Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.11.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 7658 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Svoje 30. narodeniny som z polovice dňa strávil na trati v Moravskom Jáne. Ponuku vyskúšať endurového Husára som chvíľku zvažoval - len tak pro forma na oko, nech nevyzerám ako nenažranec.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
Ale každopádne som nakoniec ponuku prijal a som rád. Nielen že mám skúsenosť s ďalšou moto, ale mám aj novú skúsenosť s „reklus“ spojkou. Poďme teda na to.
Husaberg FE 450 rok 2009. Enduro s prevráteným motorom, s objemom 450 kubíkov a suchými 114 kilami. A bla bla bla... koho zaujíma aj ostatok, dole je tabuľka.
Husári sa mi vždy páčili a vnímal som ich ako také „poctivé motorky“, nie pásovo nasekané Japonce bez štipky charizmy. Už len preto, že keď švédsku Husqvarnu kúpili Taliani, niektorí hrdí Švédi zostali doma a chceli robiť svoje švédske motorky. To je niečo, čo sa cení. Aspoň u mňa. Horšie už som to vnímal, keď ich neskôr kúpilo KTM, ale to už odbočujem.
Odkopnúť samozaklápací stojan, hops na vysoko položené doplnkové, stupňovité, protisklzové a už ani neviem aké farebne sedlo zladené z ostatkom, brnknúť do štartéra a poďme na to. Dúfam, že ste sa pri prečítaní tejto vety, zadýchali rovnako ako ja pri tom nasadaní. Neviem, či som nedostal aj slabý kŕč do pravého stehna...
Dostávam ešte krátke školenie o spojke a keďže som to asi nevedel pochopiť, Vlado (majiteľ moto) tam kopne jednotku, bez toho aby niekto držal spojku. Co to jé? Pridaj a jeď. Poslúcham a rozbieham sa ako na skútriáde. Smiešne, nezvyčajné, zaujímavé.
Po poslednej skúsenosti s KTM 450 som čakal podobný prejav motora aj tu. Hrubá sily a neskutočný záťah. Tu som ale nič podobné nedostal. Možno to bolo zapríčinené novými mapami (standard, hard a soft) a vyladením striekačky, no možno to bolo aj tou spojkou. Nemal som doteraz možnosť jazdiť ani štandardnú FE 450, ani ladenú, ani s klasickou spojkou, ani s takouto. Tak teraz nebudem písať čím to je, poviem len, že po presedlaní z mojej dvojtaktnej Husky CR 125, som priateľskejší prejav len a len privítal.
Čo ale určite viem že má na svedomí táto poloautomatická spojka a mne sa pozdávalo je toto:
• Motor po ubratí plynu a následnom „podradení“ neblokuje zadné koleso ba dokonca ani prudko nespomalí. Na to som zvyknutý aj z mojej Husky.
• Pri skokoch, za ktorými je krátka vzdialenosť na dobrzdenie do točky, takže už vo vzduchu radíte nižšie, sa netreba sústrediť na spoluprácu spojky, brzdy a plynu. Jednoducho vo vzduchu preradíš nižšie, keď potrebuješ zadnou brzdou sklopíš motorku, ktorá neskape ani keď spojku nestlačíš. Pri dopade sa sústredíš zas len na brzdu a plyn. Z točky dokonca netreba ani spojkovať. Pri slabšom 2T by to bolo asi iné, ale tu nie. Motor a poloautomatická spojka si po pridaní so všetkým poradili.
Takáto spoječka bola pre mňa trochu nezvyk a pár krát som do nej aj tak brnkol, čo ale konštrukcia umožňuje a nezakazuje. Takže je to určite plus mať takéto niečo na moto.
A ešte v krátkosti niečo k mapám. Je tam jedna základná mapa, po dokúpení power parts máš 3, ale aj tie musíš zladiť. Síce som na moto odkrúžil málo a teda aj na podrobné zistenie rozdielov medzi mapami som nemal čas a ani potrebné skúsenosti, ale tie hlavné som tam poznal. A že to bolo aj vidieť na jazdnom štýle.
Takže áno, aj tu majú palivové mapy zmysel. O enduro použití ani nehovorím.
No a ako ostatok motorky? Parádne! Vadili mi len „dohora“ nastavené páčky a mäkší podvozok na moje skoky. :-) (miestami až za doskok a na rovinu) Podvozok má vymenené pružiny za progresívne, predok aj zadok od f.SHOCK TECH, je naladená na hmotnosť majiteľa a na Countrycross, taký stred medzi endurom a motocrossom.
Oba nedostatky sa dajú odstrániť celkom jednoducho. Možno ten podvozok by trochu trval, ale išlo by to. Samozrejme by sa stým bolo treba pohrať a poskúšať, ale myslím, že by to šlo nastaviť aj k mojej spokojnosti.
Hmotnosť 114 kg oproti necelých 90 na mojej huske je, zdá sa, veľký rozdiel, ale rozloženie tej hmotnosti je veľmi dobré. Dovolím si tvrdiť, že nie len na skokoch, ale aj v točkách, som túto nadváhu neriešil. Niečo vykompenzovala sila motora a niečo geometria. Keby som tvrdil, že tam ten rozdiel nepoznám, klamal by som. Pretože hneď po presedlaní späť na moju som sa znova cítil ako na bicykli, tá ovládateľnosť je parádna. Ale tak isto ako na bicykli som sa cítil aj v hlbokom piesku, rozdiel v sile ktorá vás na Husárovi tlačí z toho piesku von, zatiaľ čo pri huske mám pocit, že jej musím ešte aj nohami pomáhať.
Asi by som spomenul, že som mal pocit, že trošku flákam poriadne točenie plynu, čo ma teda pri dvojtakte vždy potrestá nedostatkom výkonu. Lenže tu to až tak nevadí a zvuk z „laďáku“ aj navodzuje atmosféru poriadnej paľby. Musel som sa opýtať majiteľa, či je to v pohode... :-) Stále som mal pocit, že by som sa tu neunavil ani za pol hodinku na trati. Znovu musím spomenúť reklus spojku a naladenie máp. Motorka má dostatok, vlastne prebytok výkonu, ale netrhá za ruky. Na mojej dvacke je ho buď málo, alebo už som zničený z neskutočnej práce plynu, bŕzd, radenia, hľadania stopy...
Na záver by som ešte raz poďakoval Vladovi Dudákovi za možnosť, vyskúšať túto ťažkotonážnu, ale zato agilnú zverinu. Zážitok perfektný, dokonca aj ako darček k národkám Ale aj cez tie všetky výhody, by som ju nemenil za moju malú Husacinku.
Ešte raz ďakujem.
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytol Vlado dudis Dudák. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a nohy obúva Forma Dominator Comp.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Husaberg | Husqvarna |
Model: | FE 450 | CR 125 |
Rok: | 2009 | 2010 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Enduro | Cross |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 449.3 ccm | 124.8 ccm |
Kompresný pomer: | 11.8 : 1 | 8.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 95 x 63,4 mm | 54.0 x 54.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | |
Rozvod: | OHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 295 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 100/90-19 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 114 kg | 89.5 kg |
Výška sedla: | 985 mm | 985 mm |
Rázvor: | 1475 mm | 1460 mm |
Dĺžka: | 2215 mm | |
Šírka: | 810 mm | 820 mm |
Výška: | 1305 mm | |
Svetlá výška: | 380 mm | 325 mm |
Objem nádrže: | 8.5 l | 8.5 l |
Pridané: 30.11.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 114552 | Včera: 211266