Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 21.07.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 27920 [Testy a predstavenia - Test]
Motárdy sú dnes v kurze. Ponúkajú tony zábavy pri jazde mestom, zakrútených okreskách a ak ich zoberiete na motokárový okruh, budete tam lietať ako úplny pako stále dokola a pýtať sa sami seba prečo ste to neobjavili preboha skôr. Nová WR 250 X je presne taká.
Rozširujúca trieda dvestopäťdesiatok dnes ponúka kadečo, ale v podstate nič pre ľudí, ktorí sa chcú hlavne baviť. Yamaha to zdá sa celé „prekukla“ a pre rok 2008 poslala medzi nás túto fajnovú vecičku spolu s R-kom, ktoré sme už tento rok pekne preklepli a až na kolesá a brzdy je to tá istá motorka. Už len pohľad na ňu vám odpovie na mnoho otázok. Tak napríklad kvalita s akou bolo X-ko postavené je perfektná a každému komponentu sa dostalo maximálnej starostlivosti. Vyzerá to všetko nádherne masívne a je to ako motorka zo starej školy, kedy výrobcovia ešte nemali také veľké tendencie šetriť pri výrobe, aby udržali cenu dole. Dizajn to všetko potvrdzuje a v jeho motárdovej jednoduchosti je asi to najväčšie plus. Ďakujem chlapom do Yamahy, že sa nepokúšali o žiadne kvázimoderné riešenia a urobili to práve takto. Motorka sa tým stáva nadčasová a garantujem vám, že pri pohľade na ňu za 5-6 rokov si budete musieť utierať tečúce sliny z úst, pretože tento štýl jednoducho vyjsť z módy nikdy nemôže. Je to motorka v pravom zmysle slova, motor, rajdy, kolesá a viac nepotrebujete. .
Lenže vy mi asi ešte stále neveríte a myslíte si, že motorka s objemom motora štvrť litra a navyše jedným valcom je predsa pre začiatočníkov alebo baby. Ale to je omyl obrovský! Tento malý zázrak je plný života a z križovatky budete letieť tutovo prvý. Na papieri nevyzerá tých tridsať koní zrovna zabijácky, ale realita je dosť iná. Má pôvod v motokrosovom modeli YZ a Yamaha ho vybavila výfukovou príverou EXUP (pri tomto slove sa vám vybaví najmä jedna zo superšportových striel R1 alebo R6), ktorá pomáha výkonu pri nízkych otáčkach a tiež je tam dnes už neodmysliteľné vstrekovanie paliva alebo titánové ventily. Slušné. Nie. Výborné! Ak si to celé dáte dohromady s hmotnosťou celej mašiny len 128 kíl, dopravné zložky polície Slovenskej republiky z vás mať radosť určite nebudú, ale vy rozhodne áno. Rám je z hliníkovej zliatiny a pruženie vpredu ako aj vzadu je plne nastaviteľné, takže si to na seba vyladí 100 kilový macko ale aj 60 kilový chrúst.
Na X-ko som sa tešil ako malý fagan už pekne dlho a zase mi to prvý deň chcel pokaziť dážď. Zasuniem kľúčik do spínacej skrinky, nechám nahriať pár minút motor a v tom sa priženie búrka ako z filmu. Hneď ma aj kropia kvapky ako čerešne a mať vedľa seba vtedy boxovací mech, tak si tam asi na ňom polámem ruky od zlosti. Takže naberám smer diaľnica a modlím sa za to, aby som na nej nezaspal, keďže v ľavom jazdnom pruhu asi moc často nepôjdem. Obchvatom Bratislavy kľučkujem pomedzi autá jedna radosť a hrubé krky v ML-kách a podobných náklaďákoch zalieva pot. No jo chlapci, zaspali ste dobu. Teraz frčí motard.
X-ko je skutočne ako pierko a vojdete sa s ním do každej skulinky, ktorá sa vám naskytne, alebo si to strihnete krížom cez chodník. Oproti skútru je tento spôsob oveľa rýchlejší, pretože neriešite veci ako sú obrubníky a rôzne iné prekážky. Jednoducho vás nič nezastaví. Prepchať sa do prvej lajny na križovatke a vyraziť s predným kolesom namiereným do vzduchu. Tak toto mu presne ide a budete sa tým úchvatne baviť. Ešte pred tým ako som si X-ko zobral sme debatovali s agrem, že na zadné to bude treba asi dosť spojkovať. Ale houby, ide mu to na jednotku plynom, chápete? To som teda nečakal ani vo sne a mušia hmotnosť celej motorky tomu napomáha. Ovládanie je krásne jednoduché a kto by si myslel niečo iné, nech ihneď zloží stranícku knižku. Na autostráde to tiež nebola nuda, pretože tam dokáže Yamaha upaľovať v pohode 120-130 km/h, ale v týchto rýchlostiach sa mi zdalo, že motor produkoval trocha viac vibrácií. Ubral som teda na nejakých do stodvadsať a tam to išlo ako po masle. Predbiehanie do asi stoštyridsať bola stále pohoda, stačilo otočiť plynom a motorka okamžite zrýchlila a nemusel som čakať 5 minút na zvýšenie rýchlosti o 5 kilákov za hodinu. Normálne som sa bavil, pretože každé predbiehanie bolo potrebné dobre naplánovať, aby ma zozadu nenabrali do chrbta nejaké xenóny súdruha Packu. V mojej prilbe sa dokonca miestami ozval spev, toto sa mi už dávno nestalo. Síce bol občas prerušený bolestivým zaskučaním, pretože môj zadok so sedadlom tohto typu moc nekomunikoval a rýchlo som ho presedel. Ale napríklad Tomáš Hajduch - Awia zvládol na R-ke cestu z Košíc so Bratislavy s minimálnymi prestávkami a vôbec si nesťažoval, takže asi ho mám divný, ten zadok myslím. Nerovnosti vedia X-ko vo väčšej rýchlosti vďaka mäkšie naladenému podvozku pekne rozhádzať, no na takéto presuny ho ale asi často používať nebudete, to by ste asi nemali všetkých päť pohromade. Okresky sú už iné kafe a hlavne pomalé utiahnuté zákruty budete vymetať ostošesť. Na tento typ ciest je to stvorené a predbehne vás jedine ďalšie supermoto s lepším pilotom. Rýchlosť stodvadsať máte na tacháči hneď a viac ani nie je potreba. Všetku túto srandu si pritom doprajete asi za 5 litrov na stovku. Ak nemáte náladu, budete to kľudne aj 3 a pol. Pohoda.
Áno, presne ako hovorím. Nájdite si najbližší motokárový okruh blízko vášho bydliska a vyrazte tam. Nezabudnite však so sebou zobrať aj niekoho, kto pre motorky také pochopenie ako vy nemá, aby vás mohol dostatočne kľudniť. Lebo inak sa vám ľahko môže stať, že by vás odtiaľ odvážali borci v bielych plášťoch a vy by ste mali na sebe takú peknú kazajku. My sme vybehli na motokárovú dráhu v Trebaticiach, ktorá je pomalšia a to bola presne voda na mlyn Yamahy. Zámerne som doteraz nepovedal ani slovo o pružení, pretože na pocit to bolo pri prvom nasadnutí dosť mäkké a pri jazde so spolujazdcom (ktorý sa na sedadlo len tak tak vojde) som sa cítil ako na palube malého člnu na rozbúrenom mori. Ja osobne by som ho výraznejšie pritvrdil, pretože v zákrutách nad sto kilometrov za hodinu pri tvrdom štýle jazdy malo zadné koleso tendenciu trocha odskakovať do strany, hlavne ak ste nabehli na hrboľatú rozbitú cestu. Pruženie túto možnosť ponúka, ale mne sa nechcelo do toho moc hrabať (som lenivá voš), pretože prístup k nastavovaniu predpätia zadnej pružiny bol trocha komplikovanejší, ale ak si to raz nastavíte, nebude s tým treba viac hýbať. Tu na dráhe, kde bol asfalt pomerne bezproblémový, to bola ale jedna báseň. Sériovo obúvané Bridgestone-ky držali na nagripovanom betónovom povrchu ako o život a mal som v nich po pár kolách absolútnu dôveru. Trať som sa naučil za chvíľu a zákruty som prechádzal každým kolom rýchlejšie. Neskutočná zábava, to vám poviem. Cítil som sa ako surfer na tej najväčšej vlne, ktorú mám iba pre seba.
Na výjazde z pomalších zákrutách, kde jednotka by bola moc pretočená a dvojka mala nižšie otáčky bolo cítiť výkonový hendikep menšieho objemu motora, ale všetko to vynahradzoval moment, kedy trocha stúpli. Vtedy sa motor nádherne roztočil a ja som letel do ďalšej zákruty ako psychopat. Načase poriadne skúsiť brzdy, hlavne tú prednú. Stláčam páčku a v tomto je X-ko je naozaj perfektné. Predná brzda je účinnosťou a dávkovaním bez komentára a nikdy som nepotreboval viac. Trochu problém nastal, keď som skúšal vchádzať do zákrut driftom. Zadné koleso sa rozskákalo a z driftu nebolo nič. Mal som veru ten zadný centrál trocha poštelovať, pridať na predpätí a znížiť trocha odskok, pretože ísť to ide, stačí si pozrieť firemné materiály Yamahy. Alebo ja som taký ťuťmas, to skôr :-).Na druhú rundu vychádzam na trať vo veľkom štýle, pretože viem, že ma zase čaká kopa srandy. Prvé zákruty nemám vo zvyku jazdiť ako dement, pretože gumy ešte nemajú tú správnu teplotu a dostať sa k zemi je vždycky veľký prúser. Prvá je teda len vo svižnom tempe a predo mnou druhá. Vôbec nejdem nejak rýchlo a ani neviem prečo som si v náklone brnkol o páčku prednej brzdy. Tá je však jedovka a posiela ma nekompromisne testovať odolnosť oblečenia od 4SR. Tých nadávok, ktorými som sa počastoval bolo teda dosť veľa a najčastejšie medzi nimi figurovala tá na k. Moja chyba jednoznačne. Čo treba však s obdivom povedať, ako nekompromisne X-ko tento minicrash zvládlo. Okrem oškretého chrániča výfuku a roztrhnutého gripu vôbec nič. Ak by tam boli namontované chrániče rúk, prípadne prednej a zadnej vidlice, možno by sa nestalo vôbec nič. To je obrovská výhoda, pretože na dráhe sa občas chtiac nechtiac padá a oprava vás majland stáť rozhodne nebude. Stavbou je to jednoducho skutočné supermoto bez zbytočných serepetičiek, tak to má byť.
Tento odstavec teda moc popísaný nebude, pretože konkurencia je v podstate žiadna. Jedine s prižmúrením oboch očí o triedu nižšie stodvadsaťpäťky, ale tie budú výkonovo ďaleko vzadu. Takisto pri pohľade na kvalitu hrá Yamaha trocha inú ligu a vyhráva to na celej čiare.
Tak to si píšte, že budete! Táto motorka vie skrátka všetko. Denné dochádzanie do práce, prepletanie sa rannou zápchou, alebo cestovanie po širšom okolí. Ak si potrebujete spraviť cez víkend alebo po práci náladu, nasadnete a letíte si to užiť niekam za mesto, prípadne na spomínaný motokárový okruh. To všetko s obrovskou dávkou srandy a s minimálnymi prevádzkovými nákladmi. Kvalitou sa nešetrilo a všade, kam padne váš pohľad je to na jednotku. Motor, brzdy, skvelé. Čo vám v kúpe teda bráni? Z istého uhla pohľadu je to cena, pretože 207 tisíc nie je zrovna najmenej a približuje sa motárdovému XT-čku šesťstovke, ale tá je oveľa ťažšia a zábavy si tým pádom užijete menej. Ak chcete motorku do 25 kW, ktorá vám poskytne všetko o čo ju požiadate, pritom ešte vykúzli obrovský úsmev na tvári, nemáte problém s príjmom a potrpíte si na kvalitu, WR-ko čaká práve na vás.
P.S. Ďakujeme pánovi Krejčímu z YAMAHA MOTOR CZECH za trpezlivosť, ktorú s nami stále má napriek tomu, že rozbíjame ich motorky a stále nám ich požičiava. Polepšíme sa, sľubujeme!
Motocykel na test poskytla spoločnosť Yamaha Motor CZ, výkon zmenaraný na brzde vo FastBikes. Redaktori motoride.sk obliekajú 4SR.
motor, brzdy, kvalita, budete z nej zliezať vždy s úsmevom | cena, sériovo mäkšie nastavený zadný centrál |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Yamaha | Yuki |
Model: | WR 250 X | 250 SM |
Rok: | 2008 | 2008 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 250 ccm | 249.2 ccm |
Max. výkon: | 30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot. | 16.32 k (12.00 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 23.7 Nm / 8000 ot. | 18 Nm / 5500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 10,3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77.0 X 53.6 mm | 72x61,2 |
Palivový system: | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | OHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 270 mm | |
Zdvih vzadu: | 265 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | |
Pneu vpredu: | 110/70R17M/C 54H | 110/70 x 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | |
Pneu vzadu: | 140/70R17M/C 66H | 130/70 x 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 128 kg | |
Výška sedla: | 895 mm | |
Rázvor: | 1425 mm | 1440 mm |
Dĺžka: | 2115 mm | 2200 mm |
Šírka: | 810 mm | 860 mm |
Výška: | 1190 mm | 1240 mm |
Svetlá výška: | 265 mm | |
Objem nádrže: | 7.6 l | 11 l |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: 89 990,- Sk (16.7.2008) |
Text:Kristián Tino Dudík, Foto: Cacao
Pridané: 21.07.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 17765 | Včera: 235540