Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.04.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9190 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Pohoda, klídek, tabáček. Starý klasický "júesej" základ v kombinácii s modernou. Že to nejde dokopy? Ále ide, Harley-Davidson Road Glide Special je toho dôkazom.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Harley-Davidson Road Glide Special patrí pod radu H-D Touring, o čom teda niet pochýb už od pohľadu na túto masívnu strojovňu. Turista, hltač nekonečných diaľav a žehlič rovín končiacich v nekonečne, s tak trochu (teda tak trochu dosť) odvážnym dizajnom, sa pre rok 2015 dostáva aj do "prastarej" Európy. Road Glide Special tak rozširuje radu turistov od H-D dostupných v EU o model, ktorý má kapotáž montovanú na rám, nie ako zvyšok rady Touring, kde motocykle nesú prednú časť na "riadidlách".
H-D Road Glide Special určite nie je motorkou, ktorá by u bežnej vzorky ľudstva z únie európskej pri pohľade na jej fotografie vyvolala pocity typu, to je nádhera, toto sa v každom smere vydarilo. Ale treba vidieť naživo a treba si ju obhliadnuť z rôznych uhlov a rôznych diaľok. Raz na ňu totiž čumím fakt nechápavo, inokedy zas "ou yeaah tak toto áno" a potom znova trochu váham, či to nie je v niektorých smeroch trochu prehnané. Každopádne nesúdiť len podľa obrázkov, živý pohmat totižto zvýrazní kvalitu spracovania na vysokej úrovni.
Dizajn mi najväčší zmysel dával pri pohľade spredu a mierne z boku. Vlastne vždy bola "Roud Glajda" oku príťažlivejšia ak som si ju obzrel z uhlov, kedy som sa ňu nedíval priamo,teda nie priamo spredu, nie priamo zboku atď. Pri priamych pohľadoch akosi nedochádza ku kombinácii a zakrývaniu rôznych časí biku inými. Napríklad zboku do oka udrie v prvom rade motor. Niet divu, tá pochrómovaná kopa nemá za účel iba hnať mašinu vpred, Twin Cam 103 sa musí predviesť aj zrakovým inštrumentom. Po motore zase zrak uchváti masívny predok a z bočného profilu aj objemne vyzerajúce kufre. Takmer 23 litrová nádrž však potom vyzerá akosi malo a celkovo motorka dáva pocit, že na ňu potrebné veci nahádzali bez ladu a skladu.
Stačí sa však prikrčiť, trochu posunúť k prednej časti a je to úplne iný stroj. Odhalia sa predné full LED svetlomety Daymaker™, kapotáž a kufre začnú tvoriť akoby jeden spojený prvok a masívny motor trochu ustúpi do pozadia. Vtedy sa mozog nesústredí len na prvky bijúce hneď do oka, ale skúma motorku ako celok. Rozmerné predné koleso, hrubé vidly, poriadny lakovaný blatník, sedadlo, vlastne skôr také menšie kreslo a ešte aj tá anténa akoby vraveli poďme hltať kilometre, nech na mňa čumia okoloidúci.
Po usadení do sedadla, presnejšie osekaného kresla je jazdcovi hneď jasné, že toto bude o pohode. Posed alá obývačka, nohy vždy bezpečne na zemi, čo je veru dobrá vec pri manipulácii s takýmto kolosom. Aj tak je ale nutné pri manévrovaní na mieste opatrnosť vybičovať na maximum. Nik však už pri pohľade na H-D Road Glide nečaká, že bude na mieste obratný ako nákupný vozík.
Americké železo však za riadidlami zaujme najmä svojím multimediálnym rozmerom. Reč je o priestore, ktorý sa ukáže pred očami jazdca po usadnutí, teda najmä Boom!™Box-e. Bezkľúčové zapaľovanie dovolí H-D Road Glide prebudiť k životu obyčajným otočením "zámku" na riadidlách (samozrejme kľúč musí byť v dostatočnej blízkosti).
Čo tu teda máme? Klasické budíky, na môj vkus umiestnené až príliš nízko mimo zorné pole počas jazdy, farebný dotykový displej umožňujúci zobrazenie GPS navigácie alebo rádia, ten je pre zmenu dobre čitateľný aj počas jazdy, a vedľa displeja po stranách máme voltmeter a ukazateľ stavu paliva v nádrži vo forme budíkov.
Ovládanie všetkých funkcii sa vydarilo na jednotku. H-D nevyužíva množstvo rôznych tlačidiel, ktoré majú často krát jednu funkciu, ale multifunkčnými páčkami na oboch stranách riadidiel (štvor smerové s možnosťou zatlačenia ako enter), ľahko a jednoducho dovoľuje jazdcovi ovládať všetko potrebné aj počas jazdy. Po spárovaní s telefónom je tak možné pohodlne napísať za jazdy aj SMS, to by som však odporúčal iba na vyľudnenej rovnej ceste.
Zamrzelo tak trochu spomalené ovládanie celého Boom!™Box-u, kde po potvrdení prakticky akejkoľvek veci bolo nutné chvíľu počakať, kým sa s tým H-D vyrovnalo a dovolilo ďalšiu prácu. Je to však bike na ťažkú pohodu, niet sa kam ponáhľať a tých pár sekúnd naviac pri vyťukávaní určite nehrá žiadnu rolu v živote.
Vysvetľovať všetko o Boom!™Box-e zmysel nemá, keď tu máme stránku boombox.harley-davidson.com kde sa môže každý preklikávať krížom krážom celým týmto systémom.
Popravde sami pri štartovaní zdalo, že to hučí ako voľajaká Tatrovka. Keď sa však véčko prebralo k životu už to bola iná liga. Jóóó nádherný zvuk bublajúcej americkej ocele a keď som sa tak na ten motor díval, myslel som si, že sa z tej motorky fakt po čase vytrasie. Regulérny tresk motora o zem, jeho vypadnutie z rámu, nečudoval by som sa.
O to viac som sa čudoval, keď sa H-D Road Glide Special po rozbehnutí prestal celý triasť. Nejaké tie vibrácie tam samozrejme boli, avšak tie správne. Presne tie, vďaka ktorým viete, že máte medzi nohami surovú silu, že to je H-D a nie JAP CRAP!!! Surová je aj prevodovka, rýchlosti tam treba kopať, zase povedzme si na rovinu, až taký častý úkon to pri tejto motorke nie je.
Mesto s H-D Road Glide Special vybavíte zrejme čo najskôr. Tento kolos bol postavený na inú jazdu a nie preplietanie mestom. I keď je pravda, že po rozjazde sa ovláda ďaleko lepšie než na mieste, avšak tu by som obligátnu vetu "po rozjazde sa váha doslova stráca" nepoužil. Na druhej strane pozornosť, ktorú modrý "kočiar" pútal, by som si vedel aj častejšie užívať. A v tomto prípade má motorkársky nevzdelaná verejnosť často pravdu, keď prstom ukáže aha Harley!!! Darmo, motorky z kategórie CCC sú proste "Harlejky" tak ako aj Mitsubishi Pajero je proste Jeep.
Jasné H-D Road Glide Special je turista, od pohľadu turista hltač kilometrov, prevažne rovinatých. Proste tam stačí nakopať postupne čo najvyšší možný rýchlostný stupeň, teda šestku a je to. Možno by tá šestka stačila aj na rozbeh. Motor to zožerie tak, ako mu to podhodíte. Točiť ho nemá zmysel, ten ťahá od voľnobehu. Aj jeho obmedzovač zasahuje na pocit príliš skoro a príliš drsne, no ako vravím, ten motor nemá zmysel vytáčať. Ak by aj niekoho čiste náhodou zaujímalo, čo tam má kedy zaradené, ukazateľ zaradenej rýchlosti je súčasťou tachometra, dosť často však na svoju robotu kašľal a neukazoval nič.
Takže na pohodu, ale hlavne ďaleko, posed s nohami na platniach to dovolí. Na dlhočizných rovinách, či diaľničných presunoch hádam každý využije tempomat v základe. Motorka sa stále chová stabilne, jazdca teda ničím neunavuje. Nakoľko je kapotáž pevne spojená s rámom a neotáča ňou jazdec pri pohyboch s riadidlami, je ovládanie Road Glide-y jednoduchšie. To má za následok zlepšenie stability pri jazde po rovinách, keď nápor vetra nelomcuje riadidlami, ale jazdca zbytočne neunavuje ani pri manévrovaní na mieste.
H-D Road Glide Special neunavuje ani náporom vetra, aj keď pri pohľade na H-D Road Glide Special sa zdá, že oproti ostatným modelom z rady H-D Touring tu musí byť veterno, no opak je pravdou. Nie je to však ani vákuum a tak si turista motorkár dôjde na svoje. Za dažďa sa odporúča uzavrieť trojicu prieduchov, ktoré sú súčasťou kapotáže.
K pohode čoraz častejšie patrí aj rádio, no na jeho zvukový prejav som bol upozornený vopred, že toto je základ a veľká väčšina zákazníkov si tam hneď rafne čosi z príplatkovej výbavy. Tož urobte to tak, lebo ináč bude rádio pustené asi iba v meste a počas státia. Pri vyšších rýchlostiach bieda, radšej som počúval naladený Twin Cam 103™. Ale ovládalo sa intuitívne a jednoducho, stačilo využiť palec na ľavačke a všetko bolo prístupné. Na motorke asi to naj ovládanie, aké som mal možnosť vyskúšať. Všetko doslova pod palcom.
Okrem pohodičky však H-D Road Glide Special ponúka aj dostatok zábavy. Na to sú ale potrebné zákruty. Každému musí byť vopred jasné, že utiahnuté vracáky nebudú vhodnou šálkou kávy pre tento stroj. Zato všetko, čo sa kľukatí s o čosi väčším priemerom oblúka vyčarí úsmev na už aj tak vyškerenom ksichte. Vyslovene športovú jazdu snáď nik očakávať nebude, aj keď prúserov si vďaka sile motora možno vyrobiť viac než dosť.
Našťastie H-D Road Glide Special brzdia brzdy od Bremba. Štvorpiestiky nájdeme na všetkých kotúčoch a súčasťou brzdového systému je aj ABS-ko a systém Reflex™ prepájajúci predné brzdy so zadnou. Brzdenie s tak veľkou motorkou bolo aj vďaka tomu naozaj stabilné. Motorka sa zbytočne nerozhúpavala a ten pocit, že môžem po brzdách doslova skočiť bol pri týchto kilečkách na nezaplatenie.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 30.04.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20952 | Včera: 243604