Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.04.2008 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 30121 [Testy a predstavenia - Test]
Firma KTM ako jedna z prvých zareagovala na nový predpis UEM, ktorý upravil hornú objemovú hranicu dvojtaktných motorov pre motokros v triede MX2 a v modelovom rade pre rok 2008 uviedla model SX 144.
Aj keď nemôže očakávať nejaké vysoké predajné čísla u tohto modelu, je to správne rozhodnutie, ktorým vhodne dopĺňajú modelový rad o motorku vhodnú hlavne pre mladých jazdcov, ktorí tak vďaka lepším výkonovým parametrom a rovnako dobrej ovladateľnosti ako u 125 – ky môžu úspešnejšie konkurovať stále sa zlepšujúcim štvortaktom. KTM venuje svojej „dvojtaktnej“ modelovej rade rovnakú starostlivosť ako „štvortaktnej“.
Nablýskaná KTM 144 SX pripravená na test – ešte netušila, čo ju čaká |
Dvojtakty totiž stále majú svoje miesto na pretekárskych tratiach, mnoho jazdcov totiž ich stále preferuje pre svoju lepšiu ovládateľnosť v náročnom teréne a v neposlednom rade aj pre ďaleko nižšie náklady na nákup a údržbu motorky.
KTM SX 144 pôsobí už na pohľad veľmi ľahkým dojmom, a tento dojem neklame. Necelých 91 kg sľubuje viac než dobrú ovládateľnosť. Motokrosová KTM-ka je takmer identická so svojou menšou sestrou – okrem nálepky s číslom 144 rozdiel nenájdete. Aj motor je zvonku taký istý, rozdiel je len v o pár milimetrov väčšom vŕtaní a zdvihu. Tvarové riešenie a ergonómia je typické pre KTM - teda výborné. Motorka je v oblasti sedla primerane štíhla a dá sa dobre stisnúť kolenami pri jazde po sediačky, príjemné je mierne sa rozširujúce sedlo. Ovládanie spojky a bŕzd je veľmi presné a ľahké, účinok bŕzd je (aj vzhľadom k hmotnosti motorky) fantastický. Čo ma však mimoriadne fascinovalo, bola štartovateľnosť motora – motorku sme skúšali skutočne v tvrdých podmienkach, v nepriaznivom počasí s mimoriadnym množstvom blata na trati. Aj keď motorka bola obalená hrubou vrstvou blata a štartovaciu páku som pomaly nevedel nájsť, stačilo malé „drcnutie“ do nej a motor zakaždým spoľahlivo naskočil.
144-ka je tvarovo zhodná s menšou 125-kou |
Poďme však k jazdným vlastnostiam. Mojím zvykom sa stalo, že každú novú motorkou ktorú testujeme, idem prvý krát popreháňať po lesných cestách. Rovnako som urobil aj s SX-kou, no už po chvíli som zistil, že to až taký dobrý nápad nebol. Tvrdý podvozok rozhodne nie je stvorený na víkendové výlety. Na hladkých poľných cestách problém nie je, podvozok spoľahlivo drží stopu a ovládanie je veľmi jednoduché. No ako náhle som sa dostal do ťažšieho terénu s množstvom koreňov a kameňov, SX-ka sa prestala cítiť isto (a ja som zneistel ešte viac). Tvrdo naladený motokrosový podvozok od malých nerovností príliš odskakuje a v spojení s ostrým dvojtaktným motorom je jazda v ťažkom teréne náročnejšia ako by sa mohlo zdať. Musíte sa totiž o dosť viac sústrediť na terén, na odhadnutie správnej rýchlosti a otáčok. A to si vyžaduje samozrejme aj nemalé skúseností. Takže pravdu povediac som sa v ťažkom teréne trochu potrápil a preto som hneď radšej zamieril na upravenú motokrosovú trať.
Motor sa zvonku tiež nelíši. O prívod paliva sa stará karburátor Keihin s úctyhodným priemerom difuzóra – spotrebu radšej nemerajte! |
Test sme robili koncom októbra, kedy bolo počasie nevyspytateľné, a na trati bolo vody a blata požehnane. Ale počasie sa objednať nedá, a tak som nelenil a začal "krúžiť" po trati. Už po pár kolách, keď som sa trochu oťukal mi bolo jasné, že písmená SX v názve KTM-ka nemá len tak pre nič za nič. Je to skutočne čisto motokrosový špeciál stvorený na uzavreté trate. Podvozok bol veľmi istý aj na klzkom povrchu, trvdé pruženie perfektne tlmilo nerovnosti a aj keď nie som motokrosár, na motorku som si rýchlo zvykol a z kola na kolo som sa cítil príjemnejšie. Brzdy ako obvykle u KTM hodnotiť ani netreba, perfektný účinok spojený s citlivou ovládateľnosťou. No a motor? To je jednoznačne najväčšia novinka tejto motorky. Nový objem priniesol samozrejme aj vyšší výkon, ale v nízkych otáčkach je to predsa len "malý dvojtakt". To znamená že pokiaľ chcete jazdiť aspoň trochu rýchlo, musíte motor držať v stredných otáčkach a vyššie. Prechod z nízkych otáčiek do stredných je sprevádzaný výrazným nástupom výkonu, avšak potom výkon rastie takmer plynule s otáčkami. Samotný vrchol otáčkového pásma prináša určite vyšší výkon, ako u 125-ky. No priznám sa, že pre mňa nebolo jednoduché jazdiť stále s plným plynom. Často sa mi stalo, že v ostrých zákrutách som podradil o dva, a nestačilo. Motor sa síce do otáčiek dostal pomerne rýchlo, ale bolo cítiť, že si pýtal držať v otáčkach už v zákrute. A práve to nie je na takejto motorke jednoduché odhadnúť, chce to neustále radiť a sústrediť sa na to, aby ste mali vždy dostatočné obrátky. Oproti štvortaktnej 250-ke si jazda na SX 144 určite vyžaduje viac skúseností, avšak musím sa priznať, že jazdiť na 144-ke ma bavilo oveľa viac i keď voči mne nebola tak zhovievavá ako štvortakt, každú moju chybu mi dala najavo a nič neodpustila. Aj napriek tomu som mal z tejto motorky vynikajúci pocit, myslím, že ma naučila viac ako iné.
Ako som už uviedol v úvode, malé motokrosové dvojtakty rozhodne majú svoje uplatnenie hlavne pre mladých a začínajúcich jazdcov. Sú ľahké, vynikajúco ovladateľné a ich prevádzkové náklady sú relatívne nižšie. Jazda s malým dvojtaktným motorom má však vzhľadom k charakteru motora, svoje špecifiká, úskalia a nie je jednoduchá. Kto to však hneď nevzdá a naučí sa využívať potenciál malého motora, dokáže držať na trati krok s omnoho väčšími kubatúrami. No a po prechode na väčší dvojtakt alebo štvortakt bude mať nenahraditeľné skúsenosti a návyky.
Autor: Peter Vencel ml. pre Enduro Aktuál 1/2008.
Blata si KTM-ka počas testu „užila“ neúrekom |
Pridané: 02.04.2008 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | KTM |
Model: | 144 SX |
Rok: | 2008 |
Kategória: | Cross |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 143.6 ccm |
Kompresný pomer: | 12,8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 56 x 58,4 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-19 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 90 kg |
Výška sedla: | 925 mm |
Rázvor: | 1471 mm |
Svetlá výška: | 390 mm |
Objem nádrže: | 7.5 l |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 178609 | Včera: 171952