Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.11.2009 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 12941 [Testy a predstavenia - Test]
Ducati Monster 1100. Ďalší evolučný krok vpred a nový prírastok do rodiny Ducati zrovnávaný so staršou sestrou S2R1000.
S2R1000 bola vlastne prirodzené doplnenie medzi dva roky starú S4R a rok fungujúcu S2R. Pre koho bola S4R s motorom zo superbiku, so svojimi 113 koňmi, 95 Nm a váhe 193 kilami pri cene zhruba 520 000 Sk priveľa, a zase naopak S2R s trochu pozmeneným motorom z osemstovkového Monstra (ktorému pribudli 4 kone a skoro 3 Nm na „neuveriteľných“ 77 koní, 72,6 Nm a váhe 173 kg za cenu približne 370 000 Sk) málo, mohol voliť v roku 2006 nový monster S2R1000.
Motor zdedený zo staršieho Monstra 1000DS, vložený do rámu SR. Výkon 95 koní a 94 Nm, pri váhe 178 kilogramov s vtedajšou cenovkou 420 000 bývalých dukátov.
Zatiaľ, čo roky ubiehali a vývoj postupoval ďalej, dostali sme sa do roku 2009 a máme tu nástupcu S2R 1000cky. S novým rámom, ktorý už rok vozí 696tka, síce s obojstrannou kyvkou, oproti tisícstovkovej jednoramennej a s prekopaným 1000DSkovým motorom so zväčšeným vŕtaním na terajších 98 mm. Zdvih zostal nezmenený a teda narástol objem motora z 992 na 1078 ccm. Takisto sa zdvihol kompresný pomer z pôvodných 10:1 na 10,7:1 a toto všetko so sebou prinieslo aj iný výkon motora.
Hore S2R1000, dolu nový agregát 1100 |
Nový Monster 1100 ponúka 95 koní pri 7500 otáčkach a krútiaci moment 103 Nm pri šiestich tisícoch pri veľmi ale veľmi slušnej váhe 169 kilogramov za priaznivú cenu 11 000 € (331 386 Sk).
Porovnali sme tri roky mladú (kto chce starú) Ducati Monster S2R1000 s najazdenými 18 tisíc kilometrami oproti "fungl" novému Monstru 1100, ktorý bol tesne po zábehu a mal najazdených niečo okolo 2000 kilometrov.
Určite každý hneď na prvý pohľad rozozná, kto je ona a kto je on. Ona krásne oblé ženské bujaré tvary, on vytrénované svalnaté telo športovca. Ona skôr nežné až romantické vystupovanie, on agresívne, drzé a hrubé správanie neskrotného divocha. A presne takto ako vyzerajú, tak aj jazdia.
Ona( Ducati Monster S2R1000)Jazda na nej sa mi zdá omnoho kľudnejšia a disciplinovanejšia. Dá sa jazdiť relatívne predpisovo, píšem relatívne, pretože nie vždy sa dá vtesnať medzi zákonmi určené hranice, ale na druhej strane dokáže podať výkon veľmi blízko superšportovým strojom. |
On (Ducati Monster 1100)No, ako by som to nejako slušne napísal? Ak sa budete správať tak, ako si predstavuje tento magor pod vami, teda prispôsobíte predpisy a všetko naokolo tomu, čo chce, budete nerozlučná dvojka. Ale ak budete žiadať, aby sa trochu krotil a prispôsobil, vznikne medzi vami menší súboj o to, kto má väčšiu výdrž. A verte mi, on ju má väčšiu. Teda na pomalú, slušnú a predpisovú jazdu pomaly ale isto zabudnite. |
Keďže sa konštrukčne jedná o rovnaké motory so suchou spojkou a totožnou prevodovkou, treba sa pripraviť na to, že ako pri nej, tak aj pri ňom (aj keď má už radiálne pumpy aj na spojke aj na brzde), ľavé zápästie dostane pri častom stláčaní spojky zabrať. No a v meste pri pomalých presúvaniach, vďaka rýchlej jednotke a „kultivovanému“ chodu eLkového dvojvalca treba spomímanú spojku stláčať relatívne často. Vám nezostáva nič iné, iba zaplatiť túto daň tak machrovskej a krásne hrkotajúcej spojky.
To čo robil starý... |
To čo sa dá vytknúť spojke, vám na oplátku vynahrádza výborný záťah motora. Nedočkavo reaguje už na minimálnu zmenu plynu a každý rozjazd si môžete dovoliť ochutiť predným kolesom v "lufte", teda ak sa práve nerozhodnete zadymiť závistlivého plechovkára za vami, ktorému ste zobrali prvú pozíciu na semafóroch.
On (Ducati Monster 1100)Vzpriamený posed, široký úchop, dobre fungujúce spätné. Veci, ktoré pri presunoch po meste určite oceníte. Trochu to len kazí sedlo položené 81 centi nad zemou. Ale tak jasné, sú aj vyšší jazdci ako ja s mojimi 176 centimetrami. |
Ona (Ducati Monster S2R1000)Sedlo je síce o centimeter nižšie, ale otočené rajdy pozmenili svoju polohu (sú o kúsok vpredu a o desať centi nižšie). Takto otočené riadidlá vhodné najmä na okruhové ničenie pneumatík zrovna nepomáhajú jazdcovi k vzpriamenej polohe, ktorá by viedla k lepšiemu prehľadu pred vami. To, čo sa deje za vami, sa dozviete z opäť dobre umiestnených spätných. |
...nový zvláda ešte lepšie |
Vďaka úzkej stavbe a dobre tvarovanej nádrži nesedíte ako na prerastenom býkovi a dokážete obidvoch ľahko ovládať celým telom.
On (Ducati Monster 1100)Zatiaľ čo v meste bol vzpriamený posed výhodou, mimo mesto je to tak trochu na obtiaž. Určite aj kvôli absolútne neúčinnému povedal by som skôr krytu prístrojovky ako veternému štítku. Od pása hore musíte čeliť náporu vetra. Pri vyšších rýchlostiach nepomáha ani zaľahnutie na nádrž a hlava schytáva to, čo mal rozrážať ten krásny dizajnový doplnok. Ale tak nikto si asi Monstra nekúpi ako turistu, takže mu tento nedostatok odpúšťam. Nový Monster je taký mestský a medzimestský chuligán. Ako som už vyššie spomenul, slušnou, civilnou a predpisovou jazdou to nemusíte ani skúšať. Proste to nepôjde. Snažte sa koľko len chcete, on vás vždy preladí na svoju vlnovú dĺžku. Každý rozjazd, či rýchlejšia zmena polohy plynu sa bude niesť v znamení šetriacich opatrení prednej gumy. Každé zastavenie je sprevádzané šetrením zadnej pneu. Každá prechádzaná zákruta bude posúvanie hraníc náklonu až pokiaľ dovolí stojan, radička, brzdy, či stupačky. Toto všetko si môžete dovoliť vďaka silnému motoru, svalnatým predným brzdám, už v sérii športovo nastavenému podvozku a v neposlednom rade tuhému, vážne tuhému rámu. Už len na záver pripomínam suchú váhu slušných 169 kíl. |
Ona (Ducati Monster S2R1000)Výborne fungujúci veterný štít a nižšie rajdy, dokážu spríjemniť jazdu či už proti vetru alebo pri svižnejších presunoch. Motor je civilnejší a netreba ho uspokojovať plne otvoreným plynom, ale pozor, turistiku by som veľmi nedoporučoval. Nízke rajdy síce pomôžu lepšej aerodynamike, ale určite to nie je na cestovanie okolo sveta. Pri dlhších presunoch môžu začať ramená slušne bolieť a vy by ste si rýchlo rozmysleli ďalšie pokračovanie za obzorom. Podvozok je plne nastaviteľný, ale pýta si pritvrdiť a vydať sa skôr na Babu, Šturec alebo na okruh ako na poznávací zájazd. Na turistiku potrebujete niečo aj zbaliť a niekam to dať. Ale keďže je nádrž plastová, museli by ste montovať držiak tankvaku na veko nádrže. A to sa vám určite nechce. Možno by ste teda prehodili vaky cez zadné sedlo, ale tam sú zase výfuky a žiadny držiak nemáte, tak radšej odmontujete iba zadné stupačky a pofrčíte na tú spomínanú kľukatú cestu. Tam predbehnete zopár jogurtov a prijmete uznanie a komplimenty na adresu mašiny. |
Na grafoch si môžeš všimnúť nádherne lineárny priebeh ako výkonu, tak aj krútiaceho momentu nového Monstra 1100. Vlnenie na grafe staršej S2R 1000 je pravdepodobne spôsobené šmýkajúcou spojkou. Na krivke vyzerajú takéto výkyvy hrozivo, v bežnej premávke si ich však nemáš šancu všimnúť.
Dizajnovo sa mi určite viac páčia jej ženské tvary. Klasické budíky s červeným podsvietením sú nielen čitateľnejšie, ale určite aj lepšie vyzerajú. Biele kolesá k červenej farbe... Emm, bonbónik na torte. Jazdecká poloha je úplne iná, ale po pravde určite by som si zvykol a to veľmi rýchlo aj na tú, čo ponúka On.
Keďže sa jedná skoro o identicky postavené motorky so sklonom vidlice 24 stupňov, jazdí sa na nich dosť podobne. Rozdiely tu určuje iba zmenená poloha ťažiska, ktorá je zapríčinená iným trojuholníkom stupačky, sedlo, rajdy a iným rázvorom. Ona ho má o desať milimetrov kratší (1440 mm), aj preto možno vyvoláva pocit, že sa ľahšie pokladá do zákrut. Je celkovo jemnejšia a vie sa v rámci jej možností prispôsobiť. Dokáže akceptovať jazdcove nálady a podľa nich upravovať jazdné režimy. Či už "pijánko", v pohode dopraviť do cieľa, alebo prečistiť hlavu od zbytočných stresov.
Ale tak zas naproti tomu tento magor, dokáže byť tak návykový, že som sa musel chvíľku prehovárať, aby som už po ňom nepoškuľoval. Síce sa mi nepáčia výfuky, ktoré by som najradšej vymenil za karbónové termixy, ale to je asi tak všetko. Lebo s tým digitálnym čudom, čo sa tvári ako palubovka, sa nedá spraviť nič, takže by som si naň musel zvyknúť. Na druhej strane ponúka toľko info: rýchlomer, otáčkomer, meranie času na kolo, hodiny, teplotu vzduchu, teplotu motora, napätie na batérii, denné počítadlo, počítadlo rezervy paliva (veľmi príjemná funkcia, hneď ako začne svietiť kontrolka paliva, na displeji sa automaticky zobrazí, koľko ste prešli na rezervu), upozornenie na servis a možnosť pripojenia DDA - Ducati Data Analyzer. DDA slúži na ukladanie dát do USB kľúča. Ten potom doma pichneš do počítača a on ti ukáže, ako si točil plynom, aké si mal otáčky, rýchlosť...
Za požičanie motoriek patrí vďaka dovozcovi Ducati www.ducati.sk a rovnako Mikulcovi, ktorý nám dal odviezť sa na svojom súkromnom Monstri a je autorom tohto testu.
Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Meranie výkonu KISS RACING TEAM - www.tzb-kiss.sk.
Text:Milan Mikulík - mikulec, foto: Cacao
Pridané: 30.11.2009 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 114290 | Včera: 137801