Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 22.03.2006 Autor: Vadim
Čitatelia: 28855 [Technika - Dobré Rady]
Často čítame otázky smutných majiteľov motoriek, ktorí sa pýtajú, ako sa dajú opraviť drobné poškodenia ich miláčikov, vzniknuté bežnou prevádzkou, nešetrným zaobchádzaním alebo pádom.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
Nie som „majster tisícich remesiel“, aby som poznal recept na opravy všetkého druhu, ani nemám v úmysle robiť reklamu firmám, zaoberajúcim sa opravami, alebo propagovať nejakú konkrétnu motokozmetiku, ale napriek tomu ťa chcem upozorniť na niektoré malé triky. Tvoji svetaznalí kamaráti ma určite doplnia.
Poškodenia motocykla môžu vzniknúť na jeho častiach:
Výrobcovia motocyklov používajú väčšinou materiál, ktorý je dobre opracovateľný a zvárateľný. V prípade, že plast zvárateľný nie je, ešte stále netreba hádzať flintu do žita, pretože plast je možné aj lepiť. Pri oprave plastových dielov dokáže skúsený odborník skutočné zázraky: Vyrovnávať pokrivené, zahladiť poškrabané, nahradiť chýbajúce, zosilniť oslabené, a tak podobne. Väčšina amatérskych pokusov končí fiaskom. A aj keď má kutil domáci pocit, že zvíťazil, často ide iba o zbožné želanie, ktoré sa ukáže márnym, pri lakovaní dielu. Na krásnej lesklej nalakovanej ploche vidieť všetky nerovnosti, v horšom prípade zvráskavenia, alebo bublinky a v najhoršom prípade vám váš podomácky zrepasovaný výtvor pri prvom väčšom pnutí urobí jedno veľké a depresívne PUK.
Všetci veľmi dobre vieme, že oceľ podlieha korózii. Pred týmto neduhom ju môžeme chrániť všakovakými relatívne ľahko opraviteľnými nátermi, alebo nástrekmi, alebo galvanicky – pochrómovaním. Výhodou chrómu je jeho vysoká odolnosť všetkému možnému. O to väčší problém nám vznikne, keď sa tenká vrstva chrómu naruší: oprava je nemožná! Každý mechanický zásah viac poškodí, ako pomôže, preto treba dať poškodený diel znovu pochrómovať. Výfuk vám síce chrómovne nezoberú, ale šikovné a snaživé motofirmy si poradia aj s touto prekážkou. A keď už spomíname výfuky – koncovky (tlmiče) výfukov väčšiny športových motocyklov sa dajú bez väčších problémov opraviť, resp. vymeniť plášť. Problémy s pochrómovanými povrchmi nám odpadnú, keď oceľ nahradíme nerezom. Ten po poškriabaní stačí preleštiť. Navyše je húževnatejší a pevnejší, ako väčšina ocelí. Jeho nevýhodou je mierne hnedý odtieň.
Na pripečence na výfukoch je určená vata, ktorá sa nazýva NevrDull a produkuje ju viacej firiem. Dostať ju v motoobchodoch.
Pretože tiež podlieha korózii, je zväčša chránený lakom, alebo galvanicky – eloxom. Pri bežnom poškriabaní stačí prebrúsiť veľmi jemným šmirgľom a preleštiť. Zváranie farebných kovov je veľmi chúlostivá záležitosť, ktorú treba prenechať odborníkom. Také kritické súčiastky, ako je napríklad držiak stúpačky by som radšej ani nezváral. Zato disky kolies nie sú pre odborníka väčším problémom. Je dokonca možné nahradiť ich chýbajúce časti. Páčky spojky a brzdy sú často také lacné, že je výhodnejšie kúpiť ich (kópie) nové, ako sa pokúšať o repas.
Opravy laku sú asi najbežnejšími opravami po menších nehodách. Netreba byť lakomý a opravovať len poškodené miesta. Je výhodnejšie (a často ani nie drahšie) prelakovať celý diel. Pol deci farby vám aj tak nikto nenamieša. Pri bežnom poškriabaní, netreba hneď lakovať, ale stačí prebrúsiť veľmi jemným šmirgľom a preleštiť. Na klasický lak sa nezvykne nanášať priesvitná vrstva. Je to pri malých poškodeniach nevýhodou, pretože sa pri prelešťovaní môžeš dostať až na podkladovú vrstvu. Takže opatrne. Metalíza túto ochrannú vrstvu má a preto sa pri oprave škrabancov dá viacej „tlačiť na pílu“. Lak, ktorý len podľahol zubu času a zmatnel sa dá takmer vždy oživiť do pôvodného lesku. Pretože sa nebavíme o značkách motokozmetiky, ale o možnostiach nápravy, ti odporúčam: Poraď sa so svojim obľúbeným predajcom motodielov. Tato istá rada platí aj na všakovaké mušky, alebo asfaltové škvrny.
V prípade poškodenia nálepiek, ktoré sú prelakované priesvitným lakom (a to je takmer vždy u pôvodného stavu) máš problém – pri oprave nálepky sa nevyhneš ani oprave laku na ktorom je nálepka aplikovaná. Pri nálepkách, ktoré nie sú pod lakom, je postup jednoduchší. V servise si vedia nálepku prekresliť, oskenovať, vyrezať na plotri a znovu nalepiť. Je to podstatne lacnejšie, ako kupovať originál.
Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH
Pridané: 22.03.2006 Autor: Vadim Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 98700 | Včera: 178508