatníkmi, nízkymi riadidlami, ladenými výfukmi, USD teleskopmi, malým jednosedlom, šošovkou v „street“ maske namiesto veľkého reflektoru a veľmi-veľmi nebezpečným pohľadom jazdca. Použitie na turistiku a balenie stopáriek je obmedzené na najvyššiu mieru (obr. 6).
Obr. 6 - Custom |
Motocykle typu CCC neoplývajú mimoriadnymi jazdnými vlastnosťami, zato však poskytujú príjemné vibrácie. Kupujú si ich dva úplne odlišné typy ľudí:
CCC si dlho držia svoju cenu. Málokto sa na nich snaží gumovať, stavať na zadné, lámať rýchlostné rekordy, skákať v bahne, ani sa nedajú používať na tisíckilometrové expedície v extrémnych podmienkach. Nie sú plné elektroniky alebo jemnej mechaniky. Nepodliehajú módnym trendom. Nepraskajú na nich plasty. Nestrácajú hodnotu. Mám ich rád.
Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v Motomagazíne.
Pridané: 03.07.2006 Autor: vadim Zdieľať
| Seriál článkov: Kategórie motocyklov | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 16385 | Včera: 196157