Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.07.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23359 [Testy a predstavenia - Test]
Štvrté prekvapenie v Miláne, v stánku Hondy bol malý nenápadný skútrik. Lead povyrástol a dospel. Ako sa mu však darilo v našom teste?
Najmenší, najlacnejší a najpredávanejší. To sú tri superlatívy, s ktorými bola spojená predchádzajúca verzia Hondy SCV 100 Lead. Podrobne sme si ju predstavili Honda SCV 100 Lead - Mejd in India a neskôr aj kvalitne otestovali Test Honda SCV 100 Lead po 10 000 km. Doba však priniesla radu konkurentov a aj nové emisné normy, a tak musela pre rok 2008 Honda úspešný model inovovať.
Na prvý pohľad nový Lead získal oblejšie tvary a podobnosť s ostatnými skútrami značky. Zmien je však viac ako dosť, a to nielen v dizajne, ale aj technike. Začnem od motora, ktorý narástol o desať kubíkov (v skutočnosti zo 102 na 108 ccm), je teraz kvapalinou chladený, dostal vstrekovanie a tým pádom šli nahor údaje o výkone a krútiaku (6,6 kW, 9,3 Nm). Na predchodcovi kritizované plechové desaťpalcové kolesá s bubnovými brzdami nahradili kolesá z ľahkých zliatin, vpredu s priemerom 12 palcov a kotúčovou brzdou. Brzdový systém je teraz kombinovaný (mechanické prepojenie prednej a zadnej brzdy). Vstrekovanie a tým pádom nutné palivové čerpadlo umožnilo presunúť nádrž do podlahy, a tak sa priestor pod sedlom dramaticky zväčšil. Nosič batožiny je po novom z hliníka. Inovovaná je aj prístrojová doska, spínacia skrinka, pribudla zamykateľná skrinka v prednej časti a predný svetlomet, ktorý sa presunul na riadidlá, má v sebe halogénovú žiarovku. Na skok jednej generácie je zmien naozaj dosť.
Každému je asi jasné, že tu sa cíti Lead ako doma. Napriek tomu, že mierne stúpla prevádzková hmotnosť, Lead si zachoval hračkársku ovládateľnosť. Prispela k tomu aj v podlahe umiestnená nádrž s objemom 6,5 litra, ktorá znižuje ťažisko. Pochváliť musím aj spätné zrkadlá, ktoré sú širšie ako na predchodcovi, a tak jazdec neobdivuje len svoje lakte, ale môže sledovať aj premávku za sebou. Nová prístrojovka je jednoduchá, moderne štylizovaná, prehľadná a dobre čitateľná aj na priamom slnku. Oproti predchodcovi pribudol teplomer chladiacej kvapaliny, no digitálne hodiny alebo počítadlo denných kilometrov na najmenšej Honde stále nenájdeš. Novinkou je aj spínacia skrinka. Otvor, kde sa zasúva kľúč, je teraz možné rýchlo uzatvoriť. Neviem, či to zastaví nejakého zlodeja, ale určite nudiacich sa puberťákov, ktorý by mali chuť napchať ti zo srandy zápalky do kľúčovej dierky. Otvára sa to potom bočnou stranou kľúča. Okrem toho sa teraz sedlo otvára zatlačením kľúča priamo v spínačke, ako to poznáme z väčších skútrov značky Honda. Pod sedlo nevojdú dve integrály, no otvorené skútrové prilby určite. Ak si začiatočník a máš problém s vypínaním smeroviek, Lead sa ti pripomenie a zapnutú smerovku signalizuje zvukovým signálom podobne ako to poznáme z áut. To všetko spríjemňuje prevádzku v meste, kde je Lead rozhodne šampiónom.
Ako je známe, my sa nebojíme ani tie najmenšie objemy vyzvať na súboj s dlhšími trasami. Tú prvú absolvoval Jaro Harly Jerga na presune z Bratislavy do Košíc a ja som si to potom zopakoval pri presune späť. Ak nie si naháňačom rýchlostných rekordov, naozaj sa nemusíš obávať. S maximálkou cca 85 km/h sa dá absolvovať aj takáto vzdialenosť relatívne v pohode. Samozrejme na hlavných ťahoch patríš medzi tie pomalšie stroje, no len čo sa vyberieš na vedľajšie pokrútené cestičky, s prekvapením zistíš, koľko áut ti prekáža. Obiehanie je však strategicky vysoko náročný počin. Pripraviť si situáciu, nechať priestor na rozbeh a ide sa na to. Čím menej je roviniek a čím viac zákrut, o to budeš ty rýchlejší ako plechovky. V zákrutách Lead totiž sedí naozaj dobre. Mäkší skútrovký rám je ale vo vyšších rýchlostiach v náklone a nie celkom rovnej vozovke cítiť. Je to ale jemné vlnenie, na ktoré si rýchlo zvykneš. K pohodliu prispieva aj nová predná vidla a 12-palcové koleso. S brzdením nie sú absolútne žiadne problémy, ľahký stroj obsadený dvojicou pasažierov v pohode ubrzdí kombinácia prednej kotúčovky a zadného bubna prepojená systémom CBS. Z hľadiska turistiky je skvelý veľký objem batožinového priestoru pod sedlom, kde nie je problém dať stan aj so spacákom a kopou ďalších „zbytočností“. A to máš stále voľný nosič batožiny (kde môže svoje miesto nájsť kufor). V prednej odkladacej skrinke si môžeš nechať po ruke mobil, doklady, peňaženku, menšiu fľašu s vodou alebo náhradný pár rukavíc. Skrinka sa dá zamykať a poteší fakt, že ju nemusíš stále odomykať kľúčom, ako to býva na niektorých skútroch, ale môžeš ju nechať v stave odomknutá alebo zamknutá. Nuž, čo sa týka odkladacích priestorov v sérii, do kúta sa môžu ísť hanbiť všetky veľké turistické mašiny.
To, kam až vyrazíš, je len a len na tebe. S Leadom vieš spraviť priemerku okolo 65 – 70 km/h a to je vcelku slušný údaj. Ak si myslíš, že turisti dosahujú vyššie hodnoty, tak si to niekedy šupni do kalkulačky a budeš prekvapený. Lead sa ti odmení spotrebou do troch litrov na sto. Dojazd na jednu nádrž je tak teoreticky až cez 200 km. Ak však budeš sledovať palivomer a pôjdeš tankovať keď sa palička dotkne červeného poľa, natlačíš do nádrže ledva 4,5 litra (tzn. že 2 litre tam ešte sú) a prejdeš cca 150 km. Rezerva je tak vzhľadom na malú spotrebu dosť veľká.
Nebudem však nikoho presviedčať, že Lead je turista, na to sú tu aj väčšie a silnejšie skútre. Nestratí sa však ani pri ceste na chatu, alebo vzdialenejšie kúpalisko a tiež nie je problém s Leadom vybehnúť na diaľničný obchvat mesta.
Krásne počasie, sobotné dopoludnie, štartovacia lajna Košice a na nej dva stroje. Červený Lead 110 2008, ktorý sme si už predstavili a môj modrý Lead 100 2005, ktorý ma za sebou už viac ako 23000 km. Podotýkam, že stále s pôvodným remeňom a valčekmi vo variátore. To sú veci, ktoré sa opotrebovávajú a majú zásadný vplyv na dynamiku a maximálnu rýchlosť skútra. Samozrejme nič sa nezaobíde bez testovacích pilotov. Ja sadám za riadidlá starej stovky, kým Harly bude kočírovať červenú novinku. Pravidlo je len jedno: nie sú žiadne pravidlá, trasa rovnaká a kto bude prvý v Poprade, vyhráva. Pretek na život a na smrť začína :-)
Nový (červený) a starý (modrý) Lead |
Volíme trasu cez kopce: Jahodná, Folkmar, Krompachy, Spišské Podhradie, Levoča a Poprad. Užívame si teda spústu zákrut, stúpaní aj klesaní. Už na začiatku sa zdá, že je víťaz jasný. V stúpaní na Jahodnú sa nový Lead derie dopredu a pomaly ale isto mi uteká. Nuž, svieže koníky majú navrch. Ja viem čo to stiahnuť len v zákrutách. Potom ale prichádza prekvapenie a v klesaní dobieham celú stratu. Nový Lead sa pri rýchlosti cca 85 km/h zastaví a rýchlejšie to proste už nejde. Neviem, či je to elektrická záležitosť alebo konštrukcia variátora, ale viac z toho proste nedostaneš. Starý Lead takéto obmedzenie nemá a v klesaní ručička tachometra atakuje budíkovú stovku.
Cesta do Popradu je pochopiteľne ale väčšinou stúpaním a tak to mám definitívne zrátané. Motoricky a dynamikou jazdy nový Lead poráža svojho predchodcu. Zaujímavé čísla vyhadzuje aj kalkulačka na benzínke. Starý Lead si zapýtal v priemere 3,1 l/100 km, kým nový a rýchlejší len 2,6 l/100 km. Porážka je teda drvivá a hneď na dvoch frontoch. Pol litra na sto je dosť.
Nie je tajomstvom, že predchádzajúca verzia Hondy Lead sa vyrábala v závode Honda v Indii. Ak niekto pochyboval o kvalite a spoľahlivosti, môže nahliadnuť do nášho testu po 10000 km. Dnes má ten istý na krku 23 000 km a šlape bez akýchkoľvek problémov, dokonca ako som spomínal s pôvodnými valčekmi a remeňom. Tie plánujem preventívne vymeniť na 25 000 km. Za 3 roky je to slušná porcia kilometrov aj na veľkú motorku.
Asi nikoho neprekvapí, že aj nový Lead sa vyrába v Ázii, tentoraz však vo fabrike v Číne. Nejde o subdodávateľskú výrobu, ale priamo továreň značky Honda. K dielenskému spracovaniu som nemal žiadne výhrady a som si istý, že pokiaľ sa bavíme o spoľahlivosti, Honda si zachová svoje dobré meno.
Z japonských značiek bude Leadovi konkurovať hlavne Yamaha Vity. Tá jazdí na 10 palcových kolesách a aj keď je to 125-ka má takmer identické výkonové parametre. Cenou je ešte o 9 tisícok nižšie ako Lead. Ešte lacnejšou alternatívou sú potom čínske skútre, zvyčajne na 12-palcových kolesách a so vzduchom chladeným motorom.
Nový Lead sa rozhodne vydaril. S jasnou ideou nenáročného mestského vozítka s modernou technikou a priaznivou cenou smeruje na vrchol. Vraví sa, že za málo peňazí málo muziky. Či je 68 tisícok málo, si musí zvážiť každý sám (a pomôže aj pohľad ku konkurencii), ale muziky Lead rozhodne málo neponúka. Vozenie bez starostí s nízkymi nákladmi a v meste stále prvý, to sú devízy novej 110-tky. Či ako stroj pre začínajúceho motorkára alebo vozítko, ktoré v garáži zaparkuješ vedľa svojho litrového stroja, určite nesklame.
cena, výkon a dynamika, batožinový priestor pod sedlom, nízka spotreba | chýbajúci bočák, hodinky a nakopávačka |
Z Trnavy do Košíc to nie je až tak ďaleko, ale na skútri? Prečo nie?
Nový Lead dostal okrem dizajnových a ergonomických zmien aj väčší a silnejší motorček a bolo to cítiť už pri prvom pohnutí. Žiadne čakacie doby na dodávku vyšších otáčok a výkonu, všetko je just-in-time.
Po pár kilometroch na diaľnici zisťujem, že „tudy cesta nevede“, a tak to púšťam spodkom popod Nitru, cez Levice až do Rimavskej Soboty. Tam som sa s Leadom cítil ako úradník s novou pečiatkou a kopou papierov čakajúcich na opečiatkovanie. Kopa zákrut a žiadne autá, hotová idylka. Za Rimavskou Sobotou som sa už napojil na hlavný ťah, ale keďže nebola hustá premávka, mohol som frajerovať v strede svojho jazdného pruhu :o).
Podvozok spoľahlivo kopíroval terén, motor neprotestoval a brzdy zabrali vždy, keď som minul tu správnu odbočku. Pri prejazde obcami sa môj pocit kráľa ciest len umocnil, teda až na moment, keď som na križovatke nestretol vášnivého fanúšika „Rýchlo a zbesilo“. Nechcel som chlapcovi spôsobiť traumu, a tak som ho nechal vyštartovať ako prvého :o).
Vďaka vskutku nadrozmernému batožinovému priestoru som si ešte na benzínke v Nitre nabalil zásoby jedla a pitia, pretože tento skúter spotrebuje oveľa menej paliva ako ja :o).
Po takmer šiestich hodinách plných zákrut a častých zastávok na občerstvenie (pre vysvetlenie – vonku bolo takmer 30 °C a ja komplet v čiernej koži, čiernych čižmách, rukaviciach a čiernej prilbe) som šťastne dorazil do cieľa. Únava porovnateľná s cestovaním na veľkej motorke, ale radosť o niečo väčšia.
Aj keď je sedlo v porovnaní s predchádzajúcim modelom viac stupňovité, a tak plynulé posúvanie sa za jazdy je trochu zložité, je pomerne dosť pohodlné. Odkladací priestor, ktorý je pod ním ukrytý, má však jednu nevýhodu, nechladí, ba práve naopak, zohrieva. To v lete veľmi nepoteší, ale ako náhrada sa dá použiť držiak plechovky v schránke pod riadidlami. Tam by sa to nemalo až tak prehrievať. Ďalšou drobnosťou, ktorá mi však veľmi chýbala, boli alebo lepšie povedané neboli, digitálne hodiny. Na prístrojovke je pre nich miesto ako stvorené. No čo už, možno ďalšia generácia už bude úplne dokonalá. A ešte bočák, ktorý by uľahčil a urýchlil parkovanie. A to sú asi tak všetky tri nedostatky, ktoré sa mi podarilo zistiť.
Pripravili sme aj krátke video z testovačky. Jazdili a filmovali Dadi a Tomáš Hajduch - Awia, strih Tomáš Hajduch - Awia.
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk obliekajú 4SR.
Foto: | ||||||
Pridaj obrázok |
Pridaj obrázok |
|||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Honda | Honda | Yamaha | Keeway | Yuki | Adamoto |
Model: | Lead 110 | SCV 100 Lead | Vity 125 | 125 ARN | Jet 125 | Cetos 125 |
Rok: | 2008 | 2005 | 2008 | 2007 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 108 ccm | 102.1 ccm | 125 ccm | 124 ccm | 124 ccm | 124.9 ccm |
Max. výkon: | 8.98 k (6.60 kW) / 7500 ot. | 7.00 k (5.15 kW) / 7500 ot. | 8.70 k (6.40 kW) / 7500 ot. | 6.80 k (5.00 kW) / 6750 ot. | 6.80 k (5.00 kW) / 7500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 9.3 Nm / 6250 ot. | 7.5 Nm / 7500 ot. | 9.2 Nm / 6000 ot. | 8.45 Nm / 5500 ot. | ||
Kompresný pomer: | 11 : 1 | 9 : 1 | 9,5 : 1 | 9.5: 1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 50 x 55 mm | 50 x 52 mm | 51.5 x 60.0 mm | 52.4 mm x 57.8 mm | ||
Palivový system: | vstrekovanie | karburátor 18mm | vstrekovanie | karburátor | karburátor | |
Rozvod: | SOHC (2V) | SOHC | SOHC (2V) | |||
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | vzduchom | vzduchom | vzduchom | |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | ||
Zdvih vpredu: | 80 mm | 80 mm | 80 mm | |||
Zdvih vzadu: | 70 mm | 71 mm | 65 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | bubnová | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 190 mm | 130 mm | 180 mm | |||
Pneu vpredu: | 90/90 12M/C (44J) | 90/100-10 53J | 100/90-10 | 120/70-12/4PR | 2,50 x 12 | 120/70-12 |
Brzdy vzadu: | bubnová | bubnová | bubnová | bubnová | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm | 130 mm | 110 mm | |||
Pneu vzadu: | 100/90 10M/C (56J) | 90/100-10 53J | 100/90-10 | 130/70-12/4PR | 2,50 x 12 | 120/70-12 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 114 kg | 100 kg | 106 kg | 100 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 108 kg | |||||
Výška sedla: | 740 mm | 765 mm | 730 mm | |||
Rázvor: | 1275 mm | 1235 mm | 1250 mm | |||
Dĺžka: | 1835 mm | 1845 mm | 1860 mm | 1920 mm | 1865 mm | |
Šírka: | 665 mm | 710 mm | 670 mm | 705 mm | 685 mm | |
Výška: | 1125 mm | 1110 mm | 1045 mm | 1165 mm | 1175 mm | |
Svetlá výška: | 105 mm | 145 mm | 105 mm | 120 mm | ||
Objem nádrže: | 6.5 l | 6 l | 6.5 l | 5 l | ||
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 85 km/h | 82 km/h | 82 km/h | |||
Spotreba paliva: | 2.8 l/100km | 3 l/100km | 2.8 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 174 km | cca 150 km | cca 133 km | |||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena: 68 900 Sk (29.7.2008) | Zrýchlenie 0 - 40 km/h: 4,8 sek, Brzdná dráha 40 km/h: 11 m, Brzdná dráha 60 km/h: 14 m (prvý pokus 22 m) | Cena: 59 900 Sk (29.7.2008) | Cena: 44.900,- Sk (27. 07. 2008) | Cena: 39 900 Sk (27.7.2008) |
Pridané: 30.07.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 44786 | Včera: 121123