Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Švédske vidlicové motory v endurách

 Zdieľať

Pridané: 02.05.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 7470 [História]

Keďže som v úvode seriálu spomínal švédsku konštrukčnú školu, dovolím si tvrdiť, že bola v Európe medzi prvými, ktorá priniesla vidlicový motor do terénu.

Spomínal som motory Nilsa Hedlunda, ktorých éra sa skončila rokom 1987, kedy značka prestala produkovať tieto agregáty. Koncepcia ale stále žila a nadchol sa ňou konštruktér Lars Nillson. Tento ako bývalý zamestnanec značky Husqvarna nebol spokojný s predajom značky talianskym zberateľom, ktorí si mysleli, že ich motocykle budú Rolls Roycami medzi motocyklami. Pri vývoji spolupracoval s technikmi KTM a v bývalej nástrojárni slávnej švédskej značky, ktorú od spoločnosti Elektrolux kúpil aj s celým strojovým parkom a príslušenstvom, rozbehol výrobu vidlicových štvortaktných dvojvalcov pod krídlami znacky FOLAN. Kedysi konkurent a rival motorom Hedlund (Hedlund-EML kontra Folan-EML), prevzal štafetu tohoto trendu.

Folan mal valce s rozovretím 60°, rozvodom OHC so štyrmi ventilmi na valec. Objem bol 948 cm3 (rozmery 86 x 54 mm), dva karburátory Keihin, zapaľovanie elektronické S.E.M., prevodovka 6-rýchlostná, štartér elektrický a suchá spojka. Určitou novinkou, ktorú si vyžadovala doba, bolo vodné chladenie. Výkon sa pohyboval nad 100 k (viac ako Honda CR 500). Kompletný agregát vážil okolo 40 kg, čo bolo menej ako Rotax 600 (jednovalec). Bohužiaľ, najväcším problémom tohoto dieťaťa bol fakt, že Folan nevyrábal motocykle, Husqvarna bola už talianska a novovzniknutý Husaberg bývalých zamestnancov Husqvarny preferoval jednovalce. Skôr ako skupinke investorov skrsla myšlienka vyrábať celé motocykle, motory brázdili terén v sidecarcrosse podobne ako Hedlund.

Pomocnú ruku podali švédski krajania z USA - B. Elvi, O. Hasselberg, B. Thomas a B. Kniegge - svojim kapitálom - mozgovým a finančným - založili znacku MCM, ktorá v USA začala vyrábať klasické endurá MCM V2 s motormi Folan (vidl. dvojvalce ako aj jednovalce). Dvojvalce mali dve objemové varianty 748 a 948 cm3. Prezentácia sa udiala v roku 1995. Rámy MCM boli chrbticové s podveseným motorom, tlmenie vpredu zabezpečovala teleskopická vidlica White Power, vzadu bol jeden tlmič rovnakej značky, no bol umiestnený excentricky na ľavom ramene.

 Highland
Highland

 Highland
Highland

MCM mala velké ambície ako napr. motor len s kickštartérom. Rôzne druhy prevodoviek od troj po šesťstupňové. V pláne boli aj verzie okapotované. Správy o osude tohoto projektu ale neprekročili hranice amerického kontinentu teda môžeme len predpokladať, že nedostatok peňazí zabránil ich veľkosériovej výrobe. U značky FOLAN ale nezanevreli na túto koncepciu. Technici vychytávali muchy a neustále hľadali kapitál na výrobu motocyklov. Úspešné ťaženie bolo korunované predstavením endura HIGHLAND na milánskom motosalóne v roku 1996. Novinárske testy boli v okolí Bergama. Motocykel HIGHLAND 950 OUTBACK bol dieťaťom značky Highland Motors Sweden. Mal všetky potrebné atribúty ostrého endura. Produkčná verzia disponovala výkonom 75 koní a ostrá 100 koní ako u MCM. Motor doznal oproti MCM niekoľko konštrukčných zmien ako objem 936 cm3 (rozmery 95 x 66 mm), výkon 75 kW, hmotnosť motora sa zvýšila na 55 kg, karburátor bol už len jeden MIKUNI, rám bol opäť chrbticový s pomocným, pod motorom z chrómmolybdémových profilov, tlmenie vpredu Marzocchi, vzadu Öhlins, ráfy kolies Excel a brzdy Nissin (predná 260 mm, zadná 240 mm). Suchá hmotnosť bola 130 kg.

 Highland
Highland

Bohužiaľ, ani Highland sa nevyhol detským chorobám, ktoré nie sú nikdy vítané, ale čím skôr sa ich motocykle zbavia, tým lepšie. V overovacej sérii sa motor prehrieval, lamela spojky sa rýchlo drala a karburátor nebol dostatočne naladený. Ambície výrobcu Highland motor siahali k viacerým variantám cez okapotovanie až po supermotard. Myslím, že keď pri zrode prvého Folanu sa podielala aj mozgová kapacita KTM, nie je vylúcené, že aj agregát ostatného endura KTM Adventure má čiastocne švédske korene. Najbližšie sa budem venovať japonskej konštrukčnej škole, ktorá pod vplyvom popularity púštnych maratónov postupne vytvorila pre svoju značku typické modely Africa Twin a Transalp.

 Highland
Highland

 Highland
Highland

Pridané: 02.05.2007 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 180969 | Včera: 217873