Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

Minitest prídavného brzdového svetla Excelle Ray

 Zdieľať

Pridané: 29.06.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15168 [Testy a predstavenia - Test]

Máloktorá motorka má brzdové svetlo riešené samostatne, obrovská väčšina z nich ho má kombinované s koncovým svetlom. To je dosť na škodu, lebo tým klesá naša bezpečnosť na cestách. A to svetlo navyše zvykne byť zahádzané blatom, prachom, batožinou a podobne...

Keď sa pozrieme do kategórie áut, tak zistíme, že už azda neexistuje ani jedno, ktoré by sa vyrábalo bez tretieho, teda samostatného, brzdového svetla. Je v tom neodškriepiteľný dôvod – toto svetlo sa zapne iba pri brzdení, teda je oveľa kontrastnejšie a hneď padne do očí, čo prispieva k väčšej bezpečnosti.

Problém tohto chýbajúceho samostatného svetla elegantne rieši anglický výrobok s názvom Excelle Ray. Zozadu na prilbu si prilepíš svetlo, ktoré sa rozsvieti vždy spolu s brzdovým v zadnom svetle. Funguje to tak, že v žiarovke zo skupinových LED diód, ktorou nahradíš tú svoju doterajšiu v koncovom svetle, je umiestnený malý vysielač, ktorý pri stlačení brzdy, a tým pádom aj zapnutí brzdového svetla, vyšle signál do svetla na prilbe. Žiarovka teda funguje ako diaľkový ovládač či spínač, takže so svetlom nie je spojená žiadnymi káblami.

 Balenie prídavného brzdového svetla Excelle Ray
Balenie prídavného brzdového svetla Excelle Ray

Prax

Prídavné svetlo na prilbe má tvar pásu. Je v ňom šesť LED diód a štyri malé batérie (ako do hodiniek). Aby sa batérie šetrili, je vypínateľné. To znamená, že je vhodné po jazde ho vypnúť a pred ňou zase zapnúť – nič pre zábudlivcov. Ak na to zabudneš, akoby si ho ani nemal.

Odporúčam najprv si vyskúšať miesto, na ktoré svetlo na prilbu nalepíš. Veľa totiž záleží aj od typu motorky a posedu jazdca – na väčšine strojov je jazdec v miernom predklone, preto by sa svetlo malo lepiť čo najbližšie k spodnej hrane prilby, aby lúče diód smerovali podľa možnosti vodorovne.

 Prídavné svetlo, ktoré sa nalepí zozadu na prilbu a žiarovka do koncového svetla, v ktorej je vysielač
Prídavné svetlo, ktoré sa nalepí zozadu na prilbu a žiarovka do koncového svetla, v ktorej je vysielač

Svetlo disponuje aj funkciou „výstražné blikanie“. Tá sa dá využiť napríklad pri neplánovanej zastávke pri krajnici, pri oprave motorky, pri nehode alebo v škaredom počasí.

Žiarovka, ktorá vysiela signály do prídavného svetla, funguje ako koncové aj brzdové svetlo. Pasuje do klasickej objímky používanej v podstate vo všetkých koncových svetlách. Pozostáva z dvanástich LED diód, z ktorých polovica je kvôli lepšiemu rozptylu svetla nasmerovaná do boku. LED diódy majú oproti klasickej vláknovej žiarovke obrovskú výhodu, ktorá spočíva v omnoho rýchlejšom rozsvietení. Pri jazde na diaľnici v rýchlosti napríklad 130 km/h tak vodič vozidla idúceho za tebou vie o tvojom brzdení oveľa skôr.

 Prídavné brzdové svetlo na prilbe
Prídavné brzdové svetlo na prilbe

Montáž

Čas potrebný na montáž tejto zaujímavej vecičky sa v podstate rovná času potrebnému na výmenu žiarovky a nalepenie prídavného svetla. Nič viac nie je potrebné k tomu, aby ťa vodiči idúci za tebou lepšie videli, keď začneš brzdiť. Cena prídavného brzdového svetla Excelle Ray je 1290 Sk.

 Rozsvietené obe brzdové svetlá
Rozsvietené obe brzdové svetlá

Záver

Myšlienka prídavného brzdového svetla je vynikajúca. Pre jedincov, ktorí mali tú česť byť nabratí autom zozadu, priam spásonosná. Svetlo však musí byť dobre viditeľné. Excelle Ray funguje výborne, ale za slnečného počasia ho vidieť poslabšie. Konštruktéri mohli radšej použiť batérie typu AAA (aj za cenu zväčšenia rozmerov), do pásu dať viac diód a rôzne ich nasmerovať. To by viditeľnosť elegantne vyriešilo.

Navečer, v noci alebo za škaredého počasia je však šesť diód dobre vidno, takže aj menej všímavým vodičom za tebou je hneď jasné, že ideš na brzdy.

Excelle Ray na test zapožičala firma Styx.

Pridané: 29.06.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 70636 | Včera: 117753