Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.06.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 13479 [Testy a predstavenia - Test]
Svartpilen je najnovší prírastok do rodiny „šípov“ - tentoraz čierny s motorom 701, orientovaný do terénu, inšpirovaný svetom flat track a my sme ho testovali v Ostrave a okolí.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula
Video: Miro Lacko a Tomáš Hajduch - Awia
Na jeseň sme jazdili a testovali biely šíp Vitpilen 701 a nešetrili sme chválou. Biely kafáč jazdil po cestách parádne a tak som bol zvedavý ako bude jazdiť Svartpilen.
26.11.2018 - Peter Fischer Čitatelia: 10711 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Áno, asociáciu s Ikea sme použili už pri teste menšieho Vitpilena, ale čo iné nám zostáva, keď táto motorka je dizajnovo tak veľmi švédska ako kreslo Poäng a polica Billy? Pri dizajne to však končí. Jazda je určená pre tých, čo majú gule a len tak sa nepo*erú. Vitpilen 701 nám v redakcii riadne zamotal hlavy!
Oproti Vitpilenu je tu niekoľko zmien, konštrukčných aj dizajnových.
Základom tejto mašiny je veľký jednovalec (692.7 ccm) – čo je dnes niečo ako posledný jednorožec. Výrobcovia sa takémuto motoru dnes v podstate nevenujú. Tu sa bavíme o malej kompaktnej a ľahkej pohonnej jednotke, ktorá, ale ponúka jazdcovi 74.8 k (55.0 kW) a 72 Nm / 6750 ot. a to všetko pri hmotnosti motora len 48 kg.
Okolo motora je postavený minimalistický bike s priehradovým rámom z Cr-Mo trubiek so suchou hmotnosťou pod 150 kg. Aby som bol presný s plne natankovanou 12l nádržou váži Svartpilen 158.5 kg.
Podvozok už tradične dodala firma WP, brzdy Brembo a nechýba elektronika s ABS a trakčnou kontrolou. Moderné je komplet LED osvetlenie aj keď v podobe retro okrúhleho svetlometu. Kolesá nie sú podľa očakávania vypletané, ale odlievané, čo možno viac korešponduje s flat track zameraním. K dispozícii je ale aj novinka Svartpilen 701 Style, ktorý má vypletané kolesá a bronzovú lakovačku a je o 500 eur drahší.
Tak ako veľká motorka s 6-valcom hodne vytŕča z davu tak nejak podobne, ale na opačnom konci spektra, je na tom aj kompaktný malý športový jednovalec. Doba je dnes taká že motorky sú výkonné, napratané elektronickými asistentami a tak jazda na nich je jednoduchá. Priemerný jazdec sa nemusí obávať krotiť ani 160 koňovú mašinu, trakčná kontrola sa postará o akceleráciu a náklonové ABS stráži brzdy. Motory majú silu v celom spektre otáčok a jazdec nemusí ani veľa radiť.
Jazdec „rozmaznaný“ z takejto mašiny potom len ťažko chápe jazdu na 690 kubíkovom jednovalci. Toto totiž nie je motorka pre „dôchodcu“, toto je motorka pre jazdca, ktorý vie a chce jazdiť. Tento motor má naozaj skvelý výkon – 75 koní v takto kompaktom balení dáva motorke jazdné schopnosti o ktorých môžu mastodonty len snívať. Ale tento potenciál treba vedieť aj využiť.
Tento bike vybavený obojsmerným quickshifterom sa mení na generátor zábavy, ak využijete hornú polovicu otáčok. Tu zistíte že môžete brzdiť oveľa neskôr, zákrutu prejdete hračkársky jednoducho a akcelerovať môžete oveľa skôr ako by ste čakali. Ak budete mať tú možnosť tak si to vyskúšajte a objavíte možno nový rozmer motorkovania.
Vo areálivysokej pece v Ostrave pre nás organizátori akcie našli aj plochu vysypanú kermičitým pieskom z pece. Mohli sme sa tam trochu vyblbnúť a aspoň trochu vyskúšať Svartpilen v teréne. Ja na piesku jazdím naozaj rád tak som si to tam užíval plnými dúškami.
Prekvapilo ma, že aj keď na to nevyzerá tak sa dá pomerne dobre na Svratpilene postaviť aj do stupačiek. Samozrejme pomerne predklonený, ale aj tak sa motorka v teréne skvele ovládala. Ďalšou výhodou bola aj nízka hmotnosť, takže aj keď predné koleso ušlo (čo sa stálo pomerne často) tak som vedel udržať Svartpilena a nepoložiť ho.
Nebudem tvrdiť že to je enduro, pretože nie je, ale je to motorka, ktorou nejaký ten terén prejdeš, V pohode zvládne aj nejakú poľnú cestu či šotolinu, aby si sa dostal tam kam potreuješ.
Posed na Svratpilene je ako na naháči, je o hodne praktickejší a uvoľnenejší ako na Vitpilene, kde si predklonený. To z neho podľa mňa robí aj motorkou na každý deň a nejaké to dochádzanie do práce a podobne. Ak ti do ruksaka vôjde to čo do práce potrebuješ tak to môže byť ideálny zábavný spoločník – akurát je tu riziko, že z práce nepôjdeš rovno domov ale budeš sa voziť po okolí...
Vďaka tomu posedu sa dajú na tomto dávať v pohode aj bežné celodenné výlety. 200-300 km za deň nie je na Svartpilene absolútne žiadny problém. Aj keď to tak nevyzerá tak za jazdcom je aj sedlo pre spolujazdca. Je spravené tak, že vyzerá ako tvrdý plast, ale je to normálne sedlo a sú tam aj stupačky.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 04.06.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 153159 | Včera: 226258