Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 31.07.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14640 [Testy a predstavenia - Test]
Poobede sme presedlali z eRka na štandardnú verziu. Iné delené sedlo, nižšie zdvihy, jednoduchší podvozok bez nastavenia, vyššie turistické plexi, ale celkový dojem skoro rovnaký.
Sedlo je fakt nízko, toto sa KTM podarilo, pretože mnoho ľudí má práve s týmto problém pri Adventure motorkách. Tu jezadný tlmič sklopený dopredu a tak je rám v mieste sedla znížený. Pre mňa čo mám 182 cm mi bolo sedlo v spodnej polohe až nízko. Znovu nejde len o číslo - výška sedla: 850 mm, ale aj o stavbu a štíhlosť motorky, čo rozhoduje ako jazdec dotiahne na zem. Tu je to zvládnuté na jednotku a aj jazdci nižšieho vzrastu sa môžu po tejto motorke s kľudom poobzerať
Je fajn že KTM zachovala možnosť nastavenia výšky sedla a tak som si pred cestou do Bosny sedlo dvihol do hornej polohy a bolo to úplne OK. Inak je štandardná verzia obutá na rovnakých offroad kolesách 21 a 18 palcov čo je super. Kolesá sú bezdušové a v týchto rozmeroch dnes aj turista nájde pneumatiky na každé podmienky, od športových cestných, cez turistické až po offroad štuple alebo dokonca motokrosové gumy.
Keď už sme teda usadený môžeme vyraziť do zákrut. KTM-ka tu má dve silné zbrane: skvelú ovládateľnosť vďaka nízkemu ťažisku a točivý motor hladný po otáčkach. V spojení s quick-shifterom je to vlastne športový bike s ktorým si plne užívam jazdu v zákrutách.
Ako v teréne tak ani na ceste nenáchádzam kritiku na brzdový systém. Najmodernejšie náklonové ABS dodá istotu v krízových situáciách a na bežné brzdenie si jazdec vystačí aj s jedným (dvoma) prstami na páčke. Spojku vďaka quick-shifteru na ceste takmer ani nepoužívam.
95 koní na prvý pohľad nevyzerá ohurujúco, ale tu je to utlmené hlavne kvôli Euro normám a možnosti postaviť 35 kW verziu a takýto výkon majú aj všetci konkurenti. Motor KTM Lc8 (Liquid compact 8 ventil) má svoj charakteristický mechanický zvuk, na ktorý si treba na začiatku zvyknúť. Za jazdy sa mechanické zvuky akoby vytrácajú a v bežných otáčkach kde sa jazdí nevnímam rušivé zvuky a ani vibrácie. Motor hodnotí ako veľmi zábavný, točivý dvojvalec na športovú jazdu – ako inak veď je to KTM – Ready to race mašina.
Tie pravé turistické vlastnosti 790 Adventure som vyskúšal počas týždňa v Bosne. Ako som spomínal dvihol som si sedlo do vyššej polohy a aj s mojou výškou (182 cm) som sedel komfortne. Plexi je tu vyššie turistické, ale na môj vkus je až príliš sklonené k jazdcovi. Ocenil by som keby bolo strmšie a tým pádom ďalej od jazdcovej prilby. Inak ale musím povedať že fungovalo v poriadku, absolvoval som s ním takmer 900 km jazdu až do Bosny a nemusel som ani čistiť plexi na prilbe od mušiek. Na cestu domov som si dal plexi do spodnej polohy, menej vibrovalo, viac sa mi to páčilo ale už sem tam nejaká tá muška našla cestu na moju prilbu. Inak na zmenu polohy plexi potrebuješ jeden torx kľúč (je v náradí pod ľavým podsedlovým plastom) a povoliť jedinú šróbu.
Inak je ochrana jazdca pred dažďom výborná a to aj vďaka jed nádrži v spodnej časti kde kryje nohy. Dažďa som si užíval hodne a bolo to naozaj v pohode. Pohodlie na sedle fajn. Cestu z Bosny som dal na šupu 900 km za jeden deň (od cca 10-21 hod) a nebol som nijako extra rozbitý.
Skvelá vec na tento motorke je spotreba. Ja viem znie to až neuveriteľne keď píšem o KTM, ale verte mi je to tak. Dlhodobý priemer celého tripu do Bosny s diaľnicou na tempomate aj na 160 kmh, hustou premávkou v Bosne a 4 dňami offroad jazdenia bol 4,8 l/100 km. Pri pomalej jazde v hustej premávke som šiel pod 4 litre, na diaľnici okolo 5 pri 130 km/h a keď som šiel trochu rýchlejšie tak sa spotreba „vyštverala“ na 5,5 l/100 km. Dojazd je teda bežne okolo 350 km po rezervu a môže byť aj viac.
Zaujímavosťou je že táto motorka má palivomer ktorý ukazduje len polovicu nádrže a o tú spodnú. Je to tak vyznačené aj na prístrojovke. Je to dané jej tvarom, takže plné „paličky“ na ukazovateli znamenajú že máš pol nádrže a koľko je nad tým o tom nevieš. Preto aj keď natankuješ plnú tak motorka ukazuje dojazd 200+ km. Je to taká drobnosť, z praktického hľadiska nič hrozné, dôležité je vedieť že ti benzín dochádza a vieš to viac ako 200 km.
Z praktických vecí ma potešila 12V zásuvka, pekne som si dobíjal mobil, ktorý som mal aj ako navigáciu keď bolo treba. Tiež som využil odkladací priestor pod pravým podsedlovým plastom veľmi rýchlo dostupný a vošiel mi do neho malý sprej na reťaz zabalený v handričke... Pod plastom na druhej strane je uložené praktické náradie – znovu rýchlo dostupné a všetko potrebné v ňom.
Dobrý bol aj nosič na batožinu, bez problémov som upevnil rolku s batožinou a na ňu ešte ruksak s foto výbavou. Na ceste späť som dokonca odviezol aj dvojicu pneumatík. Bez problémov som si vystačil aj bez bočných kufrov.
Štandardná verzia nie je žiadna „očesaná“ alebo „low-cost“ verzia eRkovej Adventúry. Je to veľmi rozumne postavená motorka so zameraním viac na turistiku. Vynikne nízkym sedlom. Podvozok je asfaltový, ale v Bosne ukázal, že dokáže s prstom v nose lietať aj po miestnych kamenistých pistách často v rýchlostiach 100 km/h+. Rally mód sa dá dokúpiť aj do tejto verzie čo je super. Celkovom tento turista zvládne v teréne bez akýchkoľvek problémov všetko to ako všetci jeho konkurenti. To eRko to posúva v teréne ešte o level vyššie... Na konci Bosniackeho dobrodružstva som vôbec neľutoval že som osedlal štandardnú verziu, lebo som mal možnosť aspoň odhaliť je možnosti...
Rovnaká konštrukcia a kolesá ako R model, pocitovo veľmi ľahká a obratná motorka, nízke sedlo, odolnosť celej konštrukcie, vymeniteľné plasty (alebo polepy na nich), 12V zásuvka, točivý športový motor, skvelá spotreba a dojazd | plexi vibruje a mohlo byť umiestnené strmšie, trochu hlučný motor (mechanické zvuky), nenastaviteľný podvozok |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | KTM |
Model: | 790 Adventure | 790 Adventure R |
Rok: | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 799 ccm | 799 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 88 Nm / 6600 ot. | 88 Nm / 6600 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 65,7 mm | 88 x 65,7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 200 mm | 240 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 240 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | 189 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1509 mm | 1528 mm |
Svetlá výška: | 233 mm | 263 mm |
Objem nádrže: | 20 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | 4.8 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 312 km | cca 312 km |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | za príplatok |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | USD 43mm WP vidlica nenastaviteľná, vzadu nastv. predpätie | USD 48mm WP vidlica |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 02/2019: 12 099 EUR | Cena 02/2019: 13 099 EUR |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 31.07.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161049 | Včera: 158607