Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 25.02.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 10694 [Testy a predstavenia - Test]
Vonku to už vyzeralo že jar je tu a zrazu máme znovu pod nulou... Motorkára by mohla chytiť aj zimná depresia, avšak nie toho, kto má doma TOTO. Priatelia toto je vec, ktorá vylieči každú zimnú depku!!! Neskutočná zimná zábava - konverzia enduro motorky na snow bike.
Text a video: Tomáš Hajduch - Awia
Kamera: Rado Žubor
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Vlado Brniak, Adam Šipikal
14. február je deň keď chlapi zvyčajne kupujú kytice - nie však pre nás. My nalievame benzín do nádrže a naťahujeme chrániče. Čaká nás zimná zábavka aká nemá konkurenciu. KTM 500 EXC s kitom Polaris Timbersled a Husaberg FE 350 s kitom Camso DTS 129 a viac ako pol metra snehu na lúkach a v lesoch.
Inšpirácia na túto vecičku prišla zo severnej ameriky (USA, Kanada) a zo sveta snežných skútrov. Ide o kit na motorku, ktorý ju premení na neskutočný stroj schopný jazdiť v hlbokom snehu. Kit obsahuje všetko potrebné na konverziu:
Motorky boli naviac vybavené odpruženými riaditkami Flexx Handlebar. Je to vraj veľmi vhodné pretože niekedy ak je v snehu schovaný nejaký kameň, koreň alebo čosi tvrdé vie to dať riadnu ranu, ktorý jazdec neočakáva. Samozrejme nemohli chýbať a vyhrievané rukoväte na komfortnejšiu jazdu v zime.
KTM mala naviac aj zadný centrálny tlmič. Každý pás je totiž sám o sebe odpružený, ale montážou zadného tlmiča sa dá zvýšiť komfort a získať extra odpruženie na skoky a podobne. Skákali sme však na oboch motorkách.
Lepšie je raz vidieť ako 100-krát počuť sa vraví. Tu je to tak, že ešte lepšie je si to vyskúšať. No a to sa nám podarilo. Ale aby ste vy videli tak vám hneď z úvodu prinesieme parádne videjko čo to dokáže:
Ak by som to mal povedať v skratke jazdí to skvele a nie je to až také zložité ako sa na prvý pohľad zdá. V provom rade poviem, že ta jazda je v mnohom podobná jazde na motorke - na endure. Nechýba tam tá zábava, ľahkosť, naklápanie, práca s plynom s telom, s ťažiskom. Je to hodne odlišné od jazdy na snežnom skútri ktorý by som prirovnal skôr k jazde na štorkolke.
Začnime ale od začiatku. Motorka stojí sama aj bez bočného stojanu a to vďaka širokej lyži a pásu. Ak je mäkký sneh tak môže byť problém na ňu vysadnúť, keď sa čižmami boríš po kolená v snehu tak sedlo je fakt vysoko :-) Keď sa to ale podarí tak štartuješ klasicky, máš tam spojku a kvaltuješ nohou ako na motorke. Pri prvom rozbehu zistíš že ten pás má v snehu riadny záber (lopatky majú výšku cez 6 cm) Pri pomalom rozbehu to vôbec nehrabe a ako celok to má tendenciu ísť rovno. Predná lyža má dosť odpor a na zatáčanie to chce silu.
Potom ale trochu prenesieš váhu, naklopíš to a zistíš že to začne zatáčať. Spočiatku si na to musíš zvyknúť - to naklopenie na tak širokom a dlhom páse nie je také ľahké ako na motorke, ten impulz od jazdca musí byť väčší ale potom to ide. No a práve keď sa to začne naklápať tak zistíš ako na tom jazdiť.
Na to aby to šlo dobre to chce plyn a rýchlosť - na rovinkách je to v pohode. Chce to ale plyn aj keď s tým ideš do zákruty, úplne najlepšie je držať to poriadne pod krkom aby aj ten pás trochu hrabal a zatáčalo to. Zákruty teda vymetáš podobne ako na endure a pomáhaš si "power driftom" zadku. Veľmi rýchlo som sa tým skamarátil a začal som si to užívať.
Pokiaľ ide o brzdenie tak veľmi to spomaľuje už po ubraní plynu - je to podobné ako snežný alebo vodný skúter. Samozrejme naviac je tam brzda - pravá predná páčka - ktorá ale brzdí zadný pás. Pár krát som po nej siahol ale väčšinu času som si vystačil aj bez toho. Oveľa viac som sa venoval kvaltovaniu a držaniu plynu. Tu bol aj veľký rozdiel medzi 350-tkou a 500-vkou. Vyšší výkon tu vôbec nie je na zahodenie. Na 350-tke je to nekonečné kvaltovanie a točenie toho motora - 500 mala v každej situácii čosi v zásobe a platilo to aj v tých strmých výjazdoch, ktoré sme jazdili.
Keďže je to v mnohom podobné motorke tak to nabáda k podobným činnostiam, napríklad k vykladaniu nohy v zákrute. Treba povedať že na tomto sa dajú robiť fakt veľké náklony + sneh je hlboký, takže tá noha takmer vždy zavadzia. Je dosť nezvyk naučiť sa ju mať na stupačke. Ďalšia vec je jazda v stupačkách - zvyknutý z endura som šiel často do stupačiek, ale tu je možné jazdiť skoro neustále v sedle. V stupačkách tomu viete pomôcť pri terénnych nerovnostiach, skokoch a v strmých výjazdoch či zjazdoch podobne ako na motorke.
Je to dobré pre človeka čo chce na zimu trénovať. Na prestavbu je rozhodne vhodnejšia silnejšia motorka asi 450+. Pravdepodobne ak by som nemal priamu možnosť porovnať 350 vs. 500 , tak by som to ani neriešil. No a na jazdu treba dostatok snehu - aspoň pol metra - teda kvalitnú zimu. Za najväčšie pozitívum beriem to ako je to zábavné, pomerne obratné, ako sa dá jazdiť v stiesnených podmienkach, pomedzi stromy a podobne a samozrejme že sa to dá klopiť. Je to neskutočná zábava.
Cena kitu Camso DTS 129 je 5 700 eur čo nie je zrovna málo. Treba však povedať že to je zlomok ceny snežného skútra, ktorý kúpite a potom vám 9 mesiacov stojí a zaberá miesto v garáži. Prestavba motorky trvá nejaký čas, asi je dobre prirátať aj tie flexi riaditka, vyhrievané rukoväte a povenovať sa aj podvozku. Husaberg mal sériové predné tlmiče a bolo to dosť cítiť - motorka bola ponorená a ovládanie ťažkopádnejšie. Testovaná KTM mala vpredu už vymenené tvrdé struny a navyše vzadu mala doplnkový tlmič.
Zábava ako na motorke, rýchla konverzia, cena zanedbateľná ku kúpe snežného skútra, obratnosť, klopenie, skoky | nie je to najlacnejšie (ale zlomok z ceny skútra), nutné riešiť odvoz niekam na vozíku, potrebuje to vrstvu snehu |
Článok nemá žiadne Pozadia/Wallpapers v galérii!!!
Hmotnosť lyže | 9 kg |
Rozmery lyže | 1100 mm x 305 mm |
Hmotnosť pásu | 61 kg |
Rozmery pásu | 1750 mm x 385 mm |
Hlavný rám | trubkový oceľový + bočné panely hliník |
Brzda pásu | Radiálna dvojpiestik |
Reťaz | 2x Regina 520 |
Napínač reťaze pohonu | Dvojitý v olejovej náplni |
Odpruženie pásu | Torzná pružina a plynový tlmič |
Zdvih odpruženia | 30,5 cm |
Rozmery pásu šírka / dĺžka / výška | 31,75 cm / 328 cm / 6,35 cm |
Lyža | Camso s viacerými vodítkami |
Montážne diely | CNC obrábaný hliník |
Doba montáže | menej ako 2 hod |
Cena kitu | 5 700,- EUR |
Info od výrobcu: | camso.co - DTS 129 |
Text a video: Tomáš Hajduch - Awia
Kamera: Rado Žubor
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Vlado Brniak, Adam Šipikal
Motocykle upravené pásmi na test poskytla spoločnosť Motoshop Žubor Banská Bystrica. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Kini a prilbách Suomy od firmy Styx. Sprievodný jazdec jazdil v oblečení FXR.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Husaberg | KTM |
Model: | FE 350 | 500 EXC-F |
Rok: | 2013 | 2018 |
Kategória: | Enduro | Enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 349.7 ccm | 510.4 ccm |
Kompresný pomer: | 12.3 : 1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 57.5 mm | 95 x 72 mm |
Palivový system: | Keihin EFI 42mm | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 310 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 108.5 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 106.5 kg | |
Výška sedla: | 970 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 345 mm | 345 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 8.5 l |
Doplnková výbava: | ||
Trakčná kontrola: | za príplatok | |
Palivové mapy: | za príplatok | |
Iná výbava: | el. štartér, kick za príplatok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | * Hmotnosť s náplňami bez paliva Cena 06/2016: 10160 EUR (SixDays 10610 EUR) |
Pridané: 25.02.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 6061 | Včera: 179257