Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motošpáz 2013, JAWA a YAMAHA na ceste do Francúzska

 Zdieľať

Pridané: 21.11.2013 Autor: Milan Hurár
Čitatelia: 8354 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Ako mladí motorkári sme sa rozhodli, že si spravíme nejaký ten výlet za hranice slovenska. Jednalo sa v podstate o prvý výlet v našej kariére mototuristu. Trasu sme veľa neriešili, dali sme si len body kam by sme sa radi dostali a zvyšok improvizovať po ceste, čiže o problém menej :).

Ďalej stroje. Úlohu ťažného koňa dostala Yamaha XT 660 Teneré, ktorá bola naložená pokiaľ len mohla. Kanistre s 5l vody, 5l paliva a nakoniec aj jedným spolujazdcom. Druhým premiestňovadlom bola Jawa 250 Sport z roku 1968, ktorá ešte týždeň pred tripom nebola schopná cesty... neustále zadieralo piest, takže valec sa už vedel zhodiť aj sám, ale nakoniec prešla skúškou ohňom.

Tak a ideme nato...

Deň 1

Ako to už býva nič nezačalo podľa plánov. Zaspal závozník, pršalo, tachometer na jawe hneď pred garážou trafil šľak a asi po 30 km roztrhlo na Yamahe reťaz...Začiatok cesty ako sa patrí :) ...ale našťastie to bolo ešte v rámci domova tak sme problém rýchlo vyriešili a valíme ďalej. Na Rakúskych hraniciach robíme na „babičke“ aerodynamické úpravy v umiestnení spacáku a karimatky za vodiča a premiestnením dlhého spoilera zvaného Maro na Yamahu. Cestovná rýchlosť sa tak dala trvale udržovať na 90 km/h.
Išli sme po diaľnici smerom Linz, Salzburg tak kilometre ako tak ubiehali, kúsok sme prešli po nemeckej pôde a nakoniec sme našli flek na stan na jednej bočnej ceste s krásnym výhľadom na alpy. Ešte pivko a rovno spať.

Prejdená vzdialenosť: 535 km Tankovanie JAWA: 35,7 litrov Tankovanie YAMAHA: 30 litrov

Deň 2

Prvá noc v pohode, tak pokračujeme na Insbruck. Zastavujeme sa na nákup a rýchle raňajky a okolo obeda prekračujeme Talianske hranice kde si za diaľničný úsek dlhý asi 20km vypýtajú 8eur na motorku! Zastavujeme na prvom parkovisku kde dávame sprchu. Na prvom mieste schádzame z diaľnice a pokračujeme po žltej ceste. Teraz začína to pravé motorkové dobrodružstvo. Príroda nádherná, my šplháme s motorkami do výšok 2800 m.n.m, zátačky si len tak užívame a na vrchole stojíme a kocháme sa neskutočným výhľadom... Pokračujeme dlhým klesaním späť do civilizácie. Ešte sme len zišli dole a o chvíľu už zase šplháme do výšky 2900 m.n.m... Cestou na vrchol zastavuje v jednej chatke a dávame si kávičku a jawička sa chladí. Vo týchto výškach je už cítiť aj úbytok výkonu a tak sa rýchlosti posúvajú dole asi o jeden stupeň. Po zostupe sa blíži noc takže valíme smer Lecco, kde by sme radi nocovali. Bol problém s nájdením vhodného miesta na stan keďže to vyzeralo asi tak, že dedina, tunel, dedina a stále dookola tak nakoniec zastavujeme už neskoro večer v jednom s kempov.

Prejdená vzdialenosť: 466 km
Tankovanie JAWA: 10 litrov
Tankovanie YAMAHA: 16 litrov

Deň 3

Ráno pri zahrievaní mašiny a ešte dobalovaní motorky som kolenom zavadil o kvalt páku a moto skočila zo stojana rovno na chudák jawku, tak na benzínke vyklepávam stupačku (ja som vedel že kladivo bude treba ). GPS mala Yamaha, čiže som viedol. Lenže v Miláne dôsledkom nedočkavých talianov som bol viac v predu ako som chcel a brácho zle odbočil čo nebolo moc dobré, keďže sa dostal na diaľnicu ktorú sme chceli obísť. Nebolo by to až také zle, len jedine čo mal bola mapa a môj skoro vybitý telefón... Milan stratený v Miláne :) Z diaľnice zišiel hneď ako bolo možné, no zorientovať sa mu podarilo až po troch dedinách a dvoch kruhových objazdoch, pretože mapa bola nepodrobná a tak skoro žiadna dedina v ktorej bol nebola v mape. Počas blúdenia ho zastavujú policajti, no však ešte ani nestál a už mu s úsmevom na tvárach kývajú a kričia aby pokračoval. No nakoniec po 2 hodinách sme sa úspešne našli na jednej opustenej pumpe. Pokračovali sme smerom na Torino a krajina bola nezaujímavá a neskutočne pálilo slnko tak sa rozhodujeme vyjsť na diaľnicu a Torino obísť po nej len samozrejme vchádzame na zlu mýtnu bránu pre Telepasi, ale brána sa otvorila tak valíme ďalej. Až neskôr mi začalo dopínať, že nemáme žiaden lístok  ajaj... ale neviem čim to bolo, prichádzame na jeden zjazd bez mýtnej brány! Neuveriteľné, asi jediný v taliansku :D. Potom to opäť začalo, krajina sa zmenila do krásnych scenérii a zákruty si len tak užívam a do Francúzska vchádzame asi v 2000m.n.m, kde už pomaličky začíname hľadať miesto na stan. Odbočujeme na menej používanú cestu, kde sa ledva zmestia dve auta a začíname hľadať. Posielam brata aby vyšiel po jednej šotolinovej ceste s veľkými šutrami a prudkým stúpaním aby to omrkol. Bum a už bol na zemi. Nič sa nestalo, dvíha motorku a na druhý pokus sa podarilo... len zas robota na ráno, vyklepať aj druhú stúpačku. Padol zbytočne, lebo miesto na stan tam nebolo. Kúsok ďalej nachádzame parádne miesto a rozhodujeme sa stan ani nestavať. Komáre však nečakali a stan sme nakoniec aj tak postavili lebo ich štípanie sa nedalo vydržať!

Prejdená vzdialenosť: 394 km
Tankovanie JAWA: 23,4 litrov
Tankovanie YAMAHA: 11,5 litrov

Deň 4

Tak dnes začína to pravé dobrodružstvo. Po krátkom úseku asfaltu schádzame na šotolinovú cestu ktorá sa postupne mení na kamenistú po ktorej vystupujeme pri starý vojenský tunel vo výške 2650m.n.m, kde ešte stále je sneh. Tunel je priechodzí, len je v ňom na niektorých úsekoch aj 20cm vody. Voda aj stále tečie zo stropu niekedy dokonca zamrzne aj cez leto. Na druhej strane dávame kávu a pozeráme ako sa k nám valí asi 15 offroadov ktoré sa pri nás zastavia a obzerajú motorky. Schádzame dole asi 10km úsek kým sa dostávame na asfalt a pokračujeme na hlavný bod cesty Col de la Bonette Route. Ešte zastavujeme doplniť palivo a valíme. Pohľad pre bohov, každý kilometer je čo obdivovať, až sa nakoniec dostávame na vrchol kde je asi 50 motoriek. Na absolútny vrchol sa musí isť pešo, ale nie je to ďaleko tak ideme . Pokračujeme smerom na Nice, lebo dnes sa už chceme okúpať v mori. Prichádzame do mesta len až potom ma napadá že sme si nenakúpili žiadne zásoby a je nedeľa čiže všetko zavreté tak ideme do Mc Donaldu kde je tutovka že bude otvorene. Nachádzame parádnu pláž, kde šantíme vo vysokých vlnách. Je čas späť, takže zatáčame smerom do vnútrozemia nájsť nejaký plac na spanie. Po dlhom hľadaní schádzame na jedno bočné parkovisko kde chvíľu čakáme a zrazu prichádza auto. Je to chalan s priateľkou, ktorý cestujú po Francúzsku a pýta sa nás či nezavoláme políciu, keď tam bude spať „jasne že nie veď aj my tu chceme spať“ . Spíme nadivoko bez stanu.

Prejdená vzdialenosť: 255 km
Tankovanie JAWA: 9,5 litrov
Tankovanie YAMAHA: 20 litrov

Deň 5

Zobudil ma pohľad na strašne ťažké mraky, tak rýchlo balíme mašiny a vyrážame. Asi po 100m začne strašný lejak. Keďže mam s bundy aj nohavíc vybraté všetky vložky(aj tie nepremokavé) som hneď mokrý tak v prvej autobusovej zastávke stojíme a prezliekame sa. Zároveň aj prestáva pršať. Paráda, počasie sa umúdrilo a hor sa na Saint Tropez . Prichádzame tam asi okolo obeda. Mesto je pekne, ta historická architektúra, Obrovský prístav s množstvom milionárskych lodí, palmy, more, proste všetko. určite tam je čo obdivovať. zdržujeme sa asi 3 hodiny. Kupujem nejaké suveníry a valíme na ďalší cieľ: Monaco. Rozhodujeme sa ísť na diaľnicu, lebo po prímorskej ceste to nemá cenu, samí semafor, sama zápcha a predsa nemáme motorky stavane na takú hustú premávku. Kilometre ubiehajú dobre a nejak okolo 18 hodiny sme v Monacu. Vchádzame na parkovisko pri kasíne, ale zas boj s lístkom pred rampou. Na tabuľke je že sa za motorku platí ale lístok mi ta mašina dať nechce. Volám tam na nejakú ústredňu a tam ma posiela do kanclu ktorý tam nieje tak obchádzame rampu ako to už spravili asi dvaja motorkári predomňou a vyrážame do ulíc. 2 hodiny ubehli ako voda a z mesta jednoducho vyžaruje luxus a prepych. Nič pre mňa... veľa aut, veľa policajtov tak pokračujeme ďalej. Prechádzame talianske hranice a hľadáme zas nocľah, ktorý je ťažšie nájsť ako sme si mysleli a nakoniec to vzdávame a zastavujeme vedľa cesty, kde sa pekne rozbalíme a hor sa na kúte.

Prejdená vzdialenosť: 208 km
Tankovanie JAWA: 13 litrov
Tankovanie YAMAHA: 13,5 litrov

Deň 6

Dnes to bude asi najnáročnejší a najnudnejší deň, keďže nás čaká asi 600km po diaľnici. Chceme sa dostať za kamarátom do mestečka Eraclea Mare pri benátkach. Valíme, oddychujeme a zas valíme a to celý deň. Nehorázne teplo... na diaľniciach zápchy, ale motorky a my to zvládame aj keď s potom na tvári. Na jednej pumpe nás rumunský vodič kamiónu ponuka chladenými Pepsi plechovkami, ktoré sme si užili ako nikdy v živote. Večer prichádzame na miesto určenia. Chvíľu hľadáme kemp a nakoniec zakotvujeme s obtlačenými riťami.
Prejdená vzdialenosť: 630 km
Tankovanie JAWA: 18,6 litrov
Tankovanie YAMAHA: 17,8 litrov

Deň 7


Zhadzujeme všetky kufre a vyrážame do Benátok. Križujeme tie neskutočne úzke uličky a foťák neustále cvaká. Na chvíľku sme sa stratili v jednej z uličiek, ale potom úspešne nachádzame známe miesta a nakoniec aj mašiny a ideme naspäť do kempu. Na dnes sme ich odstavili. Užívali sme si more a pivko. Pri nás si rozložili stan dvaja česi na motorkách tak sme aj prijemne pokecali.

Prejdená vzdialenosť: 131 km
Tankovanie JAWA: 5 litrov
Tankovanie YAMAHA: 0 litrov

Deň 8

Okolo obeda vyrážame smerom na Slovinsko cez ktoré sme prešli zhruba 30km. Dobro došli do chorvátska, kde sme na hraniciach boli asi 10min čo sa nás vypytovali nejaké zbytočnosti, keďže sa akurát v Rijeke hral futbal zo slovenskom ale nakoniec nás púšťajú. Ideme pekne vedľa mora tak foťák cvaká aj za jazdy. Keď sme mali už vstúpiť do vnútrozemia, zastavujeme sa ešte posledný krát okúpať. Jasné a studené chorvátske more s prudko nastupujúcou hĺbkou. Maro sa topí... no čo s ním, ukľudňujeme ho a dostávame na breh, tam nech sa čvachce. Koniec dňa končíme vstupom do vnútrozemia na horu kde je parádny pľac na stan a krásny výhľad na more a ostrov Krk.

Prejdená vzdialenosť: 282 km
Tankovanie JAWA: 17 litrov
Tankovanie YAMAHA: 22,1 litrov

Deň 9

Ráno vstávame a naberáme smer Plitvické jazerá. Tam obchádzame vstup lebo 25eur na hlavu sa mi zdá veľa. Šup dole brehom a už kráčame po tých pekných chodníčkoch. Asi po 45min prichádzame nato, že sme kráčali na opačnú stranu. Tak obchádzame celé to najväčšie jazero, ale nevadí. Celé jazerá nám trvá prejsť asi 3 hodiny a to svižným tempom. V domienke že na Balaton to máme 250km sa dohadujeme s kamarátom že sa tam stretneme, len po nahodení trasy mi ukazuje že to je 450km. Hmm, dobrá brigáda tak nestrácame čas a ideme. Na hraniciach nás colník posiela cez obrubníky, že keď máme terenky a jemu sa nechce otvárať bránu :). Na Balaton, konkrétne do Siofógu prichádzame asi o 23,00 kde nás už čaká ďalší kolega. Dávame par pív a unavený späť.

Prejdená vzdialenosť: 496 km
Tankovanie JAWA: 21,7 litrov
Tankovanie YAMAHA: 10,9 litrov

Deň 10

Okolo obeda za nami dorazili ďalšie 4 motorky aj s otcom na Jawe 350 360. Deň bol parádny plný kúpania a slnka. Balaton je fakt pecka a je to tam aj pekne porobene, keď je voľný víkend a teplo tak určite odporúčam.

Prejdená vzdialenosť: 0 km
Tankovanie JAWA: 0 litrov
Tankovanie YAMAHA: 0 litrov

Deň 11

Tak a je to tu, deň návratu späť na slovensko. Trošku sme sa rozrástli a tak posledných cca 300 km ideme v skupine šiestich motoriek. Zastavujeme sa v Budapešti v morskom svete, kde obdivuje tie rybky a krokodílov. ktorý sa ani nepohli. Po vymotaní sa z mesta pokračujeme po vedľajších cestách, tak to nieje žiaden stereotip a ide to fajn. Do nášho absolútneho konca prichádzame asi o 22,00 s úsmevmi na tvárach a pocitom, že sme to zvládli a sme živý a zdravý. Takmer 4000 km v sedle jawy a tenerky. O desať minút nato prichádza prietrž mračien... Takže o chlp :)

Prejdená vzdialenosť: 330 km
Tankovanie JAWA: 7 litrov
Tankovanie YAMAHA: 17,1 litrov

Pár ďalších info:

Celková prejdená vzdialenosť: 3727 km
Celkove tankovanie JAWA: 160 litrov
Celkove tankovanie YAMAHA: 158 litrov

Priemerná spotreba oboch mašín bola takmer totožná a to 4,2 litra na 100 km. Obaja sme sedeli na motorke podla motohodín 64 hodín. Cestou nás nestretli žiadne vážne problémy, len drobnosti, ako napr. ja som mal trošku priseknuté ložisko v riadení, ale to som hneď po návrate spravil a na jawke sa pri jednom zo zostupov prehriala zadná brzda a vytiekla vazelína z ložiska do brzdy a to sme tiež vyriešili len odmastnením. Inak šlapalo všetko ako malo.

Cestovanie na motorkách nás chytilo za srdcia a tak tento náš prvý výjazd určite nebude posledný... na rok sa chytáme tiež niekam vyraziť, a s najväčšou pravdepodobnosťou to bude smer východ do Rumunska a Bulharska.

Pridané: 21.11.2013 Autor: Milan Hurár Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 76982 | Včera: 193577