Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.10.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 20923 [Testy a predstavenia - Test]
Najmä leto je čas, kedy sa milióny ľudí sťahujú po celej planéte, aby videli tú-ktorú jej krásnu časť a pokochali svoje oči, užili si pár skvelých dní mimo domova a trochu sa zabavili. Na vypadnutie z mesta do rakúskych Álp sme si v redakcii vybrali šesticu rôznych strojov - BMW R1200GS Adventure, Honda XL700V Transalp, Kawasaki ER6-n, KTM 990 SM-T, Suzuki DL650 V-Strom a Yamaha XJ6 Diversion.
| Seriál článkov: Alpský porovnavací test 2009 | Nasledujúci
To naše turistické putovanie bolo spojené s Motoridáckym stretkom, ktoré sa konalo práve v Alpách. Viac si sa o akcii mohol dočítať v týchto dvoch článkoch: (Ochutnávka Motoride stretka alebo ako malá CBF-ka zvládla 580 km za 12 hodín a 8. Motoride stretko v Alpách - Motoride Tour 2009).
Celý náš test bol zameraný na výber najvhodnejšej motorky na krátky výlet do nejakého zákrutového raja. Keby som to chcel povedať polopatisticky, tak ide o troj- až štvordenný výlet s krátkym presunom (150-250km) do danej destinácie. Prídeš, zložíš batožinu, rozložíš stan alebo sa ubytuješ a nasledujúce dni si na ľahko = bez akejkoľvek batožiny užívaš nespočetné množstvo zákrut, fajnový asfalt a nádhernú krajinu. Občas máš nárok na rýchly obed alebo iné doplnenie energie a "kurvenreich", ako domáci nazývajú niektoré úseky, môže pokračovať. Toto môžeš spáchať aj s ľadvinkou, ale v redakcii sme skôr zástancovia toho, že na motorku patrí jedna osoba - jazdec.
Zloženie jazdcov bolo taktiež rozmanité. Mladícka výbušnosť striedala rozvážnosť skúsenejších a starších. Najmladší jedinec má za sebou 21 rokov a najstarší rovných 45. Tým sme sa snažili zabezpečiť čo najobjektívnejší pohľad na dané stroje. Rovnako naša orientácia na jazdecký štýl a potreby je rozdielna. Niekto sa radšej celý deň morduje v bahne, iný máme radšej rozpálený asfalt.
Redaktorské zloženie: (zľava) Juraj Odin Klačko, Dominik Cacao Juriš, Roman Romoto Juriš, Tomáš Awia Hajduch, Matúš Agressor Polák |
Prostredie východnej časti Álp je prevažne lesnaté, nižšie horské prechody sa striedajú s peknými dolinami. Klasické skalnaté scenérie z výšok nad 2000 m n.m. to rozhodne nie sú, na druhej strane výhodou je, že teplota asfaltu je vyššia, a tak si bez väčších obáv môžeš trúfnuť aj na ostrejšiu jazdu. Opatrnosť však netreba šetriť najmä v dopoľudňajších hodinách, kedy asfalt nie je dostatočne preschnutý od rannej rosy. Poobedné šantenie je však pri teplotách nad 25°C parádne.
Asfaltový povrch je na 80% vynikajúci, miestami ale môžeš naraziť buď na hrboľatý povrch alebo preplátované výmoly, ktoré vznikajú po zime. Zákrut tu nájdeš všetky druhy s mierou. Takáto rozmanitosť mi úplne vyhovovala vzhľadom na zostavu strojov, ktorú sme sedlali. Údolia boli typické dlhšími tiahlymi zákrutami, ktoré viac sedeli poctivým turistom, ktorých ani menšie nerovnosti nerozhodili. Naháčom sa viac pozdávali horské prechody s pomalšími zákrutami a lepším povrchom.
Náčrt testu máme za sebou. Každú motorku môžeme posudzovať z rôznych uhlov, preto ak nevyhrá tvoj favorit, nebuď sklamaný. O žiadnej motorke z tejto šestice sa nedá hovoriť ako o čínskom kýbli. Kritériá, podľa ktorých sme každý bike posudzovali boli nasledovné: motor, podvozok, brzdy, cestovanie a fun faktor. Prvé tri sú spoločné pre každú motorku vo všeobecnosti a predurčenie biku na cestovanie a užívanie si zábavy je dosť kontrastné a nedá sa vyhovieť obom. Jedine že by sa dalo...
Na štartovej čiare máme postavené dosť rozdielne stroje. Dominujú dvojvalce do V (Transalp, V-Strom, SM-T), po jednom kuse tu máme z boxera (GSko), radového dvojvalca (ER-6n) a nakoniec jeden štvorvalec (XJ6 Diversion). Dva šesťkilové naháče sú doplnené dvomi turistami strednej triedy. Inú ligu hrá Bavor v plnej poľnej a úplne na inom konci štartovej listiny je postavený oblečený motard z Mattighofenu.
Naša šestica na Kalte Kuchl |
Vzhľadom na rozsah testu sme sa rozhodli rozdeliť ho na tri časti. Máte sa načo tešiť vrátane videa, ktoré zverejníme v poslednej časi nášho alpského testu. V tejto prvej kapitole sa budeme venovať dvojici naháčov z Japonska a to Kawasaki ER-6n a Yamaha XJ6 Diversion:
Dovolím si ešte raz pripomenúť tému nášho testu a to víkendovku, krátky alpský výlet. A na toto sú naháče ako stvorené. Tentoraz tu máme proti sebe nahú dvojvalcovú Kawu oproti turistickejšie zameranej štvorvalcovej Yamahe. Ktorá vyjde z tohto súboja lepšie?
Začnem ER6-kou. Treba povedať, že je to veľmi obratná motorečka s úzkou stavbou. Z našej šestice bola najmenšia, posed bol trochu športovejší ako na Diversione. Chalani trochu kritizovali prednú brzdu, na páčku bolo treba trochu viac zatlačiť, ale brzdný účinok u mňa bez sťažností. Čo mňa najviac bavilo na ER-ke bol motor. Dvojvalec pekne bubloce, má krásny chod, ťahá odspodu, ale nechá sa aj pekne vytočiť. Je to proste živá motorka a jazda na nej je obohatená o zábavu a emócie.
Podvozok zvládal alpské nástrahy s istotou, najlepšie na úplne kvalitnom povrchu. ER-ka dobre jazdila aj naložená batožinou a zvládla aj diaľničné presuny napriek chýbajúcej kapotáži. Pokiaľ ide o alpské jazdenie, tak kapotáž absolútne nechýba, keďže sa nejazdí vo vysokých rýchlostiach, ale skôr štýl brzda, plyn, ľavá, pravá.
Naopak Diversion s polokapotážou sa hneď tvári turisticky, posed je pohodlný a kapotáž s plexi sa postará o "bezvetrie" pre jazdca. Štvorvalec je utlmený Fazer. Netreba od neho očakávať brutálny výkon, ale z pohľadu turistickej motorky je tam koníkov dostatok na svižnú jazdu. Oproti ER-6 sa mi motorický prejav, ktorý je úplne lineárny, zdal trochu nudný. Niekedy je ale nutné dať motorke šancu a keď som sa na Diversione odviezol súvislých svižných 50 km čisto po alpských zákrutách zmenil som názor. XJ proste potrebuje iný prístup, trochu vyššie otáčky a potom sa dostaví aj poriadna porcia zábavy.
XJ trochu prekvapilo teplom, ktoré motor produkuje a smeruje rovno do jazdcovho rozkroku. Počas teplých letných dní to nie je nič príjemné. Takisto prístrojovka nepôsobí vôbec turisticky a kontrolky na nej boli ľahko prehliadnuteľné. XJ je tak univerzálnym naháčom na každý deň a výlet v alpách zvláda s ľahkosťou gentlemana.
Z tejto dvojice u mňa o chlp vyhráva ER6, hlavne preto, že dvojvalce viac sedia môjmu jazdnému štýlu.
Kawasaki ER-6nNa erku som mal možnosť sa povoziť už pred pár mesiacmi a prišlo mi to ako veľmi živé a aj tak veľmi príjemné vozenie. Maličká motorka v porovnaní so všetkými tými endurami, čo sme tu jazdili mohla celkom zamiešať kartami. Tuhý a hravý podvozok mi na tejto ľahkej motorke prišiel ale možno trochu nečitateľný a kvôli posedu v predklone trpeli viac zápästia. Motor je výborná devíza tohto stroja, len škoda, že tie vibrácie v sedle, rajdoch aj v stúpačkách sú také výrazné. Veľmi sa mi ale páčil jeho prejav – aj keď je dostatočne dravý, pri nízkych rýchlostiach je krásne ovládateľný bez trhania. Dokonca musím povedať, že som ešte nikdy nejazdil na striekačke, ktorá má taký jemný nástup z brzdenia motorom do záberu. Veľmi príjemná je táto vlastnosť hlavne pri otáčaní a v ostrých zákrutách, do ktorých sa podarí vojsť so zavretým plynom. Veľké mínus ale dostávajú brzdy. Majú dlhý nástup a navyše sú aj dosť slabé, neznamená to ale, že to nebrzdí, len si na ne treba zvyknúť a na rozdiel od všetkých ostatných testovaných motoriek stláčať celou rukou. |
Yamaha XJ6 DiversionYamaha mala štartovaciu pozíciu s dvomi bonusmi. Jednak to bol jediný štvorvalec v teste a jednak nad ňou spočiatku každý ohŕňal nos. Čo ja viem prečo. Že vraj to slabo brzdí a ťažko ide do zákrut a vlastne to ani nejde. Tak som sa naštval a kým ostatní fotili, zobral som erku čo sa každému tak strašne páčila a odjazdil s ňou nejaké zákruty. Zaparkoval som ju vedľa Diveržny, presadol a išiel do tých istých zákrut. A rozdiel? Diveržna jednoducho sedela omnoho krajšie, posed bol komfortnejší, štvorvalec ma krásne vytiahol bez zbytočného radenia z každej zákruty a brzdy aj keď nie sú top, sú stále o dosť lepšie ako na erku. To bolo v piatok a do nedele prišiel každý z nás na to, že Diversion je motorka s dobrým podvozkom, točivým motorom a účinnou polokapotážou. Diveržna si proste dokáže získať svojho jazdca. |
Tak toto je presne moja kubatúra. Motorky, ktoré nedisponujú šialeným výkonom, dajú sa zvládať za všetkých situácií. Presne takto sa mi to pozdáva. Do Rakúska som išiel s tým, že sa rozumne zabavím. K tomu v mojej reči priraďujem maximálny výkon 80 koní a tomu zodpovedajúcu podvozkovú a brzdovú výbavičku. ER-6ka a rovnako aj Diversion sa cenou pohybujú na úrovni 7 tisíc Eur. Za tieto peniaze dostaneš v oboch prípadoch spoľahlivý japonský stroj, ktorý bez problémov zvládne ľahkú turistiku, prepletanie mestom a kratšie výjazdy po okreskách budú tvojou najväčšou pasiou.
Napriek tomu, že sa mi veľmi páčia dvojvalcové "véčka" a ich charakteristika, milo ma prekvapil točivý motor v Diversione. Je fakt, že väčšiu zábavu si človek užije na radovom dvojvalci od zelených, ale miernejšia verzia Fazera ma neustále nútila držať motor v otáčkach ako na nejakom dvojtakte a užíval som si každé jedno kvaltovanie. Pri striedaní rôznych typov zákrut bolo toho radenia až až. Prevodovka zvládla všetko na výbornú. Kvalty zapadali presne a s primeranou silou, za celý čas som netrafil jeden falošný neutrál. Radenie na Kawe taktiež nebolo nočnou morou, ale na radičku bolo nutné vyvinúť mierne väčšiu silu.
Diviemu sedia skôr dlhšie a tiahlejšie zákruty, v ktorých dobre drží stopu a vzhľadom na mäkší podvozok ho nerozhodí ani menšia nerovnosť. Tu vidím výhodu oproti až príliš tvrdej ERke, ktorú bolo radosť preklápať v pomalších pasážach s kvalitnejším povrchom, kde XJčko mierne zaostávalo.
Čo sa týka bŕzd, tak víťazom z dvojice šesťkilových nakedov je u mňa Yamaha. Nemám rád, keď musím brzdovú páčku stláčať viacerými prstami a navyše väčšou silou. Nástup brzdného účinku na ER-6n bol na môj vkus až príliš pozvolný. XJčko s "noname" čelusťami vpredu tiež nemôže veľmi machrovať, ale predsa len som mal na tomto stroji o niečo väčšiu istotu.
Na červenú súťažiacu v našom rozstrele som sa osobne tešil viac ako ktokoľvek z redakcie a bol som zvedavý, ako obstojí práve kvôli tomu, že v mojej garáži parkuje staršia predchodkyňa z rady XJ vyrobená v roku 2001. Priznám sa hneď na začiatku, že som od nej čakal niečo iné. Jednoznačne sa nám oproti staršej verzii pobrala športovejšou cestou. Točivý motor z Fazer-a naladený pre začínajúcich jazdcov hlavne svojim priebehom výkonu, tuhší podvozok, tvrdšie sedadlo aj celkový posed, to všetko sú veci, ktoré ťa budú jednak lákať k ostrejšej jazde a po druhé trochu odraďovať od dlhých presunov kvôli ponúkanému pohodliu, ktoré je veľmi ovplyvnené aj teplom stúpajúcim od motora do rozkroku jazdca.
Kawa je od začiatku v mojich očiach fun bike. Nemá vôbec žiadne postranné úmysly. Posed, podvozok aj prejav motora presne zapadá do scenára bláznenia sa v zákrutách afaltovej stuhy. Áno motor je to hlavné, čo ma oslovilo a nevadia mi ani vibrácie, skôr by som bol sklamaný, keby tam neboli. Na moje prekvapenie sa ER-ka nechá vytáčať, ale spacifikovaný Fazer motor s výkonovou charakteristikou elektromotora z toho určite nikdy nebude. Tvrdého bojovníka zo seba robí aj podvozkom, ktorý je dosť tuhý a treba ho kontrolovať, lebo ťa prekvapí, keď to budeš najmenej potrebovať. Sám som mal tú skúsenosť, keď mi zadné koleso na nerovnosti v zákrute odskočilo.
Keď teda mám určiť osobného favorita, z prvého výkladu si vyberám Kawasaki ER6-n a pre súperov šijací stroj Yamaha.
V porovnaní s ostatnými strojmi v našom teste sú XJ6 Diversion a ER-6n „motorečkami“. Vysvetlím: S mojimi 190 cm som si na nich pri deklarovanej výške sedadla 785 mm pripadal ako na minibajku. Pri presune z Álp na Slovensko sa mi ušla ER-6n. Po asi hodine a pol (turistiky) som mal zalomené nohy strnulé a nedokrvené. Príčinou bola pre mňa malá vzdialenosť medzi sedadlom a stupačkami. Po presadnutí na KTM-ku sa všetko obrátilo k lepšiemu. Takže vyššie postavy a turistika to tu rozhodne nejde dohromady. Úplne iné to bolo v kopcoch. Športovejší posed a ergonómia lákajú v zákrutách vysadať, na rovinkách sa prikrčiť (pri Yamahe je aj vcelku za čo), pred zákrutou sa vystrčiť a pri brzdení sa oprieť do riadidiel.
Pri aktívnej jazde nemajú nohy čas tŕpnuť. Yamaha padla jazdcom, ktorým vyhovujú vysoké otáčky. Až keď mala svoje "točky" bolo cítiť "krútiak". Na Kawe sa sila motora prejavovala oveľa skôr a z výfuku dvojvalca vychádzal príjemný zvuk. Kritiku si zaslúži prístrojovka Kawy. To, čo sa tvári ako dominantný otáčkomer je v skutočnosti rýchlomer a pod ním je LED-kový otáčkomer s pribúdajúcimi paličkami. Dá sa na to zvyknúť, ale... Podvozok Yamahy je naladený vcelku príjemne, neutrálne. Zato Kawasaki na trocha horšej ceste poskakovala, ale neodskočila. Na dobrom asfalte bol tvrdší podvozok plusom. Bral by som motor z Kawasaki, palubovku z Yamahy a výšku sedadla 82 cm. V tejto dvojici je škoda hľadať víťaza. Sú to hravé naháče strednej triedy a pri výbere môžu ľahko rozhodnúť aj sympatie pre jednotlivú značku.Na pokračovanie sa môžete tešiť už budúci štvrtok.
Motocykle na test poskytli spoločnosti U.M.S. spol. s r. o. a Asia Car Impex. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Kawasaki | Yamaha |
Model: | ER-6n | XJ6 Diversion |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Naháč | Naháč |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 649 ccm | 600 ccm |
Max. výkon: | 72.6 k (53.4 kW) / 8500 ot. | 77.5 k (57.0 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 66 Nm / 7000 ot. | 59.7 Nm / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.3:1 | 12.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 83 x 60 | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 160/60ZR17M/C (69W) | 160/60 ZR17M/C (69W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 200 kg | 205 kg |
Výška sedla: | 785 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1405 mm | 1440 mm |
Dĺžka: | 2100 mm | 2120 mm |
Šírka: | 760 mm | 770 mm |
Výška: | 1100 mm | 1085 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | 140 mm |
Objem nádrže: | 15.5 l | 17.3 l |
Pridané: 01.10.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
| Seriál článkov: Alpský porovnavací test 2009 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 33386 | Včera: 230560