Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Retrospomienka na výstavu Motocykel v rámci bratislavského Autosalónu 2004 v Inchebe

 Zdieľať

Pridané: 23.09.2023 Autor: gilbert
Čitatelia: 1779 [História]

Okolo roku 2000 sa v rámci motoristických výstav pomaly ale isto profilovala špecializovaná motocyklová výstava. Navštívil som viaceré výstavy v Bratislave či v Nitre, ale vždy vystavené motocykle boli len ako spestrenie a nie ako hlavný bod každej výstavy.

Motocyklová výstava je podujatie, na ktorom si každý so záujmom pozrie a prípadne kúpi stroj svojich snov. Práve na výstave Motocykel môžete vedľa seba vidieť zanietených enduristov, motocrossárov, trialistov, cestárov, plošinárov, ale aj tých, ktorí používajú motocykel na cestu do práce, či na dovolenku. Pravdaže, nesmieme zabudnúť na pohodových choppristov, ktorí sú kultovo tetovaní a bradatí.

Keďže minulý režim nebol nijako naklonený motocyklom a dokonca istý popredný komunistický politik vo svojom záchvate rétoriky tvrdil, že je nemysliteľné ísť v nadšenom povojnovom budovaní do socializmu na motorkách. Odvtedy sa bývalé Československo uplo k veľkému bratovi z východu a motocyklovému medzivojnovému rozmachu bol koniec. Motorkári živorili na motorkách domácej výroby a o približovadlách od svetových značiek mohli len snívať. Premietlo sa to aj do bežného života, a snáď každý chcel radšej auto ako motorku, no málokto naň mal.

V roku 2004 som mal vo výbave stále klasický fotoaparát na svitkový film, a preto mojich fotografií je tu poskromne. Do galérie som zakomponoval skeny z brožúrok, ktoré boli vtedy dostupné a v archíve ich mám stále. Zrejme moje nadšenie pre dokumentovanie nebolo také spontánne ako obyčajne. Majiteľ EndoruAktuálu jednostranne zrušil moje hosťovanie v tomto titule. Pani Dudeková to nevidela tak ako on, a ponúkala mi spoluprácu vo forme hľadania nových partnerov časopisu, ale to nikdy nebola moja parketa. Práve ostatnou pomyselnou bodkou teda bola táto reportáž. Moja spolupráca ale pokračovala s ostatnými printovými časopismi nielen zo Slovenska.

Pôvodný text:

Ako po predchádzajúce roky aktuálneho storočia, tak aj v tomto roku sa 17. až 21. 3. 2004 v bratislavskej Inchebe konala špecializovaná motocyklová výstava "Motocykel 2004" v rámci bratislavského "Autosalónu". Ako sa stalo zvykom, motocykloví nadšenci práve touto výstavou otvárajú svoju nadchádzajúcu sezónu.

Každý, kto sa venuje predaju týchto komodít, zahajuje každoročný tvrdý boj o zákazníka, pretože naša situácia zatiaľ nie je taká ako v ostatných vyspelejších krajinách. Tento trend je všadeprítomný a citeľný. Venovať sa len kusovému predaju motocyklov je v našich podmienkach dosť problematické, ale reálne. Ostatný svet akceptuje zväčša kompletný servis, teda mimo predaja motocyklov aj ich servis, možnosť kúpy doplnkov, ba dokonca aj bazár. Preniknúť na slovenský trh sa snažia všetci predajcovia príslušenstva, úpravárenské firmy, leasingové spoločnosti a ponúkajú všetko, čo súvisí s dvoma, prípadne troma kolesami poháňanými akýmkoľvek motorom. Na tejto akcii bolo vidieť ústup klasických socialistických výrobcov. Na prelome storočí som zaregistroval ešte značky Simson, MZ (MZ Kanuni z Turecka), domáce Jawy, ČZ a Babetty, Mopedy Slovensko, či Manet Korádo. Tieto až na českú Jawu a slovenské Korádo úplne vymizli. Nahradili ich doposiaľ v našom teritóriu neznáme čínske výrobky, ktoré vychádzajú z licenčných japonských motocyklov minulého storočia.

Okrem už udomácnených zahraničných značiek, ktoré akceptujú výstavu Motocykel, sa dvaja svetoví výrobcovia tejto výstavy nezúčastnili a síce nemecká BMW a japonská Suzuki, ktoré svoju ponuku vystavovali medzi automobilmi. Hala "C" sa stala teda útočiskom motocyklistov. Najskôr ma zaujali motocykle, ktoré ako biele vrany svietili medzi množstvom skútrov, mopedov a minimotocyklov, ktoré boli otrockými napodobeninami niekdajších japonských honďáckych strojov. V hlave mi preblysla myšlienka na čínskych špecialistov, ktorí vždy ignorovali patentové práva a vo veľkých sériách produkovali až do 90-tych rokov okopírované kývačky Jawa pod názvom Xingfu a okopírované starodávne BMW (licenčné vojnové sovietske M72) pod názvom Donghaj.

Nebol som ďaleko od pravdy, pretože v stánku KEEWAYMOTOR boli skutočne čínske odvodeniny Hondy Monkey (minimotocykel) a Hondy Supercub (prvý štvortaktný skúter s veľkými kolesami). Z celkovej ponuky sa môj záujem scvrkol na mini-enduro SMART (Monkey, 4T), mini-cross PONY(2T), klasické enduro EXCEED 125 a 200(4T) a dnes už neodmysliteľné štvorkolky ATV 50, 100(2T) a 250(4T). Oficiálne tieto motocykle mieni k nám z Maďarska dovážať firma GVP MOTO z Komárna.

Menšia expozícia, ale nemenej zaujímavá, prezentovala produkciu iného čínskeho výrobcu, ktorého stroje niesli názov YUKI. Predovšetkým mali objem vzduchom chladených štvortaktných motorov QINGGI 125 a 250 ccm. Enduro YUKI 125 zas pripomínalo Hondy XL125 z konca 80-tych rokov. Ani v tejto expozícii nechýbali štvorkoly YUKI 150, 200. Na slovenský trh by sa mali dovážať z Čiech s dovozcom YUKI Slovakia sídliacim v Průhoniciach.

V stánku KENTOYA FREERIDE Slovakia z Dolného Kubína som zas objavil čínske motocykle a skútre, no čoskoro dovozca predstaví svoje enduro TRIGGER 135 200 dovezené z Čiech, kde sa už predáva.

Nedá mi nespomenúť ani minicross s motorom a lá Monkey, ktorý som videl v stánku ROSCH Bratislava. Minicross niesol názov CityBike ZY-80 a bol produktom značky ZHONGYU a dovážať by sa mal tiež z Čiech od importéra KUBIMEX. Z ďalších exotických výrobcov to boli indická Hero Puch a už zdomácnená SIAMOTO, ktorá ponúka aj enduro 125.

Najväčším pútačom celej výstavy v hodnotení mojou maličkosťou bola APRILIA CapoNord Rally Raid. Zaradila sa do elity takých vidlicákov ako Honda Varadero, TransAlp, Ducati Multistrada, Cagiva Navigator, či KTM Adeventure. Škoda, že veľké enduro Moto Guzzi prestala Aprilia ako nový majiteľ produkovať. Aprilia nezabudla ani na modifikácie Pegasa Tuscany Tibet Raid. Z klasických motocyklov predstavila len minicross Mini RX 50. Pracovníci stánku mi ale prezradili, že značka sa chce presadiť neskôr na Slovensku aj ostrým endurom a crossom 450 ccm 4T.

Ako som naznačil, Ducati nezabudla na svoje vavríny z motocrossu a terénnych súťaží. Svojimi motormi dopomohla popularite Elefantov a Canyonov z edície deštruktorov talianskej klasiky. Po vykúpení sa zo spárov zberateľov svetových značiek predstavila Multistradu, ktorú mieni dovážať aj na Slovensko (Ducati Slovakia) cez firmu ASFALTELAST-S z Levíc.

Najväčší počet endúr a crossov na meter štvorcový (m²) od rôznych výrobcov bol sústredený v stánku "VS-mont" Lazy pod Makytou. Talianske vidlicáky s japonským motorom prezentovala Cagiva Navigator spolu s Canyonom, spolu s modelmi Husqvarny počnúc minicrossom cez klasické crossy, endurá, až po supermotá. Týmto v stánku sekundovali španielske produkty Derbi Enduro a supermotard v podaní 50-ky Senda, ktoré dopĺňal malý terénny quad 50, 100 z thaiwanskej produkcie CPI Crab.

Podobne ladený bol aj stánok Motosport Púchov, kde predajca predstavil japonskú Kawasaki, taliansku TM a Husaberg, ktorý patrí do rodiny KTM.

Tradičné japonské terénne giganty Honda a Yamaha do Bratislavy priviezli svoje kompletné modelové rady nielen OFF ROADOV, ale aj ostatných motocyklov. Crossové a enduro náradie v typickej červeni poskytovalo prierez celkovou ponukou pre Slovensko či dvojtaktov (CRF) alebo štvortaktov (XR) s vodným chladením, či chladením vzduchom v každej objemovej kubatúre od minimotocyklov až po kráľovskú kubatúru. Vrcholom tejto ponuky boli cestné endurá so svojou vlajkovou loďou okapotovaným supermottardom Varadero spolu s maličkým bračekom Varaderom 125. Keďže z výroby bola Afrika Twin stiahnutá minulý rok, tak česť trvaliek hájil ostatný model Transalpu.

Vedľa stánku Hondy mala svoju expozíciu Yamaha, ktorá sa niesla v typickej modrofialovej terénnej fregate. Jej ťahúňom bol model XT 660R, ktorý bol bombasticky pojatý ako priamy potomok slávnej endurotrvalky XT 500 spred tridsiatich rokov. Kompletná ponuka jednotlivých druhov XT (enduro), TT (enduro, cross), WR (enduro), YZ (cross), PW (cross), DT (enduro) bola uzavretá modelom TW (cestným motocyklom s trialovými prvkami). Nedá mi nespomenúť aj verzie supermoto, ktorých prapredkom bol model TDM, ktorý ako okapotovaný supermottart vytvoril z akejsi fiktívnej skupiny FUN-bike úplne nový koncept, ktorý sa nikto doposiaľ neodvážil nazvať okapotované supermoto. Na záver spomeniem aj quady, ktoré v plnej poľnej pripomínajú vojenské terénne monštrá, ktorých predstaviteľom bol model Kodiak 4x4.

Trošku som bol zaskočený skutočnosťou, že už spomímamá značka KTM nemala svoju expozíciu, ale jej vlajková loď z Dakaru sa krčila v stánku s motodoplnkami rodiny Žuborových a Duke bol len exponátom pre prezentáciu motocyklového alarmu. Práve na tomto fakte je vidieť aká je kúpyschopnosť motorkárov na Slovensku.

Aby som neoslavoval len crossové modely, tak aj terénne motocykle z iného súdka mali svoju expozíciu. TRIAL ako disciplína na Slovensku sa rozbieha do nového života a teda je na mieste, že v stánku SMF túto disciplínu pripomínala trialová BETA. Samozrejme nebola sama, hneď vedľa sa prezentovala francúzska SCORPA, ktorá sa vo svete presadila ako jedna z posledných značiek špecializujúcich sa na Trial. Začínala, keď na trhu zostal voľný trialový dvojtaktný motor ROTAX. Tento bol pôvodne pripravený pre značku Aprilia, ktorej vedenie trialový vývoj zrušilo. Súčastná Scorpa, na Slovensku prezentovaná Vladom Kothayom, má v ponuke 2004 aj štvortaktný motor Yamaha. Týmto činom sa stala členom štvortaktnej elity, ktorú v 80-tych rokoch prezentovala Honda a čiastočne Amstrong CCM a v Čehách to je Shupa s čínskym štvortaktom a lá Monkey. Dúfajme, že na trialových šampionátoch už nebude štvortaktné dunenie raritou, veď v motocrosse sa štvortakty už udomácnili.

Mimo haly C teda svoje motocykle predstavovala nemecká BMW. Napriek tomu, že klasickým terénnym pretekom sa významne nevenovala jej postavenie na enduro trhu je neotrasiteľné vďaka ankete časopisu Motorrad a vavrínom z Dakaru. Jej hlavným pútačom teda bol klasický boxer a najmodernejší jenovalec, ktorého pôvod môžeme hľadať v Rotaxe aj pre Apriliu, ako aj pre prototyp ostatnej Jawy. Bavoráky sú a budú teda veľké cesťáky aj na cesty v miernom teréne.

Na záver si neodpustím produkty Suzuki, ktoré už akosi farebne stratili svoj šarm spred desiatok rokov, kedy v teréne Honda bola červená, Kawasaki zelená a Suzuki žltá. Suzuki predstavila nielen crossy, endurá ale aj populárne quady.

Pri pohľade na minulé ročníky výstavy Motocykel pozorujem, že zmena je život a to čo sa zdalo už neotrasiteľné je dnes v rozklade a to o čom nikto nevedel dnes je na výslní. Dúfam ale, že budúcnosť bude motocyklistom priaznivo naklonená a aj menej finančne zdatní motocyklisti si budú môcť kúpiť nielen najlacnejší moped, ale aj viacúčelový motocykel.

Pridané: 23.09.2023 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 201203 | Včera: 243292