Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

Luma Xmart - zámok na kotúč a stupačka v jednom

 Zdieľať

Pridané: 04.04.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 14390 [Testy a predstavenia - Test]

Ak používaš zámok na kotúč, je dosť možné, že si raz naň pri odomykaní a štartovaní motorky zabudol, zaradil si jednotku, pustil spojku a... Tresk. Škoda pri takomto incidente nebýva malá a pohybuje sa rádovo v desaťtisícoch korún.

Človek je tvor zábudlivý a preto bolo vymyslených zopár vecičiek, ktoré by týmto nepríjemnostiam mali zabrániť. Kotúčový zámok s názvom Xmart, kombinovaný so stupačkou, je v jednou z nich.

Vyrába ho španielska firma Luma, ktorá v oblasti výroby zámkov pôsobí už nejaký ten čas. Xmart je však úplná novinka, s ktorou prišli na svetlo motocyklového sveta len nedávno. A prečo ho skombinovali práve so stupačkou, je jasné ako facka - keď máš kotúč zamknutý, chýba ti stupačka, čo si všimneš hneď pri nasadaní alebo pri zaraďovaní jednotky. Jednoduché a účinné, zachráni ti to kotúč, strmeň, platničky, nervy a možno aj zranenie.

 Odomknutý zámok Luma Xmart
Odomknutý zámok Luma Xmart

Samotný zámok je o niečo väčší a tažší než klasický zámok na kotúč. Zvrchu je jeho väčšia časť potiahnutá gumou, aby sa ňom nešmýkala noha. Aby mohol byť použitý ako stupačka, je potrebné kúpiť si k nemu aj montážnu redukciu priamo na konkrétnu motorku. Redukcie sa vyrábajú pre tieto značky motoriek (v linkách nájdeš aj konkrétne modely):

Montáž

Montáz je skutočne jednoduchá a spočíva v odmontovaní pôvodnej stupačky (pôvodný čap a pružinku budeme potrebovať) a namontovaní vyššie spomenutej montážnej redukcie (pri väčšine motoriek k tomu stačia kombinačky, prípadne aj skrutkovač). Redukcia je navrhnutá tak, aby dovoľovala nastavenie sklonu stupačky (priečne na smer jazdy). K tejto redukcii je potrebné uchytiť kotviacu časť, na ktorú budeš zámok uchycovať (potrebný imbusový kľúč je súčasťou balenia). Táto časť je dodávaná priamo so zámkom a je pre každú motorku rovnaká. Na ňu zacvakneš a uzamkneš zámok a môžeš ísť jazdiť. Je potešiteľné, že aj táto nová stupačka je sklopná tak isto ako pôvodná a nezabudlo sa ani na "obrusovaciu skrutku", ktorá je vo veľkom náklone prvým kontaktom s asfaltom.
Celá montáž zaberie aj menej technicky zdatným jedincom maximálne polhodinku.

 Montážna redukcia s kotviacou časťou
Montážna redukcia s kotviacou časťou

Prevádzka

Je jasné, ako a načo sa bude tento zámok prevtelený do stupačky používať. Osobne som s ním na Varadere odjazdil niekoľko asfaltových aj terénnych kilometrov, počas ktorých som bol väčšinou postavený v stupačkách. Nemám žiadne výhrady k pevnosti ani veľkosti stupačky. Zámok je o niečo širší a dlhší než klasická stupačka. To môže niekomu vyhovovať, ale určite sa nájdu aj takí, ktorým to môže vadiť.

 Zámok nasadený ako stupačka
Zámok nasadený ako stupačka

Vybratie zámku z kotviacej časti (keď je ako stupačka) sa robí normálnym odomknutím pomocou kľúča, takže trvá zlomok sekundy a podobne rýchlo ho nasadíš na kotúč. Pri odomykaní zámku z kotúča a jeho uzamknutí na kotviacu časť je postup presne opačný a rovnako rýchly.

 Zámok je na kotúči - chýba stupačka. Neprehliadnuteľné
Zámok je na kotúči - chýba stupačka. Neprehliadnuteľné

Každopádne, táto vec je veľmi praktická. Najmä pri častých mestských parkovačkách máš zámok vždy poruke (navyše ušetríš miesto v kufri alebo pod sedlom) a ani v strese sa ti nestane incident popísaný v úvode článku.

Dierka na kľúč má svoju záslepku, ktorú odporúčam používať, aby sa neprihodila taká vec, že sa do nej dostane kamienok (počas jazdy v daždi, v prachu...) a už do nej kľúč nestrčíš.

 Zámok na kotúči
Zámok na kotúči

Záver

Ten, kto s motorkou často jazdí a parkuje po meste, príadne robí počas výletov prestávky, na ktorých motorku zamyká, by mal po jednom Xmarte siahnuť. Ak ho nepresvedčí jeho praktickosť, malo by ho presvedčiť to, že Xmart ho pri štartovaní motorky upozorní na to, že je umiestnený na nesprávnom mieste. A to dokáže ušetriť slušné peniaze... Cena tohto zámku je 1890 Sk. Montážna redukcia na konkrétnu značku a model motocykla stojí 250 Sk.

Ako to môže dopadnúť bez Xmartu a s ním, si môžeš pozrieť v oficiálnom spote.

Zámok Luma Xmart na test požičala firma Styx Vráble.

Pridané: 04.04.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 175806 | Včera: 130132