Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16663 [Testy a predstavenia - Test]
Pre všetkých fanúšikov toho pravého Duka, nekompromisného športovca s jednovalcovým srdcom, KTM už niekoľko rokov pripravuje aj eRkovú verziu. Napriek tomu, že oba modely toho majú mnoho spoločného, je eRko výrazne iné.
Na prvý pohľad padne do oka oranžový rám a ladený výfuk Akrapovič. Pozornejšie okolo si všimne aj monoblok od Bremba. Ďalšie zmeny sú už potom hlavne pod kapotou, plnohodnotná elektronika vrátane náklonového čidla, a nemôže chýbať plne nastaviteľný podvozok vrátane nastaviteľnej rýchlej a pomalej kompresie vzadu. Za všetko toto ale budeš musieť doplatiť takmer dve tisícky, a tak sa naskytá otázka, či to stojí za to...
Už po prvom vysadnutí viem, že sedím na inom biku, posed je odlišný, oveľa agresívnejší. Sedí sa akoby viac vpredu a stupačky sú vyššie (ale aj zdvihy). Vďaka tomu, že som mal možnosť priamo presadať zo základného modelu na eRko a späť, vnímam rozdiely výraznejšie. Už po rozbehu sa eRko prejavuje ako iný bike, podvozok je naladený oveľa tvrdšie, športovajšie, a dáva jazdcovi skvelú odozvu. Dokonale cítim každý kamienok a presne viem, čo sa deje s predným kolesom. Na rozbitej ceste nie je Duke R tak pohodlný ako základný model, ale predpokladám, že pár klikov na podvozku by to spravilo.
Motoricky sú na tom veľmi podobne - tie 2 kone, čo má eRko naviac, ani nespozoruješ, avšak výfuk Akrapovič mu dáva ešte zaujímavejší zvuk. A okrem toho ušetrí ešte nejaké to kilo. Tu sa začínam hrať aj s mapami - resp. jazdnými režimami. Režim Street je vyladený pekne a hladko na každodenné využitie, nekoná sa žiadne cukanie, odozva na plyn je pekne plynulá. Režim Sport je už iné kafe, reakcia na plyn je pekne ostrá, tak ako to od Duka očakávaš. Ja nie som extra fanúšikom týchto hračiek, pretože si myslím, že každý skôr či neskôr skončí na najvýkonnejšej mape. Tu som však ocenil, že Street má zamatovo hladký prejav a pritom som nemal pocit, že ma nejako výkonovo limituje. Treba ale dodať, že jazdný režim má vplyv aj na funkciu trakčnej kontroly a ABS.
Keď sme pri brzdách, naskytá sa otázka, že či má zmysel nejako základnú brzdu vylepšovať. ERko dostalo do vienka monoblok a radiálnu pumpu, a to je asi to najlepšie, čo sa dnes dá do motorky dať. Brzda je prosto famózna, ovláda sa ľahučko, doslova aj jedným prstom, a skvele sa dávkuje.
Bez mučenia priznám, že na eRku sa mi jazdilo lepšie, ale napriek tomu počas testu na ceste neboli medzi jazdcami výrazné rozdiely. Či som sedlal základný model alebo eRko, nemal som problém stíhať skupine a jazdiť viac menej rovnaké tempo. Takto to platilo o celej našej skupine. I keď je eRko iné na ceste a v bežnej premávke sú rozdiely minimálne. Boli dokonca jazdci, ktorým sa na základnom modeli jazdilo lepšie, vďaka pohodlnejšiemu posedu a mäkšiemu podvozku.
KTM pre nás pripravila aj lahôdku: poobede niekoľko jázd na menšom pobrežnom okruhu Maspalomas. Okruh je vedľa letiska, na pobreží, a namotaný na dosť úzkom páse. Napriek tomu tam ale bolo všetko, pomalé zákruty, rovinky a i dlhá tiahla zákruta pred cieľovkou.
Kým doteraz bol Duke R vskutku tigrom na cestách, až tu ukázal svoj potenciál športového biku. Level zábavy, ktorý vám na okruhu poskytne takto ľahká motorka, sa dá len ťažko opísať. Samozrejme, čím technickejší okruh, tým viac. Na rýchlych okruhoch s dlhými rovinkami by Duke strácal, predsa len 75 koní nie je žiadny zázrak. Takže na Slovakia ring by som sa s ním nehnal, ale na takú Panónku či Hungáč to by bolo iné kafe.
Na okruhu oveľa viac vynikne eRková geometria. Je to motorka stvorená na vysadanie. Na sedle sa perfeknte pohybuje a dobrá je aj opierka sedla za zadkom. Pritom má človek v rukách stroj, ktorý mu dáva neustále vedieť čo sa pod kolesami deje. Okruh v Maspalomas nemal ideálny povrch, vo viacerých zákrutách boli nerovnosti, no podvozok si aj v náklonoch s nimi poradil hravo. Navyše elektronika i s náklonovým čidlom neustále makala, a tak na výjazde zo zákruty stačilo držať plný...
K slovu sa tu dostal aj systém MSR - Motor Slip Regulator, ktorý som doteraz nemal možnosť na okruhu vyskúšať. Do prudkých zákrut som nabiehal po prudkom brzdení z rovinky a podraďoval o dva kvalty. Je to klasika, kde čakáš, že k tomu čo-to povie anti-hop spojka. Tu ale bolo pekne vidieť v akcii systém MSR, ktorý pomedzi to stihol ešte mierne pridať plyn. Je to zaujímavé, pretože vieš, že máš plyn zavretý, a keď podradíš, tak na krátko elektronika jemne pridá. Akoby si medzi tým stíhal dať medziplyn. Dobrzďovanie a prudké kvaltovanie je tak plynulejšie.
Na druhú jazdu som zašiel ešte o krok ďalej a navolil v menu Supermoto ABS. Tak páni, toto je už čistokrvná zábavka pre fajnšmekrov. Predné kolo je stále pod dohľadom ABS-ka, ale zo zadkom si môžeš robiť úplne čo chceš. No a poviem vám, že na takto ľahkej motorke sa to aj dá, aj keď takémuto spôsobu jazdy možno inokedy neholduješ. Nájazdy do zákruty kontrolovaným šmykom zadného kolesa sú prudko návykové... Posúval som to stále o kúsok ďalej, až som to raz prepískol... Našťastie to zostalo bez následkov...
Tentoraz konkurenciu medzi jednovalcami ani hľadať nebudem. Jednoducho nie je čo. Cenovka Duke R už mu ale dáva do výberu aj väčšie biky konkurenčných značiek. Asi nikoho neprekvapí, že žiaden z nich nemôže konkurovať hmotnosťou, no ani elektronickou výbavou. Začnem Yamahou MT-09, ktorá má vďaka väčšiemu motoru navrch hlavne výkonovo, hmotnosťou nie je na tom až tak zle, a má zaujímavú cenovku. Ak by bol záujem o štvorval, je tu napríklad Kawasaki Z800, ale hmotnosťou už úplne inde. Ľahučký trojval ponúka aj Triumph Street Triple, a tu by možno stálo za to sa obzrieť aj po eRkovej verzii. No a spomeniem ešte talianskeho zástupcu strihnutého do supermoto štýlu Aprilia Dorsoduro 750. A to určite nie je všetko.
Duke R je chuťovka. Cenovka je naozaj dosť vysoká, takže pre koho vlastne je? Určite pre človeka, ktorý dokáže oceniť to, čo v ňom je. Teda niekoho, kto dokáže využiť ten potenciál, ktorý mu dá bike s hmotnosťou pod 150 kg a zároveň chce prémiový podvozok, brzdy, výfuk a elektroniku. A či sa oplatí doložiť tých cca 1900 eur od základného modelu? Ak by ste si zrátali cenu tých doplnkov a nahodil ich na základného Duka, určite by vás to vyšlo na viac ako 1900 eurodukátov, takže vďaka KTM, že to pre nás robí, a že si môže každý vybrať.
Na mieste začínajúceho či pohodového jazdca by som zvolil základnú verziu. Ak by mi Duke a jednovalcová čistokrvná zábava učarovala, neváhal by som a šiel do eRka.
Jednoducho: najvýkonnejší, najľahší a najlepšie vybavený športový jednovalec, čistokrvná zábava | jedine cena a quickshifter chýba aj v ponuke doplnkov |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,2 l/100km |
Objem nádrže | 14 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 201 km |
Cena motorky | Duke 8 390,- EUR, Duke R: 10 290,- EUR |
Pozri si KTM konfigurátor.
Nosič kufra topcase | 121,98 EUR |
Kufor topcase 48l | 292,13 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 565,10 EUR |
Príplatok ABS | v sérii |
Výfuk Akrapovič | 649,90 EUR |
Kryty rukovätí s hliníkovou výstuhou | 99,22 EUR |
Turistické plexi | 31,88 EUR |
Tankvak | 148,52 EUR |
Padacie rámy | 158,90 EUR |
Ochrana motora | 201,30 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Kawasaki | Triumph | Aprilia |
Model: | 690 Duke R | MT-09 | Z800 | Street Triple | Dorsoduro 750 |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | ||||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Supermoto |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | radový trojvalec | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 847 ccm | 806 ccm | 675 ccm | 749.9 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / 8000 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 112.9 k (83.0 kW) / 10200 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 11850 ot. | 91.5 k (67.3 kW) / 8750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 74 Nm / 6500 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. | 83 Nm / 8000 ot. | 68 Nm / 9750 ot. | 82 Nm / 4500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 11.5 : 1 | 11.9:1 | 11:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80,0 mm | 78 x 59.1 mm | 71 x 50.9 | 74.0 x 52.3 mm | 92 x 56.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 137 mm | 120 mm | 110 mm | 160 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 130 mm | 137 mm | 125 mm | 160 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 298 mm | 310 mm | 310 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70 R17 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 250 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-17 | 180/55-17 | 180/55-17 | 180/55 R17 | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 147.5 kg | 186 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 188 kg | 229 kg | 183 kg | ||
Výška sedla: | 865 mm | 815 mm | 834 mm | 820 mm | 870 mm |
Rázvor: | 1466 mm | 1440 mm | 1445 mm | 1410 mm | 1505 mm |
Dĺžka: | 2075 mm | 2100 mm | 2055 mm | 2216 mm | |
Šírka: | 815 mm | 800 mm | 740 mm | 905 mm | |
Výška: | 1135 mm | 1050 mm | 1060 mm | 1185 mm | |
Svetlá výška: | 192 mm | 135 mm | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 14 l | 14 l | 17 l | 17.4 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.3 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 198 km | ||||
Servisný interval: | 10 000km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | ||||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||||
Tempomat: | nie | ||||
El. Podvozok: | nie | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľná 43mm WP vidlica a tlmič, TFT prístrojovka, náklonové ABS, MTC, MSR | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 01/2016: 10290 EUR | Cena 10/2015: 7890 EUR (s ABS - 8690 EUR) | Cena 10/2015 8 295 € (s ABS 8 795,- €) | Cena 01/2016: 9990 EUR |
Pridané: 08.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 84191 | Včera: 120500