Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.05.2010 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 18465 [Testy a predstavenia - Test]
Na aprílovom Supermoto kempe v Dunajskej Strede sme mali možnosť vyskúšať 2 modely z ponuky Husqvarny. Okruhový špeciál SM 450 RR a tiež pohodovku do mesta a okolia SMS 630, ktorá však vie aj poriadne potiahnuť.
Špeciálne som sa tešil aj na SM 510 R, ktorá stojí niekde medzi ostrou RR a robustnou SMS-kou, no medzi časom si našla majiteľa a pod stanom Husqvarny som ju mohol akurát pohladiť. Škoda.
Čo sa týka supermoto modelov, Husqvarna má jednu z najširších ponúk na trhu. Malú dvojtaktnú 125-ťku SM 125, štvortaktné modely SM 450 / 510 R, novinku SMS 630 a na vrchole ponuky stoja okruhovky SM 450 / 510 RR. Vybrať by si mal každý a my sme začali novinkou SMS 630.
Zaujímavosťou na SMS-ke mimo iné je to, že je možné si dať spraviť vlastnú grafiku už z fabriky! |
Modely s šesťstotridsiatkovým motorom sme si už predstavili v tejto bleskovke, preto sa k technickým údajom a faktom už nebudem vracať. Ideologicky ide o motorky, ktoré ponúkajú kus športového zvezenia, ale nie sú mimo misu ani v otázkach nenáročnej údržby alebo pohodlí. Samozrejme v rámci možností danej triedy. SMS-ko sme niekoľko krát prehnali po okruhu, a aj keď na okruhovú paľbu nie je primárne určené, nestratilo sa tam. Pri pohľade naň som čakal surový záťah nekultúrneho a drsného motora, ale opak bol pravdou. Motor 630-tky bol krásne mäkký a čitateľný v celom rozsahu otáčok, nezaznamenal som žiadne prepady alebo výrazné výkonové špičky. Tento prejav sa bude určite páčiť menej skúseným a opatrným supermotardistom, ktorí ocenia viac priateľskosť a pomocnú ruku ako agresivitu a potrebu citlivo pracovať s plynom. Nezaznamenal som ani žiadne nepríjemné vibrácie, čo je rozhodne veľké plus.
V zákrutách na trati je cítiť hmotnosť, ale na cestách a v meste to bude paráda. |
Ak ho porovnám s LC4-kou v mojom SMC-čku, rozdiel v prejave je pomerne výrazný. LC4-ka hrá tvrdú muziku a motor prudko reaguje na každé pootočenie plynu, v podstate neodpúšťa chyby a veľakrát môže vystrašiť. Husqvarna neudáva výkon SMS-ka, ale na 63 koní KTM-ky sa nechytá, hlavne v top-ende. Spodok je rovnako silný, keď nie silnejší, avšak SMS-ko so sebou ťahá viac ako 20 kilogramov navyše a to je na dynamike poznať. Zase na druhej strane, taká Yamaha XT 660 X je o ďalších 20 kilogramov ťažšia a SMS-ko by ju schovalo do rukáva.
"Vo tom to jeééé vole." |
Podvozok je v mnohom podobný motoru, čoho výsledkom je dobrý pocit z motorky, ktorá vie, na čo je určená. Nie je to žiadna skala a radil by som ho k tým mäkším, ale od vymäknutého má viac než ďaleko. So 157 kilogramami suchej hmotnosti som mal na trati občas viac práce, no predné aj zadné odpruženie pracovalo vždy príkladne a s istotou. Treba si uvedomiť, že na hovadiny na trati je treba siahnuť minimálne po SM 450/510 R, ktorá má približne o 50 kilogramov nižšiu hmotnosť, čo snáď hovorí za všetko. Fakty hovoria jasne a v tomto ohľade nemám SMS-ku čo vyčítať, naopak prekvapilo ma uhľadenosťou a vyváženosťou. Brzdy nie sú prehnane ostré, no SMS-ko vždy okamžite skrotili a majú dosť citu na páčke.
Zabavíte sa, to je isté. |
Motor, podvozok, brzdy, pohodlné sedadlo, to všetko je naladené na jednu vlnu a motorka pracuje krásne harmonicky. Oproti spomínanej 690 SMC je to pohodový týpek, ktorý poteší každý deň po meste, okolí, a čo je hlavné, nesnaží sa jazdca unaviť. Spravodlivejšie by ho bolo porovnať s KTM 690 SM, ktoré je mu určením najbližšie. Viem si na ňom predstaviť aj spolujazdca, ktorý by si nemal sťažovať. Samozrejme, ak sa vydáte z Košíc do Bratislavy, čakajte kamarátske pohladenie z pravej aj ľavej strany.
Nie je to typ motorky, ktorá by vás nabádala k tomu, aby ste jazdili ako magor, keď ju však o to požiadate, postaví sa do peknej sviečky a s nadšeným hukotom vystrelí vpred. Nespornou výhodou SMS-ka je v neposlednom rade určite cena 6800,-€, za ktorú dostanete motorku na denno-denné jazdenie s nádychom športu a gangstera zároveň.
Dúfam, že sa nám podarí vybaviť SMS-ko na týždňový test a preklepneme si ho pekne do detailu hlavne v meste a okolí, teda tam, kde má pripravené esá v rukáve.
Toto je vrah malých detí a "gaučových" borcov. |
Dostali sme možnosť zviezť sa aj na okruhovom špeciáli Miša Solíka SM 450 RR, ktorý je špičkou v ponuke nielen Husqvarny, ale v rámci všetkých okruhových supermotardov na trhu. Ak by ste si mysleli, že je to motokrosová motorka na slikoch, s trocha iným pružením a silnejšími brzdami, ste na veľkom omyle.
Psychopata jazde po dvoch kolesách nenaučíš... |
Zmien je tam viac, než dosť a najväčším prínosom RR je určite perfektne vyladený podvozok. Spomeniem napríklad skrátenú kyvnú vidlicu, iný uhol riadenia, excentrický okulár s 6-timi možnosťami nastavenia, prednú závodnú vidlicu Marzocchi, zadný tlmič Sachs s citlivým prepákovaním, silnú radiálku Brembo s radiálnou pumpou. Ak nie ste „nejaký“ Thomas Chareyre, bude vám to asi na 1000% stačiť.
Vidno, že Mišo pozeráva často westerny a páči sa mu, ako ženy sedávajú na koňoch. |
Dvojvačkový motor je taktiež uspôsobený na supermoto, ide do otáčok krásne lineárne, „nešklbe“ a je príjemne dávkovateľný. Podľa Mišových meraní by mal mať na zadnom kolese 56,8 koní, čo je fakt dobrá hodnota na „štyripade“. Antihopping je od firmy STM, výfukový plne titanový systém dodala firma Arrow, ráfik v predu je v rozmere 3,5 x 16,5", vzadu potom závodný rozmer 5,5 x 17". Výhodou týchto ráfikov okrem rozmerov na závodné sliky je takzvaný bezdušový systém. Neodpružené hmoty sú tak nižšie asi o jeden kilogram na každé koleso a motorka je kľudnejšia, ovládateľnejšia a v konečnom dôsledku rýchlejšia.
Bol to zase raz bomba deň! |
Samotnú jazdu by som zhrnul to tejto vety: „Sakra, čo tu robím? Mal som radšej doma šúchať v pieskovisku formičky.“ Krátko a stručne, človek ako ja nedokáže oceniť motorku, ako je táto. Motor bol silný, no predvídateľný zároveň, presne ako hovoril Mišo, mohol som sa sústrediť na jazdu namiesto čítania motora. Podvozok mal skutočne závodnú geometriu a do zákrut mi to vyslovene padalo, až som sa prvý krát „ľakol, až mi zmakol“. Predná brzda rovnako pecka, citlivá a silná, mohol by som s ňou brzdiť celý deň a nezanechalo by to na mojom laxnom predlaktí žiadne stopy. Potreboval by som viac času, aby sme si na seba zvykli a začal aspoň z časti využívať to, čo mi tento bajk ponúka. Nič to. Pre predstavu ešte dodám, že Mišo do RR-ky nedal okrem počiatočnej kúpy ani cent a jazdecky mu nateraz maximálne vyhovuje.
Záverom by som chcel poďakovať Mišovi Solíkovi za perfektný víkend a možnosť zviesť sa na super mašinách.
www.solorace.sk/
Rovnako tak ďakujeme firme Motosportracing, oficiálnemu dovozcovi motocyklov Husqvarna na Slovensko.
Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Pridané: 04.05.2010 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 1997 | Včera: 210488