Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 14.06.2010 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 10077 [Testy a predstavenia - Test]
Koho by napadlo, že sa nám dostane pod ruky Baylissova replika? A ešte k tomu otvorená na plnú dávku neudržateľného výkonu!
Hneď prvý vám udrie do očí športový dizajn, ktorý ešte podtrhuje nástrek ala Troy Bayliss. Vlastne ani nie tak nástrek ako polepy, čo ale neznižuje nič na jeho exkluzivite. Predné svetlá v podobe dvoch šošoviek, smerovky integrované v kapote, či aerodynamické a nasávacie otvory pre vzduch. K tomu ešte zubaté kotúče a vzadu "letmák" ako na poriadnej Ducati. Tri klasické budíky skrývajú LCD displej a pár kontroliek. Po zastrčení klúča a stlačení brzdy sa rozsvietia kontrolky, prebehne kontrola, zapnú sa stretávačky. No a s tými si musíte vystačiť na denno-nočné svietenie. Síce sa pri otočenom kľúčiku rozsvieti kontrolka diaľkových svetiel, ale prepínač tu nenájdete.
Štartovať môžete buď pohodlnejšie elektrickým štartérom na riadidlách, alebo klasicky nakopávačkou na ľavej strane. Motor si začne ševeliť svoju dvojtaktnú pesničku, po chvíľke sa zahreje a už len stačí točiť plynom.
Je to trochu nezvyk, len tak sedieť a točiť plynom, ale na lepšie a pohodlnejšie sa zvyká dobre a rýchlo. Vyrážam rovno do mesta, kam Phantom patrí najviac. Ešte okrem padocku na okruhoch popri veľkých dospelých "rejsovkách". Ako prvé ma veľmi poteší malý polomer otáčania. Zatočím sa na chodníku, vtrhnem medzi odparkované autá a začínam malý pretek v zhustenej premávke. Pomalší rozjazd 50-tkového motorčeka a zrazu je na displeji 50, 60 km/h... Maximálku som na rovine vydoloval na slušných poldecákových 85 km/h. Vďaka jemnej úprave, ktorá obsahuje: inú trysku do karburátora a zmenu pozície ihly, upravené koleno výfuku (odrezanie tzv. slepého čreva), odstránenie reštrikcie z tlmiča výfuku, odstránenie regulátora elektrického sytiča, ktorý treba nahradiť iným elektrodielom, odstránenie reštrikcie z variátora. Tieto úpravy vás budú stáť od nejakých 36 až do 60 €. Ak sú vykonané u predajcu, záruka platí.
Jednoduchosť a ľahkosť ovládania ma ťahá k slalomu medzi plechovkami. Prepletám sa medzi nimi a len tak sa uškieram v prilbe na stojacich plechovkárov v zápche. S úzkymi riadidlami a späťákmi, v ktorých je mimochodom perfektne vidieť to, čo treba, sa F12R preplieta medzi kolónami úplne bez problémov.
Pohodlné usadenie vašej zadnice je trochu na úkor pohodlia spolujazdca, tak isto ako aj priestor na nohy či už pre jazdca alebo spolujazdca. To nedáva veľa možností na polohu nôh ani jednému. A ešte k tomu zachytenie batožiny na neodmysliteľný skútrovský háčik medzi nohami. V meste alebo na krátke výjazdy na priehradu to nie je také otravné, ale pri dlhšom presune si nohy nemáte kam vystrieť. Phantom je ale určený inam a tak sa mu to nedá ako nejaké mínus vytknúť. Veľký priestor pod sedlom slúži ako pri vätšine skútrov na uloženie prilby, sem sa vpohode zmestí klasická integrálka. Okrem už spomínaného háčiku medzi nohami a priestorom pod sedlom, nenájdete žiadne iné odkladacie priestory. V ponuke je ako voliteľné príslušenstvo ešte nosič pre prípadnú väčšiu batožinu ako aj čelné plexi, ktoré si asi málokto kúpi na cestovanie... Skôr na zväčšenie komfortu a ochrany v nečase.
Tak ako farebné zladenie, aj brzdy sa podobajú na Bailissovu Ducati. Samozrejme prerátané na veľkosť, hmotnosť a cenu F12-ky. Predná aj zadná jednopiestiková brzda s priemerom kotúčov 190 mm, disponuje až predimenzovaným brzdným účinkom. Čo ma prekvapilo ako ďalšie, boli pancierové hadice. Pancierovky nemajú ani drahšie a výkonnejšie stroje a tu ich použili na obe brzdy v sérii.
"Zubaté" kotúče a pancierové hadice vás zastavia na povel |
Klasické teleskopy v predu a jednostranné odpruženie vzadu sú nastavené k výzoru stroja. Nečakajte žiaden prehnaný komfort na športovom narádíčku. Spotreba sa pri neodškrtenej verzii pohybuje do 3 litrov, ale hneď ako ju odškrtíte, sa zdvihne až k 3,5 litrom. Na obratný dvojtakt, ktorý jednoznačne nebrzdí premávku, je to na prvý pohľad možno dosť, ale konkurencia je na tom rovnako.
Ani neviem, čo skôr napísať. Je ich hŕba. Môžete si vyberať od lacných "čajna" strojov, cez spoľahlivých Japoncov až po európske klasiky. Ale táto výstredná športovkyňa určite svojho nového majiteľa osloví hlavne výzorom. Cena nie je až tak podstatná, hlavné sú imidž a štýl.
Určite by som si vedel poldecovú bejlisovku predstaviť u seba v garáži. Na každodenné prepravu do práce, či len tak na kofolku alebo pizzu. Ľahučká ovládateľnosť, relatívne nízka spotreba neprehliadnuteľný dizajn. Síce za cenu skoro 2400 € už aj po úprave, ale za tú odlišnosť by som to dal.
dizajn, brzdy, ľahkosť ovládania | nehovorí mi pane, spotreba |
Tentokrát začnem tak trochu z opačného konca, ale toto by prekvapilo viacerých. Hneď po uchopení riadidiel vám palec pravej ruky skĺzne na prepínač s označením MODE. Čo toto "preboha" robí na skútri? Začínam stláčať a nestíham sa čudovať, aké info sa mi zobrazujú na LCDčku v lietadlovo ladenej prístrojovke. Na skútri považujem za základný údaj len aktuálnu rýchlosť a celkovú prejdenú vzdialenosť. Phantom ponúka "čosi" viac (všetko v digi podobe): otáčkomer, trip, čas na kolo, teplota motora, teplota okolia, palivomer, hodiny, maximálnu a priemernú rýchlosť. K úplnemu luxusu chýba už len ukazovateľ spotreby. Ale na päťdesiatke???
Od tohto bzučiaka si začínam sľubovať viac. Prvé metre ma však vracajú naspäť do reality. Rozbiehanie je vďaka variátoru vyladenému do vyšších rýchlostí pomalšie a na križovatkách ma núti držať ho v otáčkach, aby som štaroval z križovatky ako prvý. Pripadám si ako tínedžer, ktorý sedí prvý krát na niečom motorovom a nedočkavo krúti rukoväťou. Na svetlách sa objavuje oranžová a to už je signál na "plný kotel". Z vyšších otáčok sa Malaguti rozbieha lepšie a mestskú päťdesiatku máte na rýchlomeri dosť rýchlo a zrazu je tu problém držať sa na uzde.
Krotenie tejto malej šelmičky dokonale zabezpečujú spomínané jednopiestiky. Nad zubatými kotúčmi a pancierovkami zas len krútim hlavou. Čo je super, že brzdný účinok je vynikajúci aj pri vyšších rýchlostiach, ktoré dosahujem vďaka vyladeniu.
Pri skútri treba rátať s horšími vlastnosťami prednej vidlice, ktorá je uchytená len v jednom okulári ako napr. horské bicykle. Phantom má vpredu značkovú Paioli a vzadu jednu pružiacu jednotku. Vidlica dáva dobrú odozvu na kvalitnom povrchu, keď sa však dostanete na rozbitú cestu alebo rolety, zázraky nečakajte. Zadný tlmič je v rýchlostiach do 60 km/h dostačujúci, vo vyšších rýchlostiach začína motorka trochu plávať. Tak či onak, na mestské jazdenie sú predimenzované všetky komponenty. Zhodiť všetky zbytočnosti a myslím si, že ide o dobrý východiskový stroj na preteky typu Scooter Cup.
Okrem toho, že na motorku patrí len jedna osoba a to jazdec, som porušil ešte aj zásadu dlhých výjazdov na skútri a Phantoma prevetral na cca 50 medzimestských kilometroch. Jazda pre spolujazdca sa na prvý pohľad zdá byť utrpením, ale až na malú plochu pre nohy je to celkom vpohode. Po meste bez debaty. Výrazne však klesla maximálka zo singlových 90 km/h na šesťdesiatku proti vetru. Chcieť viac je v tomto prípade proti zdravému rozumu.
Spomínaný výletík by bol vpohode, keby sa častejšie striedalo tempo. Dvojtatktnému maloobjemovému motoru rozhodne nevyhovuje dlhodobé zaťaženie na plný plyn. Treba ho brať do mesta a zraziť úsmev všetkým plechovkárom, ktorým ukážete len zadné svetlá a tie ďalšie veci...
brzdy, prístrojovka | slabšie rozbiehanie |
Text: Milan Mikulík - mikulec, Cacao
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Moped Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr a v prilbách Suomy.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Malaguti |
Model: | Phantom F12R Bayliss Replika |
Rok: | 2010 |
Kategória: | Skúter |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 49.2 ccm |
Max. výkon: | 2.72 k (2.00 kW) / ot. |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 190 mm |
Pneu vpredu: | 130/60-13 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 190 mm |
Pneu vzadu: | 140/60-13 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 96 kg |
Objem nádrže: | 9 l |
Pridané: 14.06.2010 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 58314 | Včera: 124841