Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.01.2005 Autor: Cistic
Čitatelia: 14297 [Vaše stroje - Moja motorka]
Sezóna 2004 je úž dávno za nami a len tak z nostalgie som sa rozhodol ju zbilancovať z môjho pohľadu.
Pre mnohých z vás rovnako ako aj pre mňa to bola úplne prvá skutočná sezóna. Lebo rátať do toho 10 rokov na Simsone sa mi zdá ako písať o mladšej dobe kamennej. Bola to prvá skutočná sezóna so všetkým čo k tomu patrí. So zháňaním všetkých možných informácii o motorkách, akú, kde, ako, za koľko no proste tie najpríjemnejšie starosti aké môže motorkár vo svojom živote zažiť, ak teda nerátam zistenie že motorka nejde preto lebo ste si zabudli pustiť benzín.
U mňa všetko to snaženie vyvrcholilo začiatkom apríla kedy som konečne kúpil svoj vytúžený stroj Suzuki VZ 800 Marauder.
...tak takéhoto som ho kúpil. |
Áno už som o ňom na Motoride raz písal v rubrike Vaše stroje. Avšak vtedy sa moje skúsenosti rovnali nule. Teraz by som skôr zhodnotil s odstupom času a po tom čo som stratil tzv. panictvo na ťažkej motorke skúsenosti ktoré som získal predovšetkým pre tých ktorý potrebujú poradiť.
Hneď na začiatku som vedel že chcem Chopper čo mi veľmi uľahčilo hľadanie. Niečo malého do 250ccm. Aby som sa ako že naučil jazdiť a hlavne aby to veľa nestálo čiže Talianske Siamoto alebo dvojbubnová práčka od Hyosungu. Ani som sa nenazdal a bol som kamarátmi čo majú motorky presvedčený že je to málo kubíkov na moju váhu a že po roku budem smutne zháňať koníky ktoré by ma potiahli a k tomu ten nešťastný výber typov. Tak som sa zrazu dostal k Yamahe Virago 535. Obľúbený známi a spoľahlivý stroj. Na šťastie som si nechal dosť času a hľadal po inzerátoch po celej republike až zrazu kolega z práce predo mňa hodil fotku Suzuki Marauder. Bola to taká malá fotka ani som nevedel čo je to za objem ale páčila sa mi. Tak šup ho na internet a a a ďalej niet o čom. Ani neviem kde sa zrazu stratili zábrany z objemu. 800 kubíkov mi v ušiach zvonilo ako rajská hudba. Tak tento stroj bol vyrobený presne pre mňa.
Športovo ladený Cruiser. V-motor a kvapkovitá nádrž ako na klasických Chopproch. Liate kolesá, vpredu široká a vzadu ešte širšia guma, Upside-Down predná vidla, úzke T riadidlá a kopec chrómu. Pozrel som sa však do inzerátov, zbadal cenu a zaplakal. Ale túžba bola silnejšia. Ani spávať som nemohol. No čo nekúpim si auto, nepôjdem na dovolenku, budem sa strihať sám a ušetrím na holičovi ale Marauder budem mať. A tak sa aj stalo. Myslím že som naďabil na veľmi solídneho predajcu. Úprimne mi povedal že motorka bola „trochu“ búraná spredu.
Časom som zistil že trochu bolo o dosť viac ale spoznal som to až vtedy keď som mal moto rozobraté. Jediné čo ma mohlo varovať bolo že smerovky boli namiesto nad spodnými okuliarami pod, čím zakrývali jemne zdeformovaný tlmič ktorý bol vyrovnávaný a že reflektor som musel nastaviť úplne do krajnej polohy aby svietil podľa pravidiel. Avšak ten kto to opravoval si dal ozaj záležať. Predný blatník bol lepený a prelakovaný dokonale aj s originálnymi nálepkami rovnako ako aj reflektor. Inak bola motorka v perfektnom stave. Nikde žiadne škrabance. Stúpačky, páčky, riadidlá, výfuk všetko originál Suzuki bez akéhokoľvek poškodenia. A 18.000km na tachometri pri 3,5 ročnej motorke sa podľa mňa dalo aj uveriť. K tomu som dokonca dostal aj originál servisnú knižku so všetkými prehliadkami. No a pri tej cene pod 195litrov sa stále utešujem že som kúpil dobre. Lebo v tej dobe u nás Maraudry neklesli pod 215tisíc. Motorka bola v originálnom stave v akom sa predávala na nemeckom trhu odkiaľ bola aj privezená.
Chránič chladiča, ktorý mal od padacieho rámu veľmi ďaleko a vzadu nosič na umelohmotné kufre Kappa Cruiser-Case. Pre moje veľké šťastie mi moja práca umožňovala z času na čas sa dostať do obchodov ako Louis a Polo v Nemecku v časoch keď boli akcie aké u nás nezažil ani Carrefour tesne po novom roku a tak prvé čo som si kúpil bolo oblečenie v Pole. Veľmi dlho som rozmýšľal nad koženou súpravou ale keď som si obliekol najprv kožu a potom Corduru, pohodlie a predovšetkým rozmery môjho sedacieho svalu rozhodli za mňa a vyhrala Cordura. V priloženom prospekte bolo napísane nepremokavé, vzdušné s vyberateľnou termo vložkou a s chráničmi na plecia lakte chrbát kolená a píšťaly. Bunda POLO-ROAD (cena v akcii z 149€ na 55€) bola z materiálu 300D a nohavice POLO-ROAD (cena v akcii z 99€ na 49€) 500D pre laikov pre porovnanie čím menšie číslo tým jemnejšie sieťovaná látka ale zároveň aj menej pevná.Čižmy HYGHWAY 1 som kúpil u Louisa samozrejme kožené (cena v akcii 69€ na 49€). Nepremokavosť súpravy som mal tú možnosť hneď aj otestovať. Cesta Nové Mesto nad Váhom - Žilina za dažďa. Výsledok. Bunda nepremokla ale nohavice čiastočne áno a v čižmách som mohol chovať rybičky hneď po 30 km. Tak že som si hneď pri prvej príležitosti kúpil u Louisa aj pršiplášť + gamaše na čižmy (cena 29€) a už z dažďom nemám absolútne problém. Horšie je len sa do toho narvať tesne pred tým než začne pršať a keď je teplo a vy ste v tom ako v saune. Ale správny motorkár má smrdieť no nie.
Termovypchávka spĺňala svoj účel do 5 stupňov a do 80km/h a potom začalo chladiť cez zips na bunde, nohavice bez problému. A čo takto prilba? Rozhodne som chcel Integrálu ale vyklápaciu. Cena ma však pritlačila do veľmi nízkych kategórii (PROBIKER v akcii z 99€ na 79€), ale na šťastie nad 130 nejazdím a tak mi úplne stačí. Pri vyšších rýchlostiach je cítiť že sklo až tak dobre netesní. A pre chladnejšie obdobia stačí THERMOBOY kukla (cena 17€) a spray proti zahmlievaniu štítu (cena 250SK) a je vybavené. Na leto som si ešte zaobstaral tzv. Blembák (Braincup cena 10€) ale ten nosím ozaj len po meste. /
Pre prípad jazdy so spolujazdcom som zvolil prilbu s veľkým predným štítom HYGHWAY1 (cena v akcii z 45€ na 35€). Ľadvinky nemajú rady integrály, toľko moja skúsenosť ;) a sem tam sa hodí aj mne keď je ozaj teplo a predný štít dokonale chráni pred hmyzom. Jediné z čoho som smutný sú rukavice PROBIKER (cena v akcii 35€ na 24€). Zdali sa mi super teplé pohodlné ale býva mi v nich zima aj keď nepremokajú. Kúpil som si do nich aj za pár halierov vložku ale pomohlo len trochu. Rozmýšľam kúpiť si klasické zimné rukavice kde sú dva a dva prsty spojene do jedného kvázi klasické palčiaky. No a na záver neoddeliteľná súčasť ľadvinový pás PROBIKER (cena 15€).
No ale dosť bolo o oblečení. Vráťme sa k motorke. Je dobré aby si uvedomil každý kto kupuje ojazdený stroj, že cena ktorú zaň zaplatí nie je všetko. Ako ste sa už dočítali oblečenie nie je zadarmo a bez neho to nie je ta správna pohoda a zdravie je predsa len podstatnejšie. Hneď po kúpe motorky treba vymeniť všetky tekutiny, sviečky, filtre a sem tam aj brzdové obloženia. Nech si predchádzajúci majiteľ hovorí čokoľvek. No človek sa nenazdá, neprešiel ani kilometer a je tu výdaj za 5 litrov ani nežmurkne. Mňa najviac dorazilo keď som vymieňal vzduchový filter a zistil že sú tam dva kua a nie jeden? hanba na tri sezóny. Najviac si však treba dať pozor na reťaz a pneumatiky. Lebo cena a hlavne na Slovensku je priam úžasná. O zákonnej poistke ani nehovorím. Tajne som dúfal že budem platiť proste len ako za motorku nad 350ccm ale mýlil som sa. Z celkovej hmotnosti presahujúcej 420kg mi vypočítali že sa jedná o malý osobný alebo nákladný automobil a cena skončila na 4700,-SK. A na havarijnú poistku zabudnite. Platí sa 26% z novej ceny motocykla čo bolo približne 93.000,- ha ha ha.
Ale povedzme si otvorene že za tú jazdu to stojí. Môcť si sadnúť do sedla, pustiť benzín, vytiahnuť sýtič, zasunúť kľúčik a otočiť do prvej polohy, zapnúť zapaľovanie, stlačiť štartér a potom tá radosť keď vám tá vaša mašinka zaburáca medzi stehnami a spoza chrbta počujete dunenie z dvoch kanónov. Potom už len spojka kopnutie pätou do radiacej páky, plyn a ani neviete kedy ste hodili za tri za štyri, dvojku ani nespomínam a už sa to glogoce na 5ke. Ach ako mi to chýba teraz cez zimu. Mne sa podarilo v tejto sezóne najazdiť 8000 km. Čo je na začiatočníka a to aké bolo leto hnusné celkom dobré. Väčšinou to boli cesty v okolí Žiliny. Najdlhšia trasa ktorú som absolvoval bol trojdňový výlet na východ Slovenska Košice-Širava-Dukelský Priesmyk.
Zrazu som sa zatiaľ nezúčastnil žiadneho. Nejako nevyšiel čas a chýba mi ešte stan a spacák a nejaká partia ku ktorej by som sa pridal. Žilinský Panteráci sa prakticky už rozpadli (dúfam že ma neukameňujú za živa) No verím že v sezóne 2005 sa polepším. Začiatky boli veľmi pomalé ale o to šťastnejšie. Hovorí za to aj spotreba na začiatku slabých 3,7l/100km. Ale asi po 500km som si na Marauder plne zvykol a už som sa pod 4,7l/100km nedostal. Nejako mi oťažela pravá ruka.
Ovládateľnosť na stredný krížnik výborná, v hustej premávke som ocenil najmä športové úzke riadidlá. Aj keď som menšej postavy ale pri výške sedadla 700mm s nohami na zemi nemám problém udržať stabilitu ani pri cúvaní aj keď spiatočka by bodla ;) K motoru niet čo dodať. 50 PS a 65 Nm ak sa zdá niekomu málo prosím. Mne osobne to hrabe na križovatke ešte aj na dvojke. Rýchlosti sú pekne odstupňované ale kto má rád automat tak mu bude stačiť úplne trojka; na tú sa dalo vďaka prebytku krútiaceho momentu aj rozbiehať aj predbiehať. Jazda so spolujazdcom pre mňa ako šoféra pohodlná a bez problémov so spolujazdcov si zatiaľ žiaden(a) nesťažoval(a) a to som viezol aj 120kg kolegu. Jediné na čo som si musel zvyknúť je že je to vodník a ten keď je studený tak netreba zabudnúť na sýtič inak s vami poskáče ako neskrotený Mustang.
Ovládacie prvky sú ľahko dostupné a prehľadné. Obzvlášť som rád že jediný budík (rýchlomer) je pekne vpredu pred riadidlami a nie v nádrži lebo by som naň cez prilbu ani nevidel. Pneumatiky sú dostatočne široké (vpredu 130, vzadu 150) a aj keď som ešte neškrtal stúpačky, do teraz ma nikdy nepodrazili. Zo začiatku som mal problém so spojkou. Predsa len je tuhšia ako na Simsone a často ma bolelo ľavé zápästie. K tomu kým si zvykla moja riť na dlhšie trasy som mal priam otlačenú prdel a skoro každých 50km som si musel dať prestávku. Teraz keď som si vypracoval pravý motorkársky mozoľ prejdem v pohode aj 150km a nad zosadnutím ani nerozmýšľam.
Mnohý by určite uvítali predný štít lebo táto motorka rozhodne nie je aerodynamicky tvarovaná a všetko čo vám stojí v ceste, vietor, muchy, vtáky si užijete plnými dúškami. Ale tieto nevýhody sa pre mňa stratili v priebehu prvých 2000 km a potom to už bola len poézia na dvoch kolesách. Ale nemôžem len chváliť. Marauder má podľa mňa len dva nedostatky a tým je reťaz a výfuky. To pravidelné nastavovanie čistenie a mazanie reťaze ma sem tam privádzalo k šialenstvu. A to nehovorím že čistiace a mazacie prostriedky nie sú zadarmo. Dúfam že keď si teraz kúpim nový reťazový kit tak sa zbavím aspoň toho nastavovania. Kardan by bol skvelý ale ozubený remeň úplne ideálny. Aj tak sa divým maníkom od Suzuki že ho nepoužili aj u Maraudera. No a výfuky sú až brutálne tiché. Sem tam keď idem v pohodičke 70-80 tak si poviem či motor vôbec pracuje. A podľa mňa krížnik sa nemá len lesknúť ale aj má byť počuť. A to je vlastne môj plán na túto sezónu. Zohnať tie pravé výfuky. Ako som dopadol prezradím dúfam v budúcoročnom zhodnotení.
Čo sa týka úprav ktoré som sám urobil, no nie je toho moc. Ako prvé som si zadovážil to čo je nielen pekné ale aj praktické. Padací rám FEHLING (cena 100€) a kožené brašne IRON HORSE (cena v akcii 69€ na 49€). Ďalej už nasledovali len skrášľujúce prvky. Ozdobné lemy na blatníky a nádrž. Čiapočky na ventilky v podobe hracích kociek, nášľap zadnej brzdy v podobe otlačky bosej nohy, prídavné stúpačky na padací rám, Jaguár na predný blatník a všakovaké malé detaily aby ten môj Marauder bol ozaj môj. Ako posledné som si kúpil malú chrómovo-koženú brašňu (cena v akcii z 40€ na 29€) na prednú vidlicu, pelerínu na prezimovanie LOUIS (cena 35€) a to najdôležitejšie a síce pracovný stojan LOUIS (cena v akcii z 50€ na 35€), lebo bez neho niečo urobiť je trest boží.
Vrelo ho odporúčam každému a keby som nebol taký lenivý tak by som si ho aj sám dokázal urobiť. Skoro som však zabudol na ochranu motorky pred krádežou. Platinová reťaz priemer 8mm dĺžka 85cm so zámkom ABUS (cena v akcii z 39€ na 25€) zámok predného brzdového kotúča MOTODETAIL (cena 10€) a alarm. Tu by som odporúčal ozaj nešetriť. Ja ako klasický Slovák som chcel ušetriť a kúpil som prvý najlacnejší alarm u LOUISA M+S TG400 (cena v akcii z 50€ na 29€) a po montáži som zaplakal. Alarm sa zapol iba keď som po motorke ozaj veľmi silno tresol. Ale pokojne som ju mohol preparkovať a dokonca niekedy aj naštartovať bez spustenia alarmu. Na šťastie boli u LOUISA ku mne dobrý a dovolili mi ho vymeniť za model KMR88 so senzorom kontroly náklonu motorky meraním gravitácie doplnený o vibračný senzor (cena 149€) avšak takých rozmerov že som musel kompletne zrušiť odkladací priestor pre náradie. Ale čo sa dá robiť. Prísť o motorku krádežou by som asi nezvládol. Ako sa tak pozerám tak za tie prachy čo som za to všetko pustil som mohol pokojne mať aj novú Fábiu, ale povedzme si otvorene kto by sa vyvážal v plechovke na to mi stačí aj Žigula za 10litrov.
Čo dodať na záver. Dúfam že som žiadneho budúceho motorkára neodradil tými cenami. Život je ale len jeden a niet nič krajšieho ako si splniť sen a aspoň na ten čas keď je sezóna sa zmeniť na Cowboya 21 storočia a preháňať sa krajinou v koženom sedle. Už aby tu bola nová sezóna a mohlo sa jazdiť a jazdiť a jazdiť a jazdiť.
Terajší stav. |
Pridané: 09.01.2005 Autor: Cistic Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Suzuki |
Model: | VZ 800 Marauder |
Rok: | 2000 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 805 ccm |
Max. výkon: | 50.7 k (37.3 kW) / 6500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 5000 ot. |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 207 kg |
Výška sedla: | 700 mm |
Objem nádrže: | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 155 km/h |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 93275 | Včera: 185124