Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.05.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9611 [Šport - Enduro]
Veľké finále extrémneho endura, zvaného tiež Erzberg Rodeo bolo na pláne v nedeľu. Na pravé poludnie vyrazilo na trať 500 najlepších.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Erzberg Rodeo | Nasledujúci
Štartuje sa na úplnom dne kameňolomu. Jazdci sú zoskupený do 10-radov po 50 jazdcov. Samozrejme podľa časov aké dosiahli v prológu. Medzi nich sa dostal aj jeden Slovák (Karol Capucha) a 11 čechov.
Predchádzajúce dva dni aj s fotkami:
Odštartované... |
Na pravé poludnie, v úmornej horúčave vyráža do boja s horou prvá 50-tka jazdcov. Do čela derie Cyril Despres a vychádza prvý z mnohých strmých výjazdov, tesne nasledovaný Andreasom Lettenbichlerom na BMW G450. Po výjazde sa jazdci dostávajú na terasu, kde stojíme aj my s foťákom v ruke. Dvíha sa strašný prach, nieje vidieť absolútne nič no jazdci nespomaľujú. Hneď pri nás je ale umelo vytvorený menší hrb, ktorý nieje problém preskočiť za predpokladu, že ho jazdci zbadajú. Ako prvý na to dopláca René Dietrich z Nemecka a našťastie do neho nikto nenabúral, kým dvíhal motorku. Horšie však dopadol Niki Stelszmuller z Rakúska, ktorý pri páde skončil až v mláke a odlomil pri tom riadítka na svojej Aprílii. Do jeho motorky následne nabúral ďalší jazdec, ktorý to ako zázrakom ustál a pokračoval. Také šťastie nemal už Jesus Zavala z Mexika, ktorý mal ťažký pád. Najviac ma šokovalo, že pokračoval a dokonca je posledným z 38 jazdcov, ktorý prišli až do cieľa!!! Kým však padá prach a jazdci sa spamätajú z dna kameňolomu sa rútia ďalšia 50-tka šialencov.
Dole leží Jesus Zavala z Mexika, závod dokončil v časovom limite!!! |
My však už sadáme na motorky a sledujeme nášho PRESS sprievodcu na ďalšie zaujímavé miesto. Je to obrovská odkaľovacia nádrž so strmými kamenistými stenami. Cesta vedia samozrejme priamo hore, výjazd má hádam aj 100 m. Na dno sa jazdci ešte na trase vracajú a idú to znovu - aby nebola nuda. Pád v tomto výjazde na sypkej štrkovej stene znamená len jedno. Jazdec sa mení na lyžiara a zastaví sa až dole. Hneď za ním ide aj motorka. Je to s tých kopcov, kde by ste nevyšli hore ani pešo.
odkaľovacia nádrž |
Ďalej na trase prichádzame ku kamenistému výjazdu. Len niektorí jazdci ho dokážu vybehnúť bez pomoci, teda priznám videl som len jedného a tak som z úžasom sledoval čo robí, až som zabudol fotiť. Bol v krátkom tričku s nápisom trialhof.at. Bol to Peter Enöckl, tiež jeden z mála jazdcov, ktorý dokončili celý pretek. Ostatný sú odkázaný na pomoc dobrovoľníkov. Vybehnú kam sa podarí a potom je to ťahanie a pomáhanie. Pretekár sa dobrovoľníkom za pomoc odmení spŕškou kamenia... Tento výjazd zvládol aj talian Christoph Gatscher na Yamahe WRF 250. Žiaľ nezvládol to už blok motora, teda lepšie povedané kryt vodného čerpadla. Poruchu opravil na mieste pomocou tekutého kovu, resp. tej plastelíny. Napriek poruche dorazil do cieľa na 29. mieste.
Aj to sa stáva - Up-side down |
Na trase pokračujeme ďalej. Kto sa vyštverá až takmer hore na železnú horu, musí aj dole. A samozrejme tou najkratšou cestou. A to nieje vôbec jednoduché. Strmý zjazd, pomedzi veľké balvany, sypký podklad. A dole veľká halda veľkých kameňov. Uff. veľa času na oddych nieje, na pláne je ďalej trialová vložka zvaná Carl´s Dinner. Sekcia obrovských balvanov pomedzi ktoré treba doslova preskákať, alebo preniesť motorku. Naviac je to sekcia vyznačená nápisom: "NO HELP". Veru tak bez pomoci, každý sám za seba. Je to dvanásty checkpoint z 16-tich na celej trase a únavu je už vidieť. Vytiahnuť zaseknutú motorku spomedzi dvoch kameňov dá zabrať. Ak ku tomu spadne reťaz tak je to naozaj problém a v kameňoch to jazdci neopravia a tak sú už odkázaný sami na seba. Každopádne hŕstka divákov ktorá došla až sem odmenila každého jazdca potleskom a pokrikom. Veď až sem to vrámci časového limitu zvládlo len 78 jazdcov.
Našou poslednou zastávkou je Checkopoint 14: Märchenwald. Obrovský výjazd s kameňmi všetkých veľkostí. Je to akoby kaňon, iná cesta ako v jeho dne nieje. Je to poriadna skúška síl. Na vrchole stojí asi 20 pomocníkov, majú zviazané asi 3 - 4 laná z celkovou dĺžkou hádam aj 100 m. Pomocníkov po trase je mnoho, podávajú si lano a aj všetci spolu ťahajú. Všetko čo som tu popísal nájdeš zdokumentované v galérii. Žiaľ v Erzbergu som vol sám a tak video čo som natočil zverejním neskôr. Jeho zostrihanie mi zaberie nejaký čas. Okrem toho som na akcii boli na pozvanie KTM Central East Europe, ktorá pre novinárov zabezpečila jazdy na KTM 690 Enduro, KTM 450 EXC-R, 125 EXC a 250 EXC-F. Dojmy z jazdenia prinesiem taktiež neskôr v rubrike Testy a Predstavenia.
Napriek tomu, že nikto nepredpokladal, že niektorý z jazdcov pokorí železnú horu za menej ak 2 hodiny KTM fabrický jazdec, poliak Taddy Blazusiak dorazil v čase 1:20.13. Až 15. min po ňom do cieľa prišiel druhý jazdec Andreas Lettenbichler na BMW G450. Tretie miesto obsadil Paul Bolton z Veľkej Británie na Honde CRF 250. Cyril Despres si domov odvezie až zemiakovú medailu. Ďalšie dve priečky obsadili Američania Kyle Redmond a Geoff Aaron na zaujímavých strojoch Christini KTM 300 s náhonom na obe kolesá. Ide o plne mechanický pohon, ktorý prenáša menšiu časť výkonu ako ide na zadné koleso.
Poz: | Meno: | Krajina: | Motorka: |
---|---|---|---|
1 | Tadeusz Blazusiak | PL | KTM 250 EXC |
2 | Andreas Lettenbichler | DE | BMW 450 |
3 | Paul Bolton | GB | Honda crf 250 |
4 | Cyril Despres | FR | KTM 300 EXC |
5 | Kyle Redmond | US | KTM Christini 300 EXC |
6 | Geoff Aaron | US | KTM Christini |
7 | Gerhard Forster | DE | BMW 450 |
8 | Chris Birch | NZ | KTM EXC 250 |
9 | Juha Salminen | FI | KTM 300 EXC |
10 | Mark Jackson | GB | KTM 200exc |
... | ... | ... | ... |
61 | Mario Rybář | CZ | YAMAHA WR 250 F |
... | ... | ... | ... |
240 | Karol Capucha | SK | KTM 450 exc |
Z celkového počtu 500 jazdcov, ktorí vyrazili na RedBull Hare Scramble 2008 dorazilo do cieľa v časovom limite 4 hodiny 38 jazdcov na motocykloch KTM, BMW, Honda, Aprilia, Gas Gas, Husaberg a Yamaha. Medzi nimi žiaľ nebol ani jeden Slovák alebo Čech. Slovák Karol Capucha dokončil na celkovej 240 priečke, keď sa dostal až k siedmemu checkpointu: Bahnoff. Najlepší český zástupca Mário Rybář obsadil perfektné 61 miesto a pokoril Checkpoint:13 Gerichtsgraben.
Celkovo môžem povedať že byť pritom a sledovať toto šialenstvo bolo skvelým zážitkom. Pravdepodobne som sa nakazil akútnou Erzbergotídou. Ide o vysoko nákazlivú chorobu, čo mi potvrdil aj Jarda Šíma. Po tom ako sme si tam aj my zajazdili na GS a Transalpe sme sa zhodli, že sa tam uvidíme o rok. Ak sa to podarí možno aj ako súťažiaci v triede Jurnalist trophy (jazdí sa iba prolog na čas) Pre diváka je na Erzbergu atraktívny hlavne posledný deň. Je však jasné že sa nedá byť všade a tak si treba zvoliť miesto. Novinári na motorkách mali výhodu, že so sprievodcom stihli zájsť na viacero miest.
Ak by mal niekto chuť o rok vyraziť určite by som odporúčal víkend, teda od soboty kedy je finál endurocrossu, vyhlasovanie výsledkov Prologu, FMX show a veľká párty večer. Prespať niekde v okolí, priamo v mestečku sú kempy alebo priamo v paddocku medzi jazdcami, kde sme stretli partiu čechov. V nedeľu si užiť hlavný pretek podľa možností a vyraziť na cestu domov. Do Bratislavy to je len 260 km viac menej po diaľnici. Takže pacienti a pacientky, vidíme sa tam o rok.
Priamo z Erzbergu pre vás sledoval, písal, fotil a filmoval - Awia |
Kamera: Tomáš Hajduch - Awia, Strih: Beal.
Ďalšie videá som našiel na youtube, určite ich tam bude neskôr viac, hlavne profi zostrih od organizátora bude stáť určite zato.
Pridané: 26.05.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Erzberg Rodeo | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 249344 | Včera: 161107