Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Japonské vidlicové motory V - Africa Twin

 Zdieľať

Pridané: 04.07.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 18625 [História]

Ako som už naznačil v predošlých článkoch venovaných nekapotovaným a okapotovaným cestným endurám Honda s vidlicovými motormi, vrcholom cestnoterénnej ponuky turistických motocyklov do nedávna bola civilná verzia púštneho špeciálu Africa Twin.

Po rozbehu, kedy sa tento model opticky stotožňoval s nefalšovaným pokoriteľom veškerých púští, ale mal objem motora len 650 ccm (RD 03), sa opäť stal o čosi civilnejším. Objem, ktorý požadovali zákazníci, technici zväčšili na 750 ccm a po úvodnom púštnom desingu (1988 – 90) sa pustili aj do jeho konkrétnej civilnej podoby (1990 – 2003). Na upresnenie motor (RD 04) do “V“ mal rozovretie 52° a objem 742 ccm (81 x 72 mm) a jeho výkon bol oproti 650-ke (37 koní) naladený po úvodných 59 koní (1990) na ustálených 60 k (44,1 kW), čo pretrvalo počas celej 15-ročnej výroby (do 2003). Prevodovka bola stále 5-stupňová s viaclamelovou spojkou v olejovom kúpeli. Rám bol uzavretý rozdvojený pod motorom a zvarený z oceľových rúrok, ktorých tvar sa pozvoľna menil. Najskôr mali prierez kruhový s niektorými partiami hranatými, neskôr niektoré pasáže boli nahradené trubkami s bočnými dutými profilmi a pred ukončením výroby boli výlučne hranaté a zosilnenie pôvodného rámu, to sa udialo v roku 1990. Zadná kyvka bola z legovanej ľahkej zliatiny, čo zodpovedalo hliníkovým profilom. Predná jednoduchá kotúčová brzda (269mm) bola nahradená dvojitou (1990) s priemerom 276 mm. Zadnej kotúčovej technici zväčšili priemer z 240 na 256 mm.

 Honda Africa Twin
Honda Africa Twin

V tomto roku (1990) opticky nedošlo len k zmene farebnej kombinácie, ale aj k zmene tvaru kapotáže pre aplikáciu prídavného olejového chladiča. Typické A. Twinovské farebné prevedenie, ktoré dominovalo až do roku 2000 predstavovalo prienik dvoch farieb pripomínajúcich kresbu dvoch žíl na vybrúsenej ploche mramorového hranola. V mojich predstavách to bolo synonymom pre dvojúčelové použitie na ceste a v teréne (teda veľmi ľahkom). Snáď najväčšie modernizácie sa udiali v roku 1993, kedy sa opäť menila kapotáž kvôli zníženiu objemu nádrže z 24 na 23 litrov. Znížila sa celková výška sedadla, čo prišlo vhod nižším majiteľom a takisto aj tzv. tripmaster (digitálny počítač kilometrov s viacerými funkciami). Z nasledujúcich zmien spomeniem: 1996 – nové digitálne zapaľovanie, väčší objem airboxu a tlmiča výfuku, upravená spojka, kozmetické úpravy kapotáže; 1997 – nový snímač polohy škrtiacej klapky karburátora, vylepšené zapaľovanie, upravená kapotáž so zlepšenou aerodynamikou; 1998 – vylepšené karburátory CV vybavené plochými šupátkami a difuzórom s priemerom 36 mm.

 Honda Africa Twin
Honda Africa Twin

V roku 1997 opäť u Hondy prehodnocovali postavenie A. Twinu na trhu. Aj keď si tento model získal trvalú popularitu na trhu veľkých endúr, určité ohrozenie marketingoví pracovníci zaznamenali. Vtedy totiž konkurenčné značky svorne počnúc BMW preferovali u civilných endúr litrový objem. Honda sa rozhodla po svojom nechcela vytvárať odvodený model od A. Twinu s objemom 1000 ccm, ale začala na vývoji úplne nového konceptu, ktorého motor ale vychádzal z danej koncepcie, teda vidlicového dvojvalca. Do roku 2000 ponechali technici všetky charakteristické črty bez zmeny pretože predaj bol ustálený. Zväčšili ponuku doplnkov nielen o turistickú výbavu pozostávajúcu z kufra „topcase“ s rôznymi druhmi objemu, ale aj o postranné bočné kufre s tiež rozdielnym objemom. Pre ozajstných dobrodruhov to boli aj kovové kufre s naozaj pekelnou kubatúrou spolu s taškou na nádrž, teda výbavou, ktorou nepohrdol nejeden fanúšik na ceste okolo sveta či naprieč kontinentami. Po roku 2000 na popud jazdcov, ktorí si AFRICA TWIN obľúbili a nechceli sa s týmto modelom rozlúčiť, bolo zmenené estetické riešenie desingu, čím sa predaj oživil a potvrdilo sa, že A. Twin nepatrí ešte do starého železa.

Od roku 1998 súbežne ponúkali u Hondy dva typy motocyklov, ktoré údajne boli ašpirantami na titul vlajkovej lode rally touring segmentu. Afrika Twinu údajne začalo konkurovať Varadero. Myslím si, že toto tvrdenie bolo len obchodným ťahom, pretože litrové Varadero bolo a stále je okapotovaný supermotard a teda nie enduro. Dovolím si tvrdiť, že vlajkovou loďou spomínaného segmentu bol stále Africa Twin.

 Honda Africa Twin
Honda Africa Twin

Bohužiaľ v roku 2003 sa vedenie Hondy rozhodlo ukončiť výrobu A. Twinu. Na jeho post sa tak posunul inovovaný TRANSALP. Honda teda úplne upustila od ťaženia z podobnosti s púštnymi špeciálmi, ktoré na púštnych rely maratónoch úplne vyfučali a vzdala sa márneho boja s konkurenciou KTM, či Yamahy a BMW. Svoj obchodný záujem presunula do segmentu turistických motocyklov s kvázi supermotardovým vzhľadom, kam model Varadero právom patrí spolu s modelmi od značiek Yamaha (TDM), Suzuki (V-Strom), Ducati (Multistrada) a samozrejme produktami špeciálnych firiem venujúcim sa prestavbám iných už zabehnutých modelov cestovných okapotovaných endúr ako napr. Honda Dominator, Cagiva Elefant, Suzuki DR BIG a podobne.

 Honda Africa Twin
Honda Africa Twin

Skončila sa tak éra Africa Twinu, ktorá trvala od konca 80. rokov minulého, teda 20. storočia. Nabudúce teda bude reč o Varadere.

 Honda Africa Twin
Honda Africa Twin

Pridané: 04.07.2007 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 68642 | Včera: 226619