Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.06.2012 Autor: tryskac
Čitatelia: 20463 [Technika - Úpravy motocyklov]
Meranie tlaku oleja je po meraní kompresie jedna z najzákladnejších metód zisťovania mechanického stavu motorov. Veľkosť mazacieho tlaku a jeho postupný pokles hovorí o celkovom opotrebovaní motora.
No ak dôjde k badateľnému poklesu tlaku v rámci krátkej doby môže byť dôvodov viac napr. :
Ak v tejto fáze odstavíme motor, ktorý je nedostatočne mazaný, tak nedôjde k poškodeniu ďaľších častí motora kvôli nízkemu tlaku oleja. Následné poškodenie väčšinou začína na najvzdialenejších mazacích miestach – vačky a ich uloženie.
Aj druhý extrém – vyšší mazací tlak pri zohriatom motore oproti predpisu výrobcu je pravdepodobne znakom poruchy. Môže ísť o nefunkčný pretlakový ventil čo vo vyšších otáčkach bude preťažovať náhon čerpadla – dosť často sú to plastové koliečka. Alebo niektorú vetvu mazacej sústavy pripchal uvoľnený silikón, ktorý do motora v prehnanom množstve napatlala nejaká opravárenská celebrita.
Asi netreba rozvádzať, že informácia o tlaku oleja môže byť rovnako prospešná tým, čo radi jazdia po zadnom kolese, ako aj “LongWay turistom“ alebo tým, čo len chcú mať viac informácií o chode motora. No v súčastnosti motory nielen motoriek sú v oblasti mazania „strážené“ len červeným svetielkom, ktoré keď sa rozsvieti za jazdy znamená, že motor to už má za sebou.
Toto tvrdenie vychádza z faktu, že počas jazdy sa mazací tlak pohybuje v rozsahu cca 2,5 až 5 barov, ALE kontrolka sa rozsvieti pri tlaku cca 0,4 baru !!! - najčastejšia hodnota spínača. Už len tlak pri volnobežných otáčkach musí mať min. 1,2 baru, čiže zhruba ŠTVORNÁSOBOK spínacieho tlaku červenej lampičky.
Z týchto dôvodov som si vyrobil sadu na meranie tlaku mazacieho oleja na BMW F800 GS, no veľmi ľahko aplikovateľnú aj na iné moto s hydraulickým napinákom reťaze a v budúcnosti podľa záujmu aj na iné motocykle.
Meranie tlaku mám na motorke namontované už druhý rok. Nedávno meraciu zostavu vyskúšal aj sisobmw na svojej ceste po ázijských ...stanoch. Akurát pred cestou do teplých krajín menil viskozitu oleja z predpísaných 10W 40 na 10W 50 a tlakomer zachytil nárast mazacieho tlaku o cca 0,2 – 0,4 baru v rámci používaného otáčkového spektra. Takže meranie tlaku „vie“ informovať aj vhodnosti a dôsledkoch zmeny viskozity oleja či typu ol. filtra. Ako to prakticky vyzerá vidno na priložených fotografiách.
Pre tých čo by o kontrolu tlaku mali záujem, ale nemajú chuť alebo čas si niečo také vyrobiť. Prikladám aj cenu za ktorú viem takúto sadu postaviť s obyčajnou hadicou za 25 EUR a s odolnejšou hadicou za 30 EUR.
Sada obsahuje : úpravu zátky hydraulického napínaku, pripájaciu armatúru k motoru, hadicu priemeru 6 mm bežnej kvality (výrobca zaručuje parametre do 85°C) alebo kvalitnejšiu a drahšiu zo zaručenými parametrami do 200°C - nutné pre vzduchom chladené motory, spájaciu armatúru medzi hadicou a tlakomerom, tlakomer priemeru 30 mm. Tlakomer môže mať pracovný rozsah do 6 barov – výhoda lepšia čitateľnosť, alebo tlakomer zo stupnicou do 10 barov pre tých čo radi vytáčajú studený motor, kedy tlak dosahuje aj viac ako 6 barov. Sada ešte obsahuje zátku na zaslepenie otvoru v zátke hydraulického napináku použiteľnú v prípade potreby odstavenia merania tlaku. Zostava neobsahuje materiál na uchytenie vedenia hadice a tlakomeru.
Pridané: 28.06.2012 Autor: tryskac Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 91557 | Včera: 137517